Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:28

De larven van rouwvarenmugjes kunnen helaas wel schade aanrichten aan je planten.
Bij mij werkten aaltjes heel goed.

Mandyy

Berichten: 30492
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:16

Het zijn echt hele kleine beestjes, amper zichtbaar..
Donderdag gaan we naar de Intratuin om advies te vragen en iets te halen. Hoop dat het goedkomt.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:22

Ja klinkt als rouwvliegjes. Zijn ze wel zwart? Je kan ook ff googelen, rouwvliegjes zijn relatief makkelijk vanaf te komen, meestal is het een kwestie van de potgrond even vervangen.

Mandyy

Berichten: 30492
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:44

Heb idd net ook even op Google gekeken.

Heb ze gisteren kort gezien. Visite ontdekte ze. Zal zo thuis nog eens goed kijken.

Mandyy

Berichten: 30492
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:02

Ze komen trouwens uit de grond als ik de plant water geef.

Emori

Berichten: 13120
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:26

Ja dat doen rouwvliegjes ook

Mandyy

Berichten: 30492
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:12

Ik heb bij Intratuin speciale potgrond meegekregen, 1 cm mee bedekken. Het schijnt nu heel veel voor te komen.. hoop dat het snel weg is.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:49

Wat een leuke plantjes hier allemaal!

Ik heb ondertussen een aardige verzameling staan. 26 echte en nog stuk of 20 nepperds :o

Afbeelding

Afbeelding

Heb sinds een paar weken een grote fatsia (vingerplant) alleen is deze nu helemaal slap gaan hangen.. Alleen de nieuwe kleine bladeren staan nog rechtop. Denk dat ik de grote bladeren maar ga verwijderen zodat iig het nieuwe blad blijft leven. Biedt wel weer ruimte om binnenkort bij een plantensale hier in de buurt weer een nieuwe grote plant te kopen ;)

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:31

Geen water te kort? Mijn prayer plant hangt ook zo soms en dan geef ik hem echt 3x per week een scheutje. Als ik hem een plens geef staat ie weer goed!
Ennuhh nepplanten? Beetje vloeken in de kerk hier haha, nee geintje. Als je dat mooi vindt vooral doen, ik kan er alleen niet aan denken :))

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:20

Als ik jullie zo hoor heb ik volgens mij ook rouwvliegjes := Vroeg me al af wat die kleine vliegjes steeds in mn huis doen nu, maar ze komen idd uit mn planten

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:03

Mooi hoor Lioony!
Jullie Thea's zijn ook heel mooi maar tot nu toe durf ik zo'n dramaqueen niet aan, ze rest hangt het hier al genoeg uit :')

Hier ook eens wat foto's (let niet op de rommel hier en daar, we zijn wat aan het renoveren O:) )
De orchideeën en nog wat klein spul staat er niet mee op maar dit is toch een groot deel :+:

Trots op mijn Monstera :+:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Bromelia's
Afbeelding

De grotere exemplaren waaronder mijn Moederplant pannekoek, Hoya Bella, Calla en mijn Begonia Maculata (Tamaya) uit Spanje
Afbeelding

en nog een kastje vol leuks en stekjes :+:
Afbeelding

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:36

Macs schreef:
Geen water te kort? Mijn prayer plant hangt ook zo soms en dan geef ik hem echt 3x per week een scheutje. Als ik hem een plens geef staat ie weer goed!
Ennuhh nepplanten? Beetje vloeken in de kerk hier haha, nee geintje. Als je dat mooi vindt vooral doen, ik kan er alleen niet aan denken :))


Nee hij staat niet droog. Deze heeft in de winter ook wat minder behoefte aan water dus te veel is dan ook niet goed. Misschien toch zelfs te veel.. Moet de bodem van de pot nog even checken.

Ik heb alleen nepplanten op plekken staan waar echte planten niet overleven omdat er niet genoeg licht komt haha! Voornamelijk wel duurdere of goede vondsten dus ze zien er niet heel nep uit.

Jij hebt ook leuke exemplaren tessyke! Ik wil ook nog steeds een monstera, maar ben nog geen tegen gekomen in goede maat/prijs.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41657
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:42

Dit topic was met t stipjesdebacle uit mijn lijst verdwenen :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41657
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:43

Lioony schreef:
Macs schreef:
Geen water te kort? Mijn prayer plant hangt ook zo soms en dan geef ik hem echt 3x per week een scheutje. Als ik hem een plens geef staat ie weer goed!
Ennuhh nepplanten? Beetje vloeken in de kerk hier haha, nee geintje. Als je dat mooi vindt vooral doen, ik kan er alleen niet aan denken :))


Nee hij staat niet droog. Deze heeft in de winter ook wat minder behoefte aan water dus te veel is dan ook niet goed. Misschien toch zelfs te veel.. Moet de bodem van de pot nog even checken.

Ik heb alleen nepplanten op plekken staan waar echte planten niet overleven omdat er niet genoeg licht komt haha! Voornamelijk wel duurdere of goede vondsten dus ze zien er niet heel nep uit.

Jij hebt ook leuke exemplaren tessyke! Ik wil ook nog steeds een monstera, maar ben nog geen tegen gekomen in goede maat/prijs.

Kijk eens bij de Jumbo. Heb de mijne daar voor 7 euro gekocht.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:44

_San87_ schreef:
Dit topic was met t stipjesdebacle uit mijn lijst verdwenen :').


