[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:23

Ja hoor, GPS uit die staart geslingerd.... tuthola :roll:

Haal je die spijkers er uit om het geheel compacter in de container te krijgen ofzo...? Ik zou het de moeite niet waard vinden joh, lekker in die container poe-leuren en weg ermee :wave:

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 17:29

DubbelDun schreef:
Bruidssluier is echt troep pom in je tuin te hebben, net als Hedera. Ik heb net ook weer een paar kruiwagens vol uit de heg van de buren geknipt.

Ja het is echt rotspul, we hebben er ook al heel wat van weggehaald. Het stuk wat onder de uitloop zat blijft nu gelukkig wel echt weg nu we een heel stuk van de wortels hebben uitgegraven.


pmarena schreef:
Ja hoor, GPS uit die staart geslingerd.... tuthola :roll:

Haal je die spijkers er uit om het geheel compacter in de container te krijgen ofzo...? Ik zou het de moeite niet waard vinden joh, lekker in die container poe-leuren en weg ermee :wave:

Ja echt hoor, wel echt weer zo'n "typisch Vi" ding :+ En had hem toch aardig stevig (dacht ik...) ingevlochten met ook nog meerdere back-up strengen haha.

Spijkers en andere uitstekende dingen doen we inderdaad om zo min mogelijk lucht te hebben. Verwijderen overigens voornamelijk daar waar het hout zó enorm rot is dat je ze er met je vingers al uitplukt :+ . De rest slaan we plat.

En het is wel veel werk, maar ook echt wel flink de moeite waard. Heel veel stukken zitten namelijk gerust spijkers in die 5/6cm uitsteken en dan gewoon iets van 15 over de hele lente, soms aan twee kanten (zoals mijn moeder vandaag zo elegant zei: "Hoeveel de fiets spijkers willen ze hebben per vierkante meter?!??"). Dat vreet ruimte natuurlijk als je er veel van hebt. Anders was de container nu denk ik al vol geweest terwijl we nu zeker nog 1/3 over hebben. En daar is zo'n container dan toch ook echt te duur voor :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:25

Kun je hem niet in de manen doen? Dat zwiept niet.

Spijkers slaan mensen gewoon steeds bij. Als iets vast zit en er laat een stuk los of er gaat iets af staan, slaan ze gewoon spijkers bij.

Gebruik je wel handschoenen?

Heerlijk zo je in en uitloop. Maar al die zooi is wel duur ja. Gelukkig is het witte elastiek wat uit het zicht :0

Wij hebben voor bruidssluier en ik snap niks van dat spul. Volgens mij kan je er een uurtje bij gaan staan en dan moet je het zien groeien. Dat kan haast niet anders. Het groeit echt 10x sneller dan de hedera van de buren die onze schutting over komt.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 18:58

superpony schreef:
Kun je hem niet in de manen doen? Dat zwiept niet.

Spijkers slaan mensen gewoon steeds bij. Als iets vast zit en er laat een stuk los of er gaat iets af staan, slaan ze gewoon spijkers bij.

Gebruik je wel handschoenen?

Heerlijk zo je in en uitloop. Maar al die zooi is wel duur ja. Gelukkig is het witte elastiek wat uit het zicht :0

Wij hebben voor bruidssluier en ik snap niks van dat spul. Volgens mij kan je er een uurtje bij gaan staan en dan moet je het zien groeien. Dat kan haast niet anders. Het groeit echt 10x sneller dan de hedera van de buren die onze schutting over komt.


Haar manen zwiepen (of wapperen) inderdaad zeker niet :D
Dus dat is niet echt een optie. Maar misschien dat iets met een halster nog een optie is. Nog maar even over nadenken. De batterij bleek ook leeg. Volgende keer neemt eigenaar Isa even de oplader mee.
Afbeelding

Ik draag zeker handschoenen! Veel te veel kans om in een roestige spijker te grijpen -O-

Pff en inderdaad van bruidssluier! En overal omheen draaien... Echt bizar spul.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 19:01

Ken je die dagen dat er zo'n 100 dingen zijn die je misschien zou moeten doen?

Vandaag was zo'n dag. Eindelijk geschikt weer om te lakken bijvoorbeeld. En de houtcontainer moet ook nog het nodige voor gebeuren. En heb nog een stapel werk liggen.

