Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 09:55

amai, ik verschiet ervan hoe warm het jullie maken.

Hier zijn we pas vorige week begonnen met de pelletkachel aan te steken als mn man thuiskomt van werk. Das rond 16 u ong.

Ik doe die uit als de kinderen gaan slapen zijn zo rond 20 u. Dan kruip ik onder 3 fleecejes

Momenteel zitten we alleen in de keuken, omdat we de woonkamer gaan renoveren. Maar in de woonkamper staat niks meer, alles staat in de keuken.
Maar onze keuken is ook de veranda, dus daar is t nu iets van een 11 gr. Kachel ligt nie aan tot deze namiddag.

somimge planten zien er wel van af. Vorige jaar 2-tal plantjes verloren daardoor. de rest gaat in soort van rust en groeit niet meer.

Kana

Berichten: 9057
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:28

Hier staan de planten in het koudste stukje huis door de tochtige ramen. Denk dat het daar in de nacht rond de 15 graden is. Tot nu toe doet het ze niet slecht maar geen idee hoe ze er over een paar maand bij staan na een paar nachten flinke vorst.
Maar meer stoken voor de planten ben ik niet van plan....

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:16

Kana schreef:
Hier staan de planten in het koudste stukje huis door de tochtige ramen. Denk dat het daar in de nacht rond de 15 graden is. Tot nu toe doet het ze niet slecht maar geen idee hoe ze er over een paar maand bij staan na een paar nachten flinke vorst.
Maar meer stoken voor de planten ben ik niet van plan....

Heel veel planten waarderen een koele rustperiode in de winter. De kunst is je watergift aanpassen.

Kana

Berichten: 9057
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:48

Kuggur schreef:
Kana schreef:
Hier staan de planten in het koudste stukje huis door de tochtige ramen. Denk dat het daar in de nacht rond de 15 graden is. Tot nu toe doet het ze niet slecht maar geen idee hoe ze er over een paar maand bij staan na een paar nachten flinke vorst.
Maar meer stoken voor de planten ben ik niet van plan....

Heel veel planten waarderen een koele rustperiode in de winter. De kunst is je watergift aanpassen.

Komt die vergeetachtigheid toch nog van pas!


Iemand tips om deze pannekoek te verpotten? Ben bang dat ik de pot stuk moet slaan om het eruit te krijg. Maar het is echt tijd om te gaan verpotten. :=


Afbeelding

Tigress

Berichten: 8947
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:42

En toen had ik ineens een ZZ zenzi, een marble queen en een philendron in m'n winkelwagen. Ik zou heen voor kerstballen :')

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:59

Ik doe altijd voorzichtig mn handen erlangs op hoop van zegen dat ik niet alles sloop van de wortels... :')

Tigress

Berichten: 8947
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:12

Pannekoeken heb ik hier verplant door de grond goed droog te laten worden, voorzichtig begeleiden, en hopen op het beste :j kans is dat je babies eraf sloopt, maar daar heb ik mijn moeder gelukkig mee gemaakt toen dat hier gebeurde :))

M'n tweede aanvulling op m'n zz collectie <3 Er stonden ook nog Ravens, maar wetende dat ik eigenlijk geen idee heb waar ik alles kwijt moet, heb ik me beperkt tot de zenzi :))
Afbeelding

De white Princess, denk ik? :') geen idee, maar hij was zo klein, dat ik hem te aandoenlijk vond te laten staan _O-
Afbeelding

De Marble Queen had ik gedaan als de N'joy niet op m'n pad was gekomen...en toen kwam deze alsnog op m'n pad. Whoops, die viel zomaar m'n winkelwagen in :')
Afbeelding

En dit is nu het zitdeel van m'n woonkamer. Ik betwijfel of m'n geldboom het gaat overleven, die doet steeds al zo gek. Dus kans bestaat dat die alsnog de groene container van de binnenkant gaat zien over een tijdje. Ik gooi het er maar op dat de ZZ alvast daarop ingespeeld gekocht is :')
Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:23

Ik zie nog heel veel plekjes voor meer planten :j

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:45

Mee eens :D sinds ik ergens heb gelezen dat planten elkaar horen te kunnen knuffelen staan er hier veel meer planten. Zo gezellig! Leuke groepjes van 3 bijvoorbeeld op een kast of allerlei verschillende grootten en soorten naast elkaar op de vensterbank.

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:57

Dit zijn mijn planten zo'n beetje, samen gevat in foto's. Scheelt dat bijna alles geclusterd staat haha, behalve dit nog wel wat meer losse planten maar die staan er niet op.

Afbeelding
Mijn 'specialere planten' hoekje met oa een White Princess, Pink Princess, Prince of Orange, Golden Princess, Melanochrysum, Pink Dragon....

Afbeelding
Mijn grotere Spatiphyllum die flink in bloei staat.

Afbeelding
Mijn 'normalere planten' hoekje


Afbeelding
Mijn aglaonema's, die op het lege plankje is laatst gesloopt door de beesten des huizes, en een stervende white princess.

Afbeelding
En nog wat gewonere


Afbeelding
En mijn zithoekje is ook wel een soort jungle :P

Edit:

corinep schreef:
Mee eens :D sinds ik ergens heb gelezen dat planten elkaar horen te kunnen knuffelen staan er hier veel meer planten. Zo gezellig! Leuke groepjes van 3 bijvoorbeeld op een kast of allerlei verschillende grootten en soorten naast elkaar op de vensterbank.

Precies dit dus :P

Kaplaars

Berichten: 1552
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:08

Wat heb jij een mooie inrichting ook! Echt prachtig licht en ruimtelijk en gezellig en knus tegelijk!

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:02

En het is maar een studiootje van 40m2 :P maar dankje :*

Tigress

Berichten: 8947
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:15

Zo balen, een stengel van mijn ZZ zenzi hing wat om. Bleek 'ie van onderaf te rotten :oo Gauw afgesneden tot het gezonde stuk, dat in water gezet (en nu hopen dat het wortelt), en tot waar ik kon heb ik tot het gezonde gesneden tot aan de wortels in de pot, hopende dat ik daarmee een stop heb gebracht eraan. Ik weet niet hoe het heeft kunnen rotten, rest van de plant doet het geweldig. Het was echt enkel die stengel, en niet eens compleet van onderaf. De plant heeft enkel bij het verpotten een slokje water gekregen, maar daarna ook niet meer. Aan het blad zag ik niks, dat zag er gelukkig nog goed uit.

Moet ik verder nog iets doen om het te voorkomen? Kan dit soms zomaar gebeuren? Kan het zijn dat een beschadiging deze reactie teweeg brengt? (Even denkende aan tijdens transport, of tijdens verpotten bijvoorbeeld)

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:20

Hè, wat jammer! Misschien was het transportschade. Plant even in de gaten houden.

Bij het stekken moet je wel een lange adem hebben, het duurt best wel lang voor ze wortelen.
Tip van Flip: gebruik geen flesje met een smalle hals want de stek ontwikkelt uiteindelijk een flinke dot wortels. :=

Tigress

Berichten: 8947
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:18

Ja, ik heb al eens begrepen dat het stekken langzaam gaat. Daarom uiteindelijk ook mijn keuze voor een volle plant, ipv stekjes kopen van de ZZ :') Maar om te zien of hier wortels aan kunnen komen, vind ik het een poging waard :))
Eb hij staat inmiddels in een groentepotje. Die knobbels als wortels had ik rekening mee gehouden idd _O-

Ik gok dan maar op transportschade voor nu. Ik kon verder geen gekke dingen ontdekken. Ik heb hem even verplaatst naar waar ik 'm vaker zie, dus even in de gaten blijven houden it is, thanks :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:48

Tigress schreef:
Ja, ik heb al eens begrepen dat het stekken langzaam gaat.

Een understatement...
Ik heb de zz plant uit bladstek gekweekt; een blad voor een derde of de helft in aarde zetten en wachten. Eerst wordt na een paar maanden het blad bruin en verschrompeld, niet wanhopen, is normaal. Het blad heeft een klein knolletje ontwikkelt, en daaruit groeit een nieuw plantje, duurt wel nóg een aantal maanden. :')
Maar goed het is zo goed als geen moeite, en erg bevredigend als je eindelijk een plantje hebt.

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:58

Ik had een top van een ZZ in aarde gezet. Na twee jaar leek er nog niets gebeurd. Hij werd niet lelijk, maar er kwam ook niets op. Toen heel voorzichtig de aarde weggehaald om te kijken. Toen bleek hij allemaal knolletjes te hebben. In een ander potje gezet en het jaar daarna had ik 4 nieuwe takjes. Zo af en toe komt er wat nieuws bij, nu ook weer 2 scheuten, maar ze blijven laag. Iemand enig idee waarom? Hij is nu al een jaar of 6.

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:32

Help!
Iemand een idee wat er met mijn philodendron aan de hand is? Staat al jaren op deze plek en in deze pot. Nu ineens veel gele bladeren en vlekken.
Afbeelding
Afbeelding

Edit: ik had ook gewoon Google kunnen vragen. Vermoed nu teveel water gehad.

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:33

Oef nou met die vlekken zou het ook trips kunnen zijn. Heb je foto van de onderkant van de bladeren?

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:52

Heb ondertussen de ergste al afgeknipt en weggegooid. Maar heb je hier iets aan?
Afbeelding
Afbeelding

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:16

Ok daar zie ik niets geks. En die ene met de vlekken echt op de bladeren en niet aan de randen? En dan de achterkant thv die plekken?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:25

Ik heb een vraagje over orchideeën die ik gekregen heb.
Ze staan nu in zo een winkelpotje met boomschors en dergelijke.. is het dan beter om ze hieruit te halen, de wortels schoon te maken en ze gewoon zo te houden? Of toch beter in de huidige pot laten zitten?

De huidige bloemetjes beginnen nu te verslensen, kan je dan de bloemstok al afknippen? Ik dacht dat ze dan sneller weer opschieten? En hoe kort knip ik deze dan best?

Het is mijn aller eerste orchidee haha….

Ik plaats binnenkort foto’s van onze huiskamer :D

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:18

Tanya schreef:
Ok daar zie ik niets geks. En die ene met de vlekken echt op de bladeren en niet aan de randen? En dan de achterkant thv die plekken?


Die lagen al in de container.
De onderste bladeren waren bruin en zacht..

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:33

Trips zou je de larven onderop de bladeren moeten kunnen zien. Dat zijn minuscule witte beestjes.

Dit klinkt meer als wortelrot door te veel water, zeker door de zachte en bruine bladeren. Je kunt hem eventueel uit de grond halen, zo veel mogelijk aarde eraf en eventueel rotte wortels weghalen en dan opnieuw in de aarde zetten.

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:09

Ik kom even weer om hulp vragen…
Wat moet in doen om mijn flamingoplant tevreden te krijgen?
Geen water gaf de bruine plekken als gevolg, wel water geeft de gele bladeren als gevolg. Zo’n waterdruppelaar snapt hij niet en zuigt hij direct leeg.
Het zijn geen trips, niks te zien op of onder de bladeren. Deze heeft de pandemie hier thuis destijds overleeft. In de quarantaine zijn wel de eerste bruine bladeren gekomen, die ik toen heb weggehaald. Ook is hij preventief behandeld.
Afbeelding