Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandyy

Berichten: 30527
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:07

Mijn drakenboom heeft nog steeds vliegjes. Wel minder, maar het probleem is nog niet opgelost.
Wilde vandaag bij intratuin aaltjes bestellen maar dat kon niet ivm de kou.
Nu maar even afwachten hoe het verder gaat en snel bestellen als het minder koud is. :=

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:32

Quir schreef:
Die kleine in water is denk ik een clusia rosea. :)

Klopt!
Bedankt!! :+:

Luxorvalkje
Berichten: 1946
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:54

Mandyy schreef:
Mijn drakenboom heeft nog steeds vliegjes. Wel minder, maar het probleem is nog niet opgelost.
Wilde vandaag bij intratuin aaltjes bestellen maar dat kon niet ivm de kou.
Nu maar even afwachten hoe het verder gaat en snel bestellen als het minder koud is. :=


Ik had dit vorige winter. Toen heb ik de kaneelwater tip gebruikt icm driemaal daags al het levende vermorzelen (ochtend, na werk, en voor het slapen gaan). Het duurde even, maar na een paar weken was alles weg.

Mandyy

Berichten: 30527
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:01

Kaneelwater? Die tip ken ik niet. Vertel!? :)

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:03

Hier ook rouwvliegjes opgelost met kaneel water

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:30

En als kaneelwater niet werkt, een laagje diatomeenaarde strooien.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:34

Hier ook rouwvliegjes :\
Hoe werkt dat met kaneelwater?

Paar weken vind ik trouwens best lang. Is er niet een quick fix? :=

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:49

verootjoo schreef:
Hier ook rouwvliegjes :
Hoe werkt dat met kaneelwater?

Paar weken vind ik trouwens best lang. Is er niet een quick fix? :=

Kook 1 liter water en laat dit afkoelen.
Doe ondertussen 2 eetlepels kaneel in een kom.
Als het water is afgekoeld, giet je dit bij de kaneel. Meng met een garde zodat al het kaneel oplost. Laat dit dan even rusten, zodat het kaneel kan zinken naar de bodem.
De drab die op de bodem blijft liggen, wordt een slijmerige substantie. Let op: schep juist de bovenlaag eraf voor gebruik, en laat de slijm liggen!
Geef je plantjes nu de eerste kaneelkuur, en herhaal deze kuur na een week. Je zult merken dat dit goedkope middel wel effectief werkt tegen de Rouwvarenmug.


Bij mij werkt het niet...
Ik heb de plant die de oorzaak was weg gedaan en heb een aantal planten de potgrond vervangen. en ben de paar vliegjes die over zijn aan het vermoorden.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:58

Ik weet niet welke plant de oorzaak is. Drie planten hebben het en die zitten nu in quarantaine.
Kan wel met kaneel proberen. Maar de planten die het hebben moeten juist een beetje droge grond hebben. En las juist dat die vliegjes in droge grond geen eitjes willen leggen. Dus ms werkt een beetje uitdrogen ook wel :=

Macs

Berichten: 7650
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:04

Ik denk toch ook dat ik rouwvliegjes heb ipv fruitvliegjes.
Mijn vleesetende plant vangt ze wel trouwens, maar daar is het niet mee opgelost.
Ik heb vooral heeeel veel kleine plantjes. Potgrond vervangen is echt een hels karwei..
Maar las dat je ook speelzand bovenop kan leggen, dan willen ze in ieder geval geen eitjes meer in je potgrond leggen.

Mandyy

Berichten: 30527
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:09

De vliegjes zitten bij mij juist in een hele droge plant. In de andere planten komen ze niet.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:13

Mandyy schreef:
De vliegjes zitten bij mij juist in een hele droge plant. In de andere planten komen ze niet.


Ja bij mij ook. Is raar volgens internet :P ms zijn het wel andere vliegjes dan?

Mandyy

Berichten: 30527
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:15

Zouden ze aan zon plakstrip gaan kleven?
Scheelt een hoop vermoorden. :P

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:16

Droog of nat maakt hier ook niet uit... als je ze hebt is het echt heel moeilijk om er vanaf te komen..
wat zand, Vogelzand of keizertjes op de potgrond leggen kan ook nog helpen, is teveel moeite om er tussen te kruipen dus leggen ze in ieder geval geen eitjes meer.

