Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gothico

Berichten: 1347
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:13

Macs: Leuk? oké dat kan. Ik vind het wel apart dat ze er dan in komen. Mee gekomen met een vlieg?
Wie weet kunnen volwassen luizen wel vliegen. Zover weet ik het ook niet.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:44

Macs schreef:
Is dat geen witte vlieg? Want zo zien ze er niet uit bij mij. Deze op de foto hebben vleugeltjes lijkt wel. Wolluis zijn toch die kleine grijze beestjes die lopen?


Hmm, deze stond ook onder wolluis op internet. Had even snel een foto gezocht.

Bij mij zagen ze er precies zo uit:
Afbeelding

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:15

Ik zag dit op het blaadje van mam haar oude plant :

Afbeelding

Enig idee wat dit is ?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:01

Een paar afdankertjes voor 5 euro p/st bij de intratuin gehaald
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:57

Mooi Mossel!

Ik ben vanochtend thuis gekomen met kruiden plantjes voor in de tuin, bij de aldi voor weinig. Zin om het daar gezellig te maken, het is nu een soort opslag geworden...

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:56

Ik heb een nieuwe sinaasappelboom. Die stond eerst in een garage, maar nu bij mij op mijn kamer, sinds een paar dagen. Maar hij verliest ineens al zijn blad; ik tikte er per ongeluk zachtjes tegenaan en meer dan de helft viel eraf := Wat gaat hier mis? De temperatuursverschillen, het overpotten? Hij staat even licht/donker als in de garage; paar meter afstand van een raam.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:22

Wie heeft hier verstand van orchideeën? Ik heb een 'gewone' nu voor de tweede keer in de bloei! Maar nu heb ik er eentje gekregen die ik niet ken, weten jullie wat dit is?

Afbeelding

Verder een vraagje over een bladbegonia; deze krijgt dorre bladeren, ik geef nu meer water en een zonniger plekje. De dorre bladeren heb ik verwijderd, maar moet ik de stengels ook verwijderen? Dan blijft er namelijk niks over...

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:28

Die grote kan je afknippen, zoals je ziet heb je daarnaast al een uitloper... heeeeeeel veel geduld hebben met deze.
Het is trouwens een bamboeorchidee ook wel Dendrobium nobile 'Apollon

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:30

Dat is er een die helemaal vol bloemen komt, erg mooi vind ik! Een Apollon of iets dergelijks

Vind ze veel makkelijker dan gewone orchidee, hier krijg ik meerdere keren bloemen in. :))

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:32

Super, dankjewel Mossel! Ja er zijn inderdaad al meerdere uitlopers. Beide grote stengels afknippen bedoel je?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:33

Wat leuk quir, ik ben benieuwd!

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:34

Anna79 schreef:
Super, dankjewel Mossel! Ja er zijn inderdaad al meerdere uitlopers. Beide grote stengels afknippen bedoel je?

Ja die gaan niks meer doen, je kan ze ook laten zitten hoor, doet mijn moeder ook :') maar voor het nette kan je ze er af knippen

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:57

Super! Ben blij dat ik eindelijk weet hoe hij heet, kon het nergens vinden op internet!

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:00

Zijn jullie zeker dat dat een dendrobium is? Ik zat eerder aan (een redelijk uitgedroogde) Cattleya te denken. Ik heb vroeger zelf en Cattleya en dendrobium gehad en mij doet hij dus eerder aan cattleya dan aan dendrobium denken.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:26

ik heb er zo een ook gehad, weet alleen niet meer hoe die heette. na 3 jaar er zo bijgestaan te hebben, heb ik hem begraven op de mesthoop:)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:45

Evi84 schreef:
Zijn jullie zeker dat dat een dendrobium is? Ik zat eerder aan (een redelijk uitgedroogde) Cattleya te denken. Ik heb vroeger zelf en Cattleya en dendrobium gehad en mij doet hij dus eerder aan cattleya dan aan dendrobium denken.

Dit is zeker geen cattleya

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:53

Nog even wat foto's gemaakt, op de eerste foto een close-up van de grote uitloper, hier zit een groen puntje in, zou dat nog wat kunnen worden? Bij die andere zat daar een verdroogde tak, die heb ik verwijderd. Op de tweede foto het verschil in de uitlopers, sommige zijn in een soort vlies ingepakt, andere niet. Of zouden die met het vlies uitgebloeid zijn en die andere de nieuwe?


Afbeelding

Afbeelding

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:06

Die bruine stompjes zijn oude afgeknipte stengels

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:26

Ah oké

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:27

Gaaf ding :oo :D

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:30

Nou, de orchidee die ik in de woonkamer had staan heb ik definitief opgegeven.
De stelen zijn inmiddels volledig afgestorven (droog en bruin), de bladeren zijn of geel en slap of groen en stevig.
De ene keer neemt hij geen water op, later verzuipt hij weer bij dezelfde hoeveelheid.
Heb nog plantenvoeding gegeven, hem van de vensterbank gehaald (want warm boven de verwarming) maar hij had er geen zin meer in.
Inmiddels is hij eervol begraven in de gft-bak, in een bedje van kattenbakkorrels en vanmiddag is zijn opvolger in huis gekomen, een spathiphyllum.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:40

Sokje_6 schreef:
Ik heb een nieuwe sinaasappelboom. Die stond eerst in een garage, maar nu bij mij op mijn kamer, sinds een paar dagen. Maar hij verliest ineens al zijn blad; ik tikte er per ongeluk zachtjes tegenaan en meer dan de helft viel eraf := Wat gaat hier mis? De temperatuursverschillen, het overpotten? Hij staat even licht/donker als in de garage; paar meter afstand van een raam.


De meeste problemen met citrusbomen zijn terug te voeren op te weinig licht. Staat de boom bij een raam op het zuiden of heb je misschien een serre beschikbaar? Wil je opnieuw vruchten aan een citrusboom wordt vaak aangeraden met een kweeklamp te werken.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:11

Den dendrobium nobile ( bamboe orchidee) van mijn moeder heeft keiki’s en uitlopers binnenkort eens kijken of ik een keiki er af kan halen. Ga binnenkort denk ik ook keiki pasta halen om te kijken of ik een keiki van mijn eigen orchidee kan halenAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:48

Ik vind het zonde om dit topic te laten voor wat het is - en hoop dat jullie het met me eens zijn!

Hier is mijn kamerplantenbestand nu zo gegroeid dat ik weer flink kan stekken, om weg te geven en te ruilen.
Zo leuk om de groentjes zo hard te zien groeien! Hoe gaat het bij jullie?

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:51

Wij hebben van de pannekoekenplant al 3 stekken gehaal dwaarvan 2 al een nieuw thuis hebben de laatste zoekt nog een vast onderkomen. En dan zitten er al minsten 2 nieuwe stekken in de plant! :o

Verder gaat het goed hier en ik houd gelukkig alles in leven. Al gaat mn cactus op een droogje want die kreeg bruine plekjes dus dan is ie waarschijnlijk te nat geweest. De rest krijg zo nu en dan wat water als ik er aan denk. Tot nu toe gaat dat perfect.