[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 08:33

Birdie60 schreef:
MarliesR, zo'n aanhanger/ kruiwagen hebben wij ook. Ik hang hem achter de zitmaaier.
Werkt goed.


Ah mooi! Wij gaan hem waarschijnlijk deze week bestellen.


superpony schreef:
Kan je in die 2 vakken al je mest kwijt?

Onze berg ligt nu een half jaar en moet opgehaald worden. Wilde eerst compost maken, maar nu echt nog geen tijd voor en erg veel mest elke dag.
Twijfel nu om toch met een aanhanger mest weg te brengen en een kleinere compost hoop thuis te houden.


Met alleen mijn twee paarden had ik het er misschien mee gered aangezien bokashi na 8 weken ook al weer het land op zou kunnen. Nu straks met 4 ga ik het er denk ik niet mee redden (en zou dan denk ik ook teveel hebben voor de halve hectare wei die ik ongeveer over heb gok ik). Ik had eerder al een boer die hier de mest ophaalde, maar sinds ik geen hooi meer van hem koop, heb ik hem ook niet meer over de mest gehoord :+ . Dus ik moet nog even kijken wat ik daar mee ga doen. Hoop dat ik een andere boer vind die het op wil komen halen, zelf wegbrengen is ook wel echt gedoe.

Ik heb ook een kennis die haar teveel aan bokashi gewoon verkoopt. Dat zou ook nog kunnen. Vorig jaar zijn er best veel mensen compost komen halen hier (hele oude mestbult van de vorige bewoners). Maar met een klein aanhangertje per keer schiet dat natuurlijk ook niet énorm op :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:39

Onze composthoop neemt inmiddels ongeveer 1000m2 in beslag. Geen tijd gehad om het uit te rijden en door de regen gaat het dit jaar ook niet meer gebeuren dus volgend jaar maar wat meer op het land.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 09:46

palousa_boy schreef:
Onze composthoop neemt inmiddels ongeveer 1000m2 in beslag. Geen tijd gehad om het uit te rijden en door de regen gaat het dit jaar ook niet meer gebeuren dus volgend jaar maar wat meer op het land.


Haha wow! Maar jullie hebben ook weer de hectares er naar om het op te brengen :D

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:51

Ik lees steeds vanalles over dat bokashi. Maar kun je dat eens toelichten?
EM heb ik wel in huis.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:32

Ik ben ook erg benieuwd :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:46

Onze mesthoop is 5x5 en 2 meter hoog. We hebben 5 paarden en het gaat echt niet snel genoeg om de grootte binnen de perken te houden. Ook met bokashi niet. EM ook gebruikt, wormen etc. De mesthoop ligt nu in de uiterste hoek en daar kunnen ze hem als enige net legen. Maar verder hebben we van voor geen doorgang voor groot verkeer. Dan had ik de mesthoop echt helemaal vooraan moeten maken.

Wij zaten te denken aan een anhanger die we een paar weken vullen. Legen bij de boer en dan met hooi terug. Maar dan moeten we met zeil werken dat het beiden kan, anders vind ik het niet fris.

Dan kan je altijd nog kleinere compost hopen maken.

Ophalen wordt hem hier niet. Mensen kunnen er daar zelf niet op komen en je ziet het ook niet vanaf de doorgaande weg. We hebben het dicht met gaas en schrikdraad dat we dan 2x pj open maken nu.
Op onze vorige plek kwamen mensen wel wat mest halen voor de rozen..........Dat zet echt geen zoden aan de dijk.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:58

Afbeelding

Ik heb een aanhanger een dubbelasser en iedere week heb ik een aanhanger vol mest. Zeil erover en je hebt er geen last van. Ik heb een wachtrij aan mensen die de kar leeg willen hebben. Ik zit direct naast de volkstuin vereniging dus dat helpt wel mee ;) sommigen komen de kar halen, maar soms moet ik hem even een stukje verderop zetten met de suv.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 14:44

pol013 schreef:
Ik lees steeds vanalles over dat bokashi. Maar kun je dat eens toelichten?
EM heb ik wel in huis.



Ik hoorde voor het eerst over Bokashi via een mede-ondernemer waarmee ik in een zakelijke netwerkgroep zat. Zij hadden een hoveniersbedrijf icm een webshop en waren begonnen om hun groenafval om te zetten in bokashi en dat beviel hun erg goed. Zij gaven toen al aan dat dit ook waarschijnlijk wel goed met paardenmest kon.

Ik ben er iets meer over gaan lezen toen we deze plek op het oog kregen, maar er is eigenlijk maar beperkt informatie over te vinden (voor keukenafval begint het volgens mij al wat gangbaarder te worden). Al met al besloten het gewoon maar te proberen en te zien wat er van komt, maar heb zelf ook nog wel een boel vragen over hoe en wat exact hoor (bijvoorbeeld, hoe vers moet de mest nu precies zijn? Of kan ik ook een week lang alles op een hoop gooien en dan 1x per week zeil omhoog doen om het verder te verwerken? Dat zeil elke dag open en dicht doen is niet het leukste klusje).

