[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:36

Prairy schreef:
Citaat:
Hahaha oh god :') Ik dacht (denk... :') ) inderdaad ook dat ik al best wat insecten enzo ken.. :D Maar moet zeggen; heb er inderdaad al een hoop gezien dat ik dacht: nou.. da's leuk, die heb ik ook nog nooit gezien :')

Op zich... sommige insecten kan ik nog wel hebben, maar spinnen gaan er gewoon niet in ;( En zeker niet als ze zo dik zijn.. en een bizarre kleur hebben ;( Hahaha.. gillen, rennen... spartelen... yep, hier ook _O-


Haha, ja echt erg.

Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld (en dit jaar ben ik er ook bang voor, dat ze weer in grote getalen aankomen) de bladpootwants. Stomme grote wantsen, bruin en super traag. Vliegen ook heel lomp, gewoon tegen je aan. Ze zijn wel makkelijk te vangen met een yoghurtemmertje, gewoon eronder houden als ze bijv op het raam zitten, klein tikje met de deksel op ze en ze laten zich in het emmertje vallen. Ze stinken wel want ze sproeien een goedje...

Eerst zette ik ze nog buiten, maar als je in een uur een half emmertje vult, dan houdt het op. Op een gegeven moment gingen ze dus naar de kippen, of in de kachel :=



Brr hier ook veel van die beesten, gaan in kieren zitten etc.
Toen wij ons huis net gekocht hadden zaten ze ook tussen de muur en de schuifdeuren van de schuur..... En dan vallen ze naar beneden als je open doet :r

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:40

Hé gatver :r ik ben niet zo screamish, maar er moet toch niks in mijn nek vallen...

missfalki
Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:45

MarliesR schreef:
Denk dat ik straks óf lavendel óf haagbeuk ga planten rond de roundpen. Die laatste is denk ik nog wat eenvoudiger voor mij. Maar lavendel is wel heel tof... Kan ook ongeveer 70cm hoog worden.

Langs de zijkant bij de weg komt sowieso meidoorn.
In het natte deel ga ik heel erg veel wilgen planten, deels als bomen en deels als haag (en natuurlijk die zo gewilde wilgenboog <3 ). Dat gaat waarschijnlijk ook helpen met de betreedbaarheid van dat deel van het pad in de nattere perioden. Het idee daar is om het zo dicht te beplanten dat ze niet "om de bocht kunnen kijken".

Verder komt er sowieso nog hazelaar en bottelroos in die "tussenstukjes" bij de lussen van het slingerpad. Het tussenpad tussen de twee trackhelften gaan we zilverlindes aanplanten.

Verder wil ik nog wat andere bomen bijplanten, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Misschien bijvoorbeeld nog meer Iep (staat er 1 van bij de paddock) en witte moerbei. Hoe dan ook wil ik natuurlijk wel iets wat veilig is voor de paarden en bij voorkeur daadwerkelijk eetbaar :D


Wat een leuke plannen al voor eetbare struiken/bomen voor je paarden :))
van de zilverlinde had ik nog niet eerder gehoord
benieuwd hoe die er uit ziet en wat het verschil is met de zomer en winterlinde :j
en wist niet dat lavendel eetbaar was en dat het zó hoog kan worden

en je roundpen ziet er super uit +:)+

en fijn dat je een geschikt paardje gevonden hebt voor bij in je kudde, veel plezier met haar :))

Groet Karin.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 16:46

Hahaha, toch wel heel grappig hoe dat zo per persoon verschilt :D Gelukkig vind ik insecten echt helemaal niet eng. Als kind zat ik er altijd al met mijn neus bovenop haha :D

Jes, haha wel knap dat je de kinderen dan wel van de angst af hebt kunnen helpen!

Muizen vind ik ook schattig :+
Alleen zo onhandig en in huis hoef ik ze ook niet vanwege sloop en hygiëne.

Prairy, haha de kippen zijn er vast heel blij mee! Ik ben hier al heel vaak ‘aangevlogen’ door een mestkever. Kamikaze piloten zijn dat whaha.

missfalki, groot voordeel van de zilverlinde ten opzichte van die andere twee is dat er niet zoveel plakkende troep vanaf komt! En aangezien wij er een slingerpaadje onderdeel willen naar het toekomstige achterterras toe vond ik dat wel een grote meerwaarde haha!


