Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:57

Of een calathea orbifolia misschien?

Pfff, m'n monstera had al een paar dagen een blad vastzitten. Net een beetje geholpen. Punt is helemaal zwart omdat die zo lang vast zat. oliebol oliebol.... gelukkig aan de achterkant van de plant. Hopelijk komt er nog een beetje oke blad uit :=

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:42

[quote="Tessa_1"]

Of een palm, afhankelijk van hoeveel licht er is? Wij hebben een Areca palm staan; voordeel is dat die niet giftig zijn en veel groen blad hebben, nadeel is dat sommige katten (lees: die van ons :+ ) die takken heel mooi speelgoed vinden, dus het ligt een beetje aan je kat of hij ook mooi blijft :) [quote]
Mijn katten houden met Sterlizia beter in leven dan ik zelf. Die dingen gaan ál-tijd door bi mj mij :=

[quote]Trouwens, ik dacht dat monsteras, philondendrons en epipremnums ook giftig waren voor katten? In dracaenas zit in elk geval een naar stofje..[/quote
Drama's zijn zeker nket goed nee. Maar ik dacht dat Monstera's ook licht-irriterend werkten.e

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:19

Aracea zijn idd licht-giftig, dus alle philo's, monsters etc. Maar niet 1x knagen en dood neervallen giftig, dacht ik.

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:26

Als je katten hebt die graag op planten om knabbelen, dan is het wel handig/verstandig om er rekening mee te houden of een plant mogelijk giftig is.

Mijn katten komen veel buiten, en ze kijken eigenlijk niet om naar de planten want ze weten dat ze er ook niet aan mogen komen. Alleen de Rhipsalis en de zaagcactus spelen ze wel eens mee.
Eigenlijk al mijn planten zijn giftig voor katten. :=

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:35

Haha hier ook hoor, heb best veel giftige planten en ook 2 katten. Maar heb ze wel op plekken hangen of staan waar ze niet makkelijk bij kunnen. In de hoek van de vensterbank met daarvoor een hele grote cactus waar ze niet omheen kunnen, blijven ze dus van de giftige/zeldzamere af.

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:17

Ik moet zeggen, de dieffenbachia in mn kneusjesbox heb ik echt over getwijfeld om die te houden. Dat is wel een hele extreme daarin.

Nu was ik elke keer netjes mijn handen na aanrakingen e.d

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:36

Diefjes komen daarom hier niet in huis :)

Aan de andere kant, de kat van mijn schoonouders heeft ooit een hap van een kerstster genomen.. Die is daar even goed misselijk van geweest maar doet het nog prima :D De kat dan, de kerstster is gelijk de deur weer uit gegaan :')

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:59

Onze kat vreet alleen mijn bergpalm aan. Die is kat vriendelijk. Daarnaast eet ze haar kattengras. De andere planten zit ze gelukkig niet aan. Ik heb ook weer iets nieuws, wederom in de pot van de calathea, maar ik kweek nu kennelijk ook felgele paddenstoelen daarin. _O-
Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:07

Nee dieffenbacchias heb ik hier ook bewust niet :n hoe mooi ik de Green Magic ook vind :(


Mijn nieuwe aanwinsten van Nelumbogarden zijn ondeeweg *\o/*

Afbeelding
Spathiphyllum Variegata

&

Afbeelding
Aglaonema White Lipstick

Edit: nohh gaat lekker met dat uploaden joh :')

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:26

Als de pannenkoek een aantal bladeren heeft hangen is dit dan een teken dat die langzaam dood gaat?

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:31

Misschien heeft ie dorst? Heb je een foto?

Mooi, Karlijn! :j

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:33

Ik heb hem 1 dag op een hele donkere plek laten staan en alle aarde eraf gehaald omdat hij enorm onder de beestjes zat. Daarna een dompelbadje gegeven maar de bladeren hangen echt slap :(


Afbeelding

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:01

Wat voor beestjes had ie? Volgens mij hoeft een pannenkoekje niet heel nat te staan. Is de aarde ook heel erg nat door het dompelbadje?

