[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:34

Windgaas is ook fijn en goedkoop.

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:03

En dan windgaas alleen aan de onderkant? :? :D

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:53

Windgaas is niet zo sterk als anti-worteldoek én de 'gaatjes' zijn groter, dus meer zand wat er uit komt.
Voor het uitlopen van het zand is het sowieso handig om een opstaande rand te hebben.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:39

Opstaande rubberen rand heb ik recent een nare ervaring mee en paard dat ik longeerde was ook niet de eerste waar dat mee mis ging. Er gaat namelijk óók zand tegenaan liggen, en dat zwikt makkelijk blijkt.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:48

En als het open is kunnen ze de benen achter een paal haken... en zo is er altijd wel iets...

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:32

Hier hebben we gewoon wat bielzen er tegenaan gelegd om het zand een beetje binnen te houden.
Maargoed dat gaat op een gegeven moment weer rotten natuurlijk. Nu ligt er inmiddels een hogere rand zand onder / tussen de palen en we vinden het wel best zo :P Elke paar jaar een vrachtje drainagezand er op en ze vermaken zich er prima, maar bij ons is het dan ook vooral als uitloop / zandpaddock :)

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:59

Nynkster schreef:
Heel mooi! Heb je de palen schuin in de grond staan? En waar heb je de palen gekocht? Vind het erg mooi zo! Mag evt ook via PB hoor :)


Dankje! De palen staan inderdaad schuin (ongeveer 10 a 15 graden), werkt wel zo prettig! Dit zijn kastanjepalen (2.20 lang, dus hoogste lint zit op 1.50). Ik heb ze bij DS Afrasteringen in Slagharen gekocht! (eigenlijk al mijn palen komen daar vandaan).


Selina schreef:
Vanochtend dit topic ontdekt en nu bijgelezen. Wat een project zeg!

Ja voorlopig kan je nog wel even meelezen als je dat leuk vind :D Jaartje of 10 :+


Nummus schreef:
Oh jee de duiven beginnen te fokken... :')

Wel een mooi strakke roundpen zo hoor, ook al kost het dan wat moeite!


Haha ja, hebben we er straks toch weer 70 (net als de vorige bewoners) als we niet uitkijken :+ Vriend zei al stiekem dat het wel leuk was met jongen dat we ze dan nog tammer kunnen maken whaha.



Qua de onderkant wel of niet dichtmaken en wel of niet een vierde laag lint. De vierde laag zit er inmiddels op en ik ben er zelf in elk geval heel blij mee :D Zit ongeveer nog halve meter tussen grond en onderkant lint. Dit is met uitgebloeid gras er onder.
Afbeelding

Er komt voorlopig niet echt zand in, ga eerst net als met de rijbak kijken hoe het gewoon zo gaat. De roundpen zit op de hoogste zandkop hier op het terrein, dus vermoed dat dit zich jaarrond vrij goed gaat houden. Ik ga hem nu eerst helemaal kaal laten eten en dan eens zien met een hark of ik het zelf een beetje open kan werken langs de rand. Gaandeweg ga ik dan wel kijken of en wat er op komt. Of dat ik op dit stukje toch wat zand laat keren bijvoorbeeld.

Onderkant dicht werkt misschien wel nog prettiger (zat al te denken om een "band" te maken met houtstamschrijven, heb ik daar ook gelijk een doel voor :+ ). Maar eerst maar gewoon eens zien en gebruiken.

Heb met prikpaaltjes het rondje om de roundpen afgezet zodat ze dat nog even kaal kunnen grazen :D En dan ga ik van het weekend waarschijnlijk de track doorkoppellen naar de roundpen.
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:27

Ah ja als het nu nog een halve meter is dan had ik dat ook gedaan :j Hier zit / zat de onderste laag op iets van 30 cm ofzo.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 21:04

Onze longeerbak is ook op gras op zandgrond, gaat in principe prima. Mijn ruin is wel een tikje onhandig, dus als het geregend heeft en het gras is nat, longeer ik hem daar niet. Bak is 15x15 trouwens (vierkant dus).

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 21:28

pmarena schreef:
Ah ja als het nu nog een halve meter is dan had ik dat ook gedaan :j Hier zit / zat de onderste laag op iets van 30 cm ofzo.

Ahja dat is nog wel weer een stukje lager! Denk dat dit wel prima gaat werken qua hoogte zou. Nou ja, we gaan het zien!


