Huis en paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-03-21

Huis en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:13

Mijn vriend heeft een koopwoning; ik heb altijd ingewoond. Nu is het lang en breed tijd dat ik ook iets op ga bouwen. Diverse opties.

* Inkopen in de huidige woning ; kijken of er een deel van de hypotheek op mijn naam kan waarbij ik ook ga aflossen.
Echter is dit huis op top van de markt gekocht, ook al eea in geïnvesteerd, alles te samen krijg je nimmer de kosten die je er in steekt, er uit. En ik wil mijn geld niet kwijt. Dus ik vraag mij af hoe slim dit is. Ik kan wel mee gaan aflossen, daar iets mee 'opbouwen' en wellicht bij de notaris iets laten vastleggen dat ik hoe dan ook mijn deel terug krijg. Maar alles dat je evt naar je eigen smaak verandert, kost geld dat je nimmer terug krijgt. Er zit geen rek meer in deze tussenwoning. Je kan openslaande deuren in de woonkamer installeren, maar je gaat een tussenwoning niet voor veel meer dan huidige hypotheek + verbouwingkosten er uit krijgen. En dan moet eigenlijk de badkamer ook nog die hopeloos verouderd is.
De huidige hypotheek heeft een lage rente, ik dacht dat er gedoe komt als je daar aan gaat rommelen/ ik weet niet of je die zo op 2 namen kan zetten en vermogen kan gaan opbouwen door af te lossen. En hoe slim dit is, wetende dat er gewoon geen rek zit hier. Voor veel geld gekocht, nog eea verbouwd, blijft een tussenwoning.

Alternatief:

Samen iets kopen.
Mijn vriend wil er dan perse op vooruit gaan, dwz hoekwoning / tweekapper / minstens met oprit en garage voor opslag paardenspul (nu hebben we daar simpelweg te weinig ruimte voor).
Echter moet ik dan maximaal hypotheken, dat is uiterst onverstandig met een paard en regelmatige kosten. Links en rechts zeggen mensen allemaal dat ik mijn paard maar weg moet doen, eigenlijk is dat niet bespreekbaar. Waarop ik dan weer naar mijn hoofd krijg dat hij het niet fijn vind dat ik afhankelijk ben van hem, want als ik zelf iets zou kopen had ik ook weinig keus uit maximaal gaan zitten en paard de deur uit. De huizenprijzen waren 1 jaar terug al beroerd, nu nog steeds als starter kan je niet veel.
En met dit soort opmerkingen, begin ik ook daar weer aan te twijfelen.
Want je kan er toch samen voor gaan, gaan kijken wat er wel mogelijk is. Dan krijg ik naar mijn hoofd dat hij wel mee wil naar een notaris/adviseur, maar het steekt toch de manier waarop.

Dan vind ik dat er nog een tussenweg is, dat je samen iets koopt met bv meer woonoppervlak / grotere tuin , groter schuurtje oid als soort van "tussenstap" . Echter vind mijn vriend dat niet het geld waard want die zegt dan dat hij dit nog niet lang genoeg heeft om hier geen verlies op te draaien. Dat is ook in de tijd gekocht dat het was of overbieden, of misgrijpen. Mijn vriend is aan het overbieden geweest , ik heb in die tijd misgegrepen omdat ik geen pand wilde met achterstallig onderhoud voor eigenlijk al veel meer dan wat ik toen kon dragen. Dat leidt er dus wel toe , dat ik nog steeds met lege handen sta. En daar wil ik dus een eind aan gaan maken links of rechts om. Met liefste niet te veel risico om mijn inleg kwijt te raken.

De huidige hypotheek heeft een lage rente, we hebben volgende week een gesprek met een adviseur om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Als je hier blijft zitten, zou je niet meer moeten investeren, maar heb je misschien wel 2 jaar de tijd om bv wat af te lossen en dan dat weer als budget voor wél die tweekapper te hebben straks. Bv. Maar ik weet niet hoe dat zit. Want ik wil niet alleen 'schuld eigenaar' zijn van een hypotheek, ik wil ook iets opbouwen. Daar hebben we volgende week een gesprek voor. En ik wil mijn inleg niet kwijt.

