Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:35

corinep schreef:
ZoeyDercks schreef:
Bananenplanten houden niet van natte voeten en niet van felle zon achter een raam idd.

Ik geef hem volgens de app (Plantsome) water en sproei 2x in de week ong.
Echter momenteel last van rouwvliegjes. Overal dikke laag kaneel op. Beter gaan ze kapot nu, anders moet ik aaltjes gaan bestellen...


Zou het nog iets kunnen helpen om de vliegjes regelmatig weg te stofzuigen? Heb er geen ervaring mee maar als ik last heb van fruitvliegjes zuig ik ze vaak op, ze vliegen niet zo snel dus lukt aardig. Paar keer per dag en ben er dan meestal sneller vanaf.


Gisteren ook intens veel opgezogen mwuahahaha :Y)
Ik zal hem eens vaker pakken hiervoor, nog niet zo'n slecht idee!

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:19

Zaadjes met de honden en tuinkatten mee naar binnen kan ook hier. *D

Mooi die Palm! Super luchtzuiverend. <3

Ik ging op zoek naar ‘mijn’ Epiphyllum maar helaas....en met lege handen naar huis is niet leuk dus O:)


Afbeelding


Zag de Dragon Scale ook staan 3 á 4 blaadjes voor 25 euro. Super mooi wel.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:28

emilie schreef:
Te weinig licht kan alleen omdat het nu eerder donker is, maar daar kan ik weinig aan doen. Water iets minder dan in hartje zomer, maar misschien is dat de fout. De verwarming, zou dat nog een boosdoener kunnen zijn? Die staat nu wel eens aan natuurlijk :brr:

De baby's er van gaan wel als eens speer... Misschien doe ik hem wel weg.. en begin weer met een kleintje, ergens eerder hier in het topic wel eens een foto gezet hoe deze binnen een jaar van mini naar maxi groeide... Ik weet het niet zo goed met die bananen, deze is lang mooi geweest, maar nu lijkt het echt klaar!

@jis: mooi he die nieuwe bladeren, hier ook heel regelmatige nieuwe bladeren <3
Hier helaas hetzelfde, mijn grote bananenplant staat er heel zielig bij. De kleinere versie maakt nog steeds blad aan en doet het goed, de baby helemaal.

Ik denk toch te weinig daglicht, gaat nog spannend worden de komende maanden. Maar de grote gaat er denk ik wel uit, moet alleen iets nieuws zoeken. Plek is op het oosten/zuiden, dus op zich veel licht, maar wel een wat koude plaats. Sterke plant is dus wel handig. Die dus ook in direct zonlicht kan, al krijgt de bananenplant niet voldoende licht daar, dus het valt denk ik wel mee.

nijnthju
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:05

Ohh ik kom mij ook weer melden. Een tijdje minder actief geweest omdat ik andere drukte had.
Een lang gewenst plantje wat de pilea moonvalley. Ik had hem ooit eens als stekje gekregen, maar kon hem helaas niet in leven houden.
Vandaag even snel langs het tuincentrum in de buurt gegaan en zie ik daar niet nog een laatste exemplaar staan *\o/* voor jawel, maar twee euro.
Ik ben blij!

Afbeelding

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:01

Wat een leukerd! Mooi koopje!

carola

Berichten: 8694
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:04

Wat gaan jullie snel! Heel leuk om al jullie prachtige planten te zien.
Een banaan lijkt mij ook erg leuk, maar ook wel heel moeilijk om echt mooi te houden. Zeker met een 4 jarige jongetje in huis die ook nog wel eens zijn groene-vingers vast wil oefenen....

Mijn monster-stekje heeft bijna zijn 7e blad. Dan is het al bijna echt een plantje ipv een stekje toch?! Ik ben er blij mee in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:12

carola schreef:
Wat gaan jullie snel! Heel leuk om al jullie prachtige planten te zien.
Een banaan lijkt mij ook erg leuk, maar ook wel heel moeilijk om echt mooi te houden. Zeker met een 4 jarige jongetje in huis die ook nog wel eens zijn groene-vingers vast wil oefenen....

Mijn monster-stekje heeft bijna zijn 7e blad. Dan is het al bijna echt een plantje ipv een stekje toch?! Ik ben er blij mee in elk geval.



Dan is 't zeker een plantje!! Ik kan niet wachten tot ons blad uit komt!


Welkom nijnthje! Leuk plantje heb je gescoord *\o/*

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:36

1 van mijn nieuwe plantjes, heeft even geduurd voor ik voor die plek een mooie pot en plant had gevonden, verschillende kleurtjes en soorten uitgeprobeerd maar ben er zo blij mee hoe het nu staat :D.

Afbeelding

Volgens mij had ik deze nog niet laten zien, heb m al even, hij groeit super goed en vind m erg mooi, de hanger heb ik zelf geknoopt, de kralen waren van een moederdagcadeautje(ketting met houten kralen en pasta).

Afbeelding

En deze plant ook erg blij mee, er vielen van de week wel een paar blaadjes van de onderkant af helaas. Iemand enig idee hoe dat komt? Je kan het niet zien maar er komen bovenop al weer nieuwe bladeren aan :D.

