[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 18:54

Mijn gekeerde rijbak begint eindelijk genoeg in te klinken, dat ik hem ook daadwerkelijk kan gebruiken om wat in te werken. Echt rijden doe ik al een tijd niet meer, maar ben regelmatig bezig met wat gymnastiseren vanaf de grond. En met dit weer is het een heerlijke droge plek voor de paarden! Deze foto net in de schemer gemaakt bij het laatste rondje uitmesten. Had voor de regen aan nog even gesleept dus nog duidelijker te zien dat ze er fijn gebruik van maken. Afgelopen nacht hebben ze er ook lekker liggen slapen

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 15:04

Ik denk regelmatig dat ik nodig even wat foto's voor het topic moet maken. Maar het komt er steeds maar niet van...

Vanochtend even naar de stalzolder gelopen voor een plaatje in de mist vanochtend. Het is maar grauw... En wat hebben we bizar veel regen gehad de afgelopen tijd... Zelfs hier wordt dan uiteindelijk de track ook wel wat nat, maar gelukkig zakken ze nergens weg en als het tussendoor eindelijk even stopt met regenen (of nu sneeuwen...) is het ook redelijk snel wel weer afgewaterd.

Afbeelding

Links van de foto ligt de rijbak (met ook een pad er omheen). Rechts is de lage track die nu dicht is en waar ook nog de nodige paden lopen.

Volgende week vrijdag komt het plantgoed voor dit jaar binnen (en daarnaast ga ik weer een heel deel van mijn eigen wilgen snoeien en doorplanten).

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:07

Mooi sfeer plaatje hoor! En tegen deze hoeveelheid regen is niets opgewassen...

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:04

Er is gewoonzo belachelijk veel water gevallen, ik word er gewoon moedeloos van. En dat het bij jou nu zo nat is, zegt genoeg.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:31

Wat heb je toch een prachtig plekje, mooie foto met die sneeuw en mist, <3
Ja die nattigheid is niet leuk, sneeuwfoto's zijn wel weer positief. :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 09:08

Mer1980 schreef:
Mooi sfeer plaatje hoor! En tegen deze hoeveelheid regen is niets opgewassen...


Nee het is wel vrij extreem dit najaar.... En dan mag ik nog echt niet klagen. Er blijft altijd wel een deel droog en zolang het tussendoor droog is, watert het ook snel af. Normaal is binnen een paar uur weg, nu ongeveer een dag.


fannetje schreef:
Er is gewoonzo belachelijk veel water gevallen, ik word er gewoon moedeloos van. En dat het bij jou nu zo nat is, zegt genoeg.


Snap de moedeloosheid wel ja... Het houdt maar niet op...
En zegt zeker wat ja! En dan heb ik al erg mazzel dat er hier altijd wel wat droog blijft. Sowieso is de rijbak nog niet nat geweest. Heb er nu tijdens de allerergste stortbuien 2x een klein plasje in gehad :') . Daar slapen ze dan ook veel en wordt ook veel gespeeld. Heb een ruime schuilstal natuurlijk ook. Ze hebben een droge heuvel en een deel van de track houdt zich ook nu nog echt heel goed.


Anastasia24 schreef:
Wat heb je toch een prachtig plekje, mooie foto met die sneeuw en mist, <3
Ja die nattigheid is niet leuk, sneeuwfoto's zijn wel weer positief. :D


Dankje <3
Ben benieuwd of we aankomende week nog meer sneeuw krijgen gezien de weersvoorspelling of dat het gewoon wéér (veel) regen wordt :') . Aankomende vrijdag komt het plantgoed. Had deze week rustig willen voorbereiden en vast wat geulen graven, maar vraag me af wat er van komt....

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 18:42

Jut & Jul hoor :') :')
Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 17:12

Nou vandaag eindelijk even de rust om wat foto's van de track te maken tijdens het uitmesten :)
Heb een heel klein beetje voorbereiding gedaan voor de levering van het plantgoed. En eerste geul gegraven waar haag gaat komen zodat ik daar het plantgoed kan inkuilen. Gaan natuurlijk geen dubbel werk doen :D . Hoop aankomende week elke dag even een beetje verder te gaan met het voorbereiden. Maar ben dermate verkouden dat ik er wat koortsig van ben en de voorspelling ziet er voor de verandering ook weer niet geweldig uit.