Bij mij ook! Zo irritant...

Die calathea hierboven is mooi zeg!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41657
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:02

tessyke schreef:
Mooi hoor Lioony!
Jullie Thea's zijn ook heel mooi maar tot nu toe durf ik zo'n dramaqueen niet aan, ze rest hangt het hier al genoeg uit :')

Hier ook eens wat foto's (let niet op de rommel hier en daar, we zijn wat aan het renoveren O:) )
De orchideeën en nog wat klein spul staat er niet mee op maar dit is toch een groot deel :+:

Trots op mijn Monstera :+:
[ [url=m/9aYVrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oRaACE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/guJ4qu.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Bromelia's
[ [url=m/6uSv18.jpg]Afbeelding[/url] ]

De grotere exemplaren waaronder mijn Moederplant pannekoek, Hoya Bella, Calla en mijn Begonia Maculata (Tamaya) uit Spanje
[ [url=m/asyLQa.jpg]Afbeelding[/url] ]

en nog een kastje vol leuks en stekjes :+:
[ [url=m/1n4mjI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben jaloers op jouw dieffenbachia :oo . Mijne gaat t niet redden, dus ik mag een nieuwe van mezelf :o.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:10

Wat fijn dit topic tegen te komen! Zie hier allemaal prachtige planten. Zelf ook een soort van jungle in huis waar het voortreffelijk mee gaat, echter heb ik een Alocasia Zebrina (Olifantsoor, Zebraplant) staan die het gewoon niet lijkt te trekken. Dit is de enige plant die ik cadeau gehad heb, anders had ik even kunnen vragen aan de verkoper hoe of wat. Heb even gegoogeld en de aanwijzingen rond de verzorging gevolgd, echter geraken de bladen aan de randen nu bruin van kleur. De grond lijkt vochtig genoeg te zijn. Iemand enig idee wat ik deze plant aangedaan heb en hoe ik deze plant kan redden? Alvast dank!



Afbeelding

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:52

_San87_ schreef:
Lioony schreef:


Jij hebt ook leuke exemplaren tessyke! Ik wil ook nog steeds een monstera, maar ben nog geen tegen gekomen in goede maat/prijs.

Kijk eens bij de Jumbo. Heb de mijne daar voor 7 euro gekocht.


Noteert een bezoekje aan de jumbo als we in Nederland zijn.

Wendy_Komen

Berichten: 6311
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:00

Chiave schreef:
Wat fijn dit topic tegen te komen! Zie hier allemaal prachtige planten. Zelf ook een soort van jungle in huis waar het voortreffelijk mee gaat, echter heb ik een Alocasia Zebrina (Olifantsoor, Zebraplant) staan die het gewoon niet lijkt te trekken. Dit is de enige plant die ik cadeau gehad heb, anders had ik even kunnen vragen aan de verkoper hoe of wat. Heb even gegoogeld en de aanwijzingen rond de verzorging gevolgd, echter geraken de bladen aan de randen nu bruin van kleur. De grond lijkt vochtig genoeg te zijn. Iemand enig idee wat ik deze plant aangedaan heb en hoe ik deze plant kan redden? Alvast dank!



[ [url=m/YWElrl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je een foto vanaf de zijkant?
Hoeveel licht krijgt hij?
Sproei je?
En heb je een binnen pot in de buitenpot? Gebruik je een hygrometer?

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:24

Weet iemand of er nog leuke planten winkels/tuincentra mee doen aan Black friday?

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:05

belindaap88 schreef:
Weet iemand of er nog leuke planten winkels/tuincentra mee doen aan Black friday?


7 dec weer yard sale bij de Tuinen Van! Is bij IJver op het NDSM. Bij het Facebook evenement staat welke planten er te koop zijn. Even zoeken op De Tuinen van IJver Yard sale!

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:21

Kwam dit plaatje nog tegen.. misschien handig voor sommige mensen :') (waaronder ik ook wel)
Afbeelding

Haha ik zie nu dat ik de aloe vera een keer dood heb gemaakt _O- Maar dat was echt toen ik nog niks wist over planten en gaf ik hem ietsje (veel te veel) water. Op den duur zakte die gewoon in elkaar :=

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:25

Ik zag die voorbij komen op Twitter maar vind hem wel heel kort door de bocht :)) Sommigen van deze zijn echt niet per se makkelijk. Fiddle leaf figs staan er zelfs om bekend dat ze echt heel moeilijk kunnen zijn.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:29

IsaCalixa schreef:
Kwam dit plaatje nog tegen.. misschien handig voor sommige mensen :') (waaronder ik ook wel)
[ [url=m/yY0RQ0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha ik zie nu dat ik de aloe vera een keer dood heb gemaakt _O- Maar dat was echt toen ik nog niks wist over planten en gaf ik hem ietsje (veel te veel) water. Op den duur zakte die gewoon in elkaar :=

String of hearts heb ik bijna dood gekregen ( is nog steeds niet helemaal blij)
Philodendron’s vind ik nou ook niet dacht onder de noemer “moeilijk dood te krijgen” vallen.
Paraplu plant heb ik ook al dood gekregen

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:30

Philodendron's zijn inderdaad niet mega makkelijk maar denk dat ze daar onder worden geschaard omdat ze relatief goed tegen weinig licht kunnen?