Wat meer info vind je o.a. hier;
https://www.emwinkel.nl/bokashi-maken/

En ook BioRon en BioSoltions hebben er het e.e.a. over op de website staan.

Wat ik zelf de afgelopen ronde heb gedaan is een wat versimpelde variant. Ik heb een Gardena sproeier gekocht. Daarin meng ik water met EM-Actief -> MicroFerm. Dit is kant&klaar. Je kan het ook zelf maken, maar dat was mij nu echt teveel werk. De eerste ronde had ik er echt veel te veel in gedaan ten opzichte van de hoeveelheid water :+ . Ik heb me nu meer aan de aanbevolen dosering gehouden van ongeveer 2%. Kijken hoe dat gaat. Het resultaat was wel heel goed.

Ik deed vorige ronde dan dus wel 1x per dag uitmesten en dan alles gelijk onder het zeil, beetje aanstampen om het compacter te krijgen (en allicht wat meer lucht er uit). Na elke kruiwagen deed ik dan sproeien met die EM mix en met de hand een beetje Vulkamin er over voor de extra verrijking. Later ook een handje zeeschelpenkalk omdat dit schijnt te helpen de PH stabiel te houden. Je leest ook veel over kleimineralen toevoegen, dat heb ik nu dus niet gedaan (wilde het kostentechnisch ook een beetje leuk houden en eerst maar eens proberen).

Daarna dus afdekken met een zeil en had dan aan alle kanten stenen en/of boomstammetjes liggen om het zeil er goed op te houden. Grootste nadeel vind ik dus dat je dan elke keer dat zeil weer los moet halen om weer bij te kunnen vullen. Ik overweeg nu een beetje om het per twee dagen de bult op te verwerken en te kijken hoe dat gaat. De links spreken van "relatief verse mest". Maar ja, wat betekend dat concreet hè :+ . Mag het dan ook twee dagen oud zijn? Drie? Een week? Geen idee.

Heb overigens ook twee kennissen die ook bokashi van de mest maken. Eén heeft er dit voorjaar al mee bemest ook en dat beviel goed. Die doen ook van een deel bokashi maken en de rest wordt afgevoerd. De andere kennis verkoopt volgens mij alles.

Mer1980 schreef:
Ik heb een aanhanger een dubbelasser en iedere week heb ik een aanhanger vol mest. Zeil erover en je hebt er geen last van. Ik heb een wachtrij aan mensen die de kar leeg willen hebben. Ik zit direct naast de volkstuin vereniging dus dat helpt wel mee ;) sommigen komen de kar halen, maar soms moet ik hem even een stukje verderop zetten met de suv.


Wel ideaal zo'n moestuin zo dichtbij! Wel bijzonder ook dat ze het ongecomposteerd zo willen hebben!

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:10

De meeste mensen die van mij afnemen hebben 2 grote bakken, 1 voor de mest van de vorige ronde en 1 van de mest die ze nu afnemen, zodat het altijd minimaal 6 - 9 maanden ligt voordat ze gaan gebruiken.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 15:26

Mer1980 schreef:
De meeste mensen die van mij afnemen hebben 2 grote bakken, 1 voor de mest van de vorige ronde en 1 van de mest die ze nu afnemen, zodat het altijd minimaal 6 - 9 maanden ligt voordat ze gaan gebruiken.


Ah ideaal dat ze dat dan verder zelf regelen en jij daar niet op jouw terrein mee zit :D

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:46

Wat grappig, die micro ferm werd door een hoefsmid op Curacao gebruikt, die gaf het over het voer aan zijn paarden, waardoor ze minder last hadden van vliegen. Ik wist alleen niet meer precies hoe het heette, maar dit dus.

Misschien dat ik het maar eens voor mijn 'composthoop' van de kattenbak ga gebruiken om daar zo'n bokashi van te maken.

Interessante materie om wat in te verdiepen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:29

Bedankt voor je info. Het klinkt mij bijna in de oren als een reguliere mesthoop waar je EM op gooit :Y)
Want de nieuwe laag mest dekt de oude laag steeds af .....makkelijker dan een zeil
Maar ik zal wel te simpel denken :P

Zal eens verder lezen. Wij gebruiken de mest nu ook voor het land. Maar gewoon op de standaard manier. Mest in de bult, mest er 1 á 2 keer per jaar weer uit.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 12:34

Prairy schreef:
Wat grappig, die micro ferm werd door een hoefsmid op Curacao gebruikt, die gaf het over het voer aan zijn paarden, waardoor ze minder last hadden van vliegen. Ik wist alleen niet meer precies hoe het heette, maar dit dus.

