Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPabloBokt

Berichten: 9438
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:10

Ik heb een plant gehad die al compleet omgeven was door spint voordat ik het door had. Die is ook rechtstreeks de kliko in gegaan en de pot heeft een maand buiten gestaan :=

Ik post binnenkort wat foto's van mijn verzameling! Ik heb sowieso drie Alocasia's (waarvan een nu in de spalken staat omdat mijn kat hem had omgegooid...) en drie Calathea's (twee grote en een kleintje), een aantal pannekoekjes en een Monstera. Teller staat nu op ongeveer 15 denk ik :+

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:51

_Karlijn schreef:
Puera schreef:
Als je trips ziet vliegen heb je wel heeeeel goede ogen (of er is iets anders aan de hand) :+ wat je ziet vliegen dat van planten afkomstig is, zijn volgens mij alleen rouwvliegjes. Trips zijn echt mini, zo'n 1 mm.

Maar het is idd een crime om te bestrijden...

:)) Die kan ik inderdaad niet zien vliegen, zo’n goed zicht heb ik nu ook weer niet.

Rouwvliegjes ken ik helaas maar al te goed. :=

_Karlijn
Berichten: 6465
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:08

Ik las volgens mij in het andere planten-en-stekjestopic iets over een Philodendron White Wave, die kende ik niet maar hij was heel goedkoop gekocht, dus toch even googlen. Blijkt de White Wave hetzelfde te zijn als de Birkin, ofwel White Measure. WAAROM zijn er voor eenzelfde plant zoveel verschillende namen? :?

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:34

Als een kweker een plant kweekt waar hij erg veel aan denkt te verdienen vraagt hij er patent op aan. Dan zit er patent op de verkoop onder een aantrekkelijke verkoopnaam (Rosa 'Bonica 82'). Wie de plant zonder licentie wil verkopen mag dat alleen doen onder een saaie officiële naam (Rosa 'Meidomonac'). Verder zijn het meestal onzinnige fantasienamen of half geslaagde pogingen om een verbeterde selectie te maken uit een bestaande cultivar. Het kan af en toe inderdaad verwarrend en frustrerend worden.

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:58

Dat heb je ook met de Epipremnum Marble Planet… of was het nou de Monstera Peru? :?

Bij Hoya’s wordt momenteel vaak de term splash toegevoegd, terwijl dat niet echt een variant is. Onlangs nog een Hoya carnosa ‘stardust’ voorbij zien komen waar een flinke prijs voor werd gevraagd. Terwijl het een gewone carnosa is met een mooie bladtekening. :=

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:26

axel_1997 schreef:
Als een kweker een plant kweekt waar hij erg veel aan denkt te verdienen vraagt hij er patent op aan. Dan zit er patent op de verkoop onder een aantrekkelijke verkoopnaam (Rosa 'Bonica 82'). Wie de plant zonder licentie wil verkopen mag dat alleen doen onder een saaie officiële naam (Rosa 'Meidomonac'). Verder zijn het meestal onzinnige fantasienamen of half geslaagde pogingen om een verbeterde selectie te maken uit een bestaande cultivar. Het kan af en toe inderdaad verwarrend en frustrerend worden.


Ah bedankt voor de uitleg!
Was mij ook niet duidelijk waarom sommige plantensoorten tig namen heeft :+

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:00

Hoi allemaal!

Ik volg al een tijdje in stilte jullie topic. Super leuk al jullie mooie planten te zien en door jullie heb ik ook een hoop mooie planten ontdekt!
Een aantal maanden terug heb ik een mooie Calathea gekocht.
Helaas heeft hij sinds korte tijd last van rouwvliegjes ;( Inmiddels worden het er echt heel veel en ik sta op het punt om mijn mooie plant toch maar een enkeltje kliko te geven. Hij heeft ook nog beginnende spint….
Heeft een van jullie toevallig de gouden tip of zit er niets anders op dan de Calathea wegdoen?

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:15

Ik heb die van mij laatst water met aaltjes gegeven. Dat werkte goed. Nu zag ik weer wat vliegen, volgens mij geen rouwvliegjes maar ik ga ze toch nog een keer behandelen.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:14

Plakstrips op de aarde en geduld.. ik heb ooit een gigantische plaag gehad en zo plots als ze er waren, waren ze ook opeens weer weg. Proberen de aarde goed te laten opdrogen tussendoor, ookal is plant het daar niet mee eens.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:06

Plakstrips idd, aaltjes werkt ook goed. Spint spray evt maar die vinden Dramathea’s niet zo leuk. Niet weggooien nog! En anders kun je dr altijd nog helemaal kortwieken en ergens bovenop een kast zetten en wachten wat er gebeurt

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:04

Pfff.....ik dacht van trips af te zijn en het is weer terug. Een paar larven, maar genoeg om nu schoon genoeg te hebben van het hele gedoe om steeds te checken en te behandelen. Ik heb daar gewoon echt geen tijd voor :=
Besloten om heel erg te gaan minderen, al veel planten verkocht en hou de meest bijzondere zelf.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:52

Kaneel werkt ook echt heel goed tegen rouwvliegjes.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:53

Kaneel deed bij mij vrij weinig. En mijn hele huis stonk, ik word echt misselijk van die lucht :')

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:29

Bedankt voor jullie reacties! Dan mag hij toch nog even blijven. Ik zal eens op zoek gaan naar plakstrips en in de tussentijd mag hij in de gallerij wonen :') Hopen dat mijn andere planten nog geen last ervan hebben.
Dramathea’s haha ja dat herken ik wel _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:31

Hier nog wat trips, wolluis en rouwvliegjes in huis. Maar ik spray nu wekelijks met edialux en die krengen zijn bijna vertrokken. Ik was dus heel de zomermaand nogal lui, dus de beestjes voelde zich thuis tot nu :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:18

een insectenasiel hihi.

