[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:13

Ooooh wat een prachtig huisje Marlies <3 jaloers! Ga alles even bijlezen en je ook volgen.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:26

Van buiten is het in ieder geval super leuk, even een weekendje goede draden / lint installeren en die paarden hebben het prima voor elkaar +:)+

Binnen ook genoeg mogelijkheden, gaaf hoor! Als ik het zo zie geeft het wel de indruk dat de hele zooi strippen van binnen, en weer opnieuw indelen & opbouwen de makkelijkste en beste optie is.... maar daarvoor is het inderdaad fijn als je een beetje meer "feeling" met het huis hebt gekregen :j

Vooral ook van waar is het handig om met je vieze paardenlaarzen binnen te komen.
Welk uitzicht wil je hebben vanuit de woonkamer of als je bezig bent in de keuken.
Waar wil je de eettafel en zithoek plaatsen. Ga je nog iets veranderen aan de locatie van de trap(pen) naar boven, meterkast updaten (voor moderne keuken / zonnepanelen e.d.) en misschien zelfs verplaatsen naar andere plek, dat soort dingen :j

Ik vind het wel heel dapper om hier aan te beginnen zonder enige klus-ervaring :=
Heb je ook geen familie "uit de bouw" die kan helpen verder?

Want dan kon het wel eens een duur grapje worden als je toch het leeuwendeel moet laten doen omdat je wellicht zelf bang bent om het allemaal net niet goed te doen.

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:28

Enorm gaaf project, ik volg even!

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:33

Oh man ik snap he-le-maal waarom jullie hier voor gevallen zijn! Leuk dat je de vorderingen hier wilt delen! Ik volg :D

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:42

Wat gaaf.
Je kan tegenwoordig ook doucecabines huren. Die zou je bij wijze van spreken zo midden in je kamer kunnen zetten.
Mijn buren hadden deze laten komen toen hun badkamer gerepareerd moest worden.
Misschien is dat wat

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:46

Wat een super mooi plekje en schattig huisje, ik kan me helemaal voorstellen dat jullie hiervoor gevallen zijn.

Ik heb geen verstand van klussen, maar volg graag.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 08:52

pmarena schreef:
Van buiten is het in ieder geval super leuk, even een weekendje goede draden / lint installeren en die paarden hebben het prima voor elkaar +:)+


Ja, al willen we wel heel graag eerst de asbest weg hebben. Dat is dermate kapot dat het om gezondheidsredenen niet prettig is en bovendien is het dus erg lek (je ziet op de foto ook flink wat licht er doorheen komen). Hooi inkopen is nu dus ook wel een ding en in plastic wil ik niet als ik het kan voorkomen.

En ik vind de mogelijkheid om droog te kunnen staan ook ontzettend belangrijk, dus ook fijn als ik iets van een schuiloptie kan maken dan.

pmarena schreef:
Ik vind het wel heel dapper om hier aan te beginnen zonder enige klus-ervaring :=
Heb je ook geen familie "uit de bouw" die kan helpen verder?

Want dan kon het wel eens een duur grapje worden als je toch het leeuwendeel moet laten doen omdat je wellicht zelf bang bent om het allemaal net niet goed te doen.


Tja, we hebben ons er bij neergelegd dat de kans bestaat dat het een stuk duurder wordt dan we nu schatten. En dan duurt het vanzelf dus nog een stuk langer... Als de insteek niet was om hier oud te worden hadden we dat ook niet gedaan (want die investering haal je er waarschijnlijk niet zo snel weer helemaal uit). Maar nu doen we het echt voor onszelf. En de dingen die we de eerste jaren zelf gaan doen zullen we misschien over 10 of 15 jaar opnieuw willen doen wanneer we handiger zijn :+ Maar dat is dan ook maar zo... Mijn schoonvader is overigens wel heel handig en heeft wel redelijk wat kluservaring, maar qua gezondheid zal die niet enorm veel kunnen helpen, maar wél advies geven natuurlijk! En we hebben gelukkig een ontzettend fijne aannemer.

