Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:55

Dani schreef:
Wat een fijne inspiratie geeft dit topic!

Wij willen onze badkamer ook gaan doen. Hebben jullie aan- of afraders qua winkels? Is het slim om alles via een winkel te laten doen? Of beter zelf alles bestellen en zzp'ers zoeken voor het klussen?


Alles zelf bestellen, zeker via internet, is wel tricky met garantie. Wij hebben het nu via een monteur gedaan die met een vaste zaak werkt (plieger). Voordeel is dat plieger je niks hoeft te verkopen dus je hebt niet van die slinkse verkopers. We zijn er donderdag geweest en was heel prettig :j.

Via winkels vind ik het heel erg afhankelijk van de verkoper. De keuken hebben we bijv via brugman gedaan en dat ging op een hele fijne en eerlijke manier. Maar toen we teruggingen voor de badkamer kregen we zo’n gladjanus. Omdat we al klant waren vanwege de keuken kregen we extra korting, maar hij wilde de korting & prijs pas geven ná het tekenen. Dus dat hebben we natuurlijk niet gedaan :=

Wij hebben nu twee opties waar we over twijfelen! Die ik laatst hier deelde werd afgeraden omdat dat niet paste bij de grootte van de badkamer, maar we kwamen bij plieger een blauwe tegen die ook heel mooi was :D. (Zelfde meubels maar andere tegels; spiegel wordt een spiegelkast en aan weerszijden van de wasbak komen handdoekrekjes)


Afbeelding

Afbeelding

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:24

We beginnen ergens te komen! Dit is het douchegedeelte van de badkamer, alleen nog de sunshower (gat) en de spotjes installeren. Bad en wc zijn ook af, alleen nog wat gedoe met het badmeubel.
Afbeelding

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:42

Na het topic doorgelezen te hebben, heb ik nog een vraag.
Situatieschets: wij hebben een erg kleine en oude badkamer op de eerste verdieping. Groot genoeg voor ons met een douche, toilet en kleine wasbak. Maar kan niet anders ingericht worden. We willen in het najaar de badkamer verbouwen en we willen graag een inloopdouche. Nu hebben we een opstap van 23 cm en dat is met mijn gezondheid niet altijd fijn. Maar, nu komt het, precies onder de douche zit de meterkast en er wordt dus afgeraden ivm evt lekkage om hier een inloopdouche boven te maken.
Iemand die hier ervaring mee heeft? Het lijkt mij dat er toch iets van bescherming onder de tegels geplaatst wordt tegen lekkage?

_Anna
Berichten: 953
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:57

Swah schreef:
We beginnen ergens te komen! Dit is het douchegedeelte van de badkamer, alleen nog de sunshower (gat) en de spotjes installeren. Bad en wc zijn ook af, alleen nog wat gedoe met het badmeubel.
[ [url=m/lcIIU3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heel erg gaaf! <3

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:37

akishino schreef:
Na het topic doorgelezen te hebben, heb ik nog een vraag.
Situatieschets: wij hebben een erg kleine en oude badkamer op de eerste verdieping. Groot genoeg voor ons met een douche, toilet en kleine wasbak. Maar kan niet anders ingericht worden. We willen in het najaar de badkamer verbouwen en we willen graag een inloopdouche. Nu hebben we een opstap van 23 cm en dat is met mijn gezondheid niet altijd fijn. Maar, nu komt het, precies onder de douche zit de meterkast en er wordt dus afgeraden ivm evt lekkage om hier een inloopdouche boven te maken.
Iemand die hier ervaring mee heeft? Het lijkt mij dat er toch iets van bescherming onder de tegels geplaatst wordt tegen lekkage?


Nee, het zijn gewoon tegels direct op de vloer. Maar je hebt tegenwoordig ook hele lage 'bakken', misschien is dat iets.

Swah heel gaaf!!

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:45


superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:04

Ow, ik twijfel..........

De kleine slaapkamer zou badkamer worden. Dara is de oude vloer uitgehakt ( is beneden) en zijn voorbereidingen getroffen.
Die is 3.20m bij 2,40m Geen raam, deur zit op goede plek. Qua indeling hebben we; ruime douch, ligbad, wc en wastafel. Kan nog dubbele worden. En een handdoek radiator.