Misschien dat ik het maar eens voor mijn 'composthoop' van de kattenbak ga gebruiken om daar zo'n bokashi van te maken.

Interessante materie om wat in te verdiepen.


Oh grappig haha! Er wordt echt van alles mee gedaan wel geloof ik. Via BioRon verkopen ze ook gefermenteerd voer bij wijze van supplementen achtig. Daar heb ik me overigens verder niet verdiept, ik ben tevreden met mijn huidige voerbeleid.



pol013 schreef:
Bedankt voor je info. Het klinkt mij bijna in de oren als een reguliere mesthoop waar je EM op gooit :Y)
Want de nieuwe laag mest dekt de oude laag steeds af .....makkelijker dan een zeil
Maar ik zal wel te simpel denken :P

Zal eens verder lezen. Wij gebruiken de mest nu ook voor het land. Maar gewoon op de standaard manier. Mest in de bult, mest er 1 á 2 keer per jaar weer uit.


Haha plus afdekt :P
Naja, in de basis is het verschil natuurlijk ook niet zo groot buiten het EM en afdekken. In theorie zou je met Bokashi dus veel sneller en weer te verwerken product hebben. En de wijze van omzetten van pure mest naar "bruikbare compost" is een andere weg (compostering -> verhitting of fermentatie).

In theorie zou je ook met Bokashi meer voedingsstoffen in het eindproduct over moeten houden dan met compostering.

Sommige mensen maken er wel een heel ding van met dus ook het doormengen met zowel EM, schelpenkalk, vulkamin als kleimineralen. Nou ja, ik hou het dus gewoon wat simpel :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:56

Als ik minder mest had, zou ik gewoon 2 of 3 hoopjes maken en het laten liggen, want het gaat meestal wel vanzelf als je het de tijd geeft en het alle seizoenen mee krijgt.
Maar nu ligt het op het verste punt en als je het nat moet maken, is dat een ding. Omgooien doe je ook niet met zoveel m3.
Ik was lid van een groep en dan hadden mensen er echt een taak aan om het van het ene vak naar het andere vak te gooien. Ik ben al blij als ik 3 kruiwagens heb omgegooid en soms iets naar achter geschept. Maar met een trekkertje is dat beter te doen.

En dan die opbouw; je moet steeds weer aan je laagjes denken.

We gaan zo overleggen of we de mesthoop blijven laten legen of het zelf gaan wegbrengen bij die boer. Dan doen we elke 2-4 weken een aanhanger weg en zal ik misschien ene kleine composthoop gaan maken om eigen wei te bemesten.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:06

Hier ging het compost maken prima in een grote bak van worteldoek. Daar binnen blijft het dan een beetje broeierig en je staat er echt van te kijken hoeveel je er in kwijt kan / hoe hard het slinkt. Omscheppen daar doe ik ook niet aan, ik zit echt niet om werk verlegen :=

Maar ik deed dan wel zorgen dat het lekker door elkaar ging in de opbouw zeg maar. Keukenafval er door, bladeren, mest, oud hooi....niet te dikke lagen van enkel 1 soort spul. Ik haal(de) drollen weg met een soort grote mestboy (met bladerharkje) en die gooi(de) ik dan zo in die bak, werkt(e) prima +:)+

En de rest voerden we af in een oude aanhanger naar de appelboer :)
Of ik had daar vaste klantjes voor die heel blij werden als ze weer een volle aanhanger mee mochten nemen naar hun moestuin.

Laatste jaar doen we weinig meer met de strontkar. Nu de Fjord weg is hebben we met alleen Rena en een mini van 78 cm niet meer zoveel mest. En heb ik gewoon een paar mestbulten gemaakt her en der op het perceel zodat ik met de kruiwagen en mestboy nooit ver weg ben van een hoopje, en daar ligt het dan lekker uit de weg te sudderen :)

Idee daarvan is ook een beetje dat die hoopjes dan al over het terrein verspreid liggen zodat je ze meteen ter plaatse uit kan slepen als het mooi gecomposteerd is :j

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:38

Wij hebben houten planken met tussenruimte, omdat het plan van composteren er eerst wel was.

Pmarena; Dan zou je in elke wei in de hoek je mest kunnen verzamelen bijv? En dan wat op de track ernaast ligt op die hoop gooien over draad heen. De rest weg of op een grotere hoop.

