[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:16

De meest gebruikte regel is 1/3 IN de grond en 2/3 er boven :)
Hoe hoog je de bovendraad doet is afhankelijk van de schofthoogte van de paarden en of je er een springwonder tussen hebt zitten :)
Een omheining waar goed stroom op staat zal geen paard tegen aan gaan staan leunen of schuren (en dikbehaarde shet daargelaten). En rotten doen ze alleen op het punt waar de natte grond 'aan de lucht' is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:15

Ir111 schreef:
MarliesR schreef:
Maar wat mensen verder ook zeiden hangt het er natuurlijk echt enorm vanaf wat voor keuzes je maakt. Ik kan kastanjepalen (1.80/8~10cm rond) kopen voor ongeveer €4,50/paaltje. Qua cord heb ik de duurste optie van Gallagher. Dat is echt niet goedkoop, maar ben er wel ontzettend blij mee. Het is mooi om te zien en ziet er na nu 10maanden nog als nieuw uit. Terwijl het kleine stukje goedkopere spul wat rond de paddock zit echt al duidelijk slijtage vertoond. Nu al.

Gebruik jij de palen van 1.80 ook als 'buitenste' omheining? Dus als erfafscheiding? Zo ja wordt dat niet te laag dan? Ik heb begrepen dat het bovenste draad op ongeveer 1.30 mtr moet zitten?

Ons plan is ook kastanje palen (maar dan 2 mtr), op 70cm en op 130cm een draad. In de toekomst gaat het draad weg en moet de haag als omheining dienen. Maar die moet eerst groeien voor het zover is...

Fijn om te lezen dat het (dure) Gallagher draad bevalt, dat is ook ons plan om aan te schaffen. Maar we twijfelden een beetje of het echt het geld waard is. Onze omheining hoeft 'maar' een jaar of 7 te staan, dan moet de haag stevig genoeg zijn. Maar zo te lezen toch gaan voor het luxere draad.


Wij twijfelden ook, maar ga toch voor Gallagher koord in bruin. Ik denk wel de turboline. In principe hebben we die niet nodig, maar die heeft een lagere ohm dan de proline. De economy durf ik niet aan.

Isolatoren nog niet over uit. Plastic geeft geen kortsluiting staat erbij en op fb zei iemand; neem goedkope, dan breken ze in nood.

Wij hebben nu boompalen om d wei van de verhuurder en die zijn te hoog, maar we vonden het wel best. Staan er 50cm in en echt stevig in zandgrond.
Palen gaan we zaterdag uitzoeken en plaatsen, dus zien wel.....

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 17:40

Ir111 schreef:
Gebruik jij de palen van 1.80 ook als 'buitenste' omheining? Dus als erfafscheiding? Zo ja wordt dat niet te laag dan? Ik heb begrepen dat het bovenste draad op ongeveer 1.30 mtr moet zitten?

Ons plan is ook kastanje palen (maar dan 2 mtr), op 70cm en op 130cm een draad. In de toekomst gaat het draad weg en moet de haag als omheining dienen. Maar die moet eerst groeien voor het zover is...

Fijn om te lezen dat het (dure) Gallagher draad bevalt, dat is ook ons plan om aan te schaffen. Maar we twijfelden een beetje of het echt het geld waard is. Onze omheining hoeft 'maar' een jaar of 7 te staan, dan moet de haag stevig genoeg zijn. Maar zo te lezen toch gaan voor het luxere draad.


Nou, een heel deel van de buitenomheining zit op dit moment op oude palen. Nog een stukje langs de ingestorte oude schuilstal wat een tijdelijke afrastering is heb ik ook met 180 palen doorgetrokken en de enkele palen die al vervangen moesten worden ook. Het stuk langs de weg hebben we wel opnieuw gezet en dan een stukje naar binnen, maar daar komt straks nog een meidoornhaag bij langs.

Mijn grootste paard is 1.60, en dan wil het wel prima met 1.20/1.25. Mijn warmbloed was 1.71, toen vond ik het eerlijk gezegd wel net wat aan de lage kant . Langs de andere weg heb ik nog uitzetters van 60cm die in een hoek van ongeveer 45graden staan, dus daar is het nog wel een stukje hoger (uiteindelijk komt daar een houten omheining bij langs).