Maar als ik de ruimte die nu ingang/natte ruimte wordt omgooi, kan ik een badkamer maken met raam. Dan wordt die wel kleiner; 2,65 bij 2.40m. Dan zou volgens mij hetzelfde erin passen, bad onder het raam, douche hoek, wc en wastafel.

Het voordeel is eigenlijk alleen het raam.

Nadeel is dat de ingang een vrij smal gangetje wordt naar de ruime natte ruimte. Kan ook die deur weglaten en via de garage binnen, maar ik vind va de wasmachine naar buiten om was op te hangen ook erg makkelijk.
In aanbouw tussen huis en garage zitten ook nog openslaande deuren, maar wilde daar niet vies binnen komen.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:06

Mogelijk voor een dakraam? In ons vorige huis hadden we ook alleen een dakraam, juist wel praktisch. Geen inkijk en wel voldoende daglicht.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:14

veerledec schreef:
Mogelijk voor een dakraam? In ons vorige huis hadden we ook alleen een dakraam, juist wel praktisch. Geen inkijk en wel voldoende daglicht.


Daar heb ik naar gekeken. Boven de kleine slaapkamer is de verdieping met een schuin dak en de overgang naar het platte dak van de aanboud, dus zou een evt koepel bijv vrij hoog in het plafond komen.

Maar ik dacht natuurlijk aan het zicht op de paardjes en het bos :)

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 07:43

akishino schreef:
Na het topic doorgelezen te hebben, heb ik nog een vraag.
Situatieschets: wij hebben een erg kleine en oude badkamer op de eerste verdieping. Groot genoeg voor ons met een douche, toilet en kleine wasbak. Maar kan niet anders ingericht worden. We willen in het najaar de badkamer verbouwen en we willen graag een inloopdouche. Nu hebben we een opstap van 23 cm en dat is met mijn gezondheid niet altijd fijn. Maar, nu komt het, precies onder de douche zit de meterkast en er wordt dus afgeraden ivm evt lekkage om hier een inloopdouche boven te maken.
Iemand die hier ervaring mee heeft? Het lijkt mij dat er toch iets van bescherming onder de tegels geplaatst wordt tegen lekkage?


Ik heb de hele vloer helemaal ingesmeerd met eurocol. Dat is waterdichte pasta. De douche heb ik zelfs 2x gedaan om er zeker van te zijn.
Wij hebben in het begin gehad dat de afvoer van het bad niet goed wat aangesloten. Het water stroomde onder het bad vandaan (half vrijstaande) en onder het bad gaat de afvoer door de vloer naar beneden. We hebben geen lekkage gehad. Lang leve eurocol.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:19

Dank allemaal voor de tips!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:45

akishino schreef:
Dank allemaal voor de tips!


Is je verdieping van hout of beton?

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:25

Beton. De afvoer loop door de meterkast. Blijkt vaker zo te zijn bij de wat oudere huizen. Ik vind het alleen zo'n raar idee, water en electriciteit zo dicht bij elkaar :=

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:19

Ons huis is van 1913 en heeft water juist op een totaal andere plek. Heel onhandig, komt binnen in de kelder.......Meterkast is aan zijkant, halverwege het huis en cv ketel hangt weer aan de andere kant. OOk echt niet handig.

Heb in wat modernere huizen ook meterkast en water bij elkaar gehad. Maar afvoer nooit ergens gezien eigenlijk.
Aan de ene kant misschien wel dicht bij elkaar en eng idee. Maar aan de andere kant, komen op veel plekken water en electre wel dicht bij elkaar en hoe vaak heb je nou lekkage?

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:02

Kan hier ook eindelijk de (zo goed als) afgewerkte badkamer showen *\o/*

Nog de plinten, kitwerk, een knop voor de wc en wat haakjes en dan is het helemaal af

Kleur van de tegels komt wel niet helemaal uit op de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Budget was 10 000 en hebben ons er netjes aan gehouden. Badkamermeubel is wel op maat gemaakt (en is bijna de helft van ons budget :$) en hebben we laten zetten, voor de rest alles zelf gedaan :D

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:10

Oooh gaaf hoor, mooie combi's!

Mag ik vragen wat de reden was om de wastafel op maat te laten maken?