Maar dan heb je alleen een hoop en geen planken of doek etc. Dan ligt een hoop open en bloot zonder iets verder. En daaronder groeit geen gras wanneer je het verdeelt over de wei.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:47

Ja klopt! Ik heb gewoon in de minst zichtbare hoeken van de stukken wei zo'n hoopje gemaakt. We hebben een schuilstal met houtkorrel en verder geen stro, alleen Rena en de mini dus zoveel poep is er niet.... de hopen bij de paddock & stal zijn wat groter. Maar die andere hoopjes zie je eigenlijk niet tot je er echt langs loopt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:41

Hmm, zit nu te twijfelen om zoiets te gaan doen. Ze staan alleen maar een uurtje op de wei, dus dara ligt niet zoveel mest. Op mn (sorry ) dure zandpaden wil ik het niet en de ligplekken ook niet. Dichtbij stal lijkt me ook niet fijn.

Heb nog oude schutting liggen, dus zou in elke wei een hoekje kunnen maken en dan een aparte composthoop en wat weg kunnen brengen.

Maar in principe kan je maar 1 of 2x pj je mest verdelen, dus is het wel snel vol.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:51

Nou hier zakt het meeste in de grond weg, het is nu na een jaar nog steeds de moeite van het slepen niet waard := Het zijn hier ook al snel rond het pad 6 hoopjes. En dan nog 3 bij de paddock zeg maar. Dus tja zo hard gaat dat niet met anderhalve pony en geen stro of iets in de stal :=

Ik kreeg net toevallig weer bericht van 1 van mijn vaste afhalers, die zou heel graag weer een karretje mest willen. Ik heb jaren terug "gratis paardenmest" op Marktplaats gezet en heb daar tijdenlang plezier van gehad :j

Karretje bijna vol = vaste afhalers bellen. Die prikken de kar dan aan, scheppen hem leeg op de volkstuin, zijn er dolblij mee en we hebben weer een lege kar terug *\o/*

Dat was voor iedereen een win-win situatie.

En als er dan eens niemand wilde dan prikten we hem zelf aan de auto om hem bij de appelboer leeg te scheppen, die was er ook blij mee :)

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:19

Dat lukt hier niet, wij hebben echt nul reactie gekregen op de mest... Terwijl we écht goeie compost hebben, volledig verteerd tot compost, precies bosgrond.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:42

6hoopjes? Ik heb ook geen stallen en geen stro. Gooi wel restjes hooi weg en blad nu.

Er kunnen geen mensen bij en er komt ook niemand wat halen hier. Geen moestuinen in de buurt en meer aanbod van mest dan vraag. Op 10 huizen hebben er 5 paarden.

Marlies, hoe bevallen jou die plastic pallets?

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:00

Ik woon hier nu 23 jaar. Voordat ik dit huis kocht had de vorige eigenaar een gat van ca. 3 bij 3 van 50 cm laten graven waarin hij blad ed gooide. Wij zijn daar de mest met vlas in gaan gooien. Elk jaar zo na de winter dacht ik oei dat wordt een aardige hoop maar tegen dat het winter werd was het weer heel erg geslonken. Al met al heb ik hem vorig jaar voor de 2e keer over het land uit laten rijden. In mijn geval heb ik het over eigen land uit laten rijden maar de loonwerker had het anders ook met liefde over akkers in de omgeving uitgereden. Het zal ook wel schelen dat de onderste laag vaak in het water ligt dat het zo snel vercomposteerd denk

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:59

Wij sluiten niet aan op een akkerland, maar hebben wel mensen in de buurt die hun mest daarop gooien en dan wordt het gewoon uitgereden.

Een stukje uitgraven is wel handig. Maar wil niet zo een grote plek als we in elke wei een hoekje maken.

De loonwerker had onze mest in April meegenomen, maar ook iets te diep geschept. Nu doen we al langer met de mesthoop dan de vorige keer. Maar ook veel andere spullen bij gedaan zoals takken, blad en wat fruit/groente voor de varkens er waren.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 01:09

Als je nou elk jaar dat hoopje verplaatst kun je op de plek van het oude hoopje mooi een boom planten :D Schaduw voor de paarden en als je bijv een walnoot plant houdt die vliegen en muggen weg, of iets dat eetbaar is voor de paarden. En je helpt er ook nog andere beestjes mee ;)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 03:51

Prairy schreef:
Als je nou elk jaar dat hoopje verplaatst kun je op de plek van het oude hoopje mooi een boom planten :D Schaduw voor de paarden en als je bijv een walnoot plant houdt die vliegen en muggen weg, of iets dat eetbaar is voor de paarden. En je helpt er ook nog andere beestjes mee ;)


Wij zijn al aan het aanplanten en ik wil wel wat wei overhouden. Ik plant de bomen vooral langs de kanten in de wei en misschien straks enkele linde's in de wei zelf. Maar een mesthoop wil ik toch wel in een hoek, dus blijft er 1 plek open. Tussen de bomen hebbenw e braam en straks ook meidoorn.

Marlies, heb je al eens gelezen over boombommetjes? Ik heb nu contact met treevember om er wat op te halen. Zat in; lijsterbes, els en berk geloof ik.