Hilary schreef:
Onze longeerbak is ook op gras op zandgrond, gaat in principe prima. Mijn ruin is wel een tikje onhandig, dus als het geregend heeft en het gras is nat, longeer ik hem daar niet. Bak is 15x15 trouwens (vierkant dus).

Ahja, ik ga het gras er wel uit laten eten en de roundpen wordt straks onderdeel van de track in principe (mooie speel/rol plek). Mijn ervaring met de rijbak was dat het zonder gras echt een heel stuk minder glad is. Als er echt water op ligt is het waarschijnlijk wel nog steeds een tikje glad, dat is op de track ook. Maar het water zakt hier doorgaans echt énorm snel weg. Zeker op dit hoge stuk waar de roundpen staat.

De paarden hebben vandaag het deel rond de roundpen vakkundig kaal gesnoeid voor mij :+ . Wil dit weekend dan de track doorkoppelen naar de roundpen.

Denk dat ik straks óf lavendel óf haagbeuk ga planten rond de roundpen. Die laatste is denk ik nog wat eenvoudiger voor mij. Maar lavendel is wel heel tof... Kan ook ongeveer 70cm hoog worden.

Langs de zijkant bij de weg komt sowieso meidoorn.
In het natte deel ga ik heel erg veel wilgen planten, deels als bomen en deels als haag (en natuurlijk die zo gewilde wilgenboog <3 ). Dat gaat waarschijnlijk ook helpen met de betreedbaarheid van dat deel van het pad in de nattere perioden. Het idee daar is om het zo dicht te beplanten dat ze niet "om de bocht kunnen kijken".

Verder komt er sowieso nog hazelaar en bottelroos in die "tussenstukjes" bij de lussen van het slingerpad. Het tussenpad tussen de twee trackhelften gaan we zilverlindes aanplanten.

Verder wil ik nog wat andere bomen bijplanten, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Misschien bijvoorbeeld nog meer Iep (staat er 1 van bij de paddock) en witte moerbei. Hoe dan ook wil ik natuurlijk wel iets wat veilig is voor de paarden en bij voorkeur daadwerkelijk eetbaar :D

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 12:51

En vanochtend de track gekoppeld :D :D

Hier de eerste kant net gekoppeld. Even net groen in de foto gekalkt, dat stuk wordt dus straks opgevuld met een haag (waarschijnlijk haagbeuk). De haag zal rond de hele roundpen lopen.
Afbeelding

Blije peerdies :D
Afbeelding

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 14:55

Loopt de track nu dwars door de roundpen of zie ik dat verkeerd?

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 15:04

JudithO schreef:
Loopt de track nu dwars door de roundpen of zie ik dat verkeerd?


Zie je goed! Het idee is 'straks' dat het pad er echt doorheen loopt (twee in/uitgangen dus).

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 15:17

Mooi hoor! Kon je gras in het echt maar zo makkelijk mooi groen maken :P

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 16:11

Ah gaaf! Heel leuk om de plattegrond zo langzaam werkelijkheid te zien worden.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 20:06

pmarena schreef:
Mooi hoor! Kon je gras in het echt maar zo makkelijk mooi groen maken :P



Haha dat zou wat zijn ja :D
Al zag ik een tijdje terug in een docu dat ze gewoon met groene verf een verdord gazon groen spoten voor de verkoopfoto's :+ :+ "real life photoshop"...


JudithO schreef:
Ah gaaf! Heel leuk om de plattegrond zo langzaam werkelijkheid te zien worden.

Ja echt zo leuk :D Zie trouwens wel dat ik de verkeerde plattegrond erbij had gezet net, hij is al weer een versie verder :+ Maar misschien had ik die ook nog niet in het topic gezet?

Het verschil is niet mega-groot. Maar was nog niet tevreden over rechts-onder dus had toch nog even verder zitten puzzelen :D
Afbeelding

Wil kijken of ik richting het najaar/begin winter weer met prikpaaltjes aan de slag kan voor het uitzetten van die slinger linksonder. Dan zou ik vast kunnen gaan beginnen met het aanplanten van wilgen. Ik kan vast links en rechts wel snoeiafval ophalen van wilgen die geknot gaan worden.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:14

MarliesR schreef:
...Al zag ik een tijdje terug in een docu dat ze gewoon met groene verf een verdord gazon groen spoten voor de verkoopfoto's :+ :+ "real life photoshop"...
In Amerika is het redelijk normaal dat een verdord grasveld groen wordt geverfd, dus daar zal het wel vandaan komen :)