Plakstrips werken ook, bij voorkeur bij de ergst besmette plant hangen

Fearn

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:39

Nog vergeten te posten, maar gisteren deze nog gehaald <3 had hem al eens eerder zien staan maar toen hadden ze geen mooie rode meer, alleen deze had zulke mooie bladeren! Echt heel blij mee :D

Een codiaeum (hij moet nog ff een mooi potje :D )
Afbeelding

Hier zie ik trouwens ook wel eens van die vliegjes.. Geen idee uit welke plant ze komen.

Mijn calathea medallion doet het tot nu toe nog prima :) zo grappig dat 's avonds de bladeren altijd dichtvouwen

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:49

wauw mooi!! :+:

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:59

Als jullie nieuwe plantjes kopen, doen jullie ze dan standaard in nieuwe pot en nieuwe potgrond?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:00

In een nieuwe pot, uit de binnenpot en opvullen met nieuwe potgrond :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:36

Toen ik begon met plantjes is mij verteld dat het makkelijker/beter is om ze in zo'n plastic binnenpotje te doen, in plaats van los in een sierpot. Vind dat zo jammer, want vind het zo lelijk! Zijn er mensen hier die dat niet doen?

Ik hou ze dus altijd in het binnenpotje, maar vaak gaan ze bij mij standaard al een maat groter als ze komen. Dus dan nieuwe binnenpotje vullen met nieuwe aarde en het plantje met zijn aarde klompje in de nieuwe aarde. Halfhalf dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:38

Ik doe ze gelijk in een nieuw groter kweekpotje als ze dat nodig hebben, wat 9 van de 10 keer wel het geval is. :)

Ik doe ze wel in een kweekpot en dan in een sierpot. Als je een iets grotere sierpot neemt zie je er niets van. Het is makkelijker met overtollig water weg halen om wortelrot te voorkomen en zo kan ik de plantjes makkelijker douchen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:46

Bij mij gaan ze in de sierpot en ik meet om de dag de vochtigheid van de aarde :)

Gisteren een hele mooie Calathea gekocht:

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:47

naomiiiii schreef:
Ik doe ze gelijk in een nieuw groter kweekpotje als ze dat nodig hebben, wat 9 van de 10 keer wel het geval is. :)

Ik doe ze wel in een kweekpot en dan in een sierpot. Als je een iets grotere sierpot neemt zie je er niets van. Het is makkelijker met overtollig water weg halen om wortelrot te voorkomen en zo kan ik de plantjes makkelijker douchen. :)

Dit doe ik ook. Bevalt goed.

Behalve bij mijn triostar, er past heen kweekpot in die pot.

Macs

Berichten: 7650
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:06

Of in een grotere plastic pot in een sierpot, als ik geen plastic potje heb of bv een vierkante pot, doe ik potscherven of balletjes onderin. Na enkele keren wortelrot doe ik absoluut niet meer zonder iets direct in de sierpot.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:12

Ik doe ze altijd in de sierpot met hydrokorrels onderop.

Macs

Berichten: 7650
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:12

Oke jongens, een openbaring voor mij :')
Ik moet voor mijn opleiding een artikel schrijven over duurzaamheid binnen mijn sector. Ik heb hiervoor potgrond gekozen, en wat blijkt nou.. het afgraven van veen (het hoofdbestandsdeel van potgrond) geeft enorm veel uitstoot en beschadiging van de natuur.
Er worden mega hectares veen afgegraven in het buitenland alleen voor onze potgrond, Nederlanders zijn de grootste afnemers in Europa (omdat we zelf niet meer mogen afgraven, dat is ook een van de redenen waarom we onder het zeeniveau zitten). In de UK mag veen niet meer in potgrond verwerkt worden vanwege de milieueffecten.
Dusss als mijn artikel af is zal ik het hier wel publiceren, maar deze aflevering geeft al een groot deel van het probleem weer:https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/10-07-2014/KN_1659050
Ik moest het hier ook even kwijt, om jullie toch bewust te maken van deze kwestie.
Ikzelf ga voortaan potgrond zelf maken. Daarnaast verpot ik sowieso al niet jaarlijks en als ik het naar een grotere pot verpot, meng ik het altijd met tuinaarde en hergebruik ik de potgrond.