[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 06:48

Wat een leuk initiatief Superpony! Dat hebben we in Belgïë niet, voor zover ik weet.

Ik heb wel weer een nieuwe lading plantgoed bij Natuurpunt besteld en daar zitten ook enkele gratis planten bij en sowieso tegen gereduceerde prijs.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 14:24

Haha moet je maar zo je eigen topic bijlessen, wel heel leuk !

Ik heb hier ook al wel verschil gemerkt in omzetsnelheid wanneer je een beetje “gelaagd” werkt. Ik heb hier zelf dan wat oud hooi/stro voor gebruikt en wat afgemaaid gras o.a. Daarmee ging het echt een stuk sneller!

Ik sluit niet uit dat ik op een gegeven moment ook meer van die compostbakken. Maar hoopjes op de wei stond het me nog een beetje tegen dat je dan altijd over de draad heen moet werken (of weer extra doorgangen) en dat daaronder het gras dan niet meer groeit. Ik heb natuurlijk relatief al niet enorm veel grasland. En ook “voor het zicht” is een ding. Al wordt dat straks met alle nieuwe geplande begroeiing al wel makkelijker.

Boombommetjes ga ik eens over lezen! Er zit zo te zien in elk geval een punt hier aardig in de buurt als ik de kaart zo zie. Wel echt leuk dat er steeds meer van dit soort initiatieven komen!


We hebben bericht gehad van de aannemer dat ze als het goed is eind aankomende week deze ronde af komen maken (dak afwerken, laatste goten plaatsen, laatste hand leggen aan de trap in de stal).

Zelf hebben we vandaag weer nieuwe palen gehaald. Genoeg om die nieuwe slinger te plaatsen, twee wat langere palen voor een simpele aanbindbalk te maken en nog weer een kilometer cord :+ .
Afbeelding


En als het goed is wordt maandag het wagentje voor achter de trekker bezorgd :D

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:17

Superleuke vorderingen!
Je hebt toch een palendraaier op diesel hoop ik? :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:00

neile schreef:
Superleuke vorderingen!
Je hebt toch een palendraaier op diesel hoop ik? :)


Wij hebben er een hamer voor :+

Afbeelding

Dat scheelt ook een hoop blaren

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 15:17

palousa_boy schreef:
neile schreef:
Superleuke vorderingen!
Je hebt toch een palendraaier op diesel hoop ik? :)


Wij hebben er een hamer voor :+

[ [url=m/eBT24F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat scheelt ook een hoop blaren


JALOERS :D
Maar met het formaat van jullie percelen is met de hand doen al echt helemaal niet meer grappig :')


neile schreef:
Superleuke vorderingen!
Je hebt toch een palendraaier op diesel hoop ik? :)


Tot dusver heb ik alles met de hand gedaan :D
Máár, nu we straks ook zoveel stuks plantgoed gaan plaatsen vonden we dit wel een goed moment voor eentje op brandstof ipv spierkracht :o . Dus we hebben toevallig gisteren eentje besteld.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:12

Highfive, goed gedaan!

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 18:24

Zo, even weer een update :D :D

De aannemer is vandaag weer geweest en voor dit deel zijn ze klaar *\o/* . Heerlijk, weer wat dingen afgerond én minstens zo fijn, weer even rust om de kop :D. Er komt nog houten bekleding in de "punten", maar dat wordt volgend jaar.

Alle goten zitten er nu ook aan en de boeidelen zijn nu afgewerkt :D . Deze moeten we van het voorjaar nog wel lakken. De bouwcontainer wordt als het goed is ook morgen of overmorgen opgehaald, zal dan even een betere "na"foto maken.
Afbeelding

Verder is de trap naar zolder verder afgerond én is het oude trapgat dicht gemaakt :D. Echt super ruime zolder hebben we zo, echt zo blij mee :D . Wordt echt een gave plek als het straks verder af is.
Afbeelding

Verder deze week eindelijk het laatste deel afgerond qua snoeien van de oude wilg en daar stekken van maken. Een deel is naar de paarden gegaan om lekker van te snoepen. Maar daarnaast ook een flinke bak stekken verzameld :D

Boom zelf was ook écht wel op. De barst kwam er aan alle kanten in dikke plakken vanaf en hij was ook behoorlijk rot. Mooi was wel dat er op een gegeven moment allemaal paddenstoelen in groeiden :D
Afbeelding