Maar het was ook zo mooi weer. En ik had er allemaal zo geen zin in :+ . Dus lekker dagje gepakt voor waar ík zin in had.

Drie keer raden :+
40 meter slingerpad er bij *\o/* *\o/* .

Nog niet met houten palen. "Mijn" maat is al een tijdje niet op voorraad. Ze hadden nog heel aardig een speciale prijs aangeboden voor de langere palen, maar toch besloten even langer te wachten want anders moet ik of de palen gaan afzagen (x 40...) of alle palen een halve meter verder de grond in doen om ze op dezelfde hoogte te krijgen. Veel extra werk en zo wil het ook wel even voor tijdelijk.

Peerdies helemaal blij :D
Afbeelding

Afbeelding

Echt mooi is het niet zo :') Maar hey, ben wel erg blij met mijn extra slinger! Palen en het mooie cord volgt vanzelf.

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:50

Leuk he hoe ze helemaal heppiedepeppie worden van "oeeehhhhh een nieuw pad....!!"

Je bochten worden wel steeds gedurfder qua scherpte of niet? :D

Lekker sappige bruine billen op die 1e foto hoor, die glanst je tegemoet +:)+

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:21

YvonneV schreef:
MarliesR schreef:
[
Ziet er prachtig uit zo met dat hout! En de 12e is al bijna!


JAAAAHHHH nog maar drie daagjes. Dit stond er.
[ [url=m/ZPUHIn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Helaas, ze hebben hem gisteren opgebouwd maar er waren nogal wat gebreken die ze niet wilde herstellen en hebben hem vandaag weer afgebroken. Gelukkig had ik nog niets betaald. Nu op zoek naar een andere

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:20

Oei, dat was zo te horen voor geen van de partijen een fijne ervaring dan, balen zeg :(:)
Hopelijk heb je iets anders moois staan voor het weer echt omslaat.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:09

Oh balen Yvonne, niet leuk dat!

En ach soms heb je zo'n dag nodig dat je even doet wat JIJ wil doen toch?

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 17:55

pmarena schreef:
Leuk he hoe ze helemaal heppiedepeppie worden van "oeeehhhhh een nieuw pad....!!"

Je bochten worden wel steeds gedurfder qua scherpte of niet? :D

Lekker sappige bruine billen op die 1e foto hoor, die glanst je tegemoet +:)+


Hahah ja, al heeft dat er in dit stadium volgens mij vooral mee te maken dat ze dan weer een pad mogen afgrazen :D :D En Dailey glimt er mooi over ja! Die ontwikkeld zo fijn <3 Het is echt heerlijk om te zien hoe goed de paarden het doen hier. Isa knapt ook al enorm op, zit nu al zoveel beter in de bespiering!

En qua scherpte van de bochten, het vertekend door de ingezoomde foto ook wel een beetje :D De slinger rond de roundpen heeft pas een echte heuse haarspeldbocht :D . Maar hij is wel weer erg leuk bochtig <3 :D

Vanochtend wat beter te zien nu het langste gras er af is en er nog wat meer kleurverschil is door de dauw op het gras van de weilandjes er naast :D. Foto even vanuit de paddock gemaakt, die ligt wat hoger haha.
Afbeelding

Ik ben ook zo benieuwd naar de nieuwe luchtfoto straks/uiteindelijk :D

YvonneV schreef:
Helaas, ze hebben hem gisteren opgebouwd maar er waren nogal wat gebreken die ze niet wilde herstellen en hebben hem vandaag weer afgebroken. Gelukkig had ik nog niets betaald. Nu op zoek naar een andere

Och jemig, wat ontzettend balen zeg! Zag toevallig net ook je post in het "houten of kunststof buitenstallen" topic. Pff, gelukkig maar dat je nog niks betaald had zeg!

Nummus schreef:
Oh balen Yvonne, niet leuk dat!

En ach soms heb je zo'n dag nodig dat je even doet wat JIJ wil doen toch?

Echt wel!

Vandaag wel braaf aan het lakken geweest :D
Tweede laagje er op ziet er al weer heel veel beter uit. Voor het mooie is er zeker nog een derde laag nodig (en misschien een vierde), maar zo kan het al een stuk beter de winter in.
Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:56

En is het nog gelukt met de gps??

Wij krijgen maandag over een week de sleutel :)

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 01:33

Erg leuk topic, dit!

