Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:29

enny schreef:
Hoi! Ik volg het topic al een tijdje voor inspiratie, maar nu kan ik dan eindelijk echt aan de slag voor mijn badkamer :). Ik wil heel graag een inloopdouche en op de tekening staat nu een wandje van 60 cm met haaks daarop een muurtje. Heeft iemand ervaring met zulke korte wanden? Ik snap dat er uiteraard wel waterspetters langs zullen gaan, maar ik ben bang dat het echt zeiknat gaat worden. De bedoeling is wel om de tegels op afschot te plaatsen. [ [url=m/ar69BX.png]Afbeelding[/url] ]

Ik vrees dat je dan een enorm waterballet in je badkamer hebt. 60cm is één tegel en je douchekop komt ook nog een eindje van je muur af. Dan sta je zelf praktisch al voorbij de glazen wand te douchen. Ik zou voor een (schuif)deur gaan of het muurtje laten vervallen en je glazen wand verdubbelen. En als het kan toilet en douche omdraaien.

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:49

Ja dit hebben wij nu ook en de badkamer is altijd nat. We zijn onlangs naar dit huis verhuisd maar hebben direct een nieuwe badkamer besteld (ook omdat deze gewoon op is) maar het douche comfort is mede door de zeiknatte badkamer en nu een aan-je-lijf-klevend douchegordijn flink minder dan in ons vorige huis met een glazen deur. Ik zou zeker een glazen wand of deur plaatsen.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:59

_Lorette_ schreef:
Ik schop het topic even omhoog, want ik heb een vraag over een inbouwbad en jullie hebben er mogelijk ervaring mee. :P

Het huidige bad is 180 x 80 cm. Het is een kleine, zeer krappe badkamer en hij wordt niet uitgebouwd. Is het nou nog handig om een bad van 170 x 70 cm te kiezen om net dat beetje extra ruimte te krijgen? Of krijgen we daar spijt van wat betreft het badderen?

En is het dan eventueel nog zo dat een 'vierkant' bad aan de binnenkant meer ruimte heeft dan een ovaal bad? Waardoor je prima voor een kleinere maat kunt gaan? Of ligt dat dan weer totaal niet comfortabel? Vierkant ziet er 'harder' uit.

Dit bedoel ik met vierkant: https://www.x2o.nl/luca-varess-sandrina ... wit-200457
En dit met ovaal: https://www.x2o.nl/luca-varess-rosala-i ... -wit-26798

Heb al tig baden bekeken en ik kan er ook wel in gaan zitten, maar zo zonder water kan ik er echt niets van zeggen.


Geen idee of het jullie winst oplevert, maar wij hebben een a-symmetrisch bad genomen om ruimte te besparen . Die is een stuk smaller bij de voeten
Foto’s staan wel in het topic als je op mijn naam zoekt

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 08:28

enny schreef:
Hoi! Ik volg het topic al een tijdje voor inspiratie, maar nu kan ik dan eindelijk echt aan de slag voor mijn badkamer :). Ik wil heel graag een inloopdouche en op de tekening staat nu een wandje van 60 cm met haaks daarop een muurtje. Heeft iemand ervaring met zulke korte wanden? Ik snap dat er uiteraard wel waterspetters langs zullen gaan, maar ik ben bang dat het echt zeiknat gaat worden. De bedoeling is wel om de tegels op afschot te plaatsen. [ [url=m/ar69BX.png]Afbeelding[/url] ]


Zou douche en toilet omdraaien als dat kan, wellicht kan je die op de muur van de deur kwijt en dan heb je meer ruimte voor je douche

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:15

Corelli schreef:
Geen idee of het jullie winst oplevert, maar wij hebben een a-symmetrisch bad genomen om ruimte te besparen . Die is een stuk smaller bij de voeten
Foto’s staan wel in het topic als je op mijn naam zoekt


Kan je dan nog handig met baby in bad? Ik had het idee dat ik hem dan niet meer tussen mijn benen zou kunnen zetten, vanwege de beperkte ruimte bij de benen.

Ik heb van 't weekend in heel wat baden gelegen en ik merkte toch wel duidelijk verschil. De ovale baden waren soms te smal voor de schouders en de vierkante baden waren soms oncomfortabel bij rug/nek, voor zo ver je daar iets van kunt zeggen zonder water. Ik heb alleen geen asymmetrische baden geprobeerd.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:43

Zeker, dat gaat echt prima! Het smalle uiteinde is 40 cm , daar zit mijn 5 jarige prima. Je eigen benen zitten een stuk verder naar de andere kant, daar is het bij mij gewoon normale breedte
Kan mijn 1,5jarige makkelijk tussen

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:11

Zijn er hier ook bokkers die bewust hebben gekozen voor een kleine badkamer? En hoe klein is die dan?