Vandaag na het verwerken van de laatste takken dus de trekker tegen de boom gegooid om te kijken of dat wilde. En ja hoor :D Trekker 1 - Boom 0. Ik ga hem later deze week even verslepen, kan hij nog weer dienen als hugelbed in het nieuw aan te planten stukje "mini-bos" na mijn achterste stuk track.
(De stekken staan in die blauw/paarse flextub)
Afbeelding

Verder hebben we dit weekend nog een stukje track aangepast. Ik had in de slinger rond de roundpen een "haarspeldbocht" zitten waar ik toch niet helemaal tevreden over was. De paarden redden zich er an sich wel mee (gewoon een beetje verzamelen en ze konden er inmiddels in galop doorheen :') ). Maar het deed toch wel af aan de flow. En daarnaast was het met de trekker ook nu niet echt een lekkere doorgang zo. Met een beetje creatief sturen wilde het nèt, maar gewoon makkelijk rond komen is toch ook wel wat waard.

Dit was qua pad ongeveer de "voor" situatie;
(Minus het groen, dat is/was de geplande begroeiing).
Afbeelding

En zo is het ongeveer nu;
Afbeelding

Ben er erg blij mee! Het is een hele verbetering. En was gelijk de eerste test met de benzine gatenboor, wat ideaal zeg :D . Ging allemaal een stuk sneller nu haha!

Op het rechte stuk links (loopt gelijk met de rest van dat stuk track) wil ik dan (uiteindelijk) ook een voerpunt maken (dat magenta/roze stukje). En verder ga ik dan groen omheen planten (waarschijnlijk hazelaars en wat rozen). Ga nog even overwegen of ik er tijdelijk al iets van een voerpunt maak, of dat ik het eerst zo laat en het later gelijk goed ga doen. Ik zou er eigenlijk wel zoiets voor willen maken of kopen;
https://www.aussenbox.de/fileadmin/redakteure/bilder/Futterraufen/Kundengalerie/Futterraufe_Schr%C3%A4g_Pferd.jpg

Maar kost allemaal weer geld. En wil eigenlijk nu eerst geld gaan sparen om van het voorjaar de rijbak (en hopelijk een deel van de track) te laten keren.

En gewoon omdat ie zo leuk is <3
Dailey doet met zijn brede rug zijn best alle vallende blaadjes op te vangen :D
Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:23

Leuke plannen! Ben wel echt jaloers op je trekkertje.

Wij hebben recent een hooibar gemaakt van pallethout. Enfin, mijn schoonvader... Dat kost wel niets? En dat geeft wel fijn hout en vooral erg betaalbaar!

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 11:19

neile schreef:
Leuke plannen! Ben wel echt jaloers op je trekkertje.

Wij hebben recent een hooibar gemaakt van pallethout. Enfin, mijn schoonvader... Dat kost wel niets? En dat geeft wel fijn hout en vooral erg betaalbaar!


Het is ook wel echt héél erg fijn hoor!

Met pallethout ben ik met mijn sloopkogels wel sneller bang dat ze er doorheen schoppen. Maar ga eens wat opties overwegen.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:50

Dailey :+:

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:50

Ziet er super netjes uit! En de zolder is wel fijn zo. Tijdens verbouwen zie je altijd wel weer nieuwe dingen en krijg je wensen, maar soms zijn dingen ook gewoon goed.
Heerlijk ook als het een beetje opgeruimd is.

Wij hebben erf wel 3x opgeruimd en toch is het weer een verzameling van stenen en hout.

Wij hebben gewoon douglas planken en die kunnen wel wat hebben. Niet de meest dikke trouwens, waren over en daar de hooibarren van gemaakt. Achterkant/zicht aan buitenkant zijn dikke schaaldelen.

Maar wij hebben de planken wel voor de paaltjes waar ze aan vastzitten bijv. Dus als ze er tegenaan stoten, kunnen ze die niet makkelijk los trappen.

