Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:48

:') Lokdoosje plaatsen?

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:58

Jis_ schreef:
:') Lokdoosje plaatsen?

Die gaan we idd halen. :+
Ben de vloeren al met allesreiniger te lijf gegaan. Vonden ze niet zo leuk.

Nou denk ik eerlijk gezegd dat het niet eens uit de planten komt, maar uit de pot die ik gisteren uit de schuur heb getrokken. Wilde de krulpitrus meer ruimte geven. :')

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:58

Zijn het er erg veel? Opvegen en naar buiten kan ook.
Wij hadden ze vorige week ook ineens binnen, van die hele kleine. Ik had die avond ervoor een likeurtje gedronken, mierzoet spul :D, fles op de salontafel laten staan en volgende dag zaten er allemaal miertjes op en om die fles, geen spoor van mieren ergens naar toe alleen op en om de fles :o? Nog nooit gehad. Heb de fles buiten gezet de rest van de mieren opgeveegd en naar buiten gebracht was gelijk over gelukkig.

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:33

Het waren er veel. Net zag ik er nog maar een paar rondkruipen. Vriend is met azijn bezig geweest.

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:19

Ik heb ooit een nest in een Sanseveria gehad. Toen ik de aarde van de wortels af wilde schudden, verdedigden ze zich met hand en tand. Pot met water gevuld, plant erin gedropt en mierenkorrels erbij. :o Dag later was alles dood (plant niet :+).
Mieren zijn nuttig en hou er niet van om ze zo uit te roeien maar ze moeten lekker buiten blijven.

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:46

Mieren in huis is niet prettig

Ik heb nu toch een plant in mos gezet. Ben online gaan zoeken op problemen met de Alocasia jacklyn en kwam uit op deze tip. Plant wilde niet bij haar en toen ze hem een maand op mos had gaf hij een nieuw blad.
Ik had hem de hele winter op raam zuiden staan en dat ging best goed. Tijdje terug met meer en meer zon 4 meter van raam gezet en is misschien toch net wat te weinig licht geworden. Hij staat nu op 2 meter van het raam vandaan. nu afwachten wat hij gaat doen

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:07

Puera schreef:
Ik heb ooit een nest in een Sanseveria gehad. Toen ik de aarde van de wortels af wilde schudden, verdedigden ze zich met hand en tand. Pot met water gevuld, plant erin gedropt en mierenkorrels erbij. :o Dag later was alles dood (plant niet :+).
Mieren zijn nuttig en hou er niet van om ze zo uit te roeien maar ze moeten lekker buiten blijven.

Nou dat, ik hoef ze ook niet binnen :')

Benieuwd hoe het met je plant gaat zo, Jis

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 18:33

Ik ook, hoop zo dat hij happy wordt.

Ondertussen gebeurt er iets bij een zaadje *\%/*
Afbeelding

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:06

Oeh, leven!! Waar is het een zaadje van, Jis?

Chinas

Berichten: 820
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:02

Leuk, wat voor zaadje is dat Jis? Jij hebt best veel zaadjes/stekjes lopen toch?

Ik ga dit weekend proberen om de bijna-dode yucca van mijn zusje te redden. Doodzonde dat ie nagenoeg dood is want dat ding is 2,5 meter hoog. Hoop er nog 8 stekken uit te kunnen halen, dus als iemand nog tips heeft :)

Verder probeer al een tijdje mijn vriend zo ver te krijgen dat ik zijn epipremnum global green mag hebben, maar daar is ie nogal op tegen. Ik mocht wel zijn maranta hebben die al een tijdje niet zo levend meer uit ziet en door dit topic toch maar besloten een poging te wagen, en met succes *\o/*

Ik heb deze stukjes kunnen redden en in een pot kunnen zetten:
Afbeelding

En de progress na 2 week <3 :
Afbeelding

Verder heb ik 7 stekjes er uit gehaald die nu mooi aan het wortelen zijn
Afbeelding

MachieJarig

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:24

Die Maranta ziet er bij mij regelmatig dood uit en dan ineens is ie er weer. Ik vind dat zo’n rare plant. Van een lege pot met grond klimt er zo weer een nieuwe plant uit.

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:38

Machie schreef:
Die Maranta ziet er bij mij regelmatig dood uit en dan ineens is ie er weer. Ik vind dat zo’n rare plant. Van een lege pot met grond klimt er zo weer een nieuwe plant uit.

Die staat gewoon steeds op uit de dood. Ideaal :))

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:41

Chinas schreef:
Leuk, wat voor zaadje is dat Jis? Jij hebt best veel zaadjes/stekjes lopen toch?