Heeft iemand hier nog nuttige inzichten, ideeën omtrent dit verhaal of opmerkingen /ervaringen of iets?
Het is tevens ook m'n zoveelste relatie; ik begin inmiddels een beetje het idee te krijgen dat al die mannen wel wat 'hebben'. Ik had verwacht dat hij veel meer mee zou denken, ik snap dat hij zijn huis ook niet kwijt wil want ook hij zat in een lastige positie. Maar je moet uiteindelijk toch eens een volgende stap maken.
Dan krijg ik weer naar mijn hoofd dat hij het allemaal te snel vind gaan, binnen 4 maanden samenwonen en dan na 1,5 jaar samen iets kopen. Maar dan denk ik, leuk en aardig, we zijn geen 20 meer en met een kinderwens kan je ook niet nog 10 jaar wachten op dat hij er dan eens aan toe is, die tijd heb je simpelweg niet. Ik snap dat je geen onverstandige keuzes moet maken, dit allemaal goed moet uitdenken (daarom wil ik niet maximaal hypotheken met een paard met veel kosten) , en in mogelijkheden moet denken. Maar het voelt een beetje alsof het is we hebben A (waar we nu zitten) of we hebben B wat eigenlijk geen optie is omwille van de kosten. Het steekt mij een beetje de manier waarop. En dan begin ik ook weer te twijfelen aan m'n relatie. Want als dit nu zo gaat.. waar gaan we dan verder tegenaan lopen en hoe slim is zo'n zet. Ik vind dat hij moet begrijpen dat mijn paard heel belangrijk is, ik verwacht van hem dat hij meedenkt in mogelijkheden in dit verhaal. En ja, zonder hem kan ik ook een heel stuk minder dat is gewoon een gegeven, maar dan denk ik je wil toch sámen dan iets. Dit huis is niet van mij, zo voelt het ook niet, mijn spullen staan er en that's it... Ik kan wel zeggen wil er een andere vloer in bv.. maar het voelt gewoon niet als van mij.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op Vandaag, 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Huis en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

Waarom niet zelf wat opbouwen, buiten het eigendom van de woning om?

Dus wat je anders in de woning zou investeren, apart zetten?

Miss_Mii21

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:26

MarliesV schreef:
Waarom niet zelf wat opbouwen, buiten het eigendom van de woning om?

Dus wat je anders in de woning zou investeren, apart zetten?



Dat doe ik nu ook al, maar dan heb ik feitelijk nog steeds geen 'eigen huis' of 'iets dat van mij is'.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Miss_Mii21 schreef:
MarliesV schreef:
Waarom niet zelf wat opbouwen, buiten het eigendom van de woning om?

Dus wat je anders in de woning zou investeren, apart zetten?



Dat doe ik nu ook al, maar dan heb ik feitelijk nog steeds geen 'eigen huis' of 'iets dat van mij is'.


Waarom wil je dat precies?

Miss_Mii21

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:34

Miss_Mii21 schreef:
MarliesV schreef:
Waarom niet zelf wat opbouwen, buiten het eigendom van de woning om?

Dus wat je anders in de woning zou investeren, apart zetten?



Dat doe ik nu ook al, maar dan heb ik feitelijk nog steeds geen 'eigen huis' of 'iets dat van mij is'.


Waarom wil je dat precies?[/quote]

Omdat je voor jezelf moet kunnen zorgen en een huis een basisbehoefte is. Dat heb je hoe dan ook nodig.En mede omdat ik het ook naar eigen smaak wil maken, maar niet in het huis van een ander met 0 waardestijging. Dan vind ik het gewoon geld weggooien.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Huis en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

Een dak boven je hoofd is een basisbehoefte ja, maar dat heb je.
Alleen dat + het inrichten zoals jij wil zou voor mij geen reden genoeg zijn om nu een huis te kopen eigenlijk.
Als je samen een huis koopt heeft hij nog steeds iets te zeggen over de inrichting en ala jij je bij hem inkoopt blijft de situatie zoals die is.

Ik zou lekker doorsparen en tzt een woning kopen samen waar je er wel samen mee op vooruit gaat.

Wat wil je vriend trouwens in dit verhaal?

Roosch

Berichten: 36656
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:42

Ik denk dat je te gefocust bent op "een huis is een basisbehoefte en je moet zelf wat opbouwen."

Ja, je hebt een dak boven je hoofd nodig en ja, dat heb je zolang je met je vriend in dit huis woont. Wees slim, als je niet al tien jaar ingeschreven staat bij de woningbouw, schrijf je dan in. Tref voorzorgsmaatregelen voor het geval er iets gebeurt, zet je geld opzij of investeer het. Maar de situaties die je nu schetst lijken me niet ideaal voor jou, of je vriend, op dit moment.