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:24

Jaaa superleuk!! :):)
Zullen de paardjes blij mee zijn :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:27

Ik heb maandag serieus gevraagd of de fotograaf het groen kon fotoshoppen, want ons gras is zo dor.......Maar zou het niet doen, want mensen kwamen vrijdags al kijken en zien het toch wel.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 16:46

DubbelDun schreef:
MarliesR schreef:
...Al zag ik een tijdje terug in een docu dat ze gewoon met groene verf een verdord gazon groen spoten voor de verkoopfoto's :+ :+ "real life photoshop"...
In Amerika is het redelijk normaal dat een verdord grasveld groen wordt geverfd, dus daar zal het wel vandaan komen :)


Was geloof ik inderdaad in Amerika. Vond het vrij bizar...
Leg er dan kunstgras in oid als je het perse groen wil. Nou ja..


xXutopiaXx schreef:
Jaaa superleuk!! :):)
Zullen de paardjes blij mee zijn :D

Vanochtend met hooibak vullen was echt geweldig :D Ze kwamen vanaf de andere track helemaal achterin. Dus in galop door de slinger rond de poel en dan via de paddock naar het slingerpad langs de roundpen. Dailey liep voorop maar dat ging Vi te langzaam. Dus die maakte een extra rondje in galop door de roundpen en pakte vervolgens bij de splitsing de andere kant zodat ze alsnog als eerste bij de hooibak kon zijn :D Waren flink wat galopwissels :D :D

Wel echt genieten die momenten. Daar heb je dan toch wel onder andere van die (slinger)paden voor :D


superpony schreef:
Ik heb maandag serieus gevraagd of de fotograaf het groen kon fotoshoppen, want ons gras is zo dor.......Maar zou het niet doen, want mensen kwamen vrijdags al kijken en zien het toch wel.

Ahja met zo kort ertussen kan je het inderdaad maar beter gewoon dicht bij de daadwerkelijke situatie houden. Hopelijk verloopt de verkoop mooi soepel!

--

Ik heb vandaag voor het eerst even met mijn merrie in de roundpen gewerkt. Man wat een luxe om dat gewoon ook zo op eigen terrein te hebben :D

Daarna met Dailey nog weer even in de rijbak geoefend met trektuig en er achter sturen. Die pakt het ook super op!

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:03

Lekker hè? Ik vraag mezelf ook af waarom ik het laatst pas gedaan heb. Dit wilden we echt al 10 jaar lang. Zo'n verademing!

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 17:20

JudithO schreef:
Lekker hè? Ik vraag mezelf ook af waarom ik het laatst pas gedaan heb. Dit wilden we echt al 10 jaar lang. Zo'n verademing!


Ja echt pure luxe :D :D Had natuurlijk de paddock al wel waar ik eerder op werkte (soort hexagon bakje was dat dan :D ). En heb natuurlijk een (soort van) rijbak. Maar roundpen is wel echt heeeerlijk erbij! En met mijn merrie ook wel heel fijn dat de omheining daar toch weer even wat hoger is.

Heb jij hem eigenlijk aan je track gekoppeld? Heb er toen wel een foto van gezien toen je hem net had gemaakt, maar dat weet ik even niet meer.


Ik heb trouwens wel iets van een gatengraver op de wei, dat is wel wat jammer met oog op de veiligheid voor de paarden. Had begin deze week al met het verplaatsen van de prikpaaltjes dat mijn paaltje opeens in een gat verdween. Maar gisteren weer de andere weide afgelopen om te controleren op JJK en vond daar ook gaten. Er lopen ook echt een soort "wildpaadjes" door de boterbloem, denk cm of 30 breed wel. Klushandschoen for scale :D
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:39

Waarschijnlijk vossenholen. Die zou ik heel snel dichtgooien en goed aanstampen, want als je paarden daarin komen kunnen ze maar zo een been breken.

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:44

Nee, ik heb hem niet aan mijn track gekoppeld. Is voor mijn indeling niet zo praktisch.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 17:48

DubbelDun schreef:
Waarschijnlijk vossenholen. Die zou ik heel snel dichtgooien en goed aanstampen, want als je paarden daarin komen kunnen ze maar zo een been breken.


Best kans dat het inderdaad van vossen zijn, geloof dat die er aardig wat in de omgeving zitten op het moment.
En ik had ook al horrorbeelden in het hoofd van gebroken benen ja, brrr. Stukje waar ze nu elke dag even twee uurtjes op mogen heb ik ook goed nagelopen voor ze er op mochten.