Ik ga dit weekend proberen om de bijna-dode yucca van mijn zusje te redden. Doodzonde dat ie nagenoeg dood is want dat ding is 2,5 meter hoog. Hoop er nog 8 stekken uit te kunnen halen, dus als iemand nog tips heeft :)

Verder probeer al een tijdje mijn vriend zo ver te krijgen dat ik zijn epipremnum global green mag hebben, maar daar is ie nogal op tegen. Ik mocht wel zijn maranta hebben die al een tijdje niet zo levend meer uit ziet en door dit topic toch maar besloten een poging te wagen, en met succes *\o/*

Ik heb deze stukjes kunnen redden en in een pot kunnen zetten:
[ [url=m/bKj8RT.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de progress na 2 week <3 :
[ [url=m/Bd2jZe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder heb ik 7 stekjes er uit gehaald die nu mooi aan het wortelen zijn
[ [url=m/0Wflhf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaaf die redding!
En wow een yucca van 2.5m _/-\o_ Ik hoop dat het je lukt! Ik kan zelf echt niet met yuccas overweg hahaha

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:37

Die Marantha van je vriend begint weer mooi, Chinas! Hopelijk gaat het je ook lukken met de Yucca.

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:36

Wat mooi dat verschil bij de Maranta al in 2 weken! Succes met de Yucca. Wat zonde dat je die hoogte kwijt raakt, hij loopt niet meer uit als je hem niet stekt?

De zaadjes zijn van een plant die ik 2 jaar terug voor het eerste tegen kwam online. De Chistia obcordata/Zwaluwstaart plant.
Een ander zaadje geeft nu ook een worteltje en ik heb er gistermiddag 4 nieuwe bij gelegd van een andere leverancier.

<3
Afbeelding


Chinas schreef:
Jij hebt best veel zaadjes/stekjes lopen toch?


Valt op zich wel mee vergeleken met andere mensen. Stuk of 15 stekjes, de meeste nu niet meer op water. Gister nog zaadjes van de Suzanne met de mooie ogen gekocht, niet echt een kamerplant maar heb een idee er voor op zolder. En die ik gratis kreeg van de Surinaamse postelein, moet ik beide nog zaaien

_Karlijn
Berichten: 6485
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:37

Die vind ik zo gaaf Jis, net allemaal vlinders.

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:41

Wauw, die is gaaf!!

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:43

Ook een andere benaming ervoor :j Vlinder plant. Was een ooit moeten hebben voor mij :D
Als ze het eenmaal goed doen waar ze staan zijn ze ook te stekken, fingers crossed

Ze sluiten hun blaadjes in de avond

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:07

_Karlijn schreef:
Die vind ik zo gaaf Jis, net allemaal vlinders.


Ik ben als de dood voor vlinders, voor mij niet zo'n plant. :')
Maar hij is wel gaaf!

Doen we hier ook aan stekjes ruil? Ik heb er een paar lopen.... maar elke keer mijn eigen planten stekken wordt ook zo saai...

_Karlijn
Berichten: 6485
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:35

Oh dat zou leuk zijn :j ik heb niet zoveel bijzonders in de aanbieding alleen.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:41

_Karlijn schreef:
Oh dat zou leuk zijn :j ik heb niet zoveel bijzonders in de aanbieding alleen.


Ik waarschijnlijk ook niet... (:

Wel een paar stekjes die als ze goed aanslaan straks wel herstekt kunnen worden en die wat aparter is.

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:48

Leuk!

Waren 4 wetsticks van mijn Philodendron melanochrysum, als iemand interesse heeft, ik haal ze uit deze cocopeat en verstuur zonder rouwvliegjes :D Die al wel weg zijn maar voor de zekerheid.

Afbeelding

En 2 stekjes van mijn maranta Leuconeura Kerchoveana variegata, alleen niet zoveel wit, op water nog

Afbeelding

Hoef er op zich niks voor terug (op verzendkosten na)

_Karlijn
Berichten: 6485
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:56

Ik heb(beginnend geworteld) op aarde staan: een tradescantia (weet niet meer welke eigenlijk, groen/wit maar in de pot groen/roze, wel heel veel bloemen en knoppen), raphidophora tetrasperma, epipremnum aureum.
En op aarde goed geworteld: marble queen en een peperomia en evt epipremnum aureum. Mogen ook tegen verzendkosten weg als iemand interesse heeft.

Leuk idee Janine :j

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:05

Ik heb op het moment niets met wortels staan wat ik kwijt wil maar ik kan eventueel wel wat stekjes knippen. Maar het zijn vooral Hoya. :+ :))

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:06

Ik heb niks te ruilen. En denk dat ik ook niet geschikt ben om stekjes in leven te houden.

Het verbaast me al dat de Kneuzenkudde nog leeft. Al heb ik mn twijfels over de krulpitrus