Edit: cosmetische zaken vind ik trouwens los staan hiervan. Ook in een huurwoning is de kans dat jij zelf de vloer moet leggen of wat dan ook.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Huis en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Ah, herkenbaar. Hier een vriend met huurwoning en ik met een koophuis. Mijn visie: Hij moet eerst zorgen dat hij zijn studieschuld de deur uit heeft gewerkt. Die schuld heeft namelijk invloed op een hypotheek. Mochten we in de tijd dat hij de schuld heeft afgelost vs huis kopen geen geschikte woning hebben gevonden heb ik liever dat hij zijn geld opspaart al dan niet belegd. Zodat hij in ieder geval een spaarpot heeft om ook te investeren. Inschrijving bij huurwoning hebben we allebei zelf ook gefixt. Just in case.

hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Huis en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

Als de mogelijkheid er nu nog niet is om een ruimer huis te samen te kopen zou ik even afstappen van het idee dat je moet investeren in een huis. Bekijk de andere opties om van je(spaar)geld meer te maken en bouw zo wat op.

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:36

Je wil een huis kopen maar wel de garantie dat je je geld niet kwijt raakt en erop vooruit gaat? Dat is natuurlijk nooit te garanderen. Huizenprijzen kunnen altijd zakken. Je wil eigenlijk niet duurder wonen en je paard wegdoen. Je vriend wil zijn huis niet verkopen tenzij hij er op vooruitgaat qua huis

Dus dan blijft over de optie:
je inkopen in je vriend zijn huis. Hij verkoopt dan feitelijk 50% van zijn huis aan jou en jij moet dat financieren uit eigen geld of een hypotheek. Ook komen hier kosten bij. Als het huis in waarde is gestegen door zijn investeringen, en vanwege de gestegen rente, zal jouw hypotheek waarschijnlijk iets hoger zijn dan die van je vriend. Is wel een lastige situatie want als de relatie op de klippen loopt moet je vriend jouw helft weer terugkopen als hij daar wil blijven. Is het huis in waarde gestegen krijg je geld toe van je vriend. Is het gedaald dan hou jij een schuld over aan de bank.

Of de optie niets doen. Als je dat risico niet wil lopen, of je vriend wil dat risico niet lopen, dan kan je beter je niet inkopen. Ik zou dan gewoon maandelijks een bedrag sparen of beleggen wat je anders aan huur had uitgegeven. Huis van je vriend blijft van hem, jij investeert niks en jullie betalen alle andere lasten samen. Je hoeft geen hypotheek te hebben om iets op te bouwen.

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Miss_Mii21 schreef:
MarliesV schreef:
Waarom niet zelf wat opbouwen, buiten het eigendom van de woning om?

Dus wat je anders in de woning zou investeren, apart zetten?



Dat doe ik nu ook al, maar dan heb ik feitelijk nog steeds geen 'eigen huis' of 'iets dat van mij is'.



Maar als je nu een ander huis koopt, samen, met een top hypotheek dan heb je toch nog steeds net niks?
Dan heb je 50% en 50% schuld. Mocht het dan over gaan dan zit je met een huis wat je in je eentje niet kan betalen.

En dan ga je er vanuit dat je er vermogen mee opbouwt, maar dat is ook geen garantie.

Het klinkt een beetje alsof je het zo vindt horen dat je ook 50% bezit of dat je ook 50% wil om gelijk te zijn aan hem?

Miss_Mii21

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:19

Miss_Mii21 schreef:
MarliesV schreef:
Waarom niet zelf wat opbouwen, buiten het eigendom van de woning om?

Dus wat je anders in de woning zou investeren, apart zetten?



Dat doe ik nu ook al, maar dan heb ik feitelijk nog steeds geen 'eigen huis' of 'iets dat van mij is'.



Maar als je nu een ander huis koopt, samen, met een top hypotheek dan heb je toch nog steeds net niks?
Dan heb je 50% en 50% schuld. Mocht het dan over gaan dan zit je met een huis wat je in je eentje niet kan betalen.

En dan ga je er vanuit dat je er vermogen mee opbouwt, maar dat is ook geen garantie.

Het klinkt een beetje alsof je het zo vindt horen dat je ook 50% bezit of dat je ook 50% wil om gelijk te zijn aan hem?[/quote]

Nee precies, daarom ook geen ander huis met top hypotheek.
Kan net zo goed x bedrag elke maand in huis pot doen (gebeurt nu ook) en als dat groot genoeg is dan ineens een grotere stap maken. Dat kan ook net zo goed.

Maar dan heb je dus geen inspraak in het naar eigen smaak maken, ja kan wel, maar dan is het geld in een bodemloze put stoppen. Plus dat hier ruimtegebrek is voor al m'n paardenspullen. Dat los je zo ook niet op. Of so it be en dan wordt het een langere termijn oplossing.

Roosch

Berichten: 36656
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Maar wat bedoel je precies met 'naar eigen smaak maken'?