Prachtig om te volgen hoe hard jullie gaan en ik vind dit een heel mooi PP. :j

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:37

Heb je enig idee van de kosten nu je paarden aan huis staan? En wat je investering was voor het keren van de bak, paaltjes, draad etc?

Wij willen uiteindelijk misschien toch ook wel paarden aan huis, dan kan ik eens kijken of ik dat financieel ook leuk vind (niet dat we het niet kunnen betalen maar het gaat van mijn pensioen datum af :+)

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:17

Prairy schreef:
Heb je enig idee van de kosten nu je paarden aan huis staan? En wat je investering was voor het keren van de bak, paaltjes, draad etc?

Wij willen uiteindelijk misschien toch ook wel paarden aan huis, dan kan ik eens kijken of ik dat financieel ook leuk vind (niet dat we het niet kunnen betalen maar het gaat van mijn pensioen datum af :+)


Het is natuurlijk ook net wat je allemaal voor materialen gebruikt. Goedkoper gaat vaak (niet altijd) minder lang mee dus slaat een minder groot gat in je begin-budget maar zal vaak dus sneller vervangen moeten worden. Op langere termijn ben je dan vaak toch duurder uit al gaat er een paar jaar overheen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:43

Prairy schreef:
Heb je enig idee van de kosten nu je paarden aan huis staan? En wat je investering was voor het keren van de bak, paaltjes, draad etc?

Wij willen uiteindelijk misschien toch ook wel paarden aan huis, dan kan ik eens kijken of ik dat financieel ook leuk vind (niet dat we het niet kunnen betalen maar het gaat van mijn pensioen datum af :+)


Je kan het ook niet met elkaar vergelijken.

Wat heb je al staan bijv? Wij hebben geen stallen nodig en er staat een schuur die we open maken. En we plaatsen daar aan een overkapping.
Ik lees offertes van stallen waar ik ook van achterover val, maar wij hebben ze al jaren 24/7 buiten.

Wil je een bak? En dan een simpele of een professionele? Ik wilde een goede gaan aanleggen, maar met z'n 2en gebruiken we hem in verhouding te weinig. Gaan dus eerste laten kijken nu of omkeren kan.

Wij zetten rondom af, maar hebben niet meerdere ha's, dus dat is minder palen en koord/lint. Maar ook dan kan je goedkoop nemen en duur.

Net zoals ts, maken wij een pp, dus paden. Dat is een andere investering dan kleine paddock's per paard bijv. We willen ook een poel en een heuvel, eetbare planten etc etc.

Moet je veel electra, water etc aanleggen??

Qua onderhoud vind ik de paarden op een eigen plek goedkoper. Wij kopen nu vrij duur hooi, moeten dan eens per 3 mnd container laten legen en betalen nog huur.
Vnaf volgende week aan huis; Hypotheek is gelijk of we zo een huis kopen of een luxe huis zonder grond bijv. Blijven ook rond zelfde maandlast nu, want duurder dan je verdient of bezit kan je toch niet krijgen. En mensen kopen toch naar inkomen en vermogen.

Hooi kunnen we iets goedkoper kopen. Water wordt duurder, want we gaan zelf leidingwater geven. Stroom is iets meer, maar we krijgen zonnepanelen.

Als de palen en het stroomdraad aangelegd is en een tijd mee gaat is dat uiteindelijk goedkoper dan elke maand huur nu.
Mest willen we ook anders doen en langer laten liggen/composteren. Nu betalen we 145 per 3 mnd. Sleep voor bak hadden we al aangeschaft. Net als ander gereedschap en gaat bij ons jaren mee.

Onze uren werk rekenen we niet uit, want is voor onszelf, maar dat zou onbetaalbaar zijn :)

Hoeveel hooi en voer je verbruikt hangt af van je paard ( en) Ik had er 4 staan en toen kwam nummer 5 erbij en hadden we dubbel hooi verbruik en ook 2x zoveel mest. Ook een quarter, dus zelfde maat paard, maar vreetzak.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:57

De gehele weide met bos is al rondom afzet met gaas hekwerk, dus die kosten hebben we gelukkig niet. Het is totaal ca 1ha bos en 8000m2 weide, in de weide komt ook het voedselbos. Ik wil voor de weide een pp aanleggen en in het bos een deel aan de randen afzetten.