Ik heb ook nog een vraag voor jullie (ja ik heb echt badkamertroubles lol).

Mijn muur is 1,83 en er komt enkel een wastafelmeubel, zonder kast ernaast (zie foto hieronder).
Afbeelding
Afbeelding

Ga ik voor:
  • Een wastafel van 1,20m met 2 lades, met aan weerszijden 30cm over (voor bijv. verrijdbare wasmand + handdoekrekje zoals in het voorbeeld)
  • Een wastafel van 1,40m met 4 lades, met aan weerszijden 20cm over (meerprijs zo'n 1000€, maar praktischer qua lades)
  • Anders, namelijk...:

Idee is dat we daar gewoon onze spulletjes in bewaren. Handdoeken hoeft niet per se, maar moeten we nog even uitzoeken (dit en dit zijn opties, met de rest van de handdoeken in de gangkast).

Wat zouden jullie doen?

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:25

IMANDRA schreef:
Oooh gaaf hoor, mooie combi's!

Mag ik vragen wat de reden was om de wastafel op maat te laten maken


Ik wou graag een breed blad met lades ipv 2 kolomkasten erlangs en kwam daarbij uit bij een schrijnwerker. Zowiezo vond ik het moeilijk om een blad met 2 waskommen te vinden die langer is dan de standaard maat waar ze juist oppassen en ook nog eens mijn smaak was :'). Plus je kan natuurlijk alles zelf kiezen, van kleur blad tot afwerking aan de binnenkant zoals bv een stopcontact in de kast, vond dat toch wel fijn!

Ik zou voor een bredere kast gaan, bergruimte heb je nooit genoeg :'). En dan de wasmand mss dan onder het raam zetten? Of wordt de doorgang naar wc dan te krap?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 18:05

Nee dat kan wel denk ik, is zo’n Ikea wasmand dus niet zo breed :j. 1,40 heeft niet per se meer ruimte trouwens, want het lade mechanisme gaat er nog af. Maar een lade van 70cm lijkt me gewoon een stuk praktischer dan een van 1,20

En snap ik! Mooi ding hoor :D

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:37

Flynnieman schreef:
Kan hier ook eindelijk de (zo goed als) afgewerkte badkamer showen *\o/*

Nog de plinten, kitwerk, een knop voor de wc en wat haakjes en dan is het helemaal af

Kleur van de tegels komt wel niet helemaal uit op de foto's

[ [url=m/p2Psq0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oYea5x.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/h9ukJZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sJDdM6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Budget was 10 000 en hebben ons er netjes aan gehouden. Badkamermeubel is wel op maat gemaakt (en is bijna de helft van ons budget :$) en hebben we laten zetten, voor de rest alles zelf gedaan :D


Gaaf!
Helemaal mijn smaak :)

Vraagje: wij hebben op dit moment een kleine douche met wastafel op de benedenverdieping.
Wc is daar los van. Op de bovenverdieping hebben wij alleen een wc.

Nu is de vraag of wij de kleine douche met wastafel uibreiden tot een grote badkamer, de kamer ernaast kunnen we erbij betrekken. Of dat we de kamer er niet bij betrekken en daar alsnog een badkamer van maken, zodat we een losse douche hebben en daarnaast nog een badkamer met bad.

Het is dus niet de vraag of wij de kamer verbouwen tot badkamer, dat doen we sowieso. Maar de vraag is of we een grote badkamer willen of twee kleine.
Als het 1 grote wordt, kunnen we ca. 1m2 ruimte creeren door een stukje hal er nog bij te betrekken.

Douche op de bovenverdieping is een lange termijn wens maar dat gaat voorlopig niet gebeuren.

Het gaat om een vrijstaand huis, ca 100m2, 3 slaapkamers.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:29

Weet je al of het constructief mogelijk is om de kamer erbij te betrekken, en betaalbaar?

En je toilet beneden blijft sowieso los toch? Fijn voor als je bezoek hebt!

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:38

JorineV schreef:
Weet je al of het constructief mogelijk is om de kamer erbij te betrekken, en betaalbaar?

En je toilet beneden blijft sowieso los toch? Fijn voor als je bezoek hebt!


