Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:50

Mossel schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik heb wel een zielige orchidee in de aanbieding trouwens.
Hij was uitgebloeid en de hulp heeft de stelen net boven een 'oog'? afgeknipt want 'dat hoort zo' en sindsdien doet 'ie het niet meer.
Blad is groen, 1 steel is groen en de andere wordt steeds bruiner. -O-

Normaal hoor je hem indd boven het 2de oog af te knippen en donker weg te zetten met minimaal water, maar mijn ervaring is inderdaad ook dat ze daar niet blij van worden dus ik zet ze vaak weg zonder af te knippen

Ik knip ze ook nooit af, de hulp was me alleen voor. :+
Denk dat deze ook een enkeltje container gaat krijgen en dat er een nieuwe voor in de plaats komt.

Pimpelpaard

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:53

Ja ik heb een soort van orchideeën asiel! :=

Variërend van uitgebloeid naast een vuilnisbak gevonden, schoonmoeder die geen paarse wilde en mijn moeder die er gewoon te veel had.

Hier krijgen ze overigens geen rust in het donker en ze zijn al vele jaren blij. :-)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:59

Mijn kleine studentenkamer staat ook aardig vol :=

Ik vind mijn drakenbloedboom het mooist; die heb ik 'thuisthuis' gekocht en toen in de trein meegesleept. Daarna gezworen nooit meer een plant mee te sjouwen, en vervolgens dat nog twee keer gedaan met kerstbomen :+

Ik heb ook een jonge avocadoboom van ruim 1 meter 80 hoog, die door een medestudent is gekweekt, maar die schrok ervan dat 'ie zo groot werd. :+ Hij wordt nu alleen niet meer echt hoger, maar vooral heel breed (naar 1 kant).

Verder 6 kleine cacti, 2 potten met minipalmen en klimop, en een zelfgekweekte chlorophytum met aardig wat nieuwe stekjes om de zoveel tijd.

In de lente/zomer zaai ik meestal nog een kortbloeiende plant. Goudsbloem vorig jaar was alleen geen succes, bloeide fantastisch maar rook megavreemd, nogal overheersend :=

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:01

Drakenbloedboom is een dracaena toch?
Die heb ik (ook) staan, mooie plant. :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:04

Klopt :j Deze soort heb ik:
Afbeelding

Maar dan wat groter en breder, en in een grotere pot :+

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:08

Ik heb deze:

Afbeelding
Links ervan staat de spathiphyllum, rechts een calanthea.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:11

Pimpelpaard schreef:
Ja ik heb een soort van orchideeën asiel! :=

Variërend van uitgebloeid naast een vuilnisbak gevonden, schoonmoeder die geen paarse wilde en mijn moeder die er gewoon te veel had.

Hier krijgen ze overigens geen rust in het donker en ze zijn al vele jaren blij. :-)

Hoeft ook niet hoor, maar dat is het advies wat ze geven, ik zet ze ook niet meer donker weg worden ze bij mij niet blij van haha.

Heb hier overigens ook nog een yucca staan, inderdaad niet kapot te krijgen. En nog een papyrus maar die zal er ook niet lang meer staan aangezien die voor de katten is haah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:29

Sonja_vR schreef:
Meer mensen met een kamerplanten opvang op bokt?


Ik heb een kamerplantenhospice. Telt dat ook? :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 23:47

Dat is zelfs de overtreffende trap :')

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 02:03

Mossel schreef:
:oo hoe laat je een vetplant dood gaan dan haha


Is echt niet moeilijk hoor O:) :') ...

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 02:06

GDG schreef:
Mossel schreef:
:oo hoe laat je een vetplant dood gaan dan haha


Is echt niet moeilijk hoor O:) :') ...
Gewoon af en toe een scheutje bleek :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 02:11

Ailill schreef:
GDG schreef:
Is echt niet moeilijk hoor O:) :') ...

Gewoon af en toe een scheutje bleek :j

Nee nee, het is niet eens bewust, dat is nog het ergste :7 .

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 02:20

De hier geplaatste foto's van de drakenbloedboom zijn dat zeker niet!
Geloof me, een volwassen drakenbloedboom wil je niet in huis hebben. :') Die sloopt je dak en de fundering (en dat van de rest van de straat) erbij. :+
Ze behoren wél tot de dracaena familie, die vrij groot is. Heel veel onschuldige neefjes en nichtjes. Maar de echte drakenbloedboom is verre van geschikt om in de woonkamer te hebben. Mijn baby in de tuin (geplant in een wijnvat) heeft het wijnvat inmiddels gesloopt.

Larissa___

Berichten: 313
Geregistreerd: 19-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:45

Hier nog geen sprake van een heel asiel, maar vandaag wel een Calathea gekocht in het tuincentrum die duidelijk wel wat verzorging en water kon gebruiken!

Heb nu 3 verschillende calathea's staan op mn kamer, dus voorlopig maar even stoppen met kopen tot ik ooit is op mezelf woon voordat het hier een jungle word :Y)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:52

Veel van onze kamerplanten zijn van origine jungleplanten. Dus een jungle heb je al :+

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:55

sh*t, nu je het zegt... even mn planten wateren

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:57

Jazeker.
Ik heb op mijn werk een joekel van een dracena van de verdrinkings en hongerdood gered.
Het arme ding stond al maanden in een heel erg donker hoekje en kreeg wekelijks een plons water waar een gemiddelde bad eend spontaan dood van neer viel.
Dus nadat we het meeste water uit de kuip hadden gekiept ( en alle hydro korrels weer terug erin gegooid hadden) heeft hij nog een aantal weken geen water gekregen en een mooi plekje voor het raam.
Hij knapte al ziender ogen op.
Maar nadat hij een lekker scheutje plantenvoeding kreeg fleurde mister dracena himself helemaal op.
Hij is in de afgelopen jaren flink gegroeid.
Met pasen gaan de paaseitjes er weer in en met kerst de kerstballen.