Ik heb mijn alocasia frydek verplaatst naar een lichtere plek waar ik hem ook makkelijker kan draaien. Vind het suf want de sanderiana nobilis en 2 andere alocadia's zijn op exact die plek wel heppie de peppie maar oke...

En ik wacht vol spanning op mijn bladvormige clips van ali om mijn 1 euro monstera langs de muur te kunnen gaan leiden. Dat zou toch gaaf zijn, om heel mijn muur te kunnen bedekken ooit...


Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4890
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:20

Oh die zijn leuk! Die kun je gewoon aan de muur plakken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:32

Ja he! Ja er zitten plakkertjes bij als het goed is. Weer een nieuwe tactiek om meer planten kwijt te kunnen.

Denken jullie trouwens dat een philodondren micans en een philodondren gloriosum zebra dezelfde eisen hebben qua licht? Mijn micans gaat als een jekko, is blijkbaar heel gelukkig daar, dus ik dacht als ik die zebra nou ernaast hang... Mits ik er 1 kan bemachtigen.

_Karlijn
Berichten: 6465
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 09:19

Gypsy schreef:
En ik wacht vol spanning op mijn bladvormige clips van ali om mijn 1 euro monstera langs de muur te kunnen gaan leiden. Dat zou toch gaaf zijn, om heel mijn muur te kunnen bedekken ooit...


[ [url=m/NZrhHY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk! Ik hoop wel dat ze sterk genoeg plakken..

Ik zag toevallig gister op Aliexpress ook een soort houdertjes in de vorm van handjes, die je ook aan de muur kon plakken. Ik heb net 10 minuten gezocht maar kan ze niet meer terugvinden :')

Ik ga vanmiddag naar de Intratuin :#

Edit: ik lees steeds bladvormige eclips :')

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 09:58

Ik heb rouw vliegen bijna geaccepteerd. Heb alles al geprobeerd maar ze zijn er permanent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:03

Ik heb sowieso geaccepteerd dat bij planten houden beestjes horen.. zolang het maar niet te gek wordt.

_Karlijn
Berichten: 6465
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 22:14

Vandaag bij de Intratuin, ik verbaasde me over de hoeveelheid/verscheidenheid 'bijzondere' planten en hoe ver ze uit het zicht van de balie stonden >;) De monstera variegatas en meerdere >€100 planten stonden niet eens in het zicht van de medewerkers.

Ik heb me in weten te houden O:) Wel nog even getwijfeld over een een Homalomena Lime maar toch niet gedaan. Nu een aantal mainstream plantjes rijker.

Edit: ik bedoel niet "in weten te houden" in de zin van een stekje van de variegatas af te knippen hoor _O- maar gewoon binnen budget gebleven.

_Karlijn
Berichten: 6465
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:13

Op welke plek in huis doen jullie augurkenplantjes goed?

Afbeelding
Ik heb nu mini's 3 in een open glazen huisje voor een (slecht geisoleerd) raam op het noorden, wat ook mijn enige raamkant is. Ik denk niet dat ik hem daar moet laten staan want het is best koud daar, zeker met het gordijn dicht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:25

oeeeh karlijn de intratuin! Heerlijk! ik ga morgen naar een tuincentrum hier in de buurt. Mis neem ik een nieuw augurkenplantje mee want de mijne deed het dus nergens goed en is doodgegaan... :roll: Voor de rest moet ik me echt inhouden eigenlijk.

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:01

Geen augurkjes hier, maar wat staan die van jou daar leuk in dat kasje, Karlijn!

Da’s een goeie, idinn. Soms hoort het er inderdaad bij.

Maar wel balen dat je er nog zo’n last van hebt, Coconut.

Hier afgelopen zomer een plaag van rouwvliegjes gehad. Verder gelukkig geen andere beestjes, *klopt af*.
Met twee keer aaltjes (met tussenpoos van twee weken), minder water of van onderen wateren en plakstrips de boel redelijk onder controle nu. Zo af en toe vliegt er nog eentje vrolijk voorbij… totdat ik ‘m te pakken krijg. }>

Ben benieuwd hoe het straks met de plakkertjes gaat, Gyspy. Dat wordt vast een mooi gezicht.
Geen idee hoe het zit met die Philo Gloriosum zebra. Is er niks te vinden op internet?

Vanmiddag koopzondag bij het tuincentrum. Schoonzus moest een cadeau voor tante hebben. Of ik mee wilde. Heel vervelend natuurlijk. :))
Springt er zomaar een stoute Dischidia platyphylla in de kar. Deze kan ik alleen niet heel subtiel ergens tussen hangen zonder dat mijn partner het ontdekt. :o
Afbeelding

Afbeelding

En ik haal straks nog een Hoya ‘Chouke’ op. :o