Ben even een paar dagen niet fit geweest dus het heeft even grotendeels stil gelegen. Maar vandaag stond ik gelukkig weer een stuk beter op. Wat fijn was aangezien mijn moeder vandaag weer een dagje kwam helpen :D

We hebben de laatste hokken uit de vogelschuur gesloopt. Echt ongelofelijk zo krakkemikkig als alles is... Dat moeten echt wel flinke moordkanaries zijn geweest zo vast als dit allemaal zat :+ Maaaaarrrr, alles is er uit *\o/* Ook gelijk allemaal afgevoerd naar de stort, dus hoppa! Ruimt mooi op. Alleen morgen of maandag nog even al het gaas wegbrengen samen met de rest van het oud ijzer wat ik nu heb liggen. Ruimt dan ook weer mooi op.
Afbeelding

Stiekem is het ook nog echt best een flink schuurtje! Binnenkort even nog wat beter schoonmaken en dan hebben we mooi een hok voor de fietsen etc.
Afbeelding

Verder zijn de paarden wel heel veel pruimen aan het snoepen steeds dus samen zoveel mogelijk pruimen weggeplukt zodat die niet meer bij de paarden vallen. We konden (lang) niet overal bij, maar het scheelt zo toch weer heel wat kilo's :+ . Later dit jaar maar even kijken of ik het allemaal een heel eind terug kan snoeien zodat het niet meer over de track heen komt.
Afbeelding

En tot slot nog bezig geweest met een stukje gaas/schapengaas/tuingaas/ijzerdraad ( -O- ) weghalen tussen het huis en de wei. Man man man. Twee uur bezig en twee meter verder :') . Maar wel mooi weer een stukje vrij en ziet er evengoed toch gelijk al weer heel anders uit!

Maar door alle laagjes en hoe ver het de grond in gaat is het wel een best klusje.
Maar goed... Stukje bij beetje komen we er vanzelf.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:55

Dat zat idd flink diep.

Wat doen paarden met de pitten eigenlijk; gaan die gewoon mee naar binnen of zouden ze die ook uitspugen ??

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:12

DubbelDun schreef:
Dat zat idd flink diep.

Wat doen paarden met de pitten eigenlijk; gaan die gewoon mee naar binnen of zouden ze die ook uitspugen ??


Gaan meestal gewoon mee naarbinnen ;)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 17:38

Jup en vind je vervolgens in zijn geheel terug in de mest :+

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:41

Raken ze er niet van aan de dunne...?

Hier weidegenootje plotseling ingeslapen en met spoed een paardje erbij moeten zoeken, Rena is 2 nachtjes alleen geweest :(:) Vanochtend is er een mini bij gekomen :)

Alleen daarvoor is 3 stuks al wel lekker zodat je altijd back-up hebt. Hopelijk klikt het goed met de Fjord bij jullie :)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 17:59

pmarena schreef:
Raken ze er niet van aan de dunne...?

Hier weidegenootje plotseling ingeslapen en met spoed een paardje erbij moeten zoeken, Rena is 2 nachtjes alleen geweest :(:) Vanochtend is er een mini bij gekomen :)

Alleen daarvoor is 3 stuks al wel lekker zodat je altijd back-up hebt. Hopelijk klikt het goed met de Fjord bij jullie :)


Die van mij niet in elk geval. Maar kreeg wel klachten van de hoefsmid dat Dailey flinke stinkscheten had :')

En wat sneu van het weidegenootje! Fijn dat er nu in elk geval wel weer een tweede bij is.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:28

Moordkanaries _O-
Wat een schuur is 't nog geworden zeg!! En ziet er nu al zo anders uit! Leuk om te zien :D
En lekker zeg, al die pruimen.. wat ga je er mee doen?! :D Pruimenjam van maken? :))
Fijn dat je weer bent opgeknapt trouwens! :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:54

Moordkanaries :')
Op die manier gebouwd noemen wij “voor de eeuwigheid en de olifanten”.

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:14

Beter stevig dan dat de boel zo instort. Als je nog wat witte verf/latex over hebt wordt het helemaal een knap schuurtje.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:34

Mijn man is bang dat ze hun tanden breken op de pruimen en kersen pitten.

Qua angst en de kinderen, de oudste is nooit bang geweest, met de middelste ben ik tegen de mieren gaan kletsen :') vervolgens prettige dag toegewenst en uitgezwaaid :=


Dat is inderdaad nog een flinke schuur!

