[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 08:57

pmarena schreef:
Wat er nog staat ziet er ook een beetje treurig uit....?

Het is wel beter zo, als je hele terrein mooi omzoomd is met groen dan is het wel veel leuker zo, ze stonden veel te dicht op het huis joh :(:)



Ja lijkt wel zo, valt in de praktijk wel mee. Natuurlijk net een paar bomen doorheen gevallen :+ . En eerder verdrukt ook door die dennen. Maar dat komt wel weer goed.

Denk dat als het allemaal een beetje echt begint te groeien het echt veel gaver nog gaat worden straks ja! Man heeft nu geweldig uitzicht vanuit zijn kantoortje al en straks vanuit de nieuwe woonkamer wordt dit echt rete gaaf zo!


Ir111 schreef:
Bijkomend voordeel: ik zie allemaal mooie stammetjes om creatieve dingen mee te doen. :D Of gaan die de openhaard in?

Snap wel dat je moet wennen aan het kale hoor.

Haha maar besloten die op te laten halen door iemand, zijn ook al allemaal weg. Voorlopig echt zo geen tijd om daar wat mee te doen en aangezien de bomen al echt niet meer goed waren ook...


marga1 schreef:
Zo dat ruimt lekker op. Heb je ook geen gedonder met de verzekering als er een op het huis zou vallen.
En scheelt heel veel vocht en groenigheid en verstopte dakgoten.

Zorg wel dat je de klimop naar de verbranding brengt die troep is zo hardnekkig.

Zo kruip weeer onder mijn meeleessteen.


Die verzekering was ook echt wel iets wat mij dwars zat ja! Klimop is inderdaad vreselijk :+

ikke schreef:
Houdt je de oostkant van het huis een beetje begroeit?
Het heeft een reden dat zulke alleenstaande huizen een bomengroep er omheen hebben.....


Aan de oostkant staat de stal er voor, deze leegte is op het zuiden (gaan we van het zomer wel merken qua temperatuur vrees ik :Y) ). Plan is wel ook nieuwe bomen terug planten, maar dan bij de paarden ipv 4 meter van het huis.


palousa_boy schreef:
Het ziet er elk jaar treurig uit in de winter :+ tenzij er veel hulst etc tussen staat, dan is er nog iets groen. Elk voorjaar weer fijn als alles groen begint te worden. Plus dat je meteen kunt zien wat er van je plantgoed echt aanslaat. Hier zet ik dan soms meteen weer een nieuwe tak neer als ik zie dat iets het niet doet. Een groot deel gaat vervolgens in de zomer dood door de droogte maar je kunt niet alles hebben :Y)


Haha ook waar. En hier leek het ook wat extra "vals groen" door alle klimop :+


superpony schreef:
Wij hebben 2 hele grote, hoge dennen die rot zijn en die staan echt op 1 meter van de schuur, maar we laten ze staan. Staan gelukkig stevig, maar ook pal tegen de sloot en verwijderen is geen optie. Dan moeten ze tot de grond en kan ik daar niks nieuws neerzetten. En er zitten onwijs veel vogels in.

Maar het risico is hier sowieso altijd. De bomen uit de bosrand zouden allemaal op ons huis kunnen vallen. Hebben er 2 laten verwijderen door de gemeente, maar met die stevige buien zien en horen we wel een en ander vallen vaak.

Wat we hebben laten verwijderen stond echt midden op de track. Zaten ook nog iets van 12 stobben in de grond. Heel erg zonde, is ooit een mooie rij bomen verwijdert. Dat is wel allemaal weg, grond afgegraven en zand gestort.

Maar heb echt weken stom zitten kijken naar het andere gezicht, ook al woonden we er net een half jaar toen.

Uitzicht op de paarden is echt heerlijk. Wij hebben speciaal met de aanbouw met openslaande deuren en zijramen richting de paarden gebouwd. Ik denk dat we straks nog weinig in voorste woonkamer zullen zitten :)


Tja rotte bomen wil ik toch gewoon geen risico mee zo dicht bij het huis. Op een schuur is nog 1 ding...




neile schreef:
Ik snap je gevoel wel maar het wordt beter. De winter is sowieso een beetje een treurig seizoen wat groen en licht en mooi betreft. Komt goed... ;)

Wat is overigens dat ijzeren staketsel daar in een vierkantje rechts op je 2e foto?