Dit is de scheiding tussen mijn twee tracks. Het is bijna niet te zien op de foto als je niet weet waar je moet kijken, maar dit is dus de bomensingel in wording (bestaande uit haagbeuk, Es en Iep). En langs beide zijden plant ik deze winter nog een gemengde haag aan.
Afbeelding

Gelukkig is de track inmiddels weer helemaal droog. Precies op tijd voor de voorspelde neerslag van aankomende week :') Zelfs de lage track is deels weer droog. Het laagste stuk blijft wel de hele winter (te) nat. Dus deze kant gaat pas in het voorjaar weer open. Het gras is helaas nog wel weer behoorlijk gegroeid sinds hij dicht ging.
Afbeelding

Dan wat foto's van mijn wintertrack. Links loopt hier dan dus die scheiding met bomensingel (en straks hagen). Rechts kan je nog net een stukje van de roundpen zien. En in de achtergrond de paddock met inloopstal (die twee grote doorgangen).
Afbeelding

Eén van de zwakkere plekjes, ik ga hier rechts tussen het plantgoed een kleine wadi graven nog. An sich kunnen ze er ook prima omheen lopen, maar hoe droger de track als geheel blijft, hoe liever! Dit is dus een halve volte rond planten en een kronkel om de roundpen en verder naar achteren.
Afbeelding

Stukje verder dat pad op heb ik al een "proefconcept wadi" gegraven naast een andere zwakke plek en dat bevalt goed! Deze ga ik nog groter en dieper maken. Hij is nu ongeveer 50cm diep.
Afbeelding

Een "paddock stukje". Hier ga ik ook nog een ondiepe wadi graven een een flauwe heuvel/bult maken.
Links helemaal achterin het vervallen gebouwtje wat ooit nog een tweede schuilstal gaat worden. Centraal ook een grote blob met daar doorheen dat nieuwste smalle paadje wat ik ook nog helemaal ga uitgraven als "doorwaadplaats/wadi" (en grond die eruit komt ga ik gebruiken voor die flauwe heuvel).
Afbeelding

Het achterste pad. Eerste afslag is het andere nieuwste pad wat recht door het weitje loopt en dan om de roundpen heen. Daar maken ze veel gebruik van! En daarna dus het pad wat buitenom loopt.
Afbeelding

En helemaal aan de andere kant het pad wat aan de voorkant van het terrein voor de rijbak langs loopt met nu aan beide kanten een haag. Vrees dat ik hiervan wel echt een deel van de planten moet gaan vervangen na de langdurige droogte in het voorjaar. Maar heb besloten om aankomend voorjaar gewoon even af te wachten wat er weer opkomt. Ga deze winter al ongeveer 700 stuks weer bijplanten en vind dat wel even weer genoeg werk (en kosten). Op de achtergrond ook de schuilstal en de andere ingang/uitgang die ze hebben.
Afbeelding

Langs de korte zijde van de rijbak naar achteren langs de bosrand.
Afbeelding

En tot slot nog pad tussen wei en rijbak. Dat zou oorspronkelijk een tijdelijk pad zijn, maar hij is gebleven :D . De weilandkant moet ik nog even een keer mee bezig.
Afbeelding

De wintertrack is (excl. paddock) een ruime 470 meter.


Komende tijd staat vooral in het teken van het plantgoed de grond in krijgen. En volgend jaar hoop ik een stap te kunnen maken met het vervangen van prikpalen door vaste palen en het permanent afzetten van plantgoed in de weitjes zodat ik dat niet steeds met prikpaaltjes hoef te doen.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:19

Ik ben echt zo jaloers op je track en ruimte. Echt super gaaf!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:27

@MarliesR: wat heb je toch een fijne plek en zo gaaf hoe je ons meeneemt door het ontstaan van je paddock paradise. Die naam lijkt me in dit geval ook helemaal terecht.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 17:47

Mer1980 schreef:
Ik ben echt zo jaloers op je track en ruimte. Echt super gaaf!


Daar voel ik me ook wel echt bevoorrecht mee hoor, die ruimte! Een kleiner perceel zouden we toentertijd ook zeker gedaan hebben maar ben zó blij dat het paardendeel een hectare is geworden. Het is natuurlijk ook meer om te onderhouden, maar tegelijkertijd is de belasting per m2 een stuk lager en zeker icm de vorm van het perceel kan ik het zo veelzijdig inzetten!


Maflinger_S schreef:
@MarliesR: wat heb je toch een fijne plek en zo gaaf hoe je ons meeneemt door het ontstaan van je paddock paradise. Die naam lijkt me in dit geval ook helemaal terecht.


Aaah dankje :o
Het is af en toe heel makkelijk om vooral te verzanden in wat je allemaal nog wil, wat er nog ontbreekt, wat er in mijn ogen nog beter zou moeten (of kunnen).

