Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:03

Want er komen geen kleine weer terug? Hier wel, er hangen altijd 1 of twee slap/geknakt maar ondertussen groeit er weer een op.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:05

Ik begon met 4 takken + 1 baby, de baby is ondertussen volgroeid tot een nieuw blad en van de rest is er nog eentje over. Hij raakt ze dus echt veel sneller kwijt dan hij er nieuwe bij krijgt, kan nu ook niets zien groeien.

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:08

NenaC schreef:
De zebrina zijn er bij mij 4 gestorven :') vond het water doseren moeilijk bij deze plant.

Zijn er hier mensen die een trucje hebben om potten die zonder binnenpot staan te kunnen checken op water?
Ik merk dat de planten die bij mij zo staan eerder verzuipen omdat de bovengrond dan droog aanvoelt maar er onderin de pot dus meer dan voldoende vocht zit waardoor de plant gaat rotten.


Je hebt van die speciale metertjes, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee := ik gebruik wel vaak van die water bollen. Zijn wel te krijgen in TC of via wish ofzo. Die steek je dan in de grond en dan zuigen ze zelf het water wel wat ze nodig hebben.

@emma, ohh wat raar. Die van mij heeft daar helemaam geen last van.. Het is vaak wel zo dat als er een blad sterft je er een nieuwe coor terug krijgt.. Maar dat is dus ook niet het geval. Zou hem dan toch opbinden en kijken hoe dat gaat.. Jammer joh! Ik vind alocasias super mooie planten

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:10

Ik ook, het is ook nog eens een kadootje geweest dus voel me een super slechte moeder :o Doe echt alles wat ik kan maar op een of andere manier wil hij gewoon niet meewerken lijkt het wel. Hoop dat hij ineens het leven weer ziet en ik een paar nieuwe bladeren krijg maar ben er bang voor.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:24

Emma, in de botanisch wonen groep op fb is er nu ook iemand met volgens mij dezelfde plant die dat probleem heeft. Zal ik je uitnodigen en taggen?

Edit: ik heb je maar gewoon getagd. Weet alleen niet of je het kan zien als je nog geen lid bent. Maar laat het anders even weten.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:55

Wat lastig Emma, zonde!
Ik zou eventueel kijken om hem iets verder van het raam te zetten of iets meer of minder water te geven. In wat voor pot staat ie? Terracotta potten zuigen vocht.
Ik heb geen enkele plant in een terracotta pot staan zonder binnenpot.

Bij de mijne hangt alleen een baby blad slap.
En mijn silverbay is zo unhappy momenteel :( hij was super mooi vol en groot.
Nu is er 1/3e over... alle bladeren gewl en slap..

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:11

Ik heb begrepen dat ze in winterslaap kunnen gaan. Dan blijft er bijna niks van over - maar komt helemaal weer terug. Misschien stond hij dicht bij het raam? S'nachts koelt al best af.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:47

NenaC schreef:
De zebrina zijn er bij mij 4 gestorven :') vond het water doseren moeilijk bij deze plant.

Zijn er hier mensen die een trucje hebben om potten die zonder binnenpot staan te kunnen checken op water?
Ik merk dat de planten die bij mij zo staan eerder verzuipen omdat de bovengrond dan droog aanvoelt maar er onderin de pot dus meer dan voldoende vocht zit waardoor de plant gaat rotten.


Pas water geven als de plant aangeeft dat het nodig is.
Mijn varen wordt bv een beetje dof/blauwachtig als hij droogstaat. Dan geef ik hem een slokje water en wordt hij weer groen.
De lepelplant hangt gewoon de bladeren helemaal slap als ie water wil. De meeste planten doen wel iets om te zeggen dat er water moet komen :P Dus leer je plant kennen 8-)

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:03

NenaC schreef:
De zebrina zijn er bij mij 4 gestorven :') vond het water doseren moeilijk bij deze plant.

Zijn er hier mensen die een trucje hebben om potten die zonder binnenpot staan te kunnen checken op water?
Ik merk dat de planten die bij mij zo staan eerder verzuipen omdat de bovengrond dan droog aanvoelt maar er onderin de pot dus meer dan voldoende vocht zit waardoor de plant gaat rotten.