Ik had in mijn voorlopig ontwerp voor het voedselbos al een pad van 5m breed tussen de omheining en het voedselbos aangehouden voor onderhoud, dat lijkt me voor het pad rondom op zich breed genoeg. Dan nog 1 of 2 slingers erin naar het secondaire pad dat rondom de poel gaat, daar kunnen ze ook in dan.

Ik was van plan om goed materiaal te gebruiken zodat het minder onderhoud nodig heeft en langer mee gaat en ook mooier eruit ziet.

Stal gaan we opnieuw bouwen, die is verrot. Het is nu 5*7, ik wil er 6*7/8 van maken. Daarin komen dan 2 stallen van 3*3 met daaraan een overkapping met bestrating en een kleine af te sluiten paddock. Aan de andere kant van de stal willen we een kleine studio maken voor verhuur, al dan niet verhuur met paarden verblijf. Verder wil ik in het bos ook een kleine schuilstal maken of een container zetten.

Water ligt op 5 meter van de stal, elektra zit er al in. We hebben nu een stroom apparaat op zonne-energie voor de geiten, dat werkt eigenlijk prima. Misschien dat we daar nog één van bij zetten voor de zekerheid. Scheelt stroom (al hebben we ook een paar panelen al liggen op het huis).

De paddock/bak willen we waarschijnlijk met een houten hek afzetten (19*39),of krijgen we dan misschien gezeur van de gemeente? Is meer om grondwerk te doen of een lesje af en toe. Vandaar het keren van de grond, we zitten op pure zandgrond. Die komt ongeveer naast de stal te liggen, tussen de stal en bak ligt nu al een stuk bestrating van 10*17m. Dus dat is prima voor de winter samen met het bos. De weide wil ik dan in een paar stukken opdelen.

Dus de initiële kosten zijn hoger, vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de kosten voor hooi etc als je ze aan huis hebt staan.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:48

@Prairy: ik weet niet hoe groot je paarden zijn, maar een stal van 3x3 is niet meer van deze tijd én moet officieel groter zijn.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:16

Ik heb nog geen paarden, maar hoe groot zouden ze dan moeten zijn?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:19

De richtlijn is (2 x stokmaat)^2

Dus in een stal van 3x3 kun je max een pony van 1.50 kwijt.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:32

Momenteel is de standaardmaat 10 m2, wat neer komt op ong 3,30x3,30. Wat voor een groot paard nog veel te klein is.
2x de stokmaat is een veel betere leidraad, al vind ik dat een paard gewoon lang uit in stal moet kunnen liggen én fatsoenlijk omdraaien zonder zijn hoeven te verdraaien. 4x4 of 3,5 is imo een mooie maat.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:52

Als je goed om je heen kijkt, de tijd neemt en veel zelf doet, scheelt het enorm in de kosten tegenover alles laten doen of duur inkopen.

Hooi ligt er echt aan. Die van ons krijgen 24/7/365 onbeperkt hooi. Dat was eerst 4,50 en steeg afgelopen jaar tm 5,80. Niet in 1 keer, geleidelijk. Nu is het 4,70.
Als je ze op gras kan hebben, kan dat wel schelen.

Je kan uitgaan van 1,5/2% van het lichaamsgewicht aan droge stof wat de minimale behoefte is. Dus wat voor paarden zoek je?
Doe je veel, moet je wat bijvoeren. Doe je niet zoveel, kunnen ze prima af met ruwvoer en eventueel een vit brokje en een liksteen.

Water ligt ook weer aan de grootte van je paard, wat je voert etc.

Wij hebben geen stallen. Ja, nu wat we huren en die staan open. Maar grootste is wel meer dan 3*3. Wat we hebben gekocht komen geen stallen. Wij sluiten ze al jaren niet meer op en stallen worden niet gemist. Maar de bestaande schuur wordt wel een schuilstal met ene grote overkapping nog.
We willen nog een 2e overkapping aan de garage aan de andere kant.

Hoe serieus en veel wil je trainen? Wij zitten nu op zandgrond en onze bak is nooit nat. Zou voor het goed een bodempje op mogen. Maar investeren in een sleep is belangrijker geweest dan nieuwe zand. Dat scheelde echt enorm dat we hem konden gaan slepen zelf.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 16:57

superpony schreef:
En is het nog gelukt met de gps??

Wij krijgen maandag over een week de sleutel :)

Ik heb inmiddels de oplader hier, maar moet ze nog even weer uploaden. Het zou deze week zo'n drama worden qua regen dat ik dat nog niet heb gedaan.