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 16:57

Vanochtend is hier al het plantgoed bezorgd vanuit het Heg & Landschap programma, zo leuk! Derde keer nu dat ik meedoe en tweede keer dat ik verdeelpunt ben.

Afladen van de pallet ging in een dikke sneeuwbui :+ Maar dankzij hele fijne hulp ging het nog redelijk vlot, alles per persoon verzameld en apart gelegd.

Daarna bezig gegaan om mijn eigen deel van het plantgoed in te kuilen. Bij de eerste kruiwagen vol wilden ze wel vast graag beginnen met snoeien :D
Afbeelding

Eerste deel ingekuild, tweede ronde. En toen begon het te regenen :')
Afbeelding

En voila, alles staat voor nu
Afbeelding


Helaas zijn er 125 stuks niet uitgeleverd die in de gemengde haag moesten komen. Dat is toch 30 meter haag en dus best een gat in mijn planning en nog even bedenken hoe ik het nu precies ga doen. Ga waarschijnlijk eerst de losse dingen planten die bomen/grote struiken mogen worden en daarna de prio geven aan de dubbele laag langs de bomenrij. Zie ik wel wat er daarna overblijft en ga ik volgend jaar wel weer verder met de rest :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 20:22

Vanochtend eerst (weer eens in de regen...) begonnen met nog weer wat zand verspreiden over de paddock. Flyt vond het interessant :D

Wat doe jij?
Afbeelding

Ohhhh zand graven! Dat kan ik ook! Ik help wel!
Zo schattig :') Het is echt zo'n lief zacht ei. En weer mega in de groei op het moment.
Afbeelding

Na tussendoor even weer binnen warm worden (en droge kleding aan) in de middag verder met begin plantgoed. Wat haagbeukjes vervangen die dood/verdwenen waren rond de roundpen en de duindoorn hier en daar geplant. Met name op plekken waar het eigenlijk de bedoeling was geweest dat de Hazelaars inmiddels flink wat volume zouden hebben die echter maar niet echt willen aanslaan. Nu maar eens kijken of de duindoorn het beter doet. Helaas werden die heel klein uitgeleverd :+ . Dit is een bosje van 25 stuks :')
Afbeelding

Je moet weten waar ze staan haha. Maar ze staan...
Afbeelding

Vanaf hier is het vooral nog ongeveer 140 meter haag. Dus daarna maar een begin gemaakt met geul graven... Zweten!!
En moet nog helemaal tot de bosrand zo ongeveer. En daarna nog een keer aan de andere kant :') . Stapjes..... Wordt een gemengde haag met meidoorn, haagbeuk, vier soorten wilg, aantal soorten rozen en bessen en linde, 2x 50 meter (1 aan elke kant van de dubbele bomenrij).
Afbeelding

Nog genoeg werk te verzetten.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:59

Jemig wat een klus, je hoeft niet naar de sportschool pfffffff

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:58

Jij hoeft je voorlopig niet te vervelen zeg!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 20:32

Haha ja je kan je energie wel kwijt als je zo'n terrein aan het opbouwen bent :+

Vandaag weer iets van 20 meter verder gegraven. Stukje bij beetje...

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:05

Blik op oneindig en gewoon door spitten :j

Al zou je elke dag maar 2 meter doen, dan kom je er uiteindelijk ook :)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 10:45

pmarena schreef:
Blik op oneindig en gewoon door spitten :j

Al zou je elke dag maar 2 meter doen, dan kom je er uiteindelijk ook :)



Precies! Dat is ook mijn insteek.
Vorig jaar heb ik op diezelfde wijze ongeveer het dubbele aantal geplaatst. Dus dit gaat ook wel goedkomen. Scheelt ook enorm dat het nu al op tijd geleverd is! Eerste jaar kwam het plantgoed past in maart... Dat was echt minder prettig. Maar hey, al lang heel fijn dat dit soort programma's er zijn om aan betaalbaar plantgoed te komen! Anders was het terrein hier zeker nog een heel stuk leger geweest!

Ik denk dat ik volgend jaar weer een kleiner aantal nodig ben, de structuur begint aardig te staan zo inmiddels! Maar zal wel het nodige moeten gaan vervangen wat dit jaar het loodje heeft gelegd met de droogte. En bovendien verzin in sneller nieuwe dingen dan ik ze kan uitvoeren (of betalen...) :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:01

Dat bosje duindoorn _O- Sorry, maar ik moest even lachen :)) Wat een schriele kippenplantjes zijn dat nog!
Ik ben heel benieuwd hoe het er aankomend voorjaar uit ziet!

