[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 08:42

neile schreef:
Heerlijk, zo mooi om te zien bij jullie. En de paarden die hun ding doen, hun weg vinden zonder Vi.. Heel mooi.


Dankje! En dat is inderdaad echt heel fijn.


Ir111 schreef:
Wat een mooie update weer zeg. En wat leuk, schapen! Blijven die gewoon achter het draad dat er voor de paarden staat? Of heb je extra maatregelen genomen?

Ja ik ga ze straks wel missen hoor :D Maar het is eigenlijk wel vrij ideaal zo. Op deze manier kunnen we mooi een periode van de schaapjes genieten, ze verbeteren de wei, maar heb er maar weinig werk van en vooral ook geen extra dieren in de winter :D

Er staan schapennetten omheen. Afhankelijk van welk weiland de schaapjes staan zet ik de track zo af dat de paarden niet rond het weiland kunnen waar hun staan. Vind dat risico te groot met de netten.


pmarena schreef:
Fijn dat de mannen hun weg weer vinden :)

Die voor en na foto's zijn leuk, maar ik vind dat je er 1 uit dezelfde hoek "moet" nemen, dat is toch net wat leuker O:)


Haha eens! Maar dat bedacht me natuurlijk pas toen ik alles weer had ingepakt en de foto's inmiddels op de laptop stonden :') . Maar ga ik een volgende keer zeer nog eens doen!

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:46

Het is wel een dooie boel hoor op die voor-foto :=

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 08:52

pmarena schreef:
Het is wel een dooie boel hoor op die voor-foto :=


Ja, vorige eigenaar voerde niks bij terwijl het een hele droge zomer was ook toen en hij had vijf paarden staan. Die waren ook echt vreselijk mager. Maar ik ben blij hoe het over de jaren nu aan het herstellen is!

Ik zie ook echt flink positief effect van het kalken en bijzaaien voor de winter en nu de schaapjes er op. Als de herder het er mee eens is, wil ik dat aankomende winter & voorjaar nogmaals doen. En ga dit najaar voor het eerst weer een beetje bemesten ook met compost/bokashi.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:21

Wow wat een verschil met die voor-foto!!! En je ziet inderdaad de aanplant al een beetje zo vanuit de lucht <3 Ziet er heel gaaf uit :+:

Wat lief dat ze zo naast elkaar liggen <3 En fijn dat ze hun weg ook weer vinden... zal voor iedereen wennen zijn..

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 11:28

Nog wat foto's van de groeiende nieuwe aanplant <3
Moet binnenkort een rapportage aanleveren bij Heg & Landschap dus alvast een beetje wat foto's aan het verzamelen.


26 januari tijdens het aanplanten (meidoorn)
Afbeelding

En gisteren <3
Hier en daar groeit het echt al behoorlijk!
Afbeelding

Langs de track (roos en hazelaar)
Afbeelding

In een "blob" rond de nieuwe voerplek
(Roos, hazelaar, zomerlinde en kornoelje)
Afbeelding

Aanplant (haagbeuk haag)
Afbeelding

En nu het stukje van diezelfde haag met haagbeuk langs de track.
Langs de track (en loopt dus verder langs de roundpen)
Afbeelding

Klein stukje haag (zomerlinde) in een bocht
Afbeelding


Als het weer wat droger is zal ik ook nog even wat foto's maken op de lage track van de wilgenhaag rond die rotonde :D . Maar na de gigántische hoeveelheid regen wacht ik wel even tot het weer een beetje opgedroogd is :+

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:10

Ja gaaf!!! <3 Ik kreeg inderdaad ook het mailtje voor foto's :D Zal me er binnenkort ook maar 's aan wagen :D Vind het hier ook echt leuk opgekomen :+: Maakt het zo af!

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:16

Ben echt benieuwd hoe het er over een paar jaar uit ziet.
Maar het is al zoveel opgeknapt.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 14:44

xXutopiaXx schreef:
Ja gaaf!!! <3 Ik kreeg inderdaad ook het mailtje voor foto's :D Zal me er binnenkort ook maar 's aan wagen :D Vind het hier ook echt leuk opgekomen :+: Maakt het zo af!


Ah wat fijn dat het bij jullie ook goed op komt! Hopelijk krijgen we niet weer zo'n droge zomer en krijgt het goed de kans te groeien dit jaar <3


fannetje schreef:
Ben echt benieuwd hoe het er over een paar jaar uit ziet.
Maar het is al zoveel opgeknapt.


