Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:12

Dank je ! WoW dat zijn er veel!! :wow: Hoya fan begrijp ik :)) Hoeveel zijn het er nog die je wilt?

Jaaa zo leuk die groei ineens <3 mijn Calathea Kennedy rolt er op het moment 10 nieuwe bladeren uit.

MachieJarig

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:19

Jaa, alles groeit echt als een gek! Mijn monstera krijgt nieuwe uitlopers en de rest doet het ook echt weer goed. De winter was lang voor de planten. Of vooral grijs.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:31

Ik ben jaloers, ik kijk mijn calathea bijna in de groei. Maar er gebeurt niks |(

Mijn pannekoek, die ik twee jaar terug half dood heb laten gaan doet het wel heel goed achter het raam.

Maar mijn vermoorde strelitzia doet ook helemaal niks.

De monstera albo heeft het nieuwe blad uitgerold. Heel weinig wit, dus ik ga mijn collega om een goede stek vragen. Hij doet het prima bij mij thuis dus ik durf het wel aan voor 35 euro.

Alleen m'n philodendron floriade green heb ik zwarte puntjes op gevonden, onderkant blad... help!

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:56

Dankjullie voor de epi complimenten :)
Hier begint ook alles weer nieuwe blaadjes te krijgen! :D Ik moet er wel echt aan wennen om weer vaker water te geven, dus sommige planten hebben het wel een beetje zwaar hahaha. En mijn voornemen voor dit jaar is om ook echt minimaal 1x per maand te voeden. Ik vergeet dat altijd :+

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:15

Trips Janine? Houden niet van een vochtige omgeving, ik lees wel eens onder de douche zetten en natuurlijk apart gaan houden van je andere planten tot je plant ervan af is na behandelen. Rest goed in de gaten houden en eventueel onderkant bladeren sproeien om ze daar weg te houden. Calathea's zijn erg gevoelig voor Trips en Spint

2 andere Calathea's doen het hier ook (nog) rustig aan :j

Nou hè Machie, echt lang donker geweest


WildDreams schreef:
Dankjullie voor de epi complimenten :)
Hier begint ook alles weer nieuwe blaadjes te krijgen! :D Ik moet er wel echt aan wennen om weer vaker water te geven, dus sommige planten hebben het wel een beetje zwaar hahaha. En mijn voornemen voor dit jaar is om ook echt minimaal 1x per maand te voeden. Ik vergeet dat altijd :+


Ik heb nu een watermeter echt wel heel handig, ik ben ook geneigd om te weinig te blijven geven, bang voor wortelrot.

Puera

Berichten: 8114
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:54

Jis_ schreef:
Dank je ! WoW dat zijn er veel!! :wow: Hoya fan begrijp ik :)) Hoeveel zijn het er nog die je wilt?

Beetje uit de hand gelopen ondertussen. :o Maar de meeste zijn stekjes, dus ik heb nog even voordat het huis te klein is.

Ik koop vaak varianten die ik nog niet heb, en die me aan staan qua blad en prijs.
Maar mijn absolute nummer 1 van mijn lijstje is de denissii frida. Is nog vrij zeldzaam in Nederland volgens mij.
https://images.app.goo.gl/Ngusm5H9F5azKBk26

Weet niet of het ook voor andere plantensoorten geldt maar bij Hoya zie je zowel natte wortelrot als droge wortelrot. Te droog is ook niet goed. Ervaring met beide helaas. :=

Balen dat je planten niet willen, Janine. Hopelijk is het geen trips, die zijn zo naar.

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:11

:)) Wat een plaatje is dat! <3

Ik heb 1 Hoya. En het probleem bij mij is, was hoop ik :D dat ik nieuwe planten eerst te veel liefde/water geef, ik had hem te nat helaas. Maar net op tijd geen water meer gegeven en 1 streng over.

Hoe kleiner de pot hoe eerder er weer water bij moet, ook zoiets om rekening mee te houden.

