[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 15:53

Prairy schreef:
palousa_boy schreef:
Frustrerende dingen bij verbouwen zijn vooral die je later niet meer ziet zoals vloer en muren.

En elektra, installaties etc, waar nogal veel geld en tijd in gaat zitten inderdaad :')


haha ja precies :+


De opening van de stalgang zit precies op het oosten, dus de hele stalgang ligt nu vol met sneeuw :') . En het waait er natuurlijk niet meer weg, dus het is een flinke bult inmiddels. Heb het voor nu maar even laten liggen aangezien er toch constant nieuwe bij komt nog. Had al bedacht dat ik er sowieso op enig moment weer deuren in wil, vandaag was daar een goede bevestiging voor :')

Her Fuchs vond de dikke laag sneeuw vooral wel heerlijk om in te slapen haha. Hij ziet er lekker wild uit zo :')


Afbeelding

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:04

Prairy schreef:
palousa_boy schreef:
Frustrerende dingen bij verbouwen zijn vooral die je later niet meer ziet zoals vloer en muren.

En elektra, installaties etc, waar nogal veel geld en tijd in gaat zitten inderdaad :')

Het gemak van mijn vak zit 'm in het resultaat :j
Daar moet je wat voor over hebben.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:29

Fuchs staat er tevreden bij zo lijkt het :D IJsje ook in zijn nopjes...? :)
Vindt de freule het ook wat....?

Nou hier is het rot koud hoor, Rena stond vanochtend te vernikkelen onder een laag ijs-sneeuw, die is te eigenwijs om binnen te gaan staan :(:) Heb voor nood wat dekentjes achter de hand (gebruiken we eigenlijk nooit dus jaren geleden voor het laatst gebruikt) dus ze staat sinds vanochtend onder een wollen deken met daar overheen een fleece deken en daar overheen weer een regendekentje..... was vanmiddag weer lekker warm en gelukkig ook goed droog geworden er onder. Lang leve wol *\o/*

Hopelijk wordt ze vannacht met de dekens niet weer zo'n ijsklontje. Zal vast een stuk beter gaan nu :j

Vooral onder de vloer vind ik zo waardeloos. Berg werk, tijd en geld voordat je eindelijk eens "kan beginnen".....

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:50

Bij mij zijn de dekens zelf de ijsklontjes. Kan ze zo rechtop zetten als ik ze af zou doen.

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:31

Haha hier ook keiharde dekens _O- En toch ook maar wat extra uit de kast getrokken na een rondje paarden... ze kunnen er toch niet allemaal zo goed tegen := Maar vooral de Friezen hier vinden 't maar wat leuk :')

Fuchs lijkt ook weinig onder de indruk :P

Nog meer plantjes!!! :D Blijf het zeggen: maar het gaat echt zo mooi worden bij jou :D Ga je de winterlindes ook laten uitgroeien als boom, of ga je die klein houden?

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:12

Nou hier nu zelfs de Shetteketet een dekentje op gedaan vanochtend..... Rena stond er nog prima warmpjes bij, wel hele voeten vol met grote ijsklonten...het zag er niet uit, alle voetjes van allebei waren 2x zo breed, het leek wel een hele erge huid-aandoening :(:)

De mini stond nu ook te trillen en wat ellendiger uit haar oogjes te kijken. Daar heb ik alleen een goed passend regendekentje voor....maar hopen dat dat dan een beetje de koude wind tegenhoudt en het wat makkelijker maakt. En nu hebben ze verplicht een paar uur stal-arrest om even op te warmen..... ik doe die stal echt nooit dicht normaal gesproken :=

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:05

Het was wel even pittig gister. Hopelijk nu gewoon alles mooi met sneeuw.

Had wel geprobeerd uit te mesten. Echt 4x een kruiwagen gevuld, maar geen idee of het sneeuw of mest was. Denk dat ik straks wel even wat in te halen heb qua werk en uitmesten, haha

Ze reageren allemaal toch anders op de storm.

Wij hebben wel in de storm de opening van de stal aan 1 kant kleiner gemaakt. Er kwam veel sneeuw binnen.

Was wel zo slim om wiesencobs klaar te zetten. Doe ik elke dag tussen de middag, maar na mijn lunch was de helft van het water bevroren. Lekker stom.

Hier zit ontzettend veel werk in wat je niet ziet. Wij hebben de aanbouw en garage nieuw en daar moeten allemaal leidingen en bedradingen heen. Veel lag klaar, maar gister door getrokken in huis. Meterkast is precies aan de andere kant, maar we hebben de helft van zolder vloer en het plafond open. Maar goed, je moet niet per ongeluk door het plafond naar beneden komen.