Libera

Berichten: 3982
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 00:25

Een lavendel haag is heel mooi, maar houd er wel rekening mee dat die rigoreus gesnoeid moet worden in het voorjaar anders blijft het niet lang mooi. En met rigoreus bedoel ik: tot bijna op de grond. Dus je hebt dan wel een periode dat er bijna geen haag staat :D

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 09:07

En als je té rigoreus snoeit dan haal je het groeipunt weg en gaat je heg dood... dat hebben wij dus gehad. 20 meter lavendel langs de oprijlaan naar de kl*te.

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 09:09


Ellen_ov

Berichten: 1322
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 09:45

Ik heb net de tuin aangelegd met oa lavendel. Tuincentrum zei heel simpel; najaar de bloemen eruit dus de uitgebloeide knopjes/bloemen en in het voorjaar alleen wat groen wegsnoeien, niet verder terug snoeien dan het hout. Zo houd je het hele jaar wat groen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:27

Ow, wij hebben lavendel en ik doe er nooit wat aan. Staat elk jaar vol in bloei......Maar goed, ik heb echt geen verstand van planten en knip af en toe eens iets in de tuin wat uitsteekt enzo.

Moet straks bij ons nieuwe huis heel veel snoeien en verwijderen. Neem er een planten boek bij, denk ik.

Anoniem

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:30

Hier gaan ze altijd helemaal kort op 4-5 takjes per plant na om te zorgen dat ze nog voldoende groen hebben om weer te gaan groeien.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 13:02

xXutopiaXx schreef:
Moordkanaries _O-
Wat een schuur is 't nog geworden zeg!! En ziet er nu al zo anders uit! Leuk om te zien :D
En lekker zeg, al die pruimen.. wat ga je er mee doen?! :D Pruimenjam van maken? :))
Fijn dat je weer bent opgeknapt trouwens! :D


Haha, echt een schuur denk ik meer aan een 'boerenschuur' :D Maar kunnen er zo wel mooi wat opslag in kwijt! Dat is wel echt fijn.

Die pruimen zijn allemaal niet rijp, dus die gaan weg. Alleen lastig dat de groene container al heel erg zwaar is van al die pruimen en dit er allemaal nog weer bij komt :+

Hilary schreef:
Moordkanaries :')
Op die manier gebouwd noemen wij “voor de eeuwigheid en de olifanten”.

Hahah dat is ook een mooie omschrijving :D Jammer dan weer dat het schuurtje zelf weer niet zo geweldig is :')

DubbelDun schreef:
Beter stevig dan dat de boel zo instort. Als je nog wat witte verf/latex over hebt wordt het helemaal een knap schuurtje.

Ja alleen de schuur zelf is dus niet bepaald geweldig van bouwkwaliteit :') Maar goed, voorlopig blijft ie nog wel even staan. Van die witte verf hadden wij inderdaad ook bedacht! En anders haal ik misschien wel even een bak bij de action, dat kost ook niet zoveel.


Jes schreef:
Mijn man is bang dat ze hun tanden breken op de pruimen en kersen pitten.

Qua angst en de kinderen, de oudste is nooit bang geweest, met de middelste ben ik tegen de mieren gaan kletsen :') vervolgens prettige dag toegewenst en uitgezwaaid :=

Dat is inderdaad nog een flinke schuur!

Ugh ja dat wil je echt niet. Ze zijn er hier wel vrij makkelijk mee lijkt het zover. Had liever niet gehad dat ze er bij konden. Zou nog kunnen overwegen een stuk track af te sluiten. Alleen er is geen 'tussenpad' op dit stuk, dus dan heb je op twee plekken een doodlopend stuk. Dat vind ik ook weer niet ideaal.


Libera schreef:
Een lavendel haag is heel mooi, maar houd er wel rekening mee dat die rigoreus gesnoeid moet worden in het voorjaar anders blijft het niet lang mooi. En met rigoreus bedoel ik: tot bijna op de grond. Dus je hebt dan wel een periode dat er bijna geen haag staat :D

Dat is inderdaad precies de reden dat ik nog twijfel. Op dit moment neig ik om die reden meer naar haagbeuk. Daarvan blijft het blad ook vrij lang nog (verdord) hangen tot de nieuwe blaadjes komen. Hou je toch wat meer het hele jaar iets wat 'volume' heeft. Genoeg randen in een PP, dus denk dat ik de lavendel dan rond een van de zitplekken ga zetten :D


DubbelDun schreef:
En als je té rigoreus snoeit dan haal je het groeipunt weg en gaat je heg dood... dat hebben wij dus gehad. 20 meter lavendel langs de oprijlaan naar de kl*te.