Ja het is nog wel elke keer gek kijken als de de deur uit lopen, maar het begint te wennen. En de voordelen begin ik ook te merken. Kan nu veel makkelijker vanaf de track het huis in de gaten houden (of er bv al een pakketbezorger aan komt lopen). De honden zien meer van het terrein, vinden ze leuk. En tja, dat uitzicht is gewoon wel echt héérlijk!

Dat lelijke ijzeren staketsel (wat een heerlijk woord :') ) is inderdaad het uitloopje van de honden. Bouwhekken vast aan hun kennel zodat ze een stukje hebben waar ze even echt kunnen rennen/rauzen/spelen. Het ziet er écht niet uit. Maar het is wel even heel praktisch. Daar moet nog wat beters, netters en vasters voor komen. Maar we zijn er nog niet helemaal over uit hoe en waar we dat gaan doen. Probleem is dat we vanwege hun type wel echt iets moet hebben wat ontsnapproof is.


xXutopiaXx schreef:
Wauw, wat een mooie grote stappen weer zeg!! Inderdaad jammer dat je eerst van alles moet afbreken, om 't weer mooi op te kunnen bouwen, en dan ook nog zo lang moet wachten... maar: 't is het waard!! :D


Ja ben echt zó benieuwd hoe het dit voorjaar allemaal uit gaat lopen :D .

Prairy
Berichten: 9176
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:09

Wij hadden /hebben dubbelstaafs hekwerk gezet met een schrikdraad onderkant (graver) en bovenkant) klimmer). En tegels onderin op de zijkant ingegraven. Daar zijn ze nooit overheen gegaan. 2x schrikdraad raken was heilig ontzag ervoor.

Nu zitten de kippen erin :+

MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 10:47

Prairy schreef:
Wij hadden /hebben dubbelstaafs hekwerk gezet met een schrikdraad onderkant (graver) en bovenkant) klimmer). En tegels onderin op de zijkant ingegraven. Daar zijn ze nooit overheen gegaan. 2x schrikdraad raken was heilig ontzag ervoor.

Nu zitten de kippen erin :+


Ja zoiets hebben wij ook in het hoofd inderdaad. Die kan je tenminste ook in het donkergroen krijgen zodat het er nog een beetje netjes uit ziet. Maar ook die zijn niet goedkoop als je een beetje redelijke afmetingen wil! En we moeten eerst nog even bedenken waar we het nu daadwerkelijk willen hebben staan :')

Prairy
Berichten: 9176
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:28

Ik heb het op een veiling gekocht, 1700€ volgens mij, ik meen voor 25 of 50 meter. Wel zelf zetten...

Wij hebben zwart, ziet er ook netjes uit. Alleen jammer dat de kippen er zo'n bende van maken :')
Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:39

Ja, alleen als die 2 dennen vallen, liggen ze ook op het huis. Die zijn echt zo ontzettend hoog. Maar ze staan met de ergste storm stevig en de schuur stort misschien in als we daar bomen verwijderen die pal tegen de sloot staan.
Staat er al zo lang en zitten ook vol vogels, dus wil ze niet kwijt.

Sowieso vallen de bomen uit het bos op ons huis. Gemeente doet daar weinig, tot niks, dus we letten goed op. En voor aan de weg staan mega eiken. Wordt nooit iets aan gedaan, maar staan tot nu toe altijd goed. En anders hebben we een probleem...Dat is een beetje het risico hier.

Wij hebben wel geglazuurde dakpannen en vrij weinig aanslag.

Volgens mij groeit den ook vrij traag. Heb wel nieuwe neergezet, maar dat zal wel jaren duren voordat het wat is.
Ik vind ze heerlijk ruiken :)

Wij hebben veel groen gaas gebruikt en dat zie je haast niet. Rondom helemaal tot 1.20m hoog. Meeste groeit wel dicht en dat is prima.

Mijn man was erg bang voor een gevangenis gevoel, maar dat heb je echt niet. Het was alleen erg veel.

Ir111

Berichten: 11992
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:54

Prairy schreef:
Ik heb het op een veiling gekocht, 1700€ volgens mij, ik meen voor 25 of 50 meter. Wel zelf zetten...