Ik ook :D :D
Heb nog zoveel ideeën in mijn hoofd zitten ook. Zo jammer dat geld vaak een beperkende factor is :')


We zijn vandaag bezig met de laatste hand aan de kweekstelling te leggen voor de kweekkamer :D In de regel komen de honden zich er ook vaak mee bemoeien :') . Deze keer was Yorek braaf aan het kijken haha.

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 18:34

Nu de steiger van de aannemer er nog staat en het echt even droog was, eindelijk maar even het hele hoge raam in de woonkamer in de lak gezet. Het kozijn zal op termijn sowieso vervangen moeten worden, maar op deze manier kan hij hopelijk nog even wat langer mee. En op zijn minst ziet het er een stuk beter uit zo :D

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding


Aannemer gaf aan dat het hout als het goed is deze week ergens binnen zou komen. Zal me benieuwen.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:38

Oh wat een heerlijk bevredigende klussen zijn dat he? Zelfs als het maar voor tijdelijk is!

Nu ik hier toch post, hoe maak jij je tijdelijke slingerpaadjes? Ik wil wat gaan uitproberen maar mijn prikpalen trekken vrij snel krom als ik het draad wil spannen. Ik gebruik ze nu dus alleen als ik het draad kan spannen tussen 2 houten palen (bv langs de track, houten palen 90 meter uit elkaar en dan er tussen prikpalen).

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:05

Zo jeetje, dat lijkt nog heel wat zo in de na-versie +:)+

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 11:15

Ir111 schreef:
Oh wat een heerlijk bevredigende klussen zijn dat he? Zelfs als het maar voor tijdelijk is!

Nu ik hier toch post, hoe maak jij je tijdelijke slingerpaadjes? Ik wil wat gaan uitproberen maar mijn prikpalen trekken vrij snel krom als ik het draad wil spannen. Ik gebruik ze nu dus alleen als ik het draad kan spannen tussen 2 houten palen (bv langs de track, houten palen 90 meter uit elkaar en dan er tussen prikpalen).


Het klusje vind ik vreselijk, maar het resultaat is wel leuk ja :')

Bochten, prikpaaltjes en opspannen gaan niet samen :')
Ik heb bij de meeste nieuwe slingers ze eerst met prikpaaltjes uitgezet en dan in een tijdbestek van een aantal dagen steeds er weer even naar gekeken en dan nog paaltje net wat verzet etc. net zo lang tot ik tevreden was en toen gewoon houten palen geplaatst.

1 slinger is heeft wel eerst nog een tijd met prikpaaltjes gestaan. Hier had ik wel de begin en eindpunten met houten palen. De "doorlopende" omheining kon daardoor gewoon wel goed gespannen blijven. De slinger span ik dan gewoon niet op. Gebruik dan wel (oud) draad wat iets makkelijker knapt (anders kan het gevaarlijk zijn).


pmarena schreef:
Zo jeetje, dat lijkt nog heel wat zo in de na-versie +:)+

Ja zo lang je niet van te dichtbij kijkt wil het best :D En aangezien dat raam zo'n vier meter hoog zit komt dat per definitie goed :D :D






Vandaag een beetje een baaldag. Had bedacht dat vandaag de dag zou worden dat ik de "rijbak" eindelijk eens met mijn cultivator zou gaan bewerken en daarna afslepen. Het was al een hele tijd gewoon weer "weiland" en met de aankomende regen leek me dit een goed moment om hem los te trekken. Na de eerste baan al de nodige twijfels, maar goed. Toch maar doorzetten.

Nee. Nope. 1 grote bende en lukte voor geen meter :+ Grasmat zal toch op zijn minst eerst kapot moeten -O- Hoopte dat dat prima zou lukken met de cultivator, maar niet dus. Graspollen bleven allemaal achter de tanden hangen en dan krijg je ergens ergens een dikke bult en ergens anders weer kuilen etc.
Afbeelding

En eigenlijk net nadat ik had besloten dat ik er maar mee moest stoppen reed ik ook de trekker nog vast :')
Gelukkig nog net in het laatste hoekje schaduw, dat dan weer wel :Y) Graven maar....
Gelukkig met een beetje hulp nog redelijk snel er weer uit gekregen met beetje uitgraven en wat latjes onder de wielen. Maar echt hoor...
Afbeelding