Maar de bakken zijn op de lokatie waar ze staan gemaakt en niet meer op te pakken. Staan vast aan de palen die diep de grond in zitten.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 20:24

Gewoon (douglas)planken tegen (al dan niet vierkante) palen was ook 1 van mijn overwegingen. Ben er nog niet helemaal over uit. En eigenlijk is het "paardenbudget" voor dit jaar ook gewoon even op :+

Ohhhh ik ben zo blij met mijn trekkertje :D :D

Even zooitje hout verplaatsen :D
(Gered uit de bouwcontainer :+ , die inmiddels ook opgehaald is *\o/* )
Afbeelding

En met de aanhanger er achter ff in één keer 30 palen naar achteren (ipv per 6 oid met de kruiwagen :D ). En ook gelijk een pallet om ze even op te leggen die ik nog niet direct kon verwerken. En ook onze nieuwe benzine grondboor :D . Uiteindelijk met alle voor- en tegens toch gekozen voor een goedkope. Scheelde een €700 met die van Stihl en we lazen er wel goede ervaringen mee (in relatie tot de prijs). En voor hoeveel we hem waarschijnlijk gebruiken was die €700 verschil ons toch echt te groot.
Afbeelding

Ongeveer een derde staat er in nu :D . Hoop dat we morgen het resterende deel kunnen plaatsen en allicht dan ook het cord er op (en anders begin van de week afmaken).
Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:00

Niiiice! Dat gaat snel!

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:54

Volgend jaar worden er een paar motoren verkocht hier en gaat mijn man op zoek naar een zelfde iets als jullie :)

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 16:20

Ah nice! Ik val in herhaling, maar ik ben er zó blij mee :D :D

Vandaag verder gewerkt aan dat nieuwe stukje track. Maar geloof dat het niet mocht ofzo :+

Eerst was er een moertje los getrild van de grondboor. Viel de boor er opeens af :+ . Gelukkig had man net gisteren een doos met een assorti aan moeren gekocht, dus ok, op en neer naar het huis gelopen, boor weer aan de praat. Ik had ondertussen de gisteren meegebrachte palen bij alle prikpaaltjes klaar gelegd. Bleek dat ik 5 palen te weinig mee had genomen, dus ik kon mijn man achterna om nog die laatste 5 palen op te halen :') .

Met nog ongeveer 6 palen te gaan was de benzine op :+ . Ohja, hadden alles bij ons, maar geen extra benzine. Weer op en neer lopen.

Yes, alle gaten klaar! Alle palen er in en met palenrammer het laatste stukje er in slaan zodat ze stevig staan. Eerste paar palen gingen goed. Toen klonk het opeens gek. Ok. Palenrammer overleden :')
Afbeelding

Zucht. Man had echter zoiets van, nu zullen we het af maken ook!! Dus hij heeft palenboor op zijn kant als een soort van hamer gebruikt om de resterende ongeveer 15 palen er in te rammen :') :') Ik vond het knap whaha! Maar, het was gelukt!

Man had het ondertussen allemaal wel gezien, dus die ging weer naar binnen. Ik met goede moed begonnen met alle isolatoren opschroeven. Had er zelfs aan gedacht de reserve accu van de boormachine mee te nemen. Ene helft klaar. Hm.. Het lijken wel erg weinig isolatoren over nog.... Rotonde ook nog gedaan. Ja hoor, ongeveer 30 isolatoren te weinig :') -O- .

Maar wel jammer dat ie nu nog niet open kon! Zo gelijk maar even extra bestellen. Zucht :')


Zo vond ik Dailey en de jaarling vanochtend trouwens <3 Zo schattig!
(En Dailey dan echt zó hard snurken, hilarisch!)
Afbeelding

En terwijl ik bezig was met dat stuk track hadden de paarden hun gekke vijf minuten :D
(Zou je geluid heel zacht zetten of gewoon uit, de honden worden altijd nogal blafferig van rennende paarden :') )


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:02

Tja sommige dingen gaan altijd op de vreemdste momenten stuk maar wel altijd als je het nodig hebt -O-

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:38

palousa_boy schreef:
Tja sommige dingen gaan altijd op de vreemdste momenten stuk maar wel altijd als je het nodig hebt -O-

Ach, men neme een lasapparaat, kwartiertje tijd en klaar.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:09

Helaas is dat vaak maar een tijdelijke oplossing als er veel kracht op komt te staan, bij machines voor achter de trekker bijvoorbeeld.
Maar bij veel dingen is een kwartier knutselen met een lasapparaat en een slijptol idd genoeg om het weer jaren te kunnen gebruiken