Qua cord heb ik dus dat Gallagher Turboline. Ik koop ze dan in duopakken, dat scheelt weer zo'n 30%. Ik ben er tot dusver erg tevreden mee! De lage weerstand is prettig. En ook de breekkracht is een belangrijk aspect met oog op de veiligheid.

En er staat een mooie pats op hier weet ik uit de nodige ervaring :+ #oeps


superpony schreef:
Wij twijfelden ook, maar ga toch voor Gallagher koord in bruin. Ik denk wel de turboline. In principe hebben we die niet nodig, maar die heeft een lagere ohm dan de proline. De economy durf ik niet aan.

Isolatoren nog niet over uit. Plastic geeft geen kortsluiting staat erbij en op fb zei iemand; neem goedkope, dan breken ze in nood.

Wij hebben nu boompalen om d wei van de verhuurder en die zijn te hoog, maar we vonden het wel best. Staan er 50cm in en echt stevig in zandgrond.
Palen gaan we zaterdag uitzoeken en plaatsen, dus zien wel.....


Haha wat fijn dat je eindelijk een keus hebt kunnen maken :D Ik zeg goede keus. Ik heb hier als isolatoren de W-isolatoren van Koltec. Die bevallen erg goed! Heb gelukkig nog maar weinig calamiteiten gehad, maar helemaal in het begin rolde Vi een keer te dicht bij het cord en toen brak de isolator heel makkelijk. En ik vind ze ontzettend prettig in gebruik. Cord zit ook mooi dicht op de paal, mooier dan bij die opschroefdingen (vind ik).

BigOne
Berichten: 38439
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:45

Tip voor het aanplanten van bomen/ struiken, hazelnootbomen. Groeien mega snel , je kunt ze laag of hoog, echte bomen laten groeien en paarden kunnen de afgezaagde takken met blad wel waarderen.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 17:48

bigone schreef:
Tip voor het aanplanten van bomen/ struiken, hazelnootbomen. Groeien mega snel , je kunt ze laag of hoog, echte bomen laten groeien en paarden kunnen de afgezaagde takken met blad wel waarderen.


Hazelaar staat inderdaad al op het "zeker" lijstje :D
Ik had ze in elk geval bedacht voor in mijn "groene blobs" (die "rondjes" tussen de tracks").

Morgen wordt trouwens de container weer opgehaald. We hebben er nog flink wat in weten te proppen :+

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 11:35

Vanochtend nog een paar uur bezig geweest met de laatste stukjes lucht opvullen met reststukjes hout. Heb daarmee toch nog aardig wat extra erop gekregen. I can do Tetris me :') :+ :D
Afbeelding

En eigenlijk met dat ik dacht "nou ben ik er ook wel echt klaar mee" kwam het bedrijf hem ophalen :D
Afbeelding

Man wat ruimt dat heerlijk op *\o/*
Ook nog een beste stapel voor het oude duivenhok weggehaald en er lag nog flink wat tussen de stal en het oude schuurtje, dat is ook allemaal weg.
Nog een paar ritjes vuilstort en dan is de eerste slag gemaakt :D
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:37

Heb je nog gehoord qua gewicht wat je er op gekregen hebt ??
Hij zit wel serieus echt vol :)

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 12:40

DubbelDun schreef:
Heb je nog gehoord qua gewicht wat je er op gekregen hebt ??
Hij zit wel serieus echt vol :)

Nee helaas! Hebben we wel gevraagd of hij dat kon zien, maar doen hun niks mee. Vrachtwagentje kwam wel even met de voorbanden van de grond :+

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:18

Dat zegt genoeg toch :) Heb je eer van je Tetris :D

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:42

Zooo dat is echt next level Tetris skills hoor! :D

ikke

Berichten: 37644
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:23

Heb je een kachel? Kort zagen en opstoken dan. Goedkoopste manier om eraf te komen en je hebt er nog wat aan ook!

Wel een mooi spelletje Tetris voor gevorderden :j maar het lijkt aardig goed gelukt.