We hebben al wel meerdere keren gezegd dat we onszelf de komende jaren ongetwijfeld nog een paar keer flink gaan vervloeken :D Gelukkig hebben we allebei een flinke dosis zelfspot, humor en niet al te hoge eisen.


boyca schreef:
Wat gaaf.
Je kan tegenwoordig ook doucecabines huren. Die zou je bij wijze van spreken zo midden in je kamer kunnen zetten.
Mijn buren hadden deze laten komen toen hun badkamer gerepareerd moest worden.
Misschien is dat wat


Zouden we ook nog even naar kunnen kijken, maar gok dat kopen (en wellicht kunnen we iets tweedehands vinden) in ons geval goedkoper is omdat we nog niet zeker weten wanneer we de badkamer daadwerkelijk kunnen gaan aanpakken. We houden nu het grootste deel van het budget beschikbaar voor het dak van het huis. Als dat soepel verloopt/meevalt kunnen we eerder weer een volgend iets aanpakken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:03

Wow, wat gááf zeg! Kan me helemaal voorstellen dat je voor zoiets valt! Ben erg benieuwd naar de vorderingen.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:05

Oh, met je onderschrift te zien 'ken' ik jou weer: ik heb je mooie hond Yorek een keer bewonderd toen ik op cursus was op jouw pensionstal en ik was hélemaal verliefd op 'em :D. Je hebt me toen nog over het ras verteld. En volgens mij volg ik 'em ook op Instagram x)

Wat een prachtige plek heb je gevonden, echt een droomplek! Ik volg zéker, dit wil ik wel graag zien evolueren!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 09:13

neile schreef:
Oh, met je onderschrift te zien 'ken' ik jou weer: ik heb je mooie hond Yorek een keer bewonderd toen ik op cursus was op jouw pensionstal en ik was hélemaal verliefd op 'em :D. Je hebt me toen nog over het ras verteld. En volgens mij volg ik 'em ook op Instagram x)

Wat een prachtige plek heb je gevonden, echt een droomplek! Ik volg zéker, dit wil ik wel graag zien evolueren!


Oh wat grappig :D
Klein wereldje!

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:25

Wat leuk!
Ik ken de oude eigenaren en ben er een paar jaar terug nog wel eens binnen geweest. Heel benieuwd wat jullie er van gaan maken.

Wij hebben overigens ook vorig jaar een 10 jaren project gekocht een dorpje verderop!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:37

Wat een gave plek! Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie dit onder jullie budget hebben gekocht of was dit huis al het budget? Zo'n verbouwing kost ook niet niks natuurlijk :P Ben erg benieuwd naar jullie vorderingen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:42

Supergave plek! Die verbouwing gaat wel wat kosten idd :=
Maar dan heb je ook wat! Zeker als je het in etappes kunt doen.
Wat zit er eigenlijk tegen het plafond in de woonkamer? Het lijken wel tapijttegels? :?

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:43

Ik volg :j

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:47

Wauw, gaaf hoor!
Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden, maar je hebt mogelijkheden genoeg zo te zien :)

n_twinkel
Berichten: 625
Geregistreerd: 29-11-08

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:57

Gaaf project, ik volg graag. Ben benieuwd wat jullie ervan maken.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 10:03

happyjoyce schreef:
Wat leuk!
Ik ken de oude eigenaren en ben er een paar jaar terug nog wel eens binnen geweest. Heel benieuwd wat jullie er van gaan maken.

Wij hebben overigens ook vorig jaar een 10 jaren project gekocht een dorpje verderop!


Oh wat grappig zeg! Ze verlaten het plekje wel echt met wat weemoed, maar het kon echt niet meer zo. En wat leuk dat je ook een klusproject hebt gekocht vlakbij! Kunnen we misschien nog eens tips uitwisselen :+ :D


Ghostattack schreef:
Wat een gave plek! Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie dit onder jullie budget hebben gekocht of was dit huis al het budget? Zo'n verbouwing kost ook niet niks natuurlijk :P Ben erg benieuwd naar jullie vorderingen!

