Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:20

Mooie planten, idinn!

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:00

idinn schreef:
Ik had vorig jaar een kneusjesbox.. een deel van de planten doen het ook nog steeds. De orchidee bloeit ook dit jaar weer heel goed.

Hier even uitgeleefd in het tuincentrum voor binnen en buiten. M'n thuiskantoor weer opgefrist, even zien of alles tevreden is met groeilamp (die moet aan, anders zit ik in het donker :') ).

[ [url=m/03oYVr.jpg]Afbeelding[/url] ]
(De kerstster is van vorig jaar trouwens)


Wat zien ze er mooi uit. :+:

De Hoya Mathilde heeft de derde tros open:

Afbeelding

Afbeelding

En de carnosa 'Krimson Queen' de eerste tros:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:13

Gaaf <3

Ik heb last van trips.. althans kleine langwerpige zwarte beestjes. Ik las wat over witte larven, maar die zie ik dan weer nooit. Ik haal ze nu maar telkens weg en sproei planten nat. Nog even aaltjes bestellen, kan nooit kwaad.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:11

Oeh ik heb me hier in het verleden wel eens gemeld. Ik wist geen plant in leven te houden :o

Vorig jaar een pannenkoek en een kentiapalm gekocht. Wonder boven wonder doen ze het heel goed. Onlangs een halve kneusjesbox gekocht om mee te beginnen en sindsdien loopt het uit de klauwen hier _O-
Nu ik meer planten heb om voor te zorgen lijkt het me beter af te gaan :))

Mijn laatste aanwinst was een hazenpootvaren, die vond ik te leuk om te laten staan :))

Ik zag foto's van een hele grote monstera, die van mij is echt nog baby baby, van benieuwd of ik die van mij ook zo gaaf ga krijgen :P

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:09

Ik heb mijn moeder eindelijk aan haar verstand weten te peuteren dat ze haar superhuge Philodendron Xanadu vol met trips weg gaat doen ("hoe kan het toch dat mijn nieuwe planten elke keer óók weer trips krijgen?") maar blijkbaar heeft ze veel moeite want nu wil ze hem in de tuin zetten zolang het zomer is :') maar ze vraagt aan mij of trips ook over kan gaan op haar tuinplanten.

Ik weet het niet. Jullie?

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:53

Wat zonde! Geen idee of ie buiten kan. Op Google kan ik zo snel ook niet vinden of trips van tuinplanten houden.
Andere vraag is of de Xanadu van buiten houdt. := Misschien redt ie ‘t de zomer door.

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:57

Ja echt zonde, hij is ruim een meter breed, echt heel groot geworden. Haar planten doen het heel goed, ondanks dat ze allemaal trips, of spint, of bladluis hebben _O-

Vriendin van mij heeft al haar planten in de zomer buiten staan, denk dat dat wel goed gaat.

Edit: en mocht hij het niet overleven geeft dat niet want de eindbestemming is toch de groene container :D ze wil hem niet behandelen.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:26

Goldie schreef:
Ik zag foto's van een hele grote monstera, die van mij is echt nog baby baby, van benieuwd of ik die van mij ook zo gaaf ga krijgen :P


De originele monstera had vier takken (stekken).
Inmiddels is de onderkant aangevuld met extra stekken om hem wat voller te krijgen.
(Ja, ik heb er toppen uitgeknipt in het verleden :o )

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:47

Ik heb deze vandaag gekregen, ze vonden hem teveel op een broccoli stronk lijken
Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:09

Is het een euphorbia/wolfsmelk?

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:16

_Karlijn schreef:
Is het een euphorbia/wolfsmelk?


Net gezocht en zo ziet hij er wel uit, het is de enige cactus die ik heb

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:17

Hele gave brocollicactus. :j Da's geen benaming, maar als ik zo een had, noemde ik 'm zo. :D

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:26

Amber_anne schreef:
_Karlijn schreef:
Is het een euphorbia/wolfsmelk?