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:50

Zo dat ziet er efficiënt benut uit :oo +:)+

missfalki
Berichten: 2274
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:02

Zijn er nog nieuwe vorderingen gemaakt … of doen jullie het even rustig aan ;)

Groet Karin.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 10:16

De vorderingen hebben even stil gelegen, we zijn druk bezig met iets anders organiseren, daarover later meer :D

Als het goed is komt de aannemer eindelijk volgende week weer. Dan wordt in elk geval het dak van de bijkeuken in zoverre gerepareerd dat het in elk geval niet meer lekt en we de winter door kunnen. Vervangen van het dak wordt dan in principe van het voorjaar.

Verder zijn de duifjes helaas niet meer -O-
Had besloten ze toch maar lekker te houden want vond het idee erg sneu dat ze de rest van hun leven niet meer vrij zouden kunnen vliegen, dan maar wat extra werk erbij. En ongeveer een week daarna zijn ze (waarschijnlijk) door een roofvogel gegrepen. Ik vond achter op de track heel veel kleine veertjes en we hebben ze sindsdien nog niet weer gezien.

Vorige week hadden we ook een onverwachte visite. Vloog er opeens een behoorlijk grote vleermuis door de woonkamer :D :D Prachtige beestjes <3 . Honden helemaal over de flip :') Gelukkig konden we hem redelijk snel via de gang weer naar buiten begeleiden haha. Was al even bang dat hij bovenin de nok in de woonkamer zou gaan zitten. Tja, sta je dan met je 5 meter hoge plafond :+

En nog grondmonster ingestuurd van de weilanden, dus kan nu ook concreet beginnen met de bodem weer gezond krijgen.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:17

Awww jammer van de duifjes!
Vleermuisjes zijn zo schattig. <3 Maar ja als hond snap je dat niet natuurlijk.

Ben benieuwd naar het "iets anders"!

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 00:27

Of zwanger of trouwen denk ik :p.

ikke

Berichten: 37644
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:39

Hutcherson schreef:
Of zwanger of trouwen denk ik :p.

Waarom "of"?

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:21

Voorgevoel :)

missfalki
Berichten: 2274
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:30

Spannend!!! :j
En benieuwd naar de uitslag van jullie grondmonster.
(Waar kan je zoiets eigenlijk laten doen …)

Groet Karin.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 08:20

Hihi, ik zeg nog even niks :D


Grondmonster heb ik laten doen bij AgroFins (EquiSoil heet het dan geloof ik?)
Ik had op basis van wat er groeit etc. al wel een basis idee/vermoeden wat de staat van de grond was, maar vond het toch prettig om even concrete cijfers te hebben.

In elk geval bevestigde het mijn vermoeden dat de pH in elk geval echt te laag is, die zit nu op 4,5.

Als je het hele rapport wil zien dan stuur gerust even een PBtje, dan stuur ik hem aan je door.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:00

Erg late reactie maar nee niet vrijwillig
Het begint met ons financieel adviseur die ons opgelicht heeft gaat via de bergen met verborgen gebreken van het huis en terrein (incl verkopers die niets willen) naar dat mijn 2 grootste opdrachtgevers weg zijn en ik dus 90 % van mijn inkomen kwijt ben (1 falliet en ander met pensioen).

We hadden een aardige pot voor verbouwen ed 3x wat geschat was en die was er in 5 maand doorheen.
Dat begint bij het lekken van 3 ramen en het splinternieuwe dak tot het letterlijk onder je handen weg rotten van omheining en schuur (die overigens ook lekt als de ziekte).
Draag muren die op instorten stonden, een waterput in huis vinden, niet 1 maar 6 langen beton af voeren, nieuw gestorte vloer er moetten uit trekken ivm 6 cm hoogte verschil over 3 meter, we hebben geluk dat de cv openhaard niet ontploft is, electra is een drama en stopcontacten waren oa verplaatst met verlengsnoeren (brand gevaarlijk), bergen en bergen met begraven bouw puin en afval, kapotte ruiten, riolering wat niet goed is en iedere week wel ergens een probleem geeft, etc etc etc etc etc etc.
Teller staat inmiddels op 68 kuub aan puin, troep, illegale stokerijrestanten en bouw afval.
€??? Pfff denk dat we rond de 60.000 extra zitten wat over geschatte kosten zit excl rechtzaken ed en ik schat dat we rond dat bedrag nog extra nodig hebben de nu inmiddels 6 jaar oude schuur te vervangen, de omheining van de paarden te vervangen en woonhuis bewoonbaar te maken.
Dan kunnen we met het achterste deel beginnen waar we alles er ook uit kunnen trekken incl de 4 a 5 jaar oude badkamer puur en alleen omdat alles wat gedaan is letterlijk stront is....