Zo'n project op je max kopen is wel vragen om problemen ja :D
De 'kale aanschaf' zat ongeveer een ton onder onze max. hypotheek. We hebben daar (gelukkig) wel nog een stuk bouwdepot weer bovenop zodat we gelijk dat dak kunnen aanpakken. Dat soort bedragen sparen wij ook niet zo even bij elkaar.

Cayenne schreef:
Supergave plek! Die verbouwing gaat wel wat kosten idd :=
Maar dan heb je ook wat! Zeker als je het in etappes kunt doen.
Wat zit er eigenlijk tegen het plafond in de woonkamer? Het lijken wel tapijttegels? :?


Het ziet eruit als een soort 'vezelplaten'. Ik heb het wel eens vaker gezien, maar normaal zijn ze wit :+ Denk dat deze dat ook ooit zijn geweest, maar de enorme hoeveelheid sigaren... Nou ja, dan wordt het vanzelf wat geler :D

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:04

Wat een prachthuisje, dat gaat zeker iets moois worden!! Ik volg ook!

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:19

ohhh ik ben jaloers !!!
Die van ons is van 1910 die zijn we nu ook aan het verbouwen en moet er nog steeds een topic over openen.
Ik gaat deze ook zeker volgen ;)

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:22

GAAF!!! heel veel succes met jullie project, ik volg..

Een gratis tip: volgens mij ligt er iets van zeil in de slaapkamer zo te zien? Je moet even goed checken of dat geen asbesthoudend spul is voordat je het eruit trekt...

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:23

Daar kun je inderdaad iets heel leuks van maken, maaarrrrr dat gaat tijd en vooral geld kosten.

Kijken naar huis en schuur, zou ik (beetje geleerd door ervaringen) beginnen om een professioneel iemand een exacte tekening van de huidige staat van het geheel te laten maken. Voor de indeling zou ik verschillende mensen, en niet alleen professionals, om suggesties vragen. Probeer een eindplaatje van het geheel te ontwerpen. Bedenk ook dat na afloop van de verbouwing het eindplaatje er toch anders uit zou kunnen zien. Tijdens het project zul je zeker van inzicht veranderen om dat je (on)mogelijkheden tegenkomt die je niet voorzien hebt. Misschien wil je in de tussentijd korte termijn oplossingen aanbrengen, zoals de genoemde douchehoek, die je misschien later weer gaat afbreken.

Zorg ervoor dat deze het eindplaatje niet blokkeren. Omdat je er al in zult gaan wonen moet je kijken hoe je de bouw zo kunt faseren dat je zelf ondertussen het minste last hebt van de werkzaamheden. Wij hebben in de 3,5 jaar dat onze verbouwing duurde onze woonkamer en keuken op 3 verschillende plekken gehad ;-)

Starten met het werken aan de structuur van het pand (of de panden eigenlijk). Het dak is heel belangrijk, maar alles wat het dak draagt zoals (dragende) muren en gebinten ook. Asbest is een 'dingetje" maar als ik goed inschat wat je op het dak hebt liggen zijn Eternit-platen. die bevatten maar ongeveer 1% asbest. Zolang je daar niet aankomt (breken, boren, etc) kan dat geen kwaad. Laat je goed informeren door verschillende bedrijven. Ik vermoed dat het het huis behoorlijk vochtig kan zijn. Als die platen tegen het dak en het plafond kunnen (zullen!) onaangename verrassingen verbergen.
Goede isolatie, gecombineerd met een goede ventilatie is essentieel, maar denk ook aan een efficiënte, toekomstvaste, verwarming.

Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, maar met de huidige rentestand moet je misschien proberen een maximaal bedrag te lenen (en de rente lang vastzetten) , ook al zul je dat niet meteen aanspreken. Praat hierover met verschillende financieel adviseurs.

