Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie gebruik Macbook Air voor Photoshop en/of Lightroom?

 
Profiel   

Hoi allemaal! :)

Ik heb ook al een topic op tweakers geopend, maar ik hoop hier de simpele vraag te kunnen stellen:
Wie gebruikt Photoshop of Lightroom op een Macbook Air en hoe bevalt dit?

Ik moet een nieuwe collegelaptop aanschaffen en mijn voorkeur gaat uit naar een Macbook Air. Daarnaast moet ik voor mijn werk simpele knip-en-plak bewerkingen uitvoeren wat ik het liefst via Photoshop doe. Daar kan ik dan gratis Lightroom bij krijgen wat mij ook wel leuk lijkt. Ik ben niet veeleisend, hoef echt niet het snelste van het snelste en gebruik de programma's dus niet intensief. Maar door alle tegenstrijdige informatie kom ik er niet uit of een Macbook Air gewoon het basiswerk kan leveren of niet.

Ik hoop dat er bokkers zijn die mij hier verder mee kunnen helpen! Alvast bedankt :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 15:46 



 
Profiel   


Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 15:59 



 
Profiel   

Als het geen zware bewerkingen zijn gaat dat prima met een air. Voor complexer werk zou ik voor een pro gaan. Mijn air had het toch wel lastig met photoshop, illustrator en indesign naast elkaar terwijl de pro dan lekker doorgaat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:30 



 
Profiel   

Het hangt denk ik ook wel van de processor en werkgeheugen van de macbook air af en hoe vol de schijf is. Ik merk dat mijn macbook pro (serie van 2013) het soms al zwaar heeft met beide programma's


Laatst bijgewerkt door Nanna op 18-11-17 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:34 



 
Profiel   

Ik denk dat je hier beter voor een pro kan gaan. Die zijn net iets sneller en kunnen die programma's vlotter laten draaien als een air.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:34 



 
Profiel   

Ik ben ook voor pro gegaan, heel tevreden van

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:46 



 
Profiel   

Ik raad je af een Air te kopen voor de bovenstaandw programmas. 90% van de Air modellen kan deze programmas niet op een fatsoenlijke speed draaien omdat er niet genoeg kracht in de machines zit. Lightroom heeft nu als pre ook de aanbeveling voor 2GB ram apart grafisch geheugen wat zelfs voor de oudere Pro modellen al soms een probleem vormt, dus een lichter model gaat daar zeker niet mee uit de voeten komen.

Vanwaar de voorkeur voor een Air model?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:54 



 
Profiel   

Een air gaat niet prettig werken met lightroom en photoshop. De laptop is daar simpelweg niet krachtig genoeg voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 17:08 



 
Profiel   

Ik zou eerlijk gezegd eerder kijken naar een Pro. De processor van een Air is gewoon niet zo sterk helaas. Photoshop bestanden kunnen snel best zwaar worden met al die lagen enzo, en het basisbestand van een foto is vaak ook al redelijk groot.

Het instapmodel Pro zonder touchbar zou dat al een stuk beter doen! Die specificaties zijn gewoon veel beter. Die zijn er nu wel in de aanbieding ook trouwens, scheelt weer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 17:21 



 
Profiel   

Dankjewel allemaal voor jullie reacties en het meedenken, heel fijn!! :D Ik blijf het ook nu lastig vinden om het onderscheid te maken of jullie bedoelen ‘dan is ie trager en dat is minder fijn’ of ‘dan is hij zo traag, dat moet je niet willen..’. Want ik snap dat de Pro het beste is voor photoshop en Lightroom, maar ik ben met iets functionerends al tevreden..

Courses schreef
Ik raad je af een Air te kopen voor de bovenstaandw programmas. 90% van de Air modellen kan deze programmas niet op een fatsoenlijke speed draaien omdat er niet genoeg kracht in de machines zit. Lightroom heeft nu als pre ook de aanbeveling voor 2GB ram apart grafisch geheugen wat zelfs voor de oudere Pro modellen al soms een probleem vormt, dus een lichter model gaat daar zeker niet mee uit de voeten komen.

Vanwaar de voorkeur voor een Air model?

De prijs allereerst :+ maar ook de USB aansluiting denk ik bij een Pro echt te gaan missen. En dat ik op dit moment alleen internet en Word gebruik, en ik niet voor verschil wat ik zelf niet ga merken een betere laptop wil kopen. Vandaar mijn voorkeur voor een Air (evt. geupgrade naar 256 GB geheugen).

