Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:12

Weet iemand trouwens wat ik verkeerd doe met m’n olifantenplant (alocasia zebra)?

Een aantal bladeren krijgen nu bruine vlekken, verder ziet ie er wel levendig uit.

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4890
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:27

Alocasia's krijgen dit als de luchtvochtigheid te laag is en/of de grond te droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:25

Hier was de CV ketel vannacht uitgevallen.. sorry plantjes.. was vanochtend nog maar 13,5 graad in huis :brr:

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:20

J0anieke schreef:
Alocasia's krijgen dit als de luchtvochtigheid te laag is en/of de grond te droog is.


Ah thanks, ik denk combi van beiden. Vooral luchtvochtigheid met steeds kachel aan zal wel niet top zijn :')
Is daar een makkelijk trucje voor om te verbeteren voor m’n plant?

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:18

J0anieke schreef:
Alocasia's krijgen dit als de luchtvochtigheid te laag is en/of de grond te droog is.


De gele randjes duiden ook wel op te veel water en/of tocht. Zie ik het namelijk goed dat er een witte aanslag op de potgrond ligt en je geen binnenpot hebt?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:25

Weten jullie wat dit zou zijn: zwarte kruipende beestje op de onderkant van de blaadjes van mijn plant. De bladeren krijgen zwarte vlekken en vallen af.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:42

magda_90 schreef:
J0anieke schreef:
Alocasia's krijgen dit als de luchtvochtigheid te laag is en/of de grond te droog is.


De gele randjes duiden ook wel op te veel water en/of tocht. Zie ik het namelijk goed dat er een witte aanslag op de potgrond ligt en je geen binnenpot hebt?

Hier even op inhakend. Ik begrijp dat dus niet. Ik lees wel vaker dat je die binnenpot bij aanschaffing erom moet laten want in sierpotten overpotten is niet goed.
Maar ze zijn bij mij altijd binnen de kortste keren uit die aankoop pot gegroeid? Hoe doen anderen dat dan? Ik pot eigenlijk alles over in sierpotten.

Waar kopen jullie je aaltjes?

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:45

Kana schreef:
Hier even op inhakend. Ik begrijp dat dus niet. Ik lees wel vaker dat je die binnenpot bij aanschaffing erom moet laten want in sierpotten overpotten is niet goed.
Maar ze zijn bij mij altijd binnen de kortste keren uit die aankoop pot gegroeid? Hoe doen anderen dat dan? Ik pot eigenlijk alles over in sierpotten.

Ik pot ze over in een grotere kweekpot en die zet ik dan in een sierpot. En mijn streven is 1x per jaar groter verpotten.
Vroeger deed ik het niet, maar dan is het water geven toch wat lastiger inschatten.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:34

Ik pot ze eigenlijk ook nooit over in nieuwe kweekpotten, wel ga ik vanaf nu een laag hydrokorrels toevoegen zodat evt teveel vocht daarin wegzakt ipv dat de plant constant natte wortels heeft.
Of althans, iig bij de planten die wat gevoeliger zijn op de wortels. :)

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:36

Het hangt een beetje van de plant af, of ik ze overpot. Soms wordt bij aanschaf ook wel aangeraden om de plant de eerste maanden in dezelfde pot te laten zitten.
Ik heb veel Hoya's, en die houden ervan om wat krapper in de pot te zitten dus die laat ik meestal onaangeroerd totdat ie echt te weinig ruimte heeft of als de aarde aan vervanging toe is. Ik deed altijd heel veel op gevoel maar het laatste jaar heb ik zoveel bijgeleerd dat ik soms dingen teveel overdenk. :=

Aaltjes heb ik de laatste keer bij Aaltjesdirect.nl besteld. Prima prijs, en vlot geleverd.

Mijn Alocasia's doen het een stuk beter sinds ik ze van onderaf water geef. Ben benieuwd hoe het deze winter gaat want ze staan in de bijkeuken, op het noorden. Afgelopen winter heeft mijn bambino behoorlijk last gehad van de kou toen het zo vroor in februari.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:46

Nieuwe aanwinsten, vandaag gekocht bij Lidl voor bij elkaar €6,97 :D:
Pannenkoekplantje (peperomia?) met potje:
Afbeelding

Syngonium podophyllum 'arrow':
Afbeelding


Nephrolepsis exaltata 'vitale':
Afbeelding

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:47

Mooie aanwinsten! :j

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:50

Ik pot bijna alles direct over in een grotere kweek pot. Veel planten worden bij kwekers in een reguliere mix opgekweekt en staan daar soms al jaren in. Vandaar ook de krappe potjes. Als ze dan na binnenkomst geacclimatiseerd zijn, verpot ik ze over zodat ze weer kunnen groeien en een verse mix hebben.

Daarbij wil ik weten hoe de wortels zijn en kunnen ingrijpen als de verkoper slechte kwaliteit geleverd heeft. Een van de bedrijven zegt bijvoorbeeld dat je niet mag verpotten na aanschaf, maar als ik die planten ontvang dan blijken ze zulke kleine wortels te hebben in een veel te grote pot. Als ik niets zou doen, zou dat rotten. Die geef ik dus een kleinere pot.