Dus.....
We doen het rustig aan maar niet vrijwillig

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:06

Spannend. Ik ga niet gokken. Je zal er wel mee komen als je het kwijt wil :)

Waar huren jullie de container?

Wij hebben nu een grofvuil 10m3 staan, omdat alle huisraad is achtergelaten. Ijzer brengen we apart weg, maar prijs schijnt laag te staan.
Hout hebben we nu ook apart liggen. Komt nog meer bij, maar een houtcontainer is ook goedkoper dan de grofvuil.

Wij betalen nu 450 voor 4 weken. Ik denk dat we er nog eentje nodig hebben.
En dan later voor sloopafval.

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:09

YvonneV schreef:
YvonneV schreef:


JAAAAHHHH nog maar drie daagjes. Dit stond er.
[ [url=m/ZPUHIn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Helaas, ze hebben hem gisteren opgebouwd maar er waren nogal wat gebreken die ze niet wilde herstellen en hebben hem vandaag weer afgebroken. Gelukkig had ik nog niets betaald. Nu op zoek naar een andere



Andere stallenbouwers konden niet eerder als half december. We zijn uit nood maar zelf gaan bouwen. Pffft wat een klus.

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 13:20

rommulus schreef:
Erg late reactie maar nee niet vrijwillig
--
Dus.....
We doen het rustig aan maar niet vrijwillig


Pfff jeetje wat een verhaal joh! Dat is dan ook gewoon wel echt een gigantische extra kostenpost. Sterkte ermee!


superpony schreef:
Waar huren jullie de container?

Wij hebben nu een grofvuil 10m3 staan, omdat alle huisraad is achtergelaten. Ijzer brengen we apart weg, maar prijs schijnt laag te staan.
Hout hebben we nu ook apart liggen. Komt nog meer bij, maar een houtcontainer is ook goedkoper dan de grofvuil.

Wij betalen nu 450 voor 4 weken. Ik denk dat we er nog eentje nodig hebben.
En dan later voor sloopafval.

We hadden bij meerdere gekeken, maar geloof dat deze via afval.nl was? Of anders bouwbakkie. We wilden eerst ook een houtcontainer, maar veruit het meeste hier wat we nu kwijt moesten was geïmpregneerd, en dat mag niet in een houtcontainer.


YvonneV schreef:
Andere stallenbouwers konden niet eerder als half december. We zijn uit nood maar zelf gaan bouwen. Pffft wat een klus.

[ [url=m/2WBuuy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Balen zeg! Voordeel van het zelf doen is dat je hem dan wel precies hebt zoals je hem wil :D Maar geloof direct dat het echt een hele klus is!




Hier is gisteren de aannemer even kort geweest om in elk geval het dak op de bijkeuken weer waterdicht te maken (pannenlatten daar waren al echt niet goed toen we het kochten en nu bijna een jaar later gewoon echt zo doorgerot dat de pannen verzakt waren waardoor het met regen echt begon te lekken). Heerlijk, weer de geur van gezaagd hout :D :D

Verder nog een zeer tijdelijke oplossing voor een missende dekkende plank bij het dak van het huis zelf. Maar hey, het is maar voor een paar maanden als het goed is :+ :D . Als het weer tegen die tijd stabiel genoeg is, wordt het dan in principe feb/maart vervangen.

Pannen weer tijdelijk afdoende op de plek
Afbeelding

En onze prachtige tijdelijke afdichting :+ Even afwachten of het blijft zitten, want de plank aan de zijkant is ook zooooo verrot dat er eigenlijk niks meer aan vast te maken was.
Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:35

Rommulus wat een hel! Gelukkig kun je wat dat betreft hier op bokt wel je ei kwijt met al die klus-topics. Is het wel redelijk bewoonbaar nu?