Enne... houd ons op de hoogte!

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:26

Wel fijn dat schoonvader wat kluservaring heeft! En als de aannemer van goede wil is om jullie wat aan de hand te nemen en letterlijk "huiswerk" te geven van klussen die jullie zelf kunnen doen, dan kan je zo ook wat geld besparen :j

Dat klussen nog over doen na 10 / 15 jaar zou ik wel proberen te voorkomen hoor, dat is eigenlijk de grootste fout die wij gemaakt hebben bij ons huis van 100 jaar oud.

Het leek allemaal best in orde, we dachten dat we alleen de kunststof lambrisering weg zouden halen en wat verven enzo.... maar we zijn me toch een bak ellende tegengekomen :oo Dat had de keurmeester ook allemaal niet gezien en niet kunnen zien zonder te gaan slopen.

Uiteindelijk hebben we het hele (voor)huis gestript gehad, de verdiepingsvloer en zoldervloer helemaal er uit gehaald want die draagbalken steunden nog maar op verrotte vezeltjes dus dat was echt niet veilig meer....maar dat zagen we pas toen we een kijkje namen in / onder de verdiepingsvloer waar nog 2 oude vloertjes en veels te dunne draagbalkjes onder bleken te zitten.

Voorheen was het een enkellaags huisje met een bergzoldertje, en die gammele bergzolderbalkjes hadden ze niet vervangen door degelijk spul toen ze er nog een hele verdieping bovenop gebouwd hebben....dus daarom liep de vloer zo scheef :oo

We dachten ook we zijn al snel tevreden en gaan er niet al teveel spektakel van maken, maar achteraf hadden we beter direct de hele zooi kunnen strippen en een betere indeling kunnen maken want de indeling is nu echt "ruk" :o

En nu hebben we volgend jaar op de planning staan om de keuken (die we in 2009 geplaatst hebben in de al bestaande keukenruimte) en bijkeuken om te draaien omdat dat gewoon veel handiger is en het huis echt aanzienlijk verbetert. Wat doorgangen verplaatsen ook want nu zit er werkelijk overal een deur, super onhandig :P

En we hebben een paar maanden geleden alsnog de meterkast verplaatst die midden in de woonkamer zat.

Zo blijf je bezig :P

Ik zou dus ook zeggen: ga er een poosje wonen, stel je dan voor dat het huis helemaal gestript is vanbinnen en stel je dan voor hoe de indeling perfect zou zijn en probeer daar naartoe te werken :j

Wij hebben nu in principe natuurlijk wel 10 jaar plezier gehad van de keuken, maar had een berg werk gescheeld als we die meteen aan de andere kant gemaakt hadden.... en dan hadden we de bijkeuken ook veel handiger, aan de kant van de paarden gehad zodat je al je vieze paardenzooi enzo lekker daar kan houden en die bijkeuken functioneert als hal en een soort "sluis" tussen je schone huis en de buitenzooi :j Want uiteindelijk ga je toch niet om je halve huis heen lopen naar een ander deurtje toe. Althans wij niet :P

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:48

Dat wordt interessant om te volgen, leuk!

Ik ben misschien de enige die niet goed door de zooi heen kan kijken.
Maar ik laat me heel graag verrassen. Veel succes de komende jaren :)

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:55

Wat leuk! De plannen voor de toekomst klinken heel mooi! Verhuizen de paarden gelijk met jullie mee of komen die later?

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:59

Tijdens onze badkamer verbouwing die wat uitliep hadden we een douchecabine gehuurd. Deze stond bij ons op zolder en was aangesloten op wateraanvoer bij cv ketel en de afvoer liep via wasmachine afvoer pijp. Hiervoor hadden ze een speciale pomp ertussen gezet. Was echt ideaal! De onze kwam via: overaldouchen.nl.
Hoewel ik me kan voorstellen als het een langdurig project wordt je misschien beter af bent door een cabine te kopen.