Zou je willen uitbouwen, zou je een andere keuken willen? Ook bij een huurhuis moet je het naar je eigen smaak maken natuurlijk. Daar hoef je geen eigenaar voor te zijn. Ik ben op zoek naar wat jou nou drijft om graag eigenaar van iets te worden. Wat is het dat nu dan niet bevredigend genoeg is, behalve een stukje ruimte voor paardenspullen?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:30

Ik zit in de situatie van je vriend, zelf een koophuis, sinds 2.5 jaar een inwonende partner die geen woning meer had. Hier zitten we dus ook met de keuze dat ik alles bij mezelf hou, en we dus blijven aanhikken in een net iets te kleine woning, of een volgende stap zet. Mijn partner zal zich dus inkopen door een grotere verbouwing te financiëren. we zijn ook 35-40 jaar, dus we moeten wel vooruit ipv te blijven hinkelen op de pas.

dit was voor mij veel om over na te denken en heeft wel enige tijd gekost, maar uiteindelijk moet je vooruit. Als je vriend zo weigerachtig is en praten erover niet zo evident gaat, zou ik opteren om het huis bij hem te laten en jouw eigen geld te gaan beleggen zodat het rendeert (of een appartement of studio te kopen dat je kan verhuren bv.)

tiwi1969

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:33

Je zou een levensverzekering kunnen afsluiten die t.z.t. als inleg bij een nieuwe hypotheek zou kunnen fungeren. Dat geeft jouw vriend de tijd om de onderwaarde van zijn huis weg te werken en jij hebt straks avast een mooi begin gemaakt bij de aflossing van de nieuwe hypotheek als jullie samen een volgende stap op de woningmarkt maken.

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 57 min geleden

Enigzins dezelfde situatie vriendlief heeft een huis gekocht ruim 2 jaar geleden en hier wonen we nu ook alweer bijna 2 jaar in samen. Hij heeft volledig eigendom en ik betaal hier ook niks aan mee. Hij heeft zelf de verbouwing etc betaald.

Echter zou ik nu ook graag inkopen maar hoeft niet op grote schaal meer symbolisch (10% bijv). Dit puur om stukje eigendom te hebben en zekerheid. Ben enorm ver van familie gaan wonen en deze kunnen mij, als er iets gebeurd financieel ook niet helpen. Verder kan ik nu geweldig sparen wat met een inkoop van 50% toch wel minder wordt. Dit huis is voor de komende 10 jaar goed en dan willen wij door naar het huis van mijn schoonouders wat een heel duur project wordt (lees 1 tot 1,5 mln). Om deze reden wil ik ook goed kunnen blijven sparen. Vriend heeft ook maar een kleine hypotheek hierop met lage rente dus zonde als ik heel veel geld erin pomp maar een beetje is iets wat ik wel zou willen met stukje zekerheid dat ik niet ineens op straat sta.

Nu zijn wij ook samen aan het oriënteren wat handig is. Misschien iets in een samenlevingscontract vast laten leggen mogelijk ook voor jullie een optie? Bijv verdeling van overwaarde.

Hier zegt vriend je mag je altijd inkopen voor zoveel % dat je wilt. Alleen hij zou t zonde vinden , waar ik het mee eens ben, dat ik door het inkopen veel minder kan sparen wat bij het volgende huis echt gevoeld gaat worden.

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Huis en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 49 min geleden

Maar met inkopen in huizen ben je alsnog gewoon de sjaak bij scheiden.. dus daarvoor hoeft het echt niet.

Meestal zeg je om wat om te bouwen financieel want je geld wordt meestal meer waard. Maar daar zijn ook genoeg andere opties voor.

Dus ook ik zie het probleem niet.
Jij wil groter wonen en hij (nu) nog niet? Of wil je puur financieel iets opbouwen?

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 47 min geleden

Miss_Mii21 schreef:
MarliesV schreef:
Waarom niet zelf wat opbouwen, buiten het eigendom van de woning om?

Dus wat je anders in de woning zou investeren, apart zetten?



Dat doe ik nu ook al, maar dan heb ik feitelijk nog steeds geen 'eigen huis' of 'iets dat van mij is'.

Maar je hebt dan geld en je bent schuldenvrij.

Foaly

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Huis en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 43 min geleden

Heel veel mensen hebben geen 'eigen huis' of een huis dat ze tot op de cm zelf hebben kunnen inrichten, en die redden zich allemaal prima. Zorg voor een spaarpot op de bank (of in beleggingen oid) en een inschrijving bij de woningbouw en je bent prima in staat om voor jezelf te zorgen. Dat lijkt me veel makkelijker en ook veiliger dan je inkopen in het huis van een ander of aan de top van je hypotheek te gaan zitten 'omdat het nou eenmaal zo hoort om een eigen huis te hebben'.