Wij hebben zwart, ziet er ook netjes uit. Alleen jammer dat de kippen er zo'n bende van maken :')
[ [url=m/OtBWam.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je dit voor de honden of de kippen? Of lopen die bij elkaar? Het ziet er heel knus uit, op deze manier wil ik misschien toch wél kippen. Kippen lijken me zo leuk maar ik ben bang dat ik een soort bunker moet maken om te voorkomen dat onze tokkies opgegeten worden door de roofvogels/bunzings etc...
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 04-02-21 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9176
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:00

Het was voor de honden, die zijn weg.

Kippen zaten eerst ergens anders, in de wei, maar daar zijn ze op een nacht, op 1 na, verdwenen. Nu dus in de oude honden ren,nieuwe kippen. Er is 1x een roofvogel in de ren gekomen, die heeft 1 kip te grazen genomen. Het zij zo, zij moeten ook eten denken we maar.

Ze lopen hier overdag vaak los door de tuin, dat heb ik 1x een roofvogel verjaagd die net een kip wilde opeten. Ze gaan zelf weer hun hok in tegen de avond en dan sluiten we de ren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:04

Ik wilde eerst kipjes, maar iedereen zei dat ze enorm stinken en echt lastig te houden zijn. Hok moet aan veel eisen voldoen om geen beestjes en narigheid te krijgen, ze krijgen snel beestjes/parasieten etc? Ben maar afgehaakt. Ik verdiep me altijd eerst, maar als ik bang ben dat ik er geen verstand genoeg van heb, doe ik het maar niet.

Moeten wel afgesloten dan, want zitten veel vossen en roofvogels en onze eigen schattige hondjes pakken echt elke vogel. Ik had het juist leuk gevonden als ze dan rond kunnen scharrelen, je ook wat contact met ze hebt etc.

Het schijnt wel goed voor je land te zijn als ze daar kunnen rondlopen.

Ir111

Berichten: 11992
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:07

@ Superpony, zo vergaat het mij dus ook! :D Of je doet het goed of niet. Ik kom er met de kippen niet uit, bang voor ongedierte, bang dat ik ze niet 'kip natuurlijk' genoeg kan houden, bang dat de lokale wildstand denkt dat ik een nieuw restaurant geopend heb.... Daarom tot nu toe geen kippen. Ideaal beeld hier is inderdaad, overdag de kipjes los op het erf, 's avonds in een veilig net hok.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:12

Ja, precies. Hok moet echt goed dicht, want in alle kieren kunnen beestjes ontstaan.

Voeding moet je echt weten. Zomaar wat neer kwakken en niet omkijken, kan eigenlijk niet.

Hier is teveel wild en ik ga me hechten, dus wil geen dode kipjes. Maar net wat je zegt; Dan moet je alles afsluiten, waar dat contact met ze juist zo leuk is en voor hun dat ze kunnen rondscharrelen, bomen in etc.

En wat doe je als je eigen honden ze pakken? je kan ook niet echt boos worden. Onze varkens zijn flink groter, maar mijn reu denkt al dat hij de varkens kan vermoorden. Uit elkaar houden is al een uitdaging, vooral omdat ze ze wel ruiken.

Ir111

Berichten: 11992
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:16

Mijn vriend is wel blij hiermee, om precies dezelfde reden hebben we ook geen schapen, konijnen, cavia's etc... :')

MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 14:28

Zwart is ook erg mooi inderdaad! Via de veiling is nog wel een goede tip. Houden we al voor wel meer dingen in de gaten.

Kippen willen wij ook nog graag, maar hebben we ook doorgeschoven naar "als de rest klaar is", want willen we dan ook wel goed aanpakken haha.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:37

Kippen houden is niet zo moeilijk hoor en hartstikke leuk :D

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:38

Zwart valt het mooiste weg vind ik :j

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:18

Staketsel ja :') Belg hier. Ik wist even geen ander woord. Staketsel betekent 'bouwsel'.
Maar het is dus een hondenhok, oké!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:19

Ethelate schreef:
Kippen houden is niet zo moeilijk hoor en hartstikke leuk :D


Ik heb heel veel info gekregen van mensen met kippen, maar als ik hoor wat ze allemaal kunnen krijgen.........
En het hok. Dat moet echt zonder kieren, goed af te sluiten etc. En dan de goede voeding....
Maar misschien is het ook een kwestie van doen en ervaren.


pmarena schreef:
Zwart valt het mooiste weg vind ik :j


Wij hebben rondom groen en bij de poel en de heuvel ook, maar dat zie je echt niet.......Had nooit aan zwart gedacht.

