Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VenoSnorlax

Berichten: 4520
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:24

Ik was gister jarig en een nieuwe cactus en 2 kleuren roosjes gekregen.

Wel beetje moeite met mn muntplantje. Had wortels van zo’n 3 cm dus in de grond gezet en nu hangt ie er slapjes bij. Als het morgen nog zo is gaat ie nog even terug in het water tips zijn ook van harte welkom

VenoSnorlax

Berichten: 4520
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:13

Woont er toevallig iemand in den haag? Ik heb net van een rescue 2 stekken afgehaald omdat de stam waar de aanzaten aan het rotten was gaat om deze plant Afbeelding

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:39

Anke98 schreef:
Ik was gister jarig en een nieuwe cactus en 2 kleuren roosjes gekregen.

Wel beetje moeite met mn muntplantje. Had wortels van zo’n 3 cm dus in de grond gezet en nu hangt ie er slapjes bij. Als het morgen nog zo is gaat ie nog even terug in het water tips zijn ook van harte welkom

Dat is normaal, trekt wel bij.
Munt doet het trouwens het beste in de volle grond (buiten).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 18:58

Zou de munt idd gewoon in de grond laten staan en de tijd geven
Waterwortels moeten de kans krijgen zich aan te passen

VenoSnorlax

Berichten: 4520
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:08

Bedankt voor de tips dat wist ik niet, hou m nu goed vochtig en 2 van de 5 blaadjes eraf gehaald voor de energie verdeling

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:27

Macs schreef:
Anke98 schreef:
Ik was gister jarig en een nieuwe cactus en 2 kleuren roosjes gekregen.

Wel beetje moeite met mn muntplantje. Had wortels van zo’n 3 cm dus in de grond gezet en nu hangt ie er slapjes bij. Als het morgen nog zo is gaat ie nog even terug in het water tips zijn ook van harte welkom

Dat is normaal, trekt wel bij.
Munt doet het trouwens het beste in de volle grond (buiten).


Maar woekert als een gek. Zou het niet zomaar in je tuin planten :=

Munt heb je niet zomaar om zeep hoor, gewoon nog even laten staan en dan trekt ie wel bij :j

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:09

verootjoo schreef:
Maar woekert als een gek. Zou het niet zomaar in je tuin planten :=

Munt heb je niet zomaar om zeep hoor, gewoon nog even laten staan en dan trekt ie wel bij :j


Als je hem in je tuin zet, dan in een emmer zonder bodem, ander neemt munt je tuin over

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:50

Ik wilde juist wat kruiden in potten in de keuken gaan zetten. Welke doen het goed in potten? Ik ben gek op munt namelijk. Vroeger altijd thijm in de tuin gehad, kan dat ook in een pot? De munt was inderdaad net onkruid buiten haha

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:04

Ik geloof dat ik van onkruid hou, haha...

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:10

Oregano (woekert ook als een gek), bieslook, tijm, rozemarijn, lavendel, koriander.. Mits je pot groot genoeg is kan een hoop :) Ik zou alleen wel zelf zaaien ipv supermarkt kruiden kopen. In mijn ervaring zijn de zelf-geweekte een stuk sterker en gezonder dan die voorgetrokken dingen uit de winkel.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:16

swartbeessie schreef:
Macs schreef:
Ik wil mijn mother of thousands kwijt, maar gok dat je er daar al duizend van hebt :))


Heb ik nog niet!

Kom maar halen trouwens hoor :))
Ik heb 3 potjes met ieder een aantal kleine mother of thousands (ze hebben al baby's). Wil wel graag de potjes houden haha :o

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:17

Met kruiden klopt. Alleen lavendel zaaien is lastig.

Ik heb een aantal planten dat wegkan. Mijn oude venkel neemt de tuin over. De zaadjes na bloei zijn overal terecht gekomen. Maar de orginele plantplek wil niet -O- een zaadje heeft zich genesteld in een voeg tegen de muur. Die heb ik vorige week moeten kortwielen. De ruim 2 meter lange takken hingen over mijn tuinpad. Een basisstam van 5 cm doorsnee :oo gevvestigd in een voeg van nog geen cm. _O-

Maar er staan zeker 7 of 8 best leuke en denk als ik ga zoeken dat ik mogelijk de 10 wel haal :P maatje tussen de 5 cm en 20 cm hoog. Jonge plantjes

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:27

Lavendel staat in de voortuin, die is best groot geworden in die jaren, haha.