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:23

Ja vooral die droogte is zo jammer he.... dat je het voor Jan Doedel hebt staan doen....

Het is ook wel mazzel dat de grond nu lekker nat is, dat spit toch makkelijker dan wanneer het hard en droog is, of zelfs bevroren.... heeft al die regen toch nog een positieve kant :=

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 18:58

Cayenne schreef:
Dat bosje duindoorn _O- Sorry, maar ik moest even lachen :)) Wat een schriele kippenplantjes zijn dat nog!
Ik ben heel benieuwd hoe het er aankomend voorjaar uit ziet!


Haha ja :') Ze zijn echt een beetje sneu....
En weet van iemand anders die ook via hun had die juist echt heel mooi groot waren :+ Oh well...
Ben ook echt heel benieuwd hoe alles dit jaar gaat opkomen! Vind het zo leuk dat het steeds groener wordt en meer vorm begint te krijgen!


pmarena schreef:
Ja vooral die droogte is zo jammer he.... dat je het voor Jan Doedel hebt staan doen....

Het is ook wel mazzel dat de grond nu lekker nat is, dat spit toch makkelijker dan wanneer het hard en droog is, of zelfs bevroren.... heeft al die regen toch nog een positieve kant :=


Ja joh dat was echt zuur van het voorjaar... Zie je alles verpieteren -O- En heb ook geen grondpomp ofzo (en speciaal daar wat voor aanleggen kan ook niet uit....). We houden het er maar op dat wat het nog wel doet in elk geval sterk is...

En je spit er met een nattere bodem zeker makkelijker doorheen! Vorig jaar was het echt zoeken naar de momenten met steeds vorst, dat is ook niet alles nee :')

Vandaag weer een klein stukje gegraven, gewoon doorgaan, het is een keer af :Y) .

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:40

Elke dag 2 meter is ook 60 meter in een maand :j

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 20:10

Ik wilde heel graag weer eens een leuke update doen in het topic. Ik heb een hele leuke opknapper erbij. Helaas echter ook weer heel verdrietig nieuws ;( .

Ik was al langer wat aan het puzzelen met Alvar, mijn volwassen IJslander. Helaas bleek hij PPID te hebben. En ondanks alle aanpassingen stond hij toch oudjaarsdag hoefbevangen. Nog meer aanpassingen, medicatie omhoog, pijnstilling...

Het was in januari dus heel erg zoeken naar hoe ik het e.e.a ging doen qua management, ook in combinatie met de andere paarden. Alv mocht echt niet meer op het gras. Maar Sam en Flyt was ook geen hele passende combinatie om langdurig met z'n tweeën samen te zetten zonder Alv als leidende factor nu Sam echt uit zijn schulp is gekomen.

Hele actieve bokkers hebben misschien zelfs gezien dat ik Sam nog kort te koop heb gehad op de Bokt markt. Ik wilde hem echter eigenlijk helemaal niet kwijt, het is zo'n ontzettend leuk paard. Uiteindelijk dus de knoop doorgehakt om het omgekeerd op te lossen er juist een paard bij te kopen, een leeftijdsgenootje voor Flyt.

Dat werd uiteindelijk een vreselijk schattige maar ook zwaar verwaarloosde één jaar jonger IJslander hengstje. Brood en broodmager (body condition score 1,5 op 9 ongeveer - slecht te zien door de centimeters dikke vacht), onder de luis en tjokvol wormen. Maar wat een leuk ding. En hij en Flyt werden instant beste vriendjes. Ik zal later nog meer over hem vertellen. Maar zijn aankomst maakte dat ik ze - in elk geval voor nu - in groepjes van twee kon gaan houden en het management voor Alv nog strakker kon maken. Sam was makkelijk daarnaast wat extra bij te voeren.

Afbeelding

Afbeelding


Het leek er even op dat ik het gingen redden met Alv, er was duidelijke verbetering ten opzichte van zijn hoefbevangenheid. Ondanks dat er op de foto's wel een grote verzakking van het hoefbeen te zien was.

Helaas kwamen er ook nog flinke peesproblemen bij, een bekend ellendig probleem bij PPID. Ook met flinke pijnstilling was hij niet meer pijnvrij te krijgen en de prognose was dermate slecht dat er dan maar 1 optie overblijft. Maar wat doet het pijn... Weer een afscheid.

Afbeelding

Afbeelding

Alvar is gisteren ingeslapen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:18

Zo oneerlijk maar de enige eerlijke beslissing voor hem ;(
Dikke knuffel voor jou :knuffel:

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:28

Ah wat triest, zo'n mooie jongeheer... Heel veel sterkte.