Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:18

Mijn pannekoeken plant is nog niet dood, maar hij ziet er niet zo best uit... De nieuwe blaadjes hebben verschrompelde randen en de grotere bladeren hangen allemaal. Mijn blauwvaren (is half kaal en heeft een paar bruine bladeren) en aloë vera (paar stengels met donkere puntjes) waren ook niet helemaal happy, dus ik heb vandaag alle planten verplaatst in de hoop dat ze het leuker vinden op hun nieuwe plekje.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:11

Zamioculcas is óók een taaie. Jaren geleden één gestekt uit bladstekjes (geduldwerkje) en die drijft mijn vrouw nu tot waanzin vanwege zijn gigantische afmeting...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:13

Kuggur schreef:
Zamioculcas is óók een taaie. Jaren geleden één gestekt uit bladstekjes (geduldwerkje) en die drijft mijn vrouw nu tot waanzin vanwege zijn gigantische afmeting...

Ja die noemde ik al, zz-plant.

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:25

Mag ik hier ook mee kletsen? :)
Ik heb een aantal plantjes (even snel geteld 16 in totaal) maar zou er graag meer willen! probleem is alleen dat ik ze niet kwijt kan (klein appartementje zonder tuin of balkon).
Ik heb er alleen allemaal vrij weinig verstand van.. Alle plantjes zijn vrij nieuw, en ik weet niet of ik ze moet verpotten naar een groter potje of niet.
Dus ik lees/klets hier even mee in de hoop wat wijzer te worden! :)

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:20

Ik heb weer een beestjes invasie ... vanavond alle planten controleren en behandelen. En als ik dan toch bezig ben direct een deel verpotten. Anders komen ze qua krapte de winter niet door :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:28

Ik had van t voorjaar rouwvliegjes, daar ben ik gelukkig van af. Verpotten hoef ik ook niks, alles staat netjes in passende potten. Ik moet alleen mijn spin wat meer potgrond geven, die staat een beetje leeg.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:44

_San87_ schreef:
Kuggur schreef:
Zamioculcas is óók een taaie. Jaren geleden één gestekt uit bladstekjes (geduldwerkje) en die drijft mijn vrouw nu tot waanzin vanwege zijn gigantische afmeting...

Ja die noemde ik al, zz-plant.

Ah, had ik overheen gelezen. Nou ja in ieder geval even op kunnen scheppen, had ik al vermeld dat hij ook bloeit? ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:46

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Ja die noemde ik al, zz-plant.

Ah, had ik overheen gelezen. Nou ja in ieder geval even op kunnen scheppen, had ik al vermeld dat hij ook bloeit? ;)

Nee _O_. Heb je een foto?

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:50

_San87_ schreef:
Ik had van t voorjaar rouwvliegjes, daar ben ik gelukkig van af. Verpotten hoef ik ook niks, alles staat netjes in passende potten. Ik moet alleen mijn spin wat meer potgrond geven, die staat een beetje leeg.


Hoe ben je daar vanaf gekomen? Hier ook nog steeds een plant, die al een half jaar in quarantaine staat met rouwvliegjes.

@Titsia: Ik vind mijn philodendron (brasil) en aloe vera's trouwens ook wel echt makkelijke planten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:53

belindaap88 schreef:
_San87_ schreef:
Ik had van t voorjaar rouwvliegjes, daar ben ik gelukkig van af. Verpotten hoef ik ook niks, alles staat netjes in passende potten. Ik moet alleen mijn spin wat meer potgrond geven, die staat een beetje leeg.


Hoe ben je daar vanaf gekomen? Hier ook nog steeds een plant, die al een half jaar in quarantaine staat met rouwvliegjes.

@Titsia: Ik vind mijn philodendron (brasil) en aloe vera's trouwens ook wel echt makkelijke planten.

Aaltjes *\o/*.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:15

_San87_ schreef:
Nee _O_. Heb je een foto?

De bloemen, die op zich niet zo indrukwekkend zijn, aronskelkachtig met groen schut blad blijven eeuwig aan de plant zitten, ik heb als "bewijs" net even een foto van zo'n uitgebloeide bloem gemaakt (ze buigen dan ook krom)
Afbeelding
De hele plant ( moet eigenlijk hoog nodig een nieuwe pot, maar dan wordt hij nóg groter, dus ik knijp hem nog even af tot volgend voorjaar)
Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:32

Hoe hou je zo'n Zamorian klein?
Wie kan mij uitleggen hoe ik kan stekken? Ik heb een Calathea, pannenkoekplant en Zamorian

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:27

Vetplanten en cactussen zijn ook niet moeilijk. Die hebben bijna geen water nodig.

Ik heb heel veel stekjes van mother of thousand en kan je er daar wel wat van opsturen voor een postzegelcode.

