Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:24

Die drakenklimop is inderdaad een goeie. Die is hier ook niet te stuiten en ik heb er al 30 stekken van geknipt :D

Ik heb hier nóg wat staan dat van geen ophouden weet..... en ik moet iets gaan doen nu. Iets grofs, denk ik :P Maar ik weet niet waar ik goed aan doe :')
Dieffenbachia met een enorme stam en twee zijplanten eraan. De hoofdstam hangt helemaal scheef en daar is ook niet echt meer wat aan te doen. Bovendien is de stam helemaal kaal, dus ook niet echt mooi. De top is fantastisch en in alledrie de delen zitten bloemknoppen. Hij heeft het dus wel naar z'n zin, maar echt, hij lazert vandaag of morgen een keer om :')
Wat zal ik doen? Die dikke stam eruit zagen en in een emmer water zetten, kijken of ie wil wortelen?


Afbeelding

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:31

Oh. Lama :+
Kom net terug van rondje met de hond en het heeft zichzelf al opgelost :P
Morgen steek ik dat ding wel in een emmer en kijk wat er gebeurt ;)

Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6468
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 06:45

:')

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:29

Opgelost _O-

_Karlijn
Berichten: 6468
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:13

Mijn Philodendron Imperial Green besloot een heel speciale variegatasoort te worden :j

Afbeelding

Nee, gaat gewoon hartstikke dood..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 13:41

Ohhh de winter is niet leuk he... Ik heb mijn alocasia zebrina denk ik teveel water gegeven, 3 gele bladeren. Staat nu boven de verwarming om uit te drogen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:30

Ik brak vorige week de nieuwe stengel van m'n orchidee af met vastzetten .. beter maakt ie er 2 net als voorgaande jaren. Normaal bloeit ie vanaf eind januari tot bijna half november.. beetje jammer als ie een jaar kaal blijft -O-

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:31

Ik heb maar een plantenlamp gekocht want mijn planten staan te verpieteren met dat grauwe weer. :+
Net nog een setje van 3 bijzettafels gescoord, driehoekig blad en van eikenhout dus een mooi warme kleur.
Daar gaat vanavond de plantenlamp op en dan kunnen de planten die het meest te lijden hadden mooi onder de lamp.
Heb oa stekken van de parapluplant staan die wegkwijnen en hun moeder trekt het ook niet best nu. -O-

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:09

Ja pfff december en januari zijn rottige maanden wat dat betreft. Hier haal ik ook wekelijks de dode blaadjes er af.

Vandaag deze Syngonium Erytrophyllum verpot en meteen opgebonden. Die stond eerst in seramis maar helaas had ze wortelrot gekregen. Flink gesnoeid en terug de aarde in.
Afbeelding

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:15

Bij mij hebben ook al een aantal het loodje gelegd ..

Puera

Berichten: 8107
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 22:18

Ik had een prachtige Philodendron cherry red… die ging ook hartstikke dood. :=
Een aantal van m’n Hoya’s gaan lekker. De ene is een nieuwe stengel aan het kweken.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:11

Jeetje, wat een plantenleed.... :(:) Ik wist niet dat er plantenlampen bestonden! 8-) Even googelen maar naar zo'n ding. Hier gaat het redelijk, op een enkeling na. Ik heb drie stekken uit Turkije, van de hottentotvijg, volgens Google Lens (best app ever :)) ). Wortelt makkelijk en groeit snel. Inmiddels staan ze in de aarde en ze houden zich stoer, maar een beetje meer zon zou ze wel serieus goed doen.

De top uit de omgevallen dieffenbachia staat nu ruim twee weken in een vaas en dat lijkt ie vooralsnog prima te vinden :')

Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:31

Ze staan hier tegenwoordig onder de lamp:
Afbeelding
Moet het hoekje nog wel herinrichten enzo. :+
De planten in de grote witte/creme potten heb ik tweede kerstdag opgehaald via de weggeefhoek, samen met 2 anthuriums, de bijzettafels heb ik twee dagen ervoor opgehaald via dezelfde weggeefhoek. :D
Ik was al op zoek naar iets om een plantenhoekje mee te creëren en toen ik de tafeltjes zag wist ik het gelijk.
De grote kast gaat een stuk naar links, een van mijn salontafels komt dan in de ontstane ruimte tussen de kast en muur, de hondenbench gaat daar weg en ervoor in de plek komen de bijzettafels te staan.
Lekker veel ruimte voor de planten die onder de lamp moeten. *\o/*

Puera

Berichten: 8107
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:51

Die heeft daar een mooie plek, Elles. :j

Mooie hoek zo, Lor!