Te droog is ook niet goed nee al zijn veel daarin wel vergevingsgezinder dan te nat. Ik vind de Begonia amphioxus lastig. Nieuw scheutje doet het niet zo goed, hoop dat ik hem net ietsje te droog had staan. En mij Alocasia Jacklyn is zielig. Ik vermoed ook wat te droog geweest. Mijn Zenbrina ook maar die herstelt een stuk makkelijker.

:D <3
Afbeelding

;(
Afbeelding

Puera

Berichten: 8114
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:25

De meeste Hoya zijn wel aardig vergevingsgezind.
Ik heb een hele tray met stekjes in kleine potjes en die moeten inderdaad wat vaker water. Soms sneuvelt er wel eens eentje, jammer dan.

Ik ben niet zo goed met de Begonia, maar er zijn wel hele mooie varianten.
De Alocasia wisselen hier wat… alhoewel, volgens mij zijn ze allemaal wat sneu, als ik er zo over nadenk. := LV is bij mij nog wel eens een dingetje.

Prachtig, dat nieuwe blad. <3

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:03

Ja die luchtvochtigheid, we hebben het hier ook best droog beneden terwijl dat bij mijn ouders heel anders is.

Zijn Hoya's makkelijk te stekken?

Begonia's zijn ook best lastig volgens mij maar deze en de Listada moest ik op de nieuwe kamer proberen <3
Heb er nog 1 staan, weet de naam niet, oranje en licht groen blad en dat vond ik zo geinig. Plant zei gelijk NEE :') 1 blaadje houdt vol en met heel weinig watergift komt er nu toch iets nieuws aan *\o/*

Puera

Berichten: 8114
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:07

Ja, de meeste Hoya zijn makkelijk te stekken. Ik heb de beste ervaring in water. De een is wat vlotter qua wortels dan de anders.
Heb ook al eentje succesvol laten wortelen in mos, dat ging net goed omdat ik vergat het mos goed vochtig te houden. :+

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:01

Dank je! Stekken in mos heb ik geen ervaring mee, dus dat liever niet :D

Sherivey
Berichten: 8740
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:15

Hoi, ik meld me ook graag hier.

Heb totaal geen groene vingers, maar wil wel wat meer groen in huis.
Dus heb ik gisteren een Groene Kneusjesbox ontvangen met daarin zes plantjes die afgekeurd zijn voor tuincentra, maar nog wel een kans op overleven hebben.

Ik had al een graslelie en een stippenplant:
Afbeelding
Afbeelding

De graslelie was een afdankertje van de kas waar ik gewerkt heb. Maar inmiddels is ie bijna een jaar oud.

En sinds gisteren is daar de Kneuzenkudde bijgekomen:
Afbeelding
Afbeelding

Moet alleen nog ff uitzoeken welke planten het precies zijn. :')

Hhilde

Berichten: 7485
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:15

Wat een leuke kneusjes! Ik heb ook niet zo heel veel verstand van welke plant welke is, wellicht iemand anders hier.

Van de bovenste foto lijkt links me een varen en het midden een Syngonium. Varens hebben over het algemeen een hoge luchtvochtigheid nodig.

Van de onderste foto lijkt links me een Maranta Leuconeura Kerchoveana. Superleuke planten :)

Sherivey
Berichten: 8740
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:26

Die bovenste links herkende ik idd ook als varen. Die gaat denk ik naar de badkamer, als ie een beetje bekomen is van de reis. :))

Chinas

Berichten: 821
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:47

Wat een leuke kneusjes. Ik moet ook maar weer eens een box bestellen.
Inderdaad een varen linksboven, syngonium midden boven, rechts boven weet ik zo niet.
En dan een maranta links onder en midden en rechts onder zijn zijn dracaena’a. Leuke heb je gekregen hoor!!

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:52

Hi Sherivey, leuk!