Lange sateprikker in de pot steken en kijken of er onderaan natte aarde aan zit

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:20

Ik heb van die terrakorrels? in de onderkant als ik geen passende binnenpot heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:34

Ik heb hydrokorrels in al m'n dichte potten (die geen terra cotta zijn) zitten. Mijn dieffenbachia bijvoorbeeld houdt wel van een slok water maar wil geen natte wortels, en die korrels nemen het overgebleven water goed genoeg op dat hij niet constant met natte voeten staat. Doe altijd gewoon een laag onderin de pot, daarover een lading potgrond en dan de plant erin.

Edit: ik zie net dat mijn olifantsoor een heel klein nieuw babyblaadje aan het groeien is dus denk dat de tijdelijke stop te danken was aan de verhuizing. Nu hopen dat ze allemaal om een stam heen blijven groeien zodat hij hopelijk wat fraaier wordt om naar te kijken :=

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:06

Wat fijn Emma! Verhuizing kan idd ook veel doen met planten :j

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:46

Ik heb vrijwel nergens binnenpotten in :o Die terrakorrels moet ik maar eens halen voor de zekerheid, maar tot nu toe geen klagende planten gelukkig.

Mijn 'geredde' stippenplant/Begonia Maculata doet het heel goed :D
Afbeelding

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 06:47

Grappig, die stippenplant! Nog nooit gezien

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:46

Mooi Rianne! Leuk potje ook :j

Ik heb die plant ook, alleen hij groeit erg uit zijn voegen.
Haal er telkens stekjes van af, maar groeit binnen notime weer aan :')

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:01

Hij is vast blij met je!

Ik heb deze gered uit de kortingsbak van de intratuin maar hij knapt heel snel op. Ik denk dat ik hem binnenkort ook al kan stekken :D Kan ik niet alleen de pannenkoek weggeven maar ook een stipje :D

Ik lees veel over een luchtwortel van de monstera, zijn dat dan ook de wortels dier ernaast uit de pot groeien? Of is de pot dan al te klein?

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:21

RianneH schreef:
Hij is vast blij met je!

Ik heb deze gered uit de kortingsbak van de intratuin maar hij knapt heel snel op. Ik denk dat ik hem binnenkort ook al kan stekken :D Kan ik niet alleen de pannenkoek weggeven maar ook een stipje :D

Ik lees veel over een luchtwortel van de monstera, zijn dat dan ook de wortels dier ernaast uit de pot groeien? Of is de pot dan al te klein?


Dat zijn die bruine lange stengels die ernaast uitgroeien idd! :j

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:33

Dus je kan als je hem wil stekken het beste een stengel met die luchtwortel eraf halen? Rest in het water totdat ie wortels krijgt en dan planten?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:23

Ooh die stippen begonia, heb ik ook nog even bij staan twijfelen of ik die mee zou nemen, maar vond m op dat moment te duur haha.

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:41

RianneH schreef:
Dus je kan als je hem wil stekken het beste een stengel met die luchtwortel eraf halen? Rest in het water totdat ie wortels krijgt en dan planten?


Ja het beste is om hem te stekken met een luchtwortel. Kan meteen in de aarde of in het water. Ik doe het altijd op water omdat ik het wel leuk vind hoe de wortels groeien :) Zonder luchtwortel heb je eigenlijk geen kans van slagen.

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:05

maar zit die luchtwortel er dan los bij? hoe zie ik dat voor me?
Ik heb die maculata ook. Super leuk ding. Heeft 2 weken liggen verslonsen als stek, daarna geplant en hij doet het super. Nu even een tijdje geen nieuw blad gehad maar er komt er weer eentje. :)

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:17

Weet niet of je het kan zien, maar volgens mij zijn dit de luchtwortels:

Afbeelding
Afbeelding

Ik twijfel nog of ik hem in z'n hoekje in de eetkamer laat of verplaats, hij doet het erg goed daar. Kunnen de monstera's wat tegen directe zon?

Afbeelding

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:30

Oww ja ik weet hoe die er uit zien :)) maar ik snapte niet helemaal hoe je die mee stekt. Maar volgens mij snap ik het al haha

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:31

Ohhh, Haha :=

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 12:56

Directe zon vinden ze denk niet fijn
Maar te weinig licht ook niet
Mijn monstera moet ik verhuizen , die staat nu te donker en word wat sneu