Ik had een gele Philo, een klein plugje. Die is ook wijlen. := En m’n Hoya callistophylla-stekje verloor al z’n bladeren op eentje na. Dus toch maar overgezet naar aarde. Breek ik niet het laatste blad af tijdens het verpotten. |o Duimen dat ie weer blaadjes aan gaat maken en anders jammerdebammer.
De kerstster haalt het ook niet maar daar kan ik ook nooit vrienden mee worden. Verder doet de rest van m’n planten prima.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:23

Ik heb ook ruzie met kerststerren, waarom zijn die zo moeilijk? :')

Puera

Berichten: 8107
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:26

Dramaqueens... die zijn in basis alleen bedoeld om met kerst te shinen dus het zijn diva's, vind ik. :+

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:12

Ik heb ruzie met erg veel planten momenteel :P

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:26

Als dat enkel nu in de winter is dan komt het wsl door het grauwe weer met weinig licht.
Veel kamerplanten hebben meer licht nodig.
Wil je dit simpel oplossen dan zou je kunnen kijken voor een plantenlamp of daglichtlamp.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:34

Kerststerren komen ook uit warme gebieden en kunnen helemaal niet zo goed tegen koud en droog weer.. :')
Hier ook een drama. Heb sinds gisteren wel een humidifier in huis en daar staat hij naast. Zie nu na een dag al een wezenlijk verschil, ben benieuwd of die nu wel blijft leven. Er staat ook een philondendron xanadu naast die ook dramatisch deed. Die heeft nu een paar jonge blaadjes die het hopelijk nu wel overleven... :D

_Karlijn
Berichten: 6468
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:43

Ik wil zo graag nieuwe planten maar bestellen vind ik eng met die kou en de tuincentra zijn natuurlijk nog dicht... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:40

Tuincentrum hier kan je wel ophalen.. maar ik wacht tot ze open gaan. Of ik nu wat koop of hopelijk binnenkort langs kan weer en het dubbele meesleep :+

Met beetje geluk kerstspullen afgeprijsd, wil daar nog wel op inslaan dan. En hopelijk nog een mooie kerstster. Die van vorig jaar kan echt niet meer. Was beetje sneu geworden door de beestjes. Heeft nog 2 blaadjes :')

Puera

Berichten: 8107
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:49

Een goede webshop biedt heatpacks aan of doet ze er standaard bij. Als er geen vorst wordt verwacht, durf ik het wel aan.

Hopelijk gaan je plantjes het beter doen met de luchtbevochtiger, J0anieke!

Vanochtend de kerstspullen weer opgeruimd. Moet altijd even wennen, want het staat zo gezellig. Ben ook nog even lekker met de plantjes bezig geweest. Een van m’n Hoya’s opgebonden. Die had drie uitlopers maar zoekt steun om bladeren te laten groeien.

Hopelijk komt straks het winkelen op afspraak weer, dat vond ik vorig jaar prima te doen.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:18

Ik heb vandaag ook wat nieuws geleerd op mijn werk...
Schijnbaar zijn kerststerren 'in het wild' echte struiken, had ik me nooit bedacht. Ik ga eens kijken of ik mijne in leven kan houden om te zien hoe hij gaat worden.. :D
Afbeelding
Afbeelding

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:00

‘Goed’ om te lezen dat ik niet de enige ben die in de winter niks vind met planten.
Ik heb er ook al 1 weg gegooid (was altijd al moeilijk en nu vielen echt alle bladen uit).
De rest doet het aardig, maar niks groeit echt dus dan is er weinig lol aan :')

Puera

Berichten: 8107
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:04

Wauw, wat is ie mooi als struik! Nooit geweten.