Afbeelding

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:32

CCCCC schreef:
Ik weet dat bij de graslelie van mijn moeder altijd heel veel baby’s eraan hingen en dat deed de plant niet direct slecht, maar wellicht was dat een uitzondering. Ik zou het niet weten!

Ik heb besloten om mijn calathea weg te doen. De plant had het al zwaar en ik ben bang dat besproeien tegen trips meer ellende oplevert dan resultaat.

Maar ik moest wel een vervanger hebben, anders is mijn bureau zo leeg :).

[ [url=m/u8AiGs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus deze sterilitzia heb ik zaterdag gekocht.

[ [url=m/S2R57s.jpg]Afbeelding[/url] ]
En nog een paar mini’s :)


Ik zie nu je Erwtenplantje en Chinees lantarenplantje. <3 Die komen hier nog wel een keer. :j

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:36

Mooi plantje nijntjuh.

Wat leuk Carola. :D

Mooi Corine, vind je stenen muur ook tof. Heel gaaf zo met die hangplant en die hanger.

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:37

CairnTerrier schreef:
Leuk, die Strelizia! Een Nicolai neem ik aan? Het is alleen wel een snel groeiende plant. Wij hebben hem ook heel klein gekocht en uiteindelijk haalde hij na 2,5 jaar ruim de 3,5 meter :))



3,5 meter? Wow! Hij mag zeker groeien, maar 3,5 meter past niet in ons huis :D

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:38

nijnthju schreef:
Ohh ik kom mij ook weer melden. Een tijdje minder actief geweest omdat ik andere drukte had.
Een lang gewenst plantje wat de pilea moonvalley. Ik had hem ooit eens als stekje gekregen, maar kon hem helaas niet in leven houden.
Vandaag even snel langs het tuincentrum in de buurt gegaan en zie ik daar niet nog een laatste exemplaar staan *\o/* voor jawel, maar twee euro.
Ik ben blij!

[ [url=m/bB50Ea.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een bijzondere, deze heb ik nog nooit gezien! Ergens doet het me denken aan brandnetels haha!

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:38

Jis_ schreef:
Ik zie nu je Erwtenplantje en Chinees lantarenplantje. <3 Die komen hier nog wel een keer. :j


Jaaa! Ik hoop zo dat ik ze dit keer eens in leven kan houden -O-

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:42

CCCCC schreef:
Jis_ schreef:
Ik zie nu je Erwtenplantje en Chinees lantarenplantje. <3 Die komen hier nog wel een keer. :j


Jaaa! Ik hoop zo dat ik ze dit keer eens in leven kan houden -O-


Waar ging het mis denk je?

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:45

Jis_ schreef:
Waar ging het mis denk je?


Te veel water :D :o

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:57

Thanks! Zouden een paar jaar geleden hier goed overleefd hebben vermoed ik. :')

Zoveel planten met verschillende behoeften, moet je in het begin haast een schema maken om dat allemaal te onthouden.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 01:00

Van de week planten bij tuincentrum gekocht, super goed geïnspecteerd op luis.
En jawel, vandaag trips ontdekt. How?? Ik word echt gek van alle soorten luis op mijn planten. Wat doe ik verkeerd?

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:04

Wat vervelend. Kan je nooit helemaal voorkomen denk ik en als je het eenmaal hebt lastig weg te krijgen.

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:20

Jis_ schreef:
Thanks! Zouden een paar jaar geleden hier goed overleefd hebben vermoed ik. :')

Zoveel planten met verschillende behoeften, moet je in het begin haast een schema maken om dat allemaal te onthouden.


Ik dacht net precies hetzelfde! Ik geloof dat er wel een (betaalde?) app is waar je al je planten kan toevoegen en het watergeefschema en zo!

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:22

Bij Plantsome kan dat idd.
Is in principe gratis trouwens.
Wat ik wel hoor en lees is dat ze vaak nogal royaal zijn met de hoeveelheden water.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:45

Ik heb inderdaad Plantsome.
Vind het water eigenlijk wel meevallen, alleen bij hele kleine plantjes veel.
Mijn banaan van 1.2m krijgt bijvoorbeeld 150ml elke 9 dagen ofzo? En in de zomer echt 350-450ml.

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:05

Ik werk met scheutjes water. :D De meeste van mijn planten zijn niet zo dorstig en moeten tegen droge lucht kunnen vanwege de vloerverwarming.

Meestal voel ik ook wel even aan de aarde om te controleren hoe nat die is.

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:38

Ik ga die van plantsome eens downloaden!
Ik probeer 1 keer per week mijn planten water te geven. Vaak zie ik aan de pannenkoekjes wel dat het weer tijd wordt. Wij hebben inderdaad ook vloerverwarming.

_Christina

Berichten: 1495
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:04

Hier ga ik twee keer per week alles af gewapend met de watermeter, gietertje (regen)water en de plantenspuit.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:10

CCCCC schreef:
Ik ga die van plantsome eens downloaden!
Ik probeer 1 keer per week mijn planten water te geven. Vaak zie ik aan de pannenkoekjes wel dat het weer tijd wordt. Wij hebben inderdaad ook vloerverwarming.


Ik vind het echt ideaal!
Als ik de grond nog te nat vind geef ik hem wel wat minder, maar toch een fijne reminder.