Verder qua direct of indirect in een sierpot. Dat is afhankelijk van je eigen voorkeur. Ikzelf pot niet direct in een sierpot omdat ik bij tijd en wijlen de planten onder de douche zet en alles even lekker door spoel. Maar dat is net wat jezelf wilt.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:51

lor1_1984 schreef:
Nieuwe aanwinsten, vandaag gekocht bij Lidl voor bij elkaar €6,97 :D:
Pannenkoekplantje (peperomia?) met potje:
[ [url=m/nvJCa9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Syngonium podophyllum 'arrow':
[ [url=m/6ctr0z.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nephrolepsis exaltata 'vitale':
[ [url=m/ebG2Wa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Awesome! De arrow is een S. P. White Butterfly. De naam arrow zegt iets over het jonge bladvorm wat deze nog heeft.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:55

Dank je. :)

@magda:
Ik heb gewoon overgetypt wat er op het etiket staat, wat jij zegt zal ongetwijfeld kloppen. :j

Ze hadden het pannenkoekplantje met verschillende teksten, ik hou niet zo van die hele zoetsappige teksten dus ben voor de voor mij meest acceptabele gegaan. :')
Pannenkoekje stond al even op de wishlist en voor die €1,99 kon ik hem niet laten staan. :o
De syngonium vond ik een mooi bladpatroon hebben en de krulvaren een leuke bladvorm dus ook die mochten mee.
Begin alleen een beetje ruimtetekort te krijgen nu. :+

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:01

Klopt, 'Arrow' wordt veel gebruikt als kwekers naam. Als je eenmaal aan Syngonium begint, stop je nooit meer net als Hoya. Van beiden geniet ik ondertussen al jaren van mijn collectie en stukje bij beetje breid ik die uit met plantjes uit heel Europa. :+:

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:13

Ik weet nog niet of ik tzt meer soorten vd syngonium wil, heb nog zoveel op mijn wishlist staan. :')
Ik wil iig weer een paar verschillende dracaena's erbij en daarnaast een monstera deliciosa.
Verder wil ik:
Euphorbia obesa
Lithops (levende steentjes)
Zaagcactus
Maranta leuconera
Sansevieria whale Fin
Coleud plectranthus
Stippenbegonia
orchidee
Hoya kerrii

Maar ik ben niet goed met succulents etc dus nog ff kijken of die lithops en euphorbia wat gaan worden.
Anyway, eerst de plantenhoek op orde maken voor er weer uitbreiding komt, dan nog een project opstarten van aquarium met een deel kamerplanten erin/op (hydroponie?) en daarna verder kijken hoe of wat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:18

Ik heb bijna alles los in sierpot met een laagje hydrokorrels. Een enkeling met kweekpot in de sierpot. Als ik lui ben en dat past. Soms pot ik iets over, maar dat is voor vensterbank planten na poosje geen optie, anders past de pot er niet meer. Dus die wonen gewoon krap dan. Niet te moeilijk doen, werkt prima .. groeien ze gewoon niet meer zo fanatiek :+

_Karlijn
Berichten: 6465
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:59

Schemerdier schreef:
Weten jullie wat dit zou zijn: zwarte kruipende beestje op de onderkant van de blaadjes van mijn plant. De bladeren krijgen zwarte vlekken en vallen af.

Ik geloof dat je nog geen antwoord had gekregen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk en helaas trips.

Zijn ze langwerpig??

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:27

Aaah bah. Om het uit te sluiten, zie je ook webben op de bladeren of witte pluizige dingen?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:49

magda_90 schreef:
J0anieke schreef:
Alocasia's krijgen dit als de luchtvochtigheid te laag is en/of de grond te droog is.


De gele randjes duiden ook wel op te veel water en/of tocht. Zie ik het namelijk goed dat er een witte aanslag op de potgrond ligt en je geen binnenpot hebt?


Wel een (zwarte) binnenpot met laagje kleikorrels onderin.
Maar idd de potgrond lijkt wel iets wit laagje te hebben. Schimmel? Dus dan toch minder water?
Hij staat niet op de tocht.

Ik doe alle planten in principe ook in binnenpot, vaak met laagje kleikorrels nog onderin.
Alleen als in de sierpot geen binnenpot past, dan alleen met kleikorrels in de sierpot. Maar liever niet idd.
Ik verpot zodra ze te groot geworden zijn, ik de sierpotten wil wisselen (ander model) en/of als de plant al lang in die pot staat.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:56

_Karlijn schreef:
Schemerdier schreef:
Weten jullie wat dit zou zijn: zwarte kruipende beestje op de onderkant van de blaadjes van mijn plant. De bladeren krijgen zwarte vlekken en vallen af.

Ik geloof dat je nog geen antwoord had gekregen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk en helaas trips.

Zijn ze langwerpig??


Aii -O-

Neen niets pluizig, alleen zwarte langwerpige dingetjes en inderdaad van die vlekken op de achterkant.
Ik dacht dat hij te weinig licht kreeg in de badkamer... Dus had hem naar de woonkamer verhuisd bij mijn andere planten :+ Y;(

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:47

Klinkt als trips inderdaad

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:50

Oei trips. Wat je ook besluit te halen, natuurlijk of chemisch, behandel alle planten en maak een quarantaine ruimte

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:20

Trips. :\ Hopelijk krijg je ze onder controle, Schemerdier.