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:14

Volgens mij had jij gezegd larven van rouwvliegjes en dat was het inderdaad ook. Ik heb hem nu helemaal geen water meer gegeven en staat nu op een lichte plek voor het raam. Maar geen idee of die hangende blaadjes nog recht gaan komen.

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:17

Als je pannenkoek dorst heeft, moet ie wel wat water. Als je ‘m een beetje water geeft, heb je minder kans op rouwvliegjes. Er staan hier in het topic wel tips tegen die ettertjes.

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:23

Hij heeft een dompelbadje gehad daarna geheel nieuwe aarde en daarna nog een klein beetje kaneel water tegen die rouwvliegjes maar nu heeft die al 2 dagen helemaal niks meer gehad.

Zouden die hangende bladeren zijn van het te weinig licht die hij heeft gehad laar dagen geleden, of echt van de dorst? Anders probeer ik hem een klein beetje te geven dadelijk.

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:28

Je kan ‘m altijd wat water geven. Een hangend blad betekent bij een Pilea meestal niet dat ie binnen twee dagen dood is. ;) Soms gaat er een blad dood.
Hij heeft nieuwe aarde gehad, en heeft wat donkerder gestaan. Zou kunnen dat ie even ‘oef’ zegt. Gewoon even aankijken. Ze kunnen wel wat hebben. :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:04

_Karlijn schreef:
Ik wil wil eigenlijk nog een nieie plant op de plek van de lepelplant... maar hij staat aardig op de looproute :') dus geen plant waar ik over 2 haar onder door moet bellen ofzo:= en ik wil ook geen 100 euro uitgeven eraan.

Iemand ideeën? bloemen hoeven niet perse, veel veel groen blad, groot maar niet te groot... niet giftig voor katten.


Ik heb best wel wat plantjes in huis die niet “kat vriendelijk” zijn, maar ik heb ook 3 soorten graslelies verdeeld over 8 potten in allerlei maten er tussen staan. (Ik heb 7 volwassen katten) mijn katten laten de andere planten met rust, omdat ze genoeg te knabbelen hebben aan de graslelies. Ik stek ze ook, altijd leuk om cadeau te doen. Stekjes aan de plant is leuk en mooi, maar de katten eten ze graag er af als ik er niet snel genoeg bij ben, dus zet ik de plant met een stek scheut wat hoger weg tot ze groot genoeg zijn om te knippen.

Mijn advies met katten is dus lekker wat graslelies in huis en dan laten ze de rest wel met rust.

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:27

Ik heb een Macodes Petola voor maar 12,50 besteld :):)
Vond ik erg meevallen!

Edit: ik moet echt m'n berichtjes beter doorlezen voordat ik ze plaats, sorry voor de typo's in de vorige :')

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:40

Goeie deal! +:)+

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:08

Houden Macodes Petola's van onder een stolp staan?

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:00

Dacht dat _Jis ook zoiets had, en die van haar staat/stond inderdaad onder een stolp.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:00

Heel mooi Karlijn, heb je een foto als die er is?

Ik zie ze wel overal onder een stolp staan, dat is ook de reden dat ik er nooit naar heb gekeken

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:26

Hier ook wel planten die giftig zijn voor katten. Ik hou er eigelijk geen rekening mee :+

1 kat eet alleen aan de Chamaedoreas (dwergpalmen) (heet dat zo?). Maar die zijn niet giftig lees ik.
Die plantjes worden wel helemaal lelijk door m’n kat :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:37

Ik let er ook echt niet op wat giftig is of niet. Hij eet soms aan planten, als die last heeft van een haarbal (buiten staat geen gras in overvloed ofzo :roll: ). Maar dat is puur erop kauwen en altijd de sprietplanten (graslelie, palmgeval, aardappelgeval). Als er een plastic zak rond zou slingeren, zou die daarop los gaan.