Oh dat is zonde zeg! Had al wat gelezen en dat je inderdaad er wel voor moet zorgen dat je niet te diep wegsnoeit. 20 meter kwijt is wel echt veel ook. Heb je nog weer nieuwe aangeplant?


superpony schreef:
Ow, wij hebben lavendel en ik doe er nooit wat aan. Staat elk jaar vol in bloei......Maar goed, ik heb echt geen verstand van planten en knip af en toe eens iets in de tuin wat uitsteekt enzo.

Moet straks bij ons nieuwe huis heel veel snoeien en verwijderen. Neem er een planten boek bij, denk ik.

Oh haha, liefdevol en succesvol verwaarloosd dus :D :D Las dat als je te weinig snoeionderhoud doet ze steeds meer 'verhouten' en dan minder lang leven. En wel handig om dan even te kijken hoe en wat bij het nieuwe huis ja. Hier zijn we ook nog aan het pionieren haha.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:17

Bij die schuur was het waarschijnlijk de bedoeling om de buitenmuren en het dak overeind te houden met alle wandjes, latjes, schotjes en plankjes die binnenin stonden :')

Wij hebben ook twee (waarschijnlijk komende winter 3) doodlopende stukken op de track. Beide plekken worden als plek voor een staand tukje gebruikt. Op de derde wil ik kijken of er een hooibak kan staan.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 13:22

Hilary schreef:
Bij die schuur was het waarschijnlijk de bedoeling om de buitenmuren en het dak overeind te houden met alle wandjes, latjes, schotjes en plankjes die binnenin stonden :')

Wij hebben ook twee (waarschijnlijk komende winter 3) doodlopende stukken op de track. Beide plekken worden als plek voor een staand tukje gebruikt. Op de derde wil ik kijken of er een hooibak kan staan.


Dat zou maar zo kunnen ja :')
Nou ja, denk dat ie het nog wel een paar jaar volhoudt. Hopelijk komen we dan zelf in de buurt van zelf wat anders kunnen bouwen (wil graag een mooie kapschuur op termijn).

Jouw doodlopende stukken zijn dan waarschijnlijk wel wat groter dan gewoon stuk track die eindigt? Het hangt natuurlijk ook een beetje van je paarden af. Met straks de derde er net bij houd ik liever de doorstroom er in. Volgend jaar zal het probleem er niet meer zijn, dan wil ik sowieso de 'doorkruispaden' ook op het lage deel erbij hebben.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:29

Ik zou eens moeten meten op die stukken. Onze voorwaarde bij het aanleggen was minimaal 5 meter breed. Onze paden liggen langs de buitenranden van het perceel, en het is huurgrond, dus we konden niet heel creatief zijn (wat ik wel jammer vind, want jouw slingerpaden zijn prachtig). Onze paden zijn dus recht. Omdat het perceel wat scheef is, zijn de paden op sommige stukken wat breder, richting 6-7 meter.
Het ene doodlopende stuk is denk ik 6 meter, het andere heeft een soort uitstulpinkje (in de zomer loopt de track daar door). Met de huidige kuddesamenstelling gaan we deze winter aankijken hoe dat gaat en evt daarna aanpassen. De aanpassing zou kunnen zijn dat er een draadje komt waar mijn merrie en de Shet onderdoor kunnen, die zitten nog wel eens in het verdomhoekje en mijn merrie is op leeftijd en wil ik uitwijkmogelijkheden geven.
Het nog aan te leggen stuk krijgt een breder deel achterin, waarschijnlijk een soort achthoek oid, met dus een hooibak in het midden (als dat past), zodat ze daar omheen kunnen lopen.

Edit: er bleek nog een oud plaatje in m’n bokt-foto’s te zitten:
Afbeelding
A is de longeerbak (15 x 15)
B is de rijbak (20 x 45)
C is de paddock met schuilstallen
Het roze gekleurde deel is de wintertrack, met daarbij dus de paddock.

In de rechterbovenhoek van de paddock zit een uitgang die tegenwoordig ook altijd open is, het smalle strookje daar schuin boven wordt het nieuwe doodlopende stuk.

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:40

MarliesR schreef:
@lavendel: Heb je nog weer nieuwe aangeplant? .
Nee, dat was me een iets te grote investering. Dus nu her en der uit de tuin wat breedgroeiende kruipplanten overgeplaatst en nu is het weer aardig dicht langs de randen van de oprit.

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:29

Hier hebben we gewoon een brede strook brandnetels om de roundpenn :P