Net gezocht en zo ziet hij er wel uit, het is de enige cactus die ik heb

Die kunnen echt heel groot worden, gaaf :j Let wel op dat het sap ervan dan zeer giftig is!

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:38

Oh jeetje dat sap is geen pretje zo te lezen, dankjewel voor de tip!

Het is hier thuis ook de broccoli stronk :')

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:23

Helaas daar ben ik weer.. |o Mijn pannenkoek doet het nu weer redelijk alleen blijven er gekrulde bladeren komen, dus ik keek net op de achterkant van deze blaadjes en ik zie allemaal kleine witte puntjes, nee niet alweer beestjes ;( Ik word er helemaal gek van, wat kan ik hier tegen doen?

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:24

xPareltje schreef:
Helaas daar ben ik weer.. |o Mijn pannenkoek doet het nu weer redelijk alleen blijven er gekrulde bladeren komen, dus ik keek net op de achterkant van deze blaadjes en ik zie allemaal kleine witte puntjes, nee niet alweer beestjes ;( Ik word er helemaal gek van, wat kan ik hier tegen doen?


Geen zorgen

De witte puntjes zijn kalk van het water

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:30

Amber_anne schreef:
xPareltje schreef:
Helaas daar ben ik weer.. |o Mijn pannenkoek doet het nu weer redelijk alleen blijven er gekrulde bladeren komen, dus ik keek net op de achterkant van deze blaadjes en ik zie allemaal kleine witte puntjes, nee niet alweer beestjes ;( Ik word er helemaal gek van, wat kan ik hier tegen doen?


Geen zorgen

De witte puntjes zijn kalk van het water


Oh ik was al helemaal in paniek, want ik besproei ze af en toe zowel aan de bovenkant als de onderkant dus dat zou inderdaad heel erg goed kunnen dan. Alleen hoe kan het dat mijn blaadjes blijven krullen, ik las dat je dan ook last kan hebben van beestjes?

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:30

Heb je een foto?

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:38

Bij deze even een paar foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En bij deze laatste foto dacht ik dus dat het beestjes waren.

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:46

De kalk komt door het water wat je geeft via de grond. De overtollige kalk scheidt die uit via de bladeren

Ik zou wel stoppen met sproeien, daar houdt de Pannenkoek niet van

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:52

Ik besproei enkel als ik merk dat benauwd binnen is en de luchtvochtigheid daalt. Of is dit dan ook niet goed voor de plant? Dus ik besproei eigenlijk maar zeer weinig en alleen als ik denk dat het nodig is.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:02

Deze plant heeft geen hoge luchtvochtigheid nodig. Ik denk dat je deze plant een beetje te veel liefde geeft eerlijk gezegd

Ik moet wel zeggen dat ik de pannenkoek een leuke plant vindt als die het goed doet maar zodra ze het slecht doen vind ik ze moeilijk om weer op te knappen

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 06:37

xPareltje schreef:
Ik besproei enkel als ik merk dat benauwd binnen is en de luchtvochtigheid daalt. Of is dit dan ook niet goed voor de plant? Dus ik besproei eigenlijk maar zeer weinig en alleen als ik denk dat het nodig is.


Met een enkele keer sproeien verhoog je de luchtvochtigheid niet. Je werkt enkel zaken als schimmels op bladeren in de hand dan. Als het nodig is om de luchtvochtigheid te verhogen, kun je beter schaaltjes met water neerzetten bijvoorbeeld. :)

Ik denk dat jouw pannenkoek best wel een flinke slok water wil. Spoel hem eens door onder de kraan of douche. Even kijken wat dat doet.

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:41

Zo mooi die bloeiende Hoya’s Magda! <3

Na een lange tijd weer eens wat planten geshopt. 2 Mojito pannenkoeken, Zebravaren enz, allemaal plantjes die ik nog wilde. 1 niet maar die kon ik niet laten staan. Een Dendrochilum. Vind hem zo schattig, <3 vast een lastige maar ik zie wel. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:42

Oh die zebravaren <3