En sleutel schiet op!


Prairy schreef:
Heb je enig idee van de kosten nu je paarden aan huis staan? En wat je investering was voor het keren van de bak, paaltjes, draad etc?

Wij willen uiteindelijk misschien toch ook wel paarden aan huis, dan kan ik eens kijken of ik dat financieel ook leuk vind (niet dat we het niet kunnen betalen maar het gaat van mijn pensioen datum af :+)


Ergens een tijdje terug in het topic heb ik mijn investeringen tot dusver in het paardengedeelte staan. Maar denk dat het nu ongeveer €6.000 is. Daarbij is dan de bak gefreesd, maar nog niet gekeerd. Heb nu eerste offerte binnen voor keren á €1.500 ex btw. Zand opbrengen voor een rijbak is de meest goedkope optie (spuitzand óf woudzand) €3.500 voor puur alleen het zand (dus komen nog kosten voor kraan etc. overheen). Betere kwaliteit zand ongeveer €5.000 ~ €6.000 (excl. verwerkkosten en excl. eventuele snippers etc.).

Maar wat mensen verder ook zeiden hangt het er natuurlijk echt enorm vanaf wat voor keuzes je maakt. Ik kan kastanjepalen (1.80/8~10cm rond) kopen voor ongeveer €4,50/paaltje. Qua cord heb ik de duurste optie van Gallagher. Dat is echt niet goedkoop, maar ben er wel ontzettend blij mee. Het is mooi om te zien en ziet er na nu 10maanden nog als nieuw uit. Terwijl het kleine stukje goedkopere spul wat rond de paddock zit echt al duidelijk slijtage vertoond. Nu al.

Qua hooi voer ik relatief duur omdat ik alleen onverpakt voer in kleine baaltjes van echt mooie kwaliteit. Ik zit nu op ongeveer €80 tot €100 per paard per maand puur aan hooikosten. Ik voer dan onbeperkt. Daarnaast nog wat kosten aan stro, maar dat ligt in deze tijd van het jaar vrij laag. Ze doen denk ik ongeveer een maand met een baaltje. Straks richting de winter ga ik weer stro door het hooi in de slowfeeders mengen.

Maar mijn warmbloed at in zijn eentje bijvoorbeeld ongeveer 1,2x zoveel hooi als Vi en Dailey samen! Dus toen ging het hooi er nog echt een enorm stuk sneller doorheen.

Met hoe nieuw alles nu nog is, zijn de vervangingskosten nu nog niet zo hoog. Hoewel ik nu al wel een nieuwe kruiwagen moet kopen. Dat was wel gevalletje goedkoop = duurkoop...

Als je van iets specifieks preciezere kosten wil hebben dan stuur gerust een PB!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 06:51

Water verbruiken wij ongeveer 140L per dag voor 3 warmbloed paarden.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:26

Bedankt voor de antwoorden allemaal :)

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:56

MarliesR schreef:
Maar wat mensen verder ook zeiden hangt het er natuurlijk echt enorm vanaf wat voor keuzes je maakt. Ik kan kastanjepalen (1.80/8~10cm rond) kopen voor ongeveer €4,50/paaltje. Qua cord heb ik de duurste optie van Gallagher. Dat is echt niet goedkoop, maar ben er wel ontzettend blij mee. Het is mooi om te zien en ziet er na nu 10maanden nog als nieuw uit. Terwijl het kleine stukje goedkopere spul wat rond de paddock zit echt al duidelijk slijtage vertoond. Nu al.

Gebruik jij de palen van 1.80 ook als 'buitenste' omheining? Dus als erfafscheiding? Zo ja wordt dat niet te laag dan? Ik heb begrepen dat het bovenste draad op ongeveer 1.30 mtr moet zitten?

Ons plan is ook kastanje palen (maar dan 2 mtr), op 70cm en op 130cm een draad. In de toekomst gaat het draad weg en moet de haag als omheining dienen. Maar die moet eerst groeien voor het zover is...

Fijn om te lezen dat het (dure) Gallagher draad bevalt, dat is ook ons plan om aan te schaffen. Maar we twijfelden een beetje of het echt het geld waard is. Onze omheining hoeft 'maar' een jaar of 7 te staan, dan moet de haag stevig genoeg zijn. Maar zo te lezen toch gaan voor het luxere draad.