Omdat wij alles optimaal isoleren, gaat echt 2/3e van ons bervouwings budget wel op aan bouwmateriaal, aanleggen en dus isolatie, wat je straks allemaal niet meer ziet. Buiten het geld om, ook je arbeid.
Vooral omdat we het zelf doen en je toch ook wat gevoel bij de verbouwing van je eigen huis hebt.

MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 16:01

pmarena schreef:
Fuchs staat er tevreden bij zo lijkt het :D IJsje ook in zijn nopjes...? :)
Vindt de freule het ook wat....?

Nou hier is het rot koud hoor, Rena stond vanochtend te vernikkelen onder een laag ijs-sneeuw, die is te eigenwijs om binnen te gaan staan :(:) Heb voor nood wat dekentjes achter de hand (gebruiken we eigenlijk nooit dus jaren geleden voor het laatst gebruikt) dus ze staat sinds vanochtend onder een wollen deken met daar overheen een fleece deken en daar overheen weer een regendekentje..... was vanmiddag weer lekker warm en gelukkig ook goed droog geworden er onder. Lang leve wol *\o/*

Hopelijk wordt ze vannacht met de dekens niet weer zo'n ijsklontje. Zal vast een stuk beter gaan nu :j

Vooral onder de vloer vind ik zo waardeloos. Berg werk, tijd en geld voordat je eindelijk eens "kan beginnen".....


Madam Vi heeft zichzelf op stal geparkeerd en komt daar echt niet uit tenzij absoluut noodzakelijk voor af en toe een slok water haha :') ! Waar die andere twee onder de ijspegels zitten heeft zij er letterlijk maar 1 onder aan haar baard. Dus enige wat buiten komt is haar hoofd _O-

Wel heel fijn dat je de dekens dan nog achter de hand had! Het was nu ook wel echt even heel extreem zo...

Er is hier vandaag ook echt nog een enorme bult sneeuw bijgevallen! Het waait GELUKKIG ook niet meer zo enorm, daardoor waait de sneeuw natuurlijk ook niet meer zo weg. Kan wel zien dat de paarden de afwezigheid van de (harde) wind ook een stuk meer waarderen. Gisteren was het op een gegeven moment echt meer overleven. Vandaag zijn ze ook gewoon weer een rondje over de track gaan doen en hebben de heren nog even lekker lopen spelen.


xXutopiaXx schreef:
Haha hier ook keiharde dekens _O- En toch ook maar wat extra uit de kast getrokken na een rondje paarden... ze kunnen er toch niet allemaal zo goed tegen := Maar vooral de Friezen hier vinden 't maar wat leuk :')

Fuchs lijkt ook weinig onder de indruk :P

Nog meer plantjes!!! :D Blijf het zeggen: maar het gaat echt zo mooi worden bij jou :D Ga je de winterlindes ook laten uitgroeien als boom, of ga je die klein houden?


Nee Fuchs vind het wel mooi geloof ik, grotendeels dan haha. Maar vooral Sógi voelt zich geloof ik helemaal thuis nu :D Tja, je bent IJslander of niet hè.

Deel van de winterlindes worden bomen! Uit mijn hoofd ongeveer 8 die echt mogen uitgroeien. Het restant heb ik een klein stukje haag mee gezet in een hoekje. Had ik eigenlijk niet gepland, maar vond het er wel een geschikt punt voor. En dan kijk ik later wel of ik de haag daar verder ga doortrekken (en dus bij-bestel) of dat ik het zo laat.


superpony schreef:
Het was wel even pittig gister. Hopelijk nu gewoon alles mooi met sneeuw.

Had wel geprobeerd uit te mesten. Echt 4x een kruiwagen gevuld, maar geen idee of het sneeuw of mest was. Denk dat ik straks wel even wat in te halen heb qua werk en uitmesten, haha

Ze reageren allemaal toch anders op de storm.

Wij hebben wel in de storm de opening van de stal aan 1 kant kleiner gemaakt. Er kwam veel sneeuw binnen.

Was wel zo slim om wiesencobs klaar te zetten. Doe ik elke dag tussen de middag, maar na mijn lunch was de helft van het water bevroren. Lekker stom.


:+ Ja weken lukt nu buitenshuis niet zo geweldig haha

Hier laat ik het uitmesten tijdelijk even voor wat het is. Niet te doen met die enorme sneeuwval. De stal mest ik dan wel uit, maar de rest zie ik later wel weer... Gaat een enorme bende worden met alle dooi vrees ik -O- . Maar het is even wat het is...