Constructief is het sowieso mogelijk, betaalbaar vermoed ik ook, tenminste hoeven we niet te sleutelen aan dragende muren. Betaalbaar moet ook lukken :)

Toilet beneden blijft los idd.
Dit wordt het als we de kamers bij elkaar trekken.
De douche is geen douche maar een boilervat! hier willen we het liefst een muur omheen maken met deur. Verplaatsen kan maar dat kost meer dan 1000euro en we hebben ook neit echt een betere plek.


Afbeelding

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:11

Wauw dat is echt super ruim! Ku je veel meer in kwijt dan alleen een bad, douche en wastafel ;)

Die boiler zit vast niet in de weg als 'ie netjes afgewerkt wordt.

Ja als het kan, dat samenvoegen, waarom niet? Wil je beide deuren blijven gebruiken eigenlijk?

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:18

JorineV schreef:
Wauw dat is echt super ruim! Ku je veel meer in kwijt dan alleen een bad, douche en wastafel ;)

Die boiler zit vast niet in de weg als 'ie netjes afgewerkt wordt.

Ja als het kan, dat samenvoegen, waarom niet? Wil je beide deuren blijven gebruiken eigenlijk?



ja beide deuren willen we blijven gebruiken.
Het idee om het niet bij elkaar te trekken zou het voordeel hebben dat we alsnog twee mogelijkheden hebt om te douchen in huis.
Omdat we boven geen badkamer hebben.
Op de een of andere manier heb ik het idee dat we toch twee badkamers nodig hebben :')
de boiler is helaas wel iets groter dan in de tekening, die moet ik nog even opmeten.


Nou de boiler afmetingen vallen tegen.... 140cm(links naar rechts op mijn tekening) x 110cm.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:11

Bij ons is het anders; maar wel boven/beneden probleem.

Boven waren 3 kleine kamertjes en 2 dakramen. Het loopt heel schuin, dus alleen in midden bruikbare ruimte.

Beneden waren 2 slaapkamers en aparte douche met wastafel en wc. Maar wel erg veel grote gang ruimte.

2 delen van de gang worden 1 slaapkamer. 1 slaapkamer is intact, maar vernieuwd.

De kleine slaapkamer wordt een complete badkamer. Zijn we al mee bezig. Helaas zonder raam, maar keuzes...........

We behouden een apart toilet beneden bij natte ingang vanaf paarden en met wasmachine ruimte etc. Dat had dus ook badkamer kunnen worden, maar mis je die ingang, die toch vaker gebruikt wordt.

Boven wilden we ook een wc en evt douche en wastafel, maar het wordt wel erg passen en meten. Gekeken naar een complete cabine en voor afvoer die sanibroyeur.

Ik denk dat je bij twijfel vooral moet kijken naar de afvoeren en of je nog makkelijk iets bij kan aanleggen. Als je boven de badkamer moet bouwen bijv, moet je daar misschien al rekening mee houden. Kan je later nog wat aanleggen, moet je het misschien ene tijdje aankijken.

Als wij boven iets maken is dat puur waarde vermeerderen. We gaan het niet gebruiken in principe. Maar goed, dat is met de dakkapellen ook een beetje zo.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:18

carika schreef:
JorineV schreef:
Wauw dat is echt super ruim! Ku je veel meer in kwijt dan alleen een bad, douche en wastafel ;)

Die boiler zit vast niet in de weg als 'ie netjes afgewerkt wordt.

Ja als het kan, dat samenvoegen, waarom niet? Wil je beide deuren blijven gebruiken eigenlijk?



ja beide deuren willen we blijven gebruiken.
Het idee om het niet bij elkaar te trekken zou het voordeel hebben dat we alsnog twee mogelijkheden hebt om te douchen in huis.
Omdat we boven geen badkamer hebben.
Op de een of andere manier heb ik het idee dat we toch twee badkamers nodig hebben :')
de boiler is helaas wel iets groter dan in de tekening, die moet ik nog even opmeten.


Nou de boiler afmetingen vallen tegen.... 140cm(links naar rechts op mijn tekening) x 110cm.
Dan één badkamer met douche en één met bad op dezelfde verdieping? Daar zou ik persoonlijk geen meerwaarde in zien, ik zou voor één badkamer gaan. Waarom wil je twee deuren behouden?