Laatste foto rechts is een Dracaena fragrans "Burly" zo te zien, die heb ik ook in de keuken staan en die geeft je snel te veel water dan te weinig. Groeit opvallend langzaam :P Midden is denk ik een Kwartjesplant, die kan goed tegen een wat donkerder plekje.

Middelste van de 3 foto er boven is een Syngonium, ik denk de pink.

Sherivey
Berichten: 8740
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:50

Wat leuk dat jullie er zoveel herkennen :D

Ik ben echt benieuwd hoe ze gaan groeien. En of ze überhaupt gaan groeien

Puera

Berichten: 8114
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:27

Hé Sherivey! :D Leuke plantjes heb je!
Jis_ schreef:
Dank je! Stekken in mos heb ik geen ervaring mee, dus dat liever niet :D
Ik heb het gehaald omdat ik wat wilde experimenteren. Wilde een plant snoeien en toen beleven er wetsticks over. Die heb ik nu in tapasbakjes, en dat lijkt te werken.

Oh, heb al 3 Philo’s compleet gesnoeid, bedenk ik me net. :+ De PPP, een squamiferum en een verucosum. Maar het gaat nog niet echt zo goed.

_Karlijn
Berichten: 6487
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:56

Ik heb een syngonium (mottled mojito) compleet gesnoeid haha. Ik had hem achter het gordijn staan en ik zag gisteren ineens 3 uitlopers en een compleet blad zitten! :D Hij heeft niet eens water gehad de afgelopen weken :')

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:23

Die laatste zijn wetsticks die niet zo goed gaan Puera? Ik vind de ppp zo gaaf! <3

Gister was het een beetje erg warm geworden in de kweekbak := en daarna een nachtje wat kouder dan zou moeten omdat ik de mat uit had gezet, weet niet wat dat gaan doen met de zaadjes. De wetsticks overleven dat wel denk ik.
Deksel nu er maar af met dit heerlijke weer, het wordt zo snel warm op zolder.


Sherivey schreef:
Wat leuk dat jullie er zoveel herkennen :D

Ik ben echt benieuwd hoe ze gaan groeien. En of ze überhaupt gaan groeien


Vast wel, je kan eventueel even kijken naar de onderkant of er al wortels door de gaatjes groeien, zo ja dan zijn ze blij met een ietsje grotere kweek/binnenpot.


_Karlijn schreef:
Ik heb een syngonium (mottled mojito) compleet gesnoeid haha. Ik had hem achter het gordijn staan en ik zag gisteren ineens 3 uitlopers en een compleet blad zitten! :D Hij heeft niet eens water gehad de afgelopen weken :')


:)) En ze houden juist wel van licht vochtige grond %) :')

Sherivey
Berichten: 8740
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:06

Bij die ene lange draden plant komen er al wortels door. Zal ff in de schuur voor een grotere pot kijken :)

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:52

Leuk! Had je al gelezen dat je ze het beste in een kweek/binnenpot kunt houden en met water geven opletten dat er geen water in de sierpot blijft staan? Anders krijg je vrij snel wortelrot

Vandaag is het kleinere blad van mijn Jacklyn ineens aan het vergelen, te veel water gegeven de laatste weken denk ik := ga hem maar uit de pot halen en de wortels bekijken

Sherivey
Berichten: 8740
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:05

Thanks voor de tip! Heb 'm net een grotere pot gegeven :)

Is zo'n plantje nog te redden, nu je teveel water hebt gegeven?

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:27

:j Als de wortelrot meevalt lukt dat zeker. Ik vind deze wel wat lastiger dan mijn andere Alocasia's. Mijn Dragon scale ook wat lastiger trouwens maar die gaat nu de goede kant op.

Edit; het is geen water te veel :? ik ga hem nog wat lichter zetten en kijken wat er gebeurt

Sherivey
Berichten: 8740
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:43

Ik geloof dat mijn plantjes een mierennest hebben meegenomen. :=

Wat doe ik hiertegen?