Op foto's altijd lastig te zien, maar het is echt een enorm pak inmiddels. Op de minder diepe stukken al snel 20cm. Maar ook hele stukken waar het opgewaaid/verzameld is van 50cm tot meer dan een meter. Mijn man heeft gisteravond ook nog twee auto's uitgegraven die de bocht rond ons huis niet doorkwamen en vast kwamen te zitten in de sneeuw :+
Afbeelding


IJspegels overal haha. De andere kant was nog erger en Dailey had er ook een paar die echt heul lang waren. Die heb ik maar even zoveel mogelijk afgebroken zodat het niet zo aan zijn haar trekt
Afbeelding


Nu de wind niet meer zo extreem is portie stro in de stal gemikt voor ze. En deze dagen voer ik ook onbeperkt los hooi. Wel heel komisch hoe de eerste uren dat heeeeel enthousiast wordt gegeten en ze eigenlijk binnen een dag al van die verwende monsters worden die gaan lopen piepen dat niet elk plukje even lekker is :+
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:46

Nou ik heb hier ook volledig tegen mijn principes een bult los hooi neergelegd in beide stallen en zelfs buiten de stal waar Rena het liefste staat nu de hele tijd. Maar ik word er zo zouteloos van dat ze dan de helft verstampen, pis en stront er in....

MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 19:20

pmarena schreef:
Nou ik heb hier ook volledig tegen mijn principes een bult los hooi neergelegd in beide stallen en zelfs buiten de stal waar Rena het liefste staat nu de hele tijd. Maar ik word er zo zouteloos van dat ze dan de helft verstampen, pis en stront er in....


Ja het zijn altijd goede herinneringen waarom je het normaal anders aanpakt zullen we maar zeggen :+

MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 11:22

Stuk beter te doen nu qua weer met het zonnetje erbij :D Qua verzorging kost het allemaal enorm veel energie nu, wat ben ik dan weer blij dat het water normaal gesproken automatisch gaat :+ . En qua hooi krijgen ze nog steeds een heel deel los. Hoop dat vandaag met het zonnetje de palletbox ook weer genoeg ontdooid om te kunnen gebruiken want man, wat maken ze er een bende van...

Ze zijn wel erg blij met het zonnetje. Alle ijspegels waarin ook gelukkig al snel weer verdwenen. Stuk comfortabeler voor ze!

Gisteren even een korte video gemaakt met de drone en een foto. Misschien dat ik er van het weekend nog even wat meer tijd voor neem.


De honden vinden het ook heerlijk zo :D
Vooral Lyra gaat elke keer head first de sneeuw in :') Komen de Husky genen van haar opa even extra naar boven denk ik :D En een lol dat ze er mee heeft. Ze komt ook regelmatig met een hoopje sneeuw op haar neus de woonkamer weer in, heeft ze weer lopen sneeuw-hengelen vanuit het kattenluikje :') ;p
Afbeelding


En echt compleet wat anders, ik overwoog al járen om een aquarium op te zetten met wat garnaaltjes. Mede door een topic op Bokt werd dat weer aangewakkerd en met het weghalen van de kerstboom miste ik toch een beetje dat extra beetje gezellige licht wat dat bracht. Eén en één is drie :D Paar weken extra ingelezen en de nodige video's gekeken en ik heb een aquarium :D De bak heel lief gekregen van de man van mijn schoonmoeder die hij over had. En zelfs onder water kan ik het niet laten een "track" te maken _O- . Hij staat nu net een paar dagen dus moet nog een paar weken indraaien voor de bewoners er in kunnen.
Afbeelding

Moet zeggen dat het ook wel eens verfrissend is om een "landschap" in een dag of twee in te kunnen richten en dat je niet met zwaar materiaal etc. aan de gang hoeft, of tig keer op en neer hoeft te lopen voor allemaal gereedschap etc :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:40

Dat zeulen met water is wel vermoeiend inderdaad, ook al doe je het met een slang, die moet je daarna toch weer leegmaken en warm genoeg wegleggen.

Ik gebruik onze palletboxen gewoon, gooi het hooinet gewoon bovenop de sneeuw. Normaal werken we in twee bakken met een houten frame met net over de hooinetten heen, die laten we nu even weg (niet in de laatste plaats omdat ze vastgevroren zitten aan de bodem van de bakken O:) )

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:56

Wat een leuke bak al zo! Ik vind een aquarium zo rustgevend om naar te kijken. Ooit wel aan begonnen, maar vond het toch nog vrij ingewikkeld.

Leuk om te filmen met sneeuw.

Ik vind het heel mooi hoe het sneeuw zich verplaatst heeft. Ik heb kale plekken, maar ook sneeuwheuvels met reliëf. Ik probeer er foto's van te maken, maar lukt me nog niet zo.

Ik had eerst 3 paden afgesloten, maar sinds gister weer de achterkant open en daar hooi gegeven. Ze zijn heel voorzichtig altijd met dat soort dingen.
Maar ik weet ook dat zodra het gaat dooien, de benen om je oren gaan vliegen. Had ze zaterdag ook nog flink laten uitrazen voor alles begon.

Onze douche is wel elke dag smerig. Vullen daar steeds warm