Ook vind ik mijn hangplanten wel makkelijk (philodendron brasil/scandens/neon en de scindapsus moonlight/aurum/queen marble/trebie en string of hearts heb ik in 3 soorten en die doen het ook makkelijk bij mij)
Ik ben ook nog niet heel lang bezig een kleine 2 jaar gok ik en gaat tot nu toe eigenlijk best goed.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:02

Rouwvliegjes: laagje diatomeeenaarde bij de plant. Zijn ze zo weg!

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:41

Mag ik mij ook melden. Dit weekend gaan vriend en ik samenwonen. En een huis vol planten, lijkt mij geweldig.

Maar wat zijn de makkelijkste planten om mee te beginnen? En wil graag ook enkele planten in de vensterbank. Alleen groot deel van de dag schijnt daar de zon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:51

Vriendin van me is net terug met zooooo'n mooi plantje dat ik straks ook gelijk ga. De maranta fascinator. En ze hebben ook andere plantjes van mijn wish list dus ik hou m'n portemonnee vast. :Y)

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:39

Heerlijk genieten van de laatste zonnestralen alvorens ze naar binnen gaan. :+:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:32

Pff, kom ik net achter iets heel doms dus maar even een berichtje op fb geplaatst. Ik hoop dat het nog goed komt. :( Hieronder even het bericht gekopieerd:

Help! Beginner hier

Ik heb nu 7 prachtige plantjes (4 van vorig weekend, 3 van vandaag), deze heb ik allemaal al in sierpot zitten. Nu ben ik er zojuist achter gekomen dat ze drainage nodig hebben? Nu heb ik ze dus al verpot in een sierpot de dag dat ik ze kocht en ze doen het geweldig tot nu toe. Sommige hebben zelfs al nieuwe blaadjes! De winkels zijn hier nu al dicht, en doordeweeks heb ik echt geen tijd dus ik kan pas aankomende zaterdag iets van drainage halen. Hiervoor zal ik ze dus wel wéér uit de sierpot moeten halen en dus weer moeten 'verpotten'. Jaag ik ze hiermee allemaal de dood in of gaat dit wel goedkomen? Omdat ik ze met al dat verpotten niet echt 'rust' geef natuurlijk. Aan de andere kant lees ik dat als ik ze zo laat ze wortelrot etc krijgen.

Het gaat om;
• Peperomia watermelon
• Maranta fascinator
• Fittonia elbivenis
• Pilea peperomioides
• Ficus elastica
• Kalanchoe thyrsiflora
• Aloë aristata

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:36

Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken, wortel rot kan net zo goed voorkomen als je wel draineert. Gewoon zorgen dat je ze niet te nat houdt

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:44

Dus jij zegt gewoon zo laten? Ze zitten nu echt alleen in grond. Wat ik heb gelezen is dat een laagje grind op de bodem goed zou helpen. Mijn plan was dus om dat te doen maar dan verpot ik de plantjes dus wel 2x in korte tijd.. :\

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:54

Ik heb ook een aantal planten zonder drainage in een pot staan, mochten ze toch ongelukkig worden kan je het imo altijd nog veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:57

Jij en wat mensen op fb hebben me gerust gesteld. Ik had alweer de kop verkeerd. :Y)

Ik laat nu alles even zo denk ik. Ik ga een vochtmetertje halen (en satéprikkers) en dan doe ik het voorlopig even zo. Mochten ze heel slecht gaan verpot ik ze alsnog (van verpotten gaan ze niet dood dus?). Anders verpot ik ze alsnog in het voorjaar. :)

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:00

Ala je je inleest in het type plant wat je hebt en je je plant leert kennen, dan weet je op den duur wel hoe je water moet geven.
Bij twijfel is voelen altijd het beste. Goed je vinger in de aarde stoppen en voelen hoe de aarde vochtig is.

Als je een beetje je best doet om de plant te leren kennen, krijg je een gezonde plant er voor terug! :+:

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:02

naomiiiii schreef:
Jij en wat mensen op fb hebben me gerust gesteld. Ik had alweer de kop verkeerd. :Y)

Ik laat nu alles even zo denk ik. Ik ga een vochtmetertje halen (en satéprikkers) en dan doe ik het voorlopig even zo. Mochten ze heel slecht gaan verpot ik ze alsnog (van verpotten gaan ze niet dood dus?). Anders verpot ik ze alsnog in het voorjaar. :)

Nee hoor, heb er vanmiddag nog een paar verpot en nieuwe aarde gegeven.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:11

Hierbij trouwens foto's van wat ik heb nu met de 3 nieuwe erbij. <3

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopig laat ik ze even zo. Sommige mensen zeggen in de fb groepen dat ze bij niets drainage hebben dus misschien ga ik ze ook wel niet verpotten in het voorjaar. Even aankijken hoe ze het nu gaan doen. We zien het allemaal wel. :)

@magda, ik ging me inlezen op internet, daardoor had ik die paniek net. :') _O-