Nee, deze asiel plant is een blijvertje op de afdeling. Hij gaat nooit meer terug naar die mishandelaars op kantoor! Dat heb ik hem beloofd. En belofte maakt schuld.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:04

ik ben de planten redder op Kantoor. Ze hadden er ooit 1 die letterlijk verzoop(30 cm water in de pot, geen aarde, een en al wortels en een te kleine pot) en die heb ik vervolgens in 2en gesplits en verpot. ondertussen is ie nogmaals gesplits en hebben we er nu 3. der komen zelfs bloemen in iets wat ie in al die jaren nooit gedaan heeft :+ Maare TS ik wil nu eigenlijk wel foto's van je planten kinderen :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:15

Hier wisselt het echt heel erg. Mijn zoon moest een klein plantje op zijn tafeltje op school. Toen ik een keer zijn klas in kwam, was die mega, dus die mee naar huis en een nieuwe kleine. Zelfde verhaal. De ene doet het thuis al jaren, want zoonlief is al 20 en de andere is dood gegaan.

Soms snap ik het niet. Doet een plant het echt heel goed en plotseling gaat hij keihard achteruit en gaat ie dood.

Mijn moeder en ik hadden varens gekocht. Die van ons was groot en bij mn moeder stond er nog een zielig plukje, dus meegenomen. Die doet het nu goed, waar die van ons het soms moeilijk heeft. Hij is al 2x naar een grotere pot verhuisd en nieuw aarde bij gekregen, maar de ene kant groeit gewoon beter dan de andere.

Ik doe meestal 1x per jaar nieuw aarde in de potten, want dat lijkt wel erg droog/schimmelig te worden. Ik heb ook weleens van die aarde vliegjes erin.

Kocht een tijdje terug 2 vetplantjes en die man zei dat ze klein bleven. Ze werden best groot en nu is er eentje dood en de ander staat prima. Stonden in zelfde potjes, naast elkaar, dus zo apart.

Mijn moeder verzuipt haar planten vaak en dan gaan ze ook dood.

Hier ook 3 planten bij elkaar in een grote bak in de gang gezet, want de kat at daarvan, dus die staan nu daar. Ik ben dol op mn plantjes.

Hebben jullie ook weleens dat ze scheef gaan groeien? Of dat ze onderin kaal worden en in de top mooi blijven? Ik zet er wel stokken bij, maar toch....

Bij paleis voor een prikkie gingen ze laatst bij een planten asiel planten ruilen ofzo. k zag het maar half

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 09:52

Savieralover
Ik zal vanmiddag eens kijken voor een paar foto’s (kan ik gelijk even fatsoenlijk bijlezen/reageren)

En ook al wat mensen die hulp verlenen op locatie. _/-\o_ ;)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:23

Herkenbaar Superpony. Planten reageren niet altijd logisch. De kwaliteit van de potgrond is wel belangrijk. Een keer een zak slechte potgrond gehad. :evaw: plantjes -O-

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:58

Ohh ik ben zo gek op mn orchideeën. Helaas gaan ze bij mij dus altijd dood. :+ Vriendje koopt dus regelmatig nieuwe. :o
We hebben er nu nog 2 staan die 'dood' zijn. In de badkamer gezet. Kijken of we ze weer levend kunnen krijgen. Maar de juiste tip om ze levend te houden (en weer levend te krijgen) zoek ik nog.
Nu kwam vriendje vorige week maar met een vetplant thuis. Lelijk ding dat het is. :') Die kon niet dood gaan had de bloemenman gezegd. :+

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:02

Orchideeën zijn na een aantal maanden gewoon uitgebloeid, dus niet dood. Als je ze gewoon blijft verzorgen als daarvoor komen er vanzelf weer bloemen in, je moet alleen wel geduld hebben want dat duurt nu eenmaal gewoon eventjes

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:13

orchideen zijn bij mij ook niet echt handig, de witte die ik heb verloor meteen zn bloemen toen ik m in huis had, maar de paarse lijkt nogsteeds tevreden. Ik hoop dat de witte gewoon uitgebloeid was en straks weer mooi gaat bloeien.

m'n spathiphyllum is de graadmeter of mn planten water moeten hebben, echt ideaal zo'n plant. Verder heb ik een basilicum die op het punt stond om gedumpt te worden bij de appie, maar die doet het echt fantastisch goed, ik moet er nu zelfs vaker om denken om basilicum te eten omdat hij het zo erg naar zn zin heeft. Sinds we verhuisd zijn hebben de vetplanten het van mn vriend ook helemaal naar hun zin en beginnen spontaan te bloeien :)

Maar mocht iemand in de buurt nog wat kwijt willen, ik heb een liefdevol en groen huisje voor ze :j

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:23

Ik had nooit iets met planten, maar sinds ik op mijzelf woon is de planten fanaat in mij los gekomen.

Ik heb 2 ecopotten. Beide in oktober geplant, en sinds dien nooit meer open geweest, en doen het fantastisch.

Daarnaast heb ik in mijn woonkamer 3 mini plantjes, waarvan 1 mijn wekker is. Zodra die gaat hangen weet ik dat ik water moet geven, en die is de dag erna weer helemaal goed. Dan nog 2 grotere soort van vetplantjes. En nog 1 witte orchidee die het wonder boven wonder ook nog goed doet.