Maar aan de andere kant wil ik zeker wel meer geld neerleggen als een duurdere laptop simpelweg nodig is voor dat wat ik wil.

Warboel schreef
Ik zou eerlijk gezegd eerder kijken naar een Pro. De processor van een Air is gewoon niet zo sterk helaas. Photoshop bestanden kunnen snel best zwaar worden met al die lagen enzo, en het basisbestand van een foto is vaak ook al redelijk groot.

Het instapmodel Pro zonder touchbar zou dat al een stuk beter doen! Die specificaties zijn gewoon veel beter. Die zijn er nu wel in de aanbieding ook trouwens, scheelt weer :)

Dankjewel voor de tip! Welk instapmodel bedoel je? :) Ga ik daar zeker even naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 18:19 



 
Profiel   

De 13” retina uit 2017 denk ik dat ze bedoeld. Zou zelf wel voor een 256gb geheugen gaan ipv 128gb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 18:26 



 
Profiel   

Yes de MacBook Pro 2017 zonder touchbar :j 256 gb ligt eraan hoe je je geheugen gebruikt, als je veel met de cloud werkt of het wegschrijft op een harde schijf is 128 ook prima. Als je het enkel op de laptop opslaat zou ik idd eerder 256 aanbevelen.
Dat is deze dan: https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/m ... ep=config# of die van 128 gb is 1499.

Mocht je bang zijn dat je je aansluitingen gaat missen kan je zo’n verlengstukje kopen:


[ img ]

Deze is heel mooi, zelfde kleur als de mac (spacegrijs of zilver).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 18:29 



 
Profiel   

Ik heb zelf pas geleden een tweedehands Pro gekocht die net een jaar oud was, voor 1400 euro. Hartstikke blij mee, zonder dat ik de hoofdprijs hoefde te betalen. Dat is ook nog een optie. En die oudere modellen hebben nog usb en andere aansluitingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 19:06 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ik heb zelf pas geleden een tweedehands Pro gekocht die net een jaar oud was, voor 1400 euro. Hartstikke blij mee, zonder dat ik de hoofdprijs hoefde te betalen. Dat is ook nog een optie. En die oudere modellen hebben nog usb en andere aansluitingen.

Ja, daar heb ik zeker ook nog over nagedacht! Maar voor die 200 euro extra heb ik dan liever een nieuwer model die mogelijk nog langer mee kan. Alhoewel je wel gelijk hebt hoor dat dat zeker een goede optie is, al helemaal als ze daar wel de verschillende aansluitingen in hebben.

En heel erg bedankt Warboel! Ik werk niet met de iCloud, dus het wordt sowieso een 256 GB. Dus inderdaad ook wat jij zegt susannevdv :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 21:43 



 
Profiel   

Ik heb mijn pro gekocht voor net geen 900€ :=
Was via een site zoals swoop.nl of iused.nl met refurbished toestellen. Werkt als een trein, heel blij mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 21:58 



 
Profiel   

Ik wilde er een met 16 gb geheugen en een ssd harddisk en dan zijn ze ook tweedehands nog redelijk prijzig natuurlijk, maar met meer geheugen gaan ze ook weer langer mee natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 22:32 



 
Profiel   

Ik heb een macbook Air en beide programma's. Simpelweg omdat ik mijn macbook eerder had dan mijn camera. Heb er geen problemen aan ondervonden. Zelfs niet met beiden tegelijk draaiende. Voor simpel werk is het prima te doen. Het neemt alleen wel veel geheugen in. Dat moet je ook maar net willen. :)

Wil wel eens voor je filmen hoe "snel" hij een RAW foto opent in photoshop terwijl alles aan staat. (dus internet, lightroom en photoshop). Vind het persoonlijk zonde om een PRO te kopen voor simpele bewerkingen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 22:39 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Ik heb een macbook Air en beide programma's. Simpelweg omdat ik mijn macbook eerder had dan mijn camera. Heb er geen problemen aan ondervonden. Zelfs niet met beiden tegelijk draaiende. Voor simpel werk is het prima te doen. Het neemt alleen wel veel geheugen in. Dat moet je ook maar net willen. :)

Jeej dit hoopte ik te horen haha. Ik wilde sowieso al voor een 256 GB gaan, en anders aan de icloud of een externe backup.