En om het af te maken had ik nog "even" wat laatste hoge onkruid weggemaaid met de bosmaaier waarbij ik een misstap maakte en daarbij vol het wiel van de kruiwagen raakte. Ja, die is wel lek nu ja :+
Afbeelding

Ik geloof dat ik de rest van de dag maar binnen blijf ofzo :')

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:19

Hoeveel pech kun je hebben op 1 dag zeg!!
En dat voor de middag al :+
Ik zou inderdaad ook niks meer doen, als ik jou was :')

Super gaaf om de voor en na van de track te zien! Wat een verschil.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:38

Ow, jeetje. Morgen weer een dag.

En ik vind met de bosmaaier wel leuk werk op zich, maar heb al paar keer een boom of plant geraakt en dan ben ik wel gefrustreerd.

Ik heb niet echt iets met prikpaaltjes uitgezet, maar pas weleens wat aan en dan is het dus extra palen draaien......Moet natuurlijk mn spierballen bijhouden, ggrr
Maar als ik iets tijdelijk afsluit doe ik dat met oud lint en maak dan een kruis in het midden, zodat ze het goed zien. En als ik iets afsluit/nieuw maak etc, doe ik dat overdag en roep ze wel even. Wil even zeker weten dat ze het gezien hebben.

Al het geplante wordt zo groen......Ben zo benieuwd wat dit jaar het eind resultaat is voor de winter weer begint.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:50

Na lange tijd je topic weer eens aangeklikt. Ach, Marlies, wat naar dat je je merrie verloren bent. Heel erg verdrietig. Het zal nog wel even tijd nodig hebben bij je, denk ik zo. Sterkte ermee.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:51

Ik was er al bang voor. Ik wil op dit stuk geen vaste palen zetten omdat we het minimaal 1x per jaar maaien. Ik denk dat de loonwerker niet zo blij gaat zijn als hij langs allemaal slinger paadje moet! :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:01

Ir111 schreef:
Ik was er al bang voor. Ik wil op dit stuk geen vaste palen zetten omdat we het minimaal 1x per jaar maaien. Ik denk dat de loonwerker niet zo blij gaat zijn als hij langs allemaal slinger paadje moet! :D


Ligt er ook aan hoe je paarden zijn. Als ik ze naast ons neerzet op een breed stuk gras, hangt er 1 oud draadje, vrij slap om wat bomen en gaan ze er echt nooit door.

Ik heb vrij dik koord en dat kan ik niet om mn prikpaaltjes hangen, dat is te zwaar. Maar lint kan weer wel. Als ik prikpaaltjes gebruik om iets af te sluiten, maak ik dus een kruis en gebruik wel echt 3 rijen. Paaltjes zijn wat lager en ze moeten de indruk hebben dat het echt afgesloten is dan. Dat werkt.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:09

Ir111 schreef:
Ik was er al bang voor. Ik wil op dit stuk geen vaste palen zetten omdat we het minimaal 1x per jaar maaien. Ik denk dat de loonwerker niet zo blij gaat zijn als hij langs allemaal slinger paadje moet! :D

Ik denk dat een aantal van deze er tussen wel aardig kan helpen. https://www.agrishop.nl/voss-farming-op ... 167cm.html

Hier hebben wij de haspel rollen op zitten en deze kunnen aanzienlijk meer hebben dan de gewone prikpaaltjes.

Selina

Berichten: 14287
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:23

Je weet wat ze zeggen, pech komt in drieën :=

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:25

Ik weet niet hoe lang je het slingerpad wilt maken en hoeveel palen je daarvoor in gedachten hebt, maar palen die je redelijk makkelijk af en toe weg wilt kunnen halen, kan je in een PVC-buis ingraven :)

Dan doe je dus een PVC-buis in de grond ingraven, en daar zet je de paal in :)

Dan heb je een stevige paal die je er zó uit kan tillen als er een keer groot spul overheen moet :)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 14:30

Selina schreef:
Je weet wat ze zeggen, pech komt in drieën :=

Sssst :') * duikt weg *


Pikkepor schreef:
Hoeveel pech kun je hebben op 1 dag zeg!!
En dat voor de middag al :+
Ik zou inderdaad ook niks meer doen, als ik jou was :')

Super gaaf om de voor en na van de track te zien! Wat een verschil.