Wij hebben een heel fijn tuincentrum in de buurt. Goedkoper dan de grote ketens en echt goede planten. Als ik daar wat vandaan haal gaat het het 95% van de tijd ook doen. Worden ook niet in bloei getrokken. Ook de kruiden zijn goed, dus ga daar wel wat halen voor in huis. De enige reden dat ik die kruiden niet meer heb zijn de 2 viervoeters hier, die lusten ook wel hapje kruiden.

Supermarktpotjes mag ik blij zijn als dat een week overleeft haha. Die zijn vaak in de winkel al niet helemaal goed meer.

Maar dank je Eelmo! Dat zijn ook precies wel degene die ik gebruik/lekker vind! En basilicum? Kan dat?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:15

Mijn calanthea haar blaadjes krullen en hangen wat somber. De aarde voelt gewoon vochtig aan. Ze maakt wel heel veel nieuw blad aan en is twee weken geleden hier in haar nieuwe pot gekomen. Waarom lijkt ze zo ongelukkig?

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:21

Omdat het een calathea is. Nee sorry, ik weet het niet. Die 2 van mij hebben op dit moment precies hetzelfde. :+ze staan er wel bekend om dramaqueens te zijn.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:23

Basilicum en ik zijn geen combi :+ Ik heb het eigenlijk altijd binnen staan, maar ik krijg ze nooit gelukkig... Dus er is vast iemand anders die je betere basilicum tips kan geven haha. Maar ook die zaai ik altijd zelf.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:22

Kom maar halen trouwens hoor :))
Ik heb 3 potjes met ieder een aantal kleine mother of thousands (ze hebben al baby's). Wil wel graag de potjes houden haha :o[/quote]

Leuk, we pben of appen even!

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:30

Eelmo schreef:
Basilicum en ik zijn geen combi :+ Ik heb het eigenlijk altijd binnen staan, maar ik krijg ze nooit gelukkig... Dus er is vast iemand anders die je betere basilicum tips kan geven haha. Maar ook die zaai ik altijd zelf.


_O- Mijn moeder plant ze elk jaar in de tuin, maar die overleven het nooit. Ik dacht dat ze binnen een betere kans zouden hebben, maar makkelijk hebben ze me nooit geleken nee haha

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:18

Ik vind het vet zonde, want ik kook er ook graag mee. Maar helaas.. -O-

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:21

Hier gaan ze als een malle in de tuin. Enkel de winter sterven ze af. Voorjaar een nieuwe stek erin en gaan :)

VenoSnorlax

Berichten: 4520
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:29

Muntplantje 1 had het niet gered in de grond helemaal verdroogd ondanks elke dag water geven. Denk eraan om het 2de stekje het potje in een schaaltje met water te zetten. Heeft minder lange wortels dus moet echt goed vochtig blijven. Ook is 1 kant van mn lavendel verdort en de andere kant niet :( snap r niks van

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:00

Napie schreef:
Mijn calanthea haar blaadjes krullen en hangen wat somber. De aarde voelt gewoon vochtig aan. Ze maakt wel heel veel nieuw blad aan en is twee weken geleden hier in haar nieuwe pot gekomen. Waarom lijkt ze zo ongelukkig?


Mijne was ook sip. Nu is veel sproei is ze duidelijk blijer! :D

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:06

Soms is ze ook doodeng. Daarstraks bewoog ze zomaar haar blad. Ik denk dat ze naar mij zwaaide. Ze is in ieder geval weer vrolijk.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:11

Ik heb een paar vragen. Mijn aloe groeit maar door, maar is echt topzwaar. Wat kan ik het beste doen om hem te behouden? (Sorry voor de donkere foto).
Afbeelding

Ik heb een stek, weet niet zeker wat het is. Denk zelf aan een ficus. Maar daar groeit een soort knopje aan? Iemand een idee wat het is?
Afbeelding

Mijn string of hearts groeit niet in de lengte, maar maakt een soort ‘zijscheuten’ aan. Iemand hier een idee van de oorzaak?
Afbeelding

En als laatste heb ik regelmatig bloemen in mijn zamioculcas. Deze haal ik er steeds uit. Verder niet echt nieuwe aanwas. Doe ik iets verkeerd?

Afbeelding

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:20

Die “zij aanwas” van je String of Hearts is normaal, die groeien niet alleen maar naar beneden. Is in principe niet echt wat aan te doen, je kan de zijtakjes afknippen, blaadjes aan de kant waar je geknipt hebt eraf halen en dan op aarde leggen... in principe groeien die dan gewoon weer verder, kan je plant wat voller van worden. Ik heb echt een wilde string of hearts staan met allemaal zijtakjes, is niks geks. Het zijn geen haren die recht naar beneden groeien :)