Welke macbook Air heb je als ik vragen mag? :) En hoe doe jij het met geheugen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 22:42 



 
Profiel   

xIrlijn schreef
MarlindeRooz schreef
Ik heb een macbook Air en beide programma's. Simpelweg omdat ik mijn macbook eerder had dan mijn camera. Heb er geen problemen aan ondervonden. Zelfs niet met beiden tegelijk draaiende. Voor simpel werk is het prima te doen. Het neemt alleen wel veel geheugen in. Dat moet je ook maar net willen. :)

Jeej dit hoopte ik te horen haha. Ik wilde sowieso al voor een 256 GB gaan, en anders aan de icloud of een externe backup.

Welke macbook Air heb je als ik vragen mag? :) En hoe doe jij het met geheugen?

Ik heb er een uit september 2014. :) Die met het minste geheugen. Dat is het enige probleem waar ik tegenaan loop. Geheugen is wel snel vol. Maar ik denkt altijd maar, dan kan je ook niet teveel rotzooi verzamelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 22:48 



 
Profiel   

Hier ook een MacBook air uit (volgens mij) 2014, gebruik zowel lightroom als photoshop regelmatig voor het nabewerking van foto’s en heb nog nooit problemen gehad, ook geen langzame laptop of iets dergelijks. Ik zou dus zeggen dat het zeker prima kan. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 23:58 



 
Profiel   

Bij mij werkte het niet, werd traag en liep vast. Heb nu een pro gekocht bij leapp, ouder model, speciaal voor photoshop en dergelijke. Air blijft lekker snel en loopt niet meer vast. Gebruik hem dagelijks zeker 5/8 uur voor andere programma's ( en fulltime bokken :+ ) en met photoshop erbij trok hij dat helaas niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 00:02 



 
Profiel   

Vergeet niet dat de Air geen Retina display heeft, dat is wel echt een groot voordeel van de Pro. (je zit op 1440 x 900 pixels vs 2560 x 1600 pixels & de Pro geeft ook meer kleuren weer, ook niet onbelangrijk voor fotobewerking) De processor uit de Air is van een oudere generatie en dat merk je ook wel.. De Air is gewoon meer bedoeld voor wat huis tuin en keuken gebruik om het zo maar te zeggen, natuurlijk is Photoshop erop mogelijk maar ik denk dat TS meer plezier gaat hebben van een Pro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 00:16 



 
Profiel   

Retina vind ik persoonlijk dan weer een nadeel. Doordat de resolutie hoger is heb je ook meer geheugen nodig. Mijn oude imac heeft ook geen retina, en daar kan ik eigenlijk net zo goed mee werken als met de retina macbook. Je ziet pas verschil als je echt met je neus erop gaat staan.

Heeft de air eigenlijk ook 15 inch modellen? Ik zou zelf niet snel voor een kleiner scherm gaan dan 15 inch voor fotobewerking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 07:34 



 
Profiel   

Heel erg bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen!! Echt superfijn, ben dit weekend een heel stuk wijzer geworden :D

Ik ben er ondertussen van overtuigd dat voor de bewerkingen die ik wil uitvoeren (echt basic-basic) een Macbook Air prima geschikt is. Maar ik geloof nu ook dat ik het verschil met een Macbook Pro wel degelijk ga merken, ook op de lange termijn. Stiekem zie ik dat voordeel toch wel zitten. Ik blijf het alleen principieel vreselijk flauw vinden dat Apple alle ingangen heeft verwijderd op de USB-C na. Het is triest, maar alleen al daarom wil ik eigenlijk geen Pro uit 2017 :+.

Hoewel ik in eerste instantie niet eens wilde denken aan refurbished ga ik daar deze week toch eens achteraan. Ik denk namelijk dat ik met een Macbook Pro uit 2016 onwijs gelukkig ga zijn. Mocht dit niet lukken, dan wordt het overwegen of ik mijn principes opzij ga zetten en naast 300 euro extra ook nieuwe schakelkabeltjes ga kopen haha, of toch voor de Macbook Air ga.

Heel erg bedankt in ieder geval voor al het meedenken, zowel in het topic als via PB! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 18:51 



 
Profiel   

De mijne is refurbished en van 2011 en die werkt echt fantastisch, dus met eentje van 2016 moet jij nog zeker 10 jaar verder kunnen!
Ik had het wat lastiger met zoeken omdat de meeste qwerty toetsenbord hebben en ik als Belg azerty gewend ben :P Dus voor mij bleef er weinig keuze over
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 18:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen