Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:52

Leuk! Amphioxus groeit als een gek als hij het naar z'n zin heeft. Ik heb de mijne als stek gekocht en ik heb inmiddels een compleet bos :D

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:55

Blij het te horen. want het is nu nog zo'n miniplantje. heb hem gelijk in een grotere pot gezet. Hoe hoog is hij bij jou?

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:58

Het terrarium waar hij in staat is volgens mij 40 cm hoog en ik moet hem regelmatig een kopje kleiner maken. Ook in de stekbak gaat ie lekker, die is 25 cm hoog.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:08

Heb al een paar pagina's foto's gekeken, nu maar eens zelf wat posten.

Momenteel heb ik een Yucca, een vrouwentong, 2 klimop, en van de andere 2 weet ik de naam niet. Maar een grote plant van +/- 1.20 met lang blad van +/- 3 centimeter dik en een plant met hangend "haar" :')

Ik woon in een chalet en daar kan het wel eens koud zijn. Lees: 4 graden.

Weten jullie nog meer keiharde planten die wel tegen een stootje kunnen?
Ik vind het gezellig om nog wat meer in huis te hebben, alleen wil niet alleen maar hetzelfde.
En het moet wel echt een sterke plant zijn.

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:14

4 graden????
Daar zou ik zelf niet eens overleven :brr: :))

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:23

_Karlijn schreef:
4 graden????
Daar zou ik zelf niet eens overleven :brr: :))
:))

Oef, da’s wel fris, Esaqar. Mama Botanica zegt dat een Zamioculcas of een Dracaena ook wel tegen lagere temperaturen kunnen. Maar 4 graden is wel erg koud voor een kamerplant, denk ik. :=

Wat gaaf, die siernetels, Karlijn. Hoop dat je de zaadjes succesvol kan opkweken, wat een prachtige exemplaren.

En jouw Begonia is ook gaaf, Axel!

CairnTerrier, wat Karlijn zegt zou ik dan ook doen. Aarde vervangen door nieuwe. Dan hoef je daarna even geen voeding te geven want er zit wel genoeg in de nieuwe aarde.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:00

Esaqar sansevieria overleeft dat misschien? Ik denk dan aan de variant met van die donkergroene stengels. Of buitenplantjes, lavendel bijvoorbeeld? Die siernetels overleven dat denk ik ook wel, dat is mooi onkruid zeg maar :=

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:02

Sanseveria heeft ze al, dat is het zelfde als vrouwentong (verschrikkelijk naam). Ik zat ook te denken aan buitenplaatsen idd aangezien klimop blijkbaar ook goed doet en dat ook eigenlijk een buitenplant is, ook al staan ze vaak bij de kamerplanten.

Schiet me ineens te binnen, hetzelfde verhaal met de fatsia japonica, wordt ook verkocht als binnenplant terwijl het eigenlijk een buitenplant is, dus die misschien nog??

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:17

Vrouwentong is een andere variant dan ik beschreef :)

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 03:30

_Christina schreef:
Vrouwentong is een andere variant dan ik beschreef :)

Oh ik ken hem niet anders dan een andere naam dan sanseveria. Ben wel benieuwd welke jij bedoelt, heb je een foto?

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:58

Ik ga ze even opzoeken! Bedankt! :)
Het is niet altijd 4° hier hoor, haha, dat overleef ik zelf ook niet. Nu is het heerlijk 19°. Maar als we allebei een dag aan het werk zijn en het ook overdag vriest dan koelt de temperatuur enorm af. We hebben geen centrale verwarming.

Dus de planten moeten vooral tegen temperatuursverschillen kunnen.
Over het algemeen is het hier wel 10°. Maar laatst met die vrieskou is het is echt brrrrrr.

(Vreselijke naam inderdaad vrouwentong, maar ik wist de andere naam niet meer :') )

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 01:39

_Karlijn schreef:
_Christina schreef:
Vrouwentong is een andere variant dan ik beschreef :)

Oh ik ken hem niet anders dan een andere naam dan sanseveria. Ben wel benieuwd welke jij bedoelt, heb je een foto?

Een foto inplakken lukt nu even niet, maar Ikea heeft ze bijvoorbeeld: https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=sansevieria
Die kan die schommelingen in ieder geval wel hebben denk ik, het is niet echt een spannende plant.

Sedumplantjes kunnen misschien ook wel? Die zijn er dacht ik ook wel in andere kleuren dan alleen maar groen.

Janine1990

Berichten: 43839
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:40

Kaplaars schreef:
Daar mag je met recht trots op zijn!!


Ik ben compleet verliefd op mijn nieuwe aanwinst <3 Portulacaria Arfa, ook wel Spekboom of olifanten struik genoemd. Ik heb een jaar gezocht naar deze kleur variatie, maar ze was het wachten waard!

[ [url=m/e3JnWE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nW1kYk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuk plantje!! <3 <3 <3

Janine1990

Berichten: 43839
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:41

Janine1990 schreef:
Mijn mini orchideeën op water doen het geweldig!
[ [url=m/XzcUQO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1Tt6Bo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik moet even deze aanhalen...


Afbeelding

Ze zijn in bloei!

Mariska_28

Berichten: 10505
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:56

Wat een gave planten komen er hier weer voorbij! :wow:

Hier laatst ook mij weer niet in kunnen houden in het tuincentrum.

Onder andere een Stephania Erecta gekocht, maar die is nu in winterrust dus niet veel meer dan een aardappel in een potje :D

En een palm achtige plant in de 3 voor 5 euro sectie. Stond alleen niets op verder dus wordt een verrassing wat het is.. Afbeelding

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:16

Prachtig, Janine1990!