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 21:42

palousa_boy schreef:
Tja sommige dingen gaan altijd op de vreemdste momenten stuk maar wel altijd als je het nodig hebt -O-

Ja, soms krijg je bijna een "ze doen het er om!" gevoel. Wie "ze" dan zijn weet ik ook niet :')


ikke schreef:
palousa_boy schreef:
Tja sommige dingen gaan altijd op de vreemdste momenten stuk maar wel altijd als je het nodig hebt -O-

Ach, men neme een lasapparaat, kwartiertje tijd en klaar.


We hebben een tijdje terug wel een lasapparaat gekregen van de nieuwe man van mijn schoonmoeder :D Ik twijfel alleen of er ook iets van een lasbril/helm bij zat en ik heb nog nooit in mijn leven gelast, dus moet eerst nog even kijken hoe dat allemaal precies werkt. Palenrammer proberen te fiksen is misschien wel een mooi testklusje, ook geen ramp als het mislukt aangezien hij nu toch al waardeloos is. Maar moet eerst eens uitzoeken of het allemaal compleet is en hoe het in zijn werk gaat :+

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:15

Lasbril of masker is idd wel zo fijn anders kun je na dat kwartiertje de rest van je leven niks meer zien.
Mocht je er een moeten kopen, neem er dan een die je niet vast hoeft te houden, dan heb je iig 2 handen vrij om mee te werken.

Oh en een paar handschoenen kan ook geen kwaad, het kan nog weleens heet worden :Y)

En als we toch bezig zijn, trek vooral iets aan waarvan het niet heel erg is als er gaatjes in branden.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:52

Is het een lasapparaat met draad (en een gasfles) of met elektrodes (stokjes/staafjes uit een doosje)?

Lashelm hoort daarbij en als er geen bij zit: https://www.toolstation.nl/gys-lcd-tech ... ker/p22358 Was op de beurs in GB voor de helft maar bij gebrek aan beurs in GB, schiet dat niet op |(

Lashandschoenen zijn inderdaad aan te raden: https://www.toolstation.nl/tig-lederen- ... nen/p39730

En werk je op delikate plekken, een lasdeken: https://www.allesvoorlassen.nl/lastoebe ... _id=170985

Je kunt dan ook nog allerlei veiligheidskleding kopen maar katoenen kleding werkt ook al branden dar wel gaatjes in, zoals Palousa al beschrijft. Pas op met synthetische kleding, die kan in brand vliegen en dan erg vervelend reageren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:20

Het houdt je in ieder geval bezig, hahaha

Vorige weke liet ik de buurman even mn kruiwagen snel lassen. Ik wete dat je niet moet kijken, maar blijkbaar wint nieuwsgierigheid het boven alles. Keek wel weer snel weg, maar toch wel 2 uurtjes last gehad.

Wij willen ook een eigen lasapparaat, maar twijfelen nog welke. Ik wilde 2jr geleden al eentje voor mn man kopen, maar toch niet gedaan. Is beter dat hij zelf kiest. Op het werk natuurlijk prof dingen, maar thuis is anders.

Buurman heeft er 3 verschillende staan, maar pakte ook de simpelste voor even snel.

Je hebt wel een zelfde man als ik, denk ik. Hamers zijn om mee te slaan, maar hij heeft er al zoveel kapot geslagen. 2 huizen terug met bestraten en hier de grote zware houten met palen erin slaan. Maar goed, ik sloop ook dingen, haha

Hoe gaat het binnen?

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:03

Zo dan! Die bolle ligt echt zwaar voor pampus, je hoort hem op de foto bijna snurken :))

Zet je de sleg / palenrammer wel altijd met de dichte kant naar boven weg zodat er geen regen in kan komen?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:37

Dat is zo heerlijk herkenbaar! Dat je iets vergeet/kapot gaat/te kort komt en dan dat hele eind weer terug kunt.....
Wij pakken er vaak maar een fiets bij. je sjouwt wat af op een dag.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:00

Haha jullie palenrammer ook eindelijk kapot! Wij hebben de 2e ook al verrot geramd :') En wat een murphy-dagje zeg!! := Wat een heerlijk filmpje <3 :+: