Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:37

Hier is laatst vrijwel alles gestorven. Ik ben de laatste tijd helaas schuldig aan het niet tijdig verpotten, aarde bijvullen en te weinig water geven. -O- _-:(

Maar, wel een goed excuus om een heleboel nieuwe medebewoners aan te schaffen! Dit weekend maar even wat uitzoeken voor de slaapkamer (stuk of 4?) en de woonkamer (minimaal 2 grote en iets van 3 kleinere). :)

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:42

Ik heb gelukkig een vriend die af en toe mijn planten wat te drinken geeft.
Mijn orchidee is denk ik niet meer te redden _O- Die hele stengel is opgedroogd :')
Alleen mijn Yucca is niet kapot te krijgen _O-

De meeste namen die ik hier zie moet ik eerst googlen hoor :=

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:52

Mijn drakenbloedboom deed het juist helemaal niet, bleek dat ik de nieuwe uitlopers op de stam moest afknippen. zo zonde! Nu afgeknipt en hopen dat de oude uitlopers nog niet dood genoeg waren om weer verder te gaan. Nog iemand tips?
ben echt niet goed met planten, dieren gaat meestal beter.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:57

Ik vind planten echt wel leuk, maar vergeet ze altijd water te geven. Wonder boven wonder blijft dit monstertje leven.
Afbeelding
2 jaar geleden als kleine spriet bij de IKEA gekocht voor 1 euro.

Morgen maar even naar het tuincentrum om een grotere pot, nieuwe potgrond en voeding te kopen. Dat heeft ie nl nog nooit gehad bij mij.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:12

mystery1980 schreef:
Mijn drakenbloedboom deed het juist helemaal niet, bleek dat ik de nieuwe uitlopers op de stam moest afknippen. zo zonde! Nu afgeknipt en hopen dat de oude uitlopers nog niet dood genoeg waren om weer verder te gaan. Nog iemand tips?
ben echt niet goed met planten, dieren gaat meestal beter.

Dracaena kan ook goed gestekt worden.Toen de mijne veel te hoog werd heb ik de top afgeknipt en in een vaas met water gezet,en toen begon hij zelfs te bloeien,met witte zoetgeurende bloemen.Daarna ,toen er wortels verschenen,weer in een pot met aarde.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:21

anjali schreef:
mystery1980 schreef:
Mijn drakenbloedboom deed het juist helemaal niet, bleek dat ik de nieuwe uitlopers op de stam moest afknippen. zo zonde! Nu afgeknipt en hopen dat de oude uitlopers nog niet dood genoeg waren om weer verder te gaan. Nog iemand tips?
ben echt niet goed met planten, dieren gaat meestal beter.

Dracaena kan ook goed gestekt worden.Toen de mijne veel te hoog werd heb ik de top afgeknipt en in een vaas met water gezet,en toen begon hij zelfs te bloeien,met witte zoetgeurende bloemen.Daarna ,toen er wortels verschenen,weer in een pot met aarde.


Thanks dat is een geode tip mochten niet alle uitlopers het meer gaan doen, dan begin in met een stek gewoon opnieuw.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:27

Afbeelding
Ik heb het lang niet aangedurfd, maar met de inspiratie van dit topic is Spriet naar de kapper geweest. Ik vind hem wel mooier zo eigenlijk!

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:30

Ik ben gek op orchideeën en heb de badkamer vol staan met alleen groene bladeren. Het kan soms jaren duren voordat er weer nieuwe stengels ingroeien.
De bruine opgedroogde stengels kun je er gewoon uitknippen, de plant zal gewoon nieuwe aanmaken. De groene stengels maken uiteindelijk ook weer knoppen aan. Maar het vergt vooral veel geduld.

Ik heb helaas nog steeds niet uitgevonden hoe ik ze nu het beste kan verzorgen en daarmee zo lang mogelijk in de bloei kan houden.

Misschien hebben jullie hier nog wat aan:
https://www.orchideeenhoeve.nl/orchideeenverzorging/

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:33

Hier durft niemand (de mensen die mij goed kennen) geen bloemen en planten te geven :D
Alles gaat namelijk dood.

2 gekregen dracena's doen het redelijk goed, al 2 jaar :D
Mijn planten op het dressoir zijn al 4x gewisseld en deze ronde gaat ook al dood :o

Mijn nieuwe grote dracena doet het erg mooi nu al anderhalve maand :D
En een week later een Yucca van 1.80 gekocht en doet het ook goed :D

Mijn oleander in de tuin is kapot gevroren, inclusief gebarsten stam enzo.

De vetplanten in huis krijg ik nog voor elkaar om te laten overlijden.

Conclusie: Ik ben geen plant waard -O-

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:42

Ik heb een tabaksplant (al ruim 8 jaar) en dat ding is denk ik al 20 keer op sterven na dood geweest, maar hij blijft volhouden. Voel me bijna schuldig :') Dit weekend krijgt hij een grotere pot en nieuwe aarde. :j

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:47

maitestar23 schreef:
Ik ben gek op orchideeën en heb de badkamer vol staan met alleen groene bladeren. Het kan soms jaren duren voordat er weer nieuwe stengels ingroeien.
De bruine opgedroogde stengels kun je er gewoon uitknippen, de plant zal gewoon nieuwe aanmaken. De groene stengels maken uiteindelijk ook weer knoppen aan. Maar het vergt vooral veel geduld.

Ik heb helaas nog steeds niet uitgevonden hoe ik ze nu het beste kan verzorgen en daarmee zo lang mogelijk in de bloei kan houden.

Misschien hebben jullie hier nog wat aan:
https://www.orchideeenhoeve.nl/orchideeenverzorging/

Ik heb speciale orchideeen voeding daar gaan ze wel lang op. Nu moet ik zeggen dat ze bij sowieso wel lang gaan.
Deze staat al minimaal een half jaar zo

Afbeelding

Koude thee schijnen ze het ook goed op te doen. Verder vinden ze af en toe een kort voetenbadje ook prettig, en een vernevel douche :j

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:48

x_Jeanine_x schreef:
Hier durft niemand (de mensen die mij goed kennen) geen bloemen en planten te geven :D
Alles gaat namelijk dood.

2 gekregen dracena's doen het redelijk goed, al 2 jaar :D
Mijn planten op het dressoir zijn al 4x gewisseld en deze ronde gaat ook al dood :o

Mijn nieuwe grote dracena doet het erg mooi nu al anderhalve maand :D
En een week later een Yucca van 1.80 gekocht en doet het ook goed :D

Mijn oleander in de tuin is kapot gevroren, inclusief gebarsten stam enzo.

De vetplanten in huis krijg ik nog voor elkaar om te laten overlijden.

Conclusie: Ik ben geen plant waard -O-

Oleander moet ook naar binnen in de winter, zijn alles behalve winterhard

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:50

Ja vorig jaar netjes gedaan en helaas dit jaar met het eerste nachtvorstje vergeten dat het ging vriezen en dat had ze niet overleefd :o

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:50

Mossel schreef:
Ik heb speciale orchideeen voeding daar gaan ze wel lang op. Nu moet ik zeggen dat ze bij sowieso wel lang gaan.
Deze staat al minimaal een half jaar zo

[ [url=m/3Ww7Gn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Koude thee schijnen ze het ook goed op te doen. Verder vinden ze af en toe een kort voetenbadje ook prettig, en een vernevel douche :j


Oh wow <3
Ik krijg ze meestal prachtig in de bloei, maar ze bloeiend houden lukt dus niet... Waarschijnlijk ga ik er dan te goed voor zorgen ofzo :P

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:54

Bij mij krijgen ze rustig weken geen water. Je moet indd niet te goed worden dat vinden ze ook niet leuk, ze hoeven ook maar een klein beetje water als je ze water geeft

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:21

Wij hebben thuis een orchideeën asiel. Mijn vensterbank van de keuken staat vol.
Ze doen het altijd perfect.

Helaas zijn we in palmen wat minder goed.
Had een schattig palmpje gekregen, maar die bladeren zijn nu helemaal verdroogd ;(

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:34

mvdende schreef:
[ [url=m/Y2PYOY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb het lang niet aangedurfd, maar met de inspiratie van dit topic is Spriet naar de kapper geweest. Ik vind hem wel mooier zo eigenlijk!

Ik heb ook zo'n 'spriet', maar moeten die naar de kapper dan := Hoe dan?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:41

Moeten is een groot woord, maar ik vond hem niet mooi meer. Ik heb een filmpje opgezocht op YouTube. In mijn eerste post in dit topic is Spriet vóór de kapper te zien

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:42

Ja zo ziet mijn spriet er ook uit, ik weet niet eens hoe die plant echt heet :+

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:19

Dracaena Marginata staat er op het potje van mijn spriet.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:28

Wij hebben orchideeën gehad die serieus 5 jaar lang hebben gebloeid. Toen vond ik de potten lelijk waarin ze zaten en nu doen ze voor het eerst een winterslaap.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:38

Leuk een planten topic!
Ik vind planten echt altijd gezellig máár 99% gaat hier binnen een maand dood :+
Van vetplanten en cactussen tot ficussen

Vorige week na een jaar lang plantloos maar weer eens nieuwe gekocht in de hoop dat ik ze dit keer wel levend houd
Internet zegt 1x pw lauw warm water bij de stengels
tenzij de grond nog vochtig voelt

Iemand een idee wat voor plantje het exact is en hoe ik deze groene mormels in leven kan houden?

Afbeelding

Ik wil heel graag weer een hele grote plant maar durf het niet :+

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:18

Dit zijn mijn kantoorplantjes.
Ooit gekregen als ministekjes en nu een hele grote jongen
Afbeelding

En hij heeft al kindjes gehad. Die staan bij mijn collega op tafel:

Afbeelding

Zo nu en dan gaan ze naar de kapper en knip ik wat van de bladeren weg zodat ik ze weer een beetje rechtop kan zetten.

Het zijn graslelies. Latijnse naam: Chlorophytum comosum
Zijn lekker makkelijk, laten duidelijk zien als ze water nodig hebben (word het blad lichter van kleur) en gaan niet meteen dood als je ze een keertje vergeet :P
Perfecte plant voor mij hihihihi

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:20

ik heb een orchidee van mijn moeder , en nog 2 planten van FB die anders de container ingingen . En een bak aardbeiplantjes die mijn moeder ook zat was :=

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:10

Gentlegiant ik heb die ook maar de helft is al geel. Er groeit wel weer groen blad aan, maar alle oudere bladeren worden geel. Ik weet niet de naam zo snel :+