Ja tof he! Wordt er zelf ook echt vrolijk van elke keer dat ik de nieuwe plantjes zie! Gelukkig komt er weer wat regen aan ook, goed voor de groei! En deze hoeveelheden water geven zie ik echt niet zitten.

superpony schreef:
Ow, jeetje. Morgen weer een dag.

En ik vind met de bosmaaier wel leuk werk op zich, maar heb al paar keer een boom of plant geraakt en dan ben ik wel gefrustreerd.

Ik heb niet echt iets met prikpaaltjes uitgezet, maar pas weleens wat aan en dan is het dus extra palen draaien......Moet natuurlijk mn spierballen bijhouden, ggrr
Maar als ik iets tijdelijk afsluit doe ik dat met oud lint en maak dan een kruis in het midden, zodat ze het goed zien. En als ik iets afsluit/nieuw maak etc, doe ik dat overdag en roep ze wel even. Wil even zeker weten dat ze het gezien hebben.

Al het geplante wordt zo groen......Ben zo benieuwd wat dit jaar het eind resultaat is voor de winter weer begint.


Normaal overkomt me dat eigenlijk niet zo, maar was eigenlijk gewoon te moe, dan zijn dit soort dingen gewoon eigenlijk niet verstandig :') .

Hier doe ik dus wel altijd alles eerst uitzetten. Ik vind de juiste "flow" wel belangrijk. Zowel voor esthetisch als qua fijne looplijnen voor de paarden.


rien10 schreef:
Na lange tijd je topic weer eens aangeklikt. Ach, Marlies, wat naar dat je je merrie verloren bent. Heel erg verdrietig. Het zal nog wel even tijd nodig hebben bij je, denk ik zo. Sterkte ermee.


Dankje :o Het blijft met momenten wel echt even binnenkomen (laatst bijvoorbeeld hier in de omgeving een mooie palominomerrie met een veulentje aan de voet, dat had ik ook zo graag gewild...). Maar het is een enorme troost dat de twee mannen samen écht ontzettend goed samen gaan.


Ir111 schreef:
Ik was er al bang voor. Ik wil op dit stuk geen vaste palen zetten omdat we het minimaal 1x per jaar maaien. Ik denk dat de loonwerker niet zo blij gaat zijn als hij langs allemaal slinger paadje moet! :D


Haha nee loonwerkers en slingerpaadjes zijn geen goede combi :') Die vinden dat maar rare en vooral onhandige fratsen :j :D .

Maar ik wilde ook die "hoekpalen" gaan suggereren die pol013 ook linkte! Een andere optie kan nog zijn om net onder het maaiveld PVC buizen in te graven waar precies een paal in past. Dan heb je wel stevigheid en vaste palen, maar kan je de palen relatief eenvoudig uit de PVC tillen wanneer hij even weg moet.


edit; Oh, terwijl ik aan het schrijven was, schreef pmarena dat dus ook al :D

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:20

Oei, wat een dag!
Kon je de tractor niet los krijgen met de hefbak voor?
Balen van de bak en de band. Nu braaf op de bank blijven hé!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:44

Oh oh oh wat een dag :')

Om de plantjes te beschermen heb ik van die blauwe hoezen die je er om heen kunt vouwen, ik gebruik ze wel alleen in het voedselbos, voor een haag is het wat te veel werk.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 15:09

Ethelate schreef:
Oei, wat een dag!
Kon je de tractor niet los krijgen met de hefbak voor?
Balen van de bak en de band. Nu braaf op de bank blijven hé!

Nee, die gaat niet zo laag :+


Prairy schreef:
Oh oh oh wat een dag :')
Om de plantjes te beschermen heb ik van die blauwe hoezen die je er om heen kunt vouwen, ik gebruik ze wel alleen in het voedselbos, voor een haag is het wat te veel werk.

Ahja die zie ik her en daar wel eens. Maar geloof dat ik ook geen zin heb om daar aan te beginnen haha.



Er zit weer beweging in *\o/*
Wat lijkt dat gelijk anders :wow:

Een soort van oudere "voor" foto, al wel met het nieuwe dak er op
Afbeelding

En vandaag :D
Afbeelding

Duidelijk nog genoeg af te werken etc. Maar vind het nu zo zó gaaf <3

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:13

Nou zeker. Dst is prachtig