Wij hebben trouwens dik bruin/oranje koord en dat zie je ook niet. Het lint dan weer wel, maar is bij de bak de bedoeling ook.

Heb nu buitenom alleen wit met groen koord bovenop en hoopte dat dat zou wegvallen, maar zit wat te weinig groen in dat koord. Lijkt dus helemaal wit van een afstand.

Maar wij hebben een paar honderd boompalen gekocht. Misschien niet meest milieubewust, maar mooi dun en die vallen ook compleet weg in het zicht. Hadden er eerst een paar voor snel snel en beviel zo goed, dat ze 2x een lading hebben gebracht.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:25

Ethelate schreef:
Kippen houden is niet zo moeilijk hoor en hartstikke leuk :D


+1

nachthok gewoon even bewust bouwen, verven en alle naden afkitten. Dan heb je veel minder last van bloedluis. Voor roofvogels stuikjes/boompjes in de ren plaatsen en een haan nemen. Er voor zorgen dat er geen enorme aanvlieg route is. Nachtluikje voorzien.
Voeren is zo moeilijk niet met goed basis voer, een grasveld en een moestuin. En heel gezellig in de tuin inderdaad.
Alleen in de zomer mogen ze hier niet los in de tuin :r sta je met je blote voeten in de kippenstront.

MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 14:07

Gezien het weer wat er aan komt vandaag nog even kwaad gemaakt op de beplanting. En moet zeggen dat ik behoorlijk ben opgeschoten zo in mijn eentje!

De 10 rozen, 25 winterlindes, 25 hazelaars en 13 laatste haagbeukjes staan op hun plek :D Morgen wil ik dan nog een aantal losse zwarte elzen een plek geven (die als boom mogen gaan uitgroeien). Gok dat het er een stuk of 5 ~ 6 nog gaan zijn.

Na de vorst moet dan alleen het stukje "niemandsland" achter mijn laatste stukje track nog. Maar daarvoor moet er eerst nog wat opgeschoond worden en dat gaat morgen niet meer lukken. Is ook het meest natte stuk terrein, dus in die zin ook het minst erg als het daar wat later de grond in gaat. Daar komen dan ook nog 5 ~ 6 zwarte elzen en de laatste 12 or so meidoorns die we als struiken/bomen gaan laten uitgroeien. Heb ook nog een aantal wilgenstekken waar ik het eventueel mee op opvullen.


Net gepland is het wel wat lastig op de foto te krijgen haha

Afbeelding

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:06

Somber seizoen om in te planten hé. Je zet wat stokjes met hier en waar wat groen in de grond. De lente is dan toch veel leuker als je ziet dat er wat leven in komt hé! ;)

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:08

neile schreef:
Somber seizoen om in te planten hé. Je zet wat stokjes met hier en waar wat groen in de grond. De lente is dan toch veel leuker als je ziet dat er wat leven in komt hé! ;)

Tja, je moet er wat voor over hebben :D en wat fantasie.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:30

Dat is zo. Misschien is het plezier eens zo groot als je de vruchten van je werk pas een poosje later kan plukken?

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:45

neile schreef:
Dat is zo. Misschien is het plezier eens zo groot als je de vruchten van je werk pas een poosje later kan plukken?

Als ik de vergelijking trek met de verbouwing van ons huis: ja.
Je bedenkt iets; bouwt iets en als dan alles af is en past zoals je bedacht hebt, geeft dat voldoening.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 05:32

Helemaal waar.....maar direct resultaat van je werk zien is absoluut niet minder prettig vind ik hoor O:)

palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:40

Frustrerende dingen bij verbouwen zijn vooral die je later niet meer ziet zoals vloer en muren.

Prairy
Berichten: 9176
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:11

palousa_boy schreef:
Frustrerende dingen bij verbouwen zijn vooral die je later niet meer ziet zoals vloer en muren.

En elektra, installaties etc, waar nogal veel geld en tijd in gaat zitten inderdaad :')