Stephania erecta is een gave plant, Mariska_28. Ben benieuwd hoe je palm uitgroeit, leuk avontuurtje zoiets.

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:40

Wat een mooie planten allemaal!

Ik heb mijn collectie ook weer uitgebreid. En aangezien we stevig bezig zijn met het verbouwen, krijgt een deel binnenkort ook een vast stekkie..
Zo wil ik bv proberen of de graslelies blij worden in onze badkamer!

Ondertussen heb ik een probleempje en jullie kunnen mij vast helpen.

Ik heb deze plant gekregen voor mijn verjaardag...

Afbeelding

Afbeelding



Maar zoals jullie zien vindt hij mij niet leuk.
De schenker kon niets zeggen van naam oid dus ik tast ook een beetje in t duister met betrekking tot zon/geen zon en water/geen water...

Herkent iemand van jullie mijn zorgenkindje?

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:49

@Mariska_28
Dat doet me denken aan een bos dadelpalm zaailingen.
Maar als ik op google kijk zie ik ook andere soorten die er op lijken.

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:28

Jojoni, dat is een Philodendron birkin. Je kan de dode bladeren er gerust uitknippen. Staat ie ook op de tocht of op een donkere plek?

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:38

jojoni schreef:
Wat een mooie planten allemaal!

Ik heb mijn collectie ook weer uitgebreid. En aangezien we stevig bezig zijn met het verbouwen, krijgt een deel binnenkort ook een vast stekkie..
Zo wil ik bv proberen of de graslelies blij worden in onze badkamer!

Ondertussen heb ik een probleempje en jullie kunnen mij vast helpen.

Ik heb deze plant gekregen voor mijn verjaardag...

[ [url=m/q2cKJw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6TNBaa.jpg]Afbeelding[/url] ]



Maar zoals jullie zien vindt hij mij niet leuk.
De schenker kon niets zeggen van naam oid dus ik tast ook een beetje in t duister met betrekking tot zon/geen zon en water/geen water...

Herkent iemand van jullie mijn zorgenkindje?

Philodendron "Birkin" of als je hem bij de Intratuin haalt Philodendron "White Measure". Zo vanaf de foto's lijkt het alsof ie teveel water krijgt.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:39

Afbeelding
Had ik hier m'n tillandsias al eens laten zien? Ik heb ze uitgestald op twee in elkaar gevlochten stukken Spiderwood (gedroogde rhododendron-wortels).

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:57

Puera schreef:
Jojoni, dat is een Philodendron birkin. Je kan de dode bladeren er gerust uitknippen. Staat ie ook op de tocht of op een donkere plek?


Hij staat nu tussen 2 ramen in. In de namiddag staat de zon op die ramen dus veel indirect licht in de namiddag.
Ik denk niet dat t daar echt tocht, maar echt warm is het er ook niet.


black_kelpie schreef:
jojoni schreef:
Wat een mooie planten allemaal!

Ik heb mijn collectie ook weer uitgebreid. En aangezien we stevig bezig zijn met het verbouwen, krijgt een deel binnenkort ook een vast stekkie..
Zo wil ik bv proberen of de graslelies blij worden in onze badkamer!

Ondertussen heb ik een probleempje en jullie kunnen mij vast helpen.

Ik heb deze plant gekregen voor mijn verjaardag...

[ [url=m/q2cKJw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6TNBaa.jpg]Afbeelding[/url] ]



Maar zoals jullie zien vindt hij mij niet leuk.
De schenker kon niets zeggen van naam oid dus ik tast ook een beetje in t duister met betrekking tot zon/geen zon en water/geen water...

Herkent iemand van jullie mijn zorgenkindje?

Philodendron "Birkin" of als je hem bij de Intratuin haalt Philodendron "White Measure". Zo vanaf de foto's lijkt het alsof ie teveel water krijgt.


Ik ben de laatste tijd heel druk dus hij heeft eigenlijk echt super weinig water gekregen :') .. de aarde is ook echt super droog...

De bruine bladeren zijn niet uitgedroogd, dus qua luchtvochtigheid zou het goed zijn. Zou het zonnebrand kunnen zijn?

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:31

axel_1997 schreef:
[ [url=m/B03eUQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Had ik hier m'n tillandsias al eens laten zien? Ik heb ze uitgestald op twee in elkaar gevlochten stukken Spiderwood (gedroogde rhododendron-wortels).
Mooi! <3

Jojoni, zonnebrand lijkt me onwaarschijnlijk gezien de standplaats. Ik denk dat ie te droog is. Misschien dat je ‘m eerst eens een halfuurtje of zo in een teiltje met een laagje water kan zetten. En vanaf dan weer wekelijks wat water.
Zo zou ik het doen, denk ik.

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:02

_Christina schreef:
_Karlijn schreef:
Oh ik ken hem niet anders dan een andere naam dan sanseveria. Ben wel benieuwd welke jij bedoelt, heb je een foto?

Een foto inplakken lukt nu even niet, maar Ikea heeft ze bijvoorbeeld: https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=sansevieria

Ik snap niet wat jij precies bedoelt :P Google eens op sanseveria vrouwentong, daar zie je dat het allemaal planten zijn die onder 2 verschillende namen vallen. Het geslacht dracaena maar ook wel sanseveria of vrouwentong genoemd.

@jojoni: staat hij boven een verwarming?
@axel: supertof!!

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:39

Nu snap ik jou ook niet meer, ik heb het over de variant met de dunne donkere stengels. Vrouwentong is alleen de variant met langwerpig blad met een lichtere rand, toch?