Wij willen graag onze badkamer verkleinen, aangezien die nu buitenproportioneel groot is voor ons niet al te grote huis, maar twijfelen over hoeveel ruimte noodzakelijk is. We willen er lleen een douche en wastafel in, van het bad nemen we afscheid. Zelf denken we nu aan 120x240 tot 120x320, maar ben ook benieuwd hoe groot jullie kleine badkamers zijn.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:32

Hier zou het vergroten van de badkamer (of ruilen van ruimte) betekenen dat er een slaapkamer verloren gaat. De badkamer zou in een andere functie hooguit als babykamer of inloopkast gebruikt kunnen worden en dan is het toch gemakkelijker om te leven met een kleine badkamer. Met 1,75 x 2.93 m is het krap, helemaal omdat er dus wel een bad in zit. Dat bad moet er juist wel in, omdat er nog twee kleine badkamers zijn met alleen een douche. De 'grootste' (beter gezegd: minst kleine) badkamer is deprimerend, erg verouderd en er is geen enkele opbergruimte. Dat wordt nu aangepakt. Maar een echt toffe, luxe badkamer wordt het niet, omdat de ruimte daar te klein voor is. Ik heb tientallen ontwerpjes gemaakt en ik vond het alleen mooi als we hem in één van de slaapkamers zouden maken of de muur zouden verplaatsen, maar dat kwam niet lekker uit met de ramen en de ruimte in de aangrenzende kamers. Uitbouwen in de lengte was nog veel prijziger (wordt dan een complete uitbouw) en gaf qua indeling nauwelijks voordeel. We hebben dus niet echt gekozen voor een kleine badkamer, maar we kiezen er wel voor om door te gaan met deze afmetingen. :P

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:25

xSwanHeart schreef:
Zijn er hier ook bokkers die bewust hebben gekozen voor een kleine badkamer? En hoe klein is die dan?

Wij willen graag onze badkamer verkleinen, aangezien die nu buitenproportioneel groot is voor ons niet al te grote huis, maar twijfelen over hoeveel ruimte noodzakelijk is. We willen er lleen een douche en wastafel in, van het bad nemen we afscheid. Zelf denken we nu aan 120x240 tot 120x320, maar ben ook benieuwd hoe groot jullie kleine badkamers zijn.


Kan een badkamer te groot zijn? Ik kan me er niks bij voorstellen eigenlijk.

Fenn

Berichten: 6141
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:29

Wij hebben een kleine badkamer, 1.20 bij 2.30 oid. Deur op de lange kant, douche links die zeer ruim is: 1.20 bij 90 dacht ik. En rechts een groot meubel met spiegel. Lekker veel bergruimte. Onze bovenverdieping is klein en dit geeft wat we nodig hebben. Is wel afstemmen wie wanneer in de ochtend tanden kan poetsen. Verder helemaal prima.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:59

Suzanne F. schreef:
xSwanHeart schreef:
Zijn er hier ook bokkers die bewust hebben gekozen voor een kleine badkamer? En hoe klein is die dan?

Wij willen graag onze badkamer verkleinen, aangezien die nu buitenproportioneel groot is voor ons niet al te grote huis, maar twijfelen over hoeveel ruimte noodzakelijk is. We willen er lleen een douche en wastafel in, van het bad nemen we afscheid. Zelf denken we nu aan 120x240 tot 120x320, maar ben ook benieuwd hoe groot jullie kleine badkamers zijn.


Kan een badkamer te groot zijn? Ik kan me er niks bij voorstellen eigenlijk.

Relatief gezien zeker. Had ook graag een lekkere ruime badkamer gehad met een groot bad etc, maar we kunnen de ruimte die hij nu inneemt gewoon beter gebruiken. En onze badkamer loopt nu over de volledige breedte van onze achtergevel (begane grond), dus door hem te versmallen hopen we een mooie doorgang naar de tuin te kunnen creëren. (Verplaatsen is overigens geen optie.)

@Fenn: dat is inderdaad ook een beetje de indeling die wij voor ons zien. Hoeveel ruimte hebben jullie met die indeling over om je af te drogen etc? Kun je nog een beetje bewegen? :')

Fenn

Berichten: 6141
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:36

Heb het voor je opgemeten. De douches zelfs bijna 1 meter diep en dan 1.20 breed. Met schuifdeuren. Dus vam muur naar muur: 1 meter douche, Dan zit er nog ongeveer 95cm tussen douchedeur en wasbak en dan ongeveer 40cm diepwasbak. Vind ik ruim genoeg, maar eerlijk gezegd droog ik me af in de douche en kleed ik me zelden aan of uit in de badkamer. Heb wel al uitgebreid mijn benen staan scheren daar :)) Handdoeken hangen aan de deur. Denk dat we die op den duur aan de muur tussen douchedeur en wasbak hangen. Daar staat nu een opklapbaar babybad.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:54

Wij hebben juist gekozen voor een grotere badkamer, ervoor hadden we echt een piepklein hokje, paste net een douche, wc, wasmachine en wastafel in. Nu is hij 5x 3 ongeveer en zit alleen een dubbel wastafel, douche en bad in maar gewoon lekker ruimte, vooral s morgens wanneer iedereen klaar moet voor werk en school heb je gewoon allemaal de ruimte.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:48

Iedereen bedankt voor de tips! Douche en toilet omdraaien gaat helaas niet ivm raam aan toiletzijde. Ook zou het prijstechnisch niet voordelig zijn, omdat in de huidige badkamer alle leidingen al op dezelfde plekken zitten. Maar er gaat wel wat aangepast worden op de tekening :)

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:54

Fenn schreef:
Heb het voor je opgemeten. De douches zelfs bijna 1 meter diep en dan 1.20 breed. Met schuifdeuren. Dus vam muur naar muur: 1 meter douche, Dan zit er nog ongeveer 95cm tussen douchedeur en wasbak en dan ongeveer 40cm diepwasbak. Vind ik ruim genoeg, maar eerlijk gezegd droog ik me af in de douche en kleed ik me zelden aan of uit in de badkamer. Heb wel al uitgebreid mijn benen staan scheren daar :)) Handdoeken hangen aan de deur. Denk dat we die op den duur aan de muur tussen douchedeur en wasbak hangen. Daar staat nu een opklapbaar babybad.

Dank voor het meten! En goed te horen dat het best te doen is *D

Angelaa2
Berichten: 4227
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:50

Onze badkamer is 2,40 bij 1,96 en bevalt erg goed qua ruimte. Hebben deze 20 cm laten vergroten destijds zodat we net wat meer ruimte hebben. Zit een toilet, douche, dubbele wastafel en grote radiator in.

Tsplendid

Berichten: 1755
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 16:58

Hoi allemaal,

Ook in dit topic plaats ik eens een bericht als stille meelezer :D.
Na eerst een half jaar te hebben gewoond en vooral veel ellende met de badkamer en het toilet beneden te hebben gehad (lees: verborgen gebreken).. is het dan nu eindelijk zo ver om de badkamer en het toilet beneden, welke onder de badkamer zit als het ware, te verbouwen.
Afgelopen weekend hebben we de puntjes op de ''i'' gezet en gaan we binnenkort beginnen met slopen.

We hebben een kleine badkamer dus het was enigszins passen en meten (al helemaal als je een brede vent hebt := ). Maar dit moet het straks worden:

Afbeelding

Afbeelding

En het toilet beneden:

Afbeelding

Dit gaan de tegels worden:

Afbeelding

Edit: de kranen etc. worden goudkleurig :)

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:14

Onze badkamer was 20 jaar oud, van de vorige bewoners nog. Laten renoveren en het resultaat is best goed gelukt :) Er komt alleen nog een glasplaat tussen de douche en toilet. Kosten: om en nabij de €20.000 (alles uitbesteed)

Voor:

Afbeelding

En na:


Afbeelding

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:25

Ziet er mooi uit zeg! Fijne warme uitstraling.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:25

Wauw, mooi geworden! Mooi ook die houtlook in de douchehoek.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:12

Prachtig geworden! Hele mooie uitstraling.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:17

Mensen met een inloopdouche, dus zonder deur: is dat niet koud?
En spettert het water niet ontzettend ver?

Ik ben ook bezig met het ontwerpen van een nieuwe badkamer, en volgend jaar mag ik er nog 1 doen. Ik ben dus druk bezig met ideeën te verzamelen.

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:24

Heel mooi hierboven!

Wij hebben ook maar een kleine badkamer, maar we zijn ook maar met 2.. En de wasmachine/droger staan in de bijkeuken. Nu heb ik wel een beetje een idee wat ik ermee zou willen, maar wellicht heeft iemand wel hele fijne ruimtebesparende ideeën. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:27

Bedankt allemaal! We zijn er ook heel blij mee.

@judith: Het valt ons erg mee wat betreft spetteren. Maar de kinderen hebben hun 'eigen' badkamer en mijn man en ik gebruiken deze alleen. Dat scheelt.
Het is bij ons zeker niet koud, maar we hebben ook vloerverwarming dus de badkamer is niet koud.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:28

Damelza schreef:
Heel mooi hierboven!

Wij hebben ook maar een kleine badkamer, maar we zijn ook maar met 2.. En de wasmachine/droger staan in de bijkeuken. Nu heb ik wel een beetje een idee wat ik ermee zou willen, maar wellicht heeft iemand wel hele fijne ruimtebesparende ideeën. Hoe hebben jullie dat gedaan?



Hoe groot is de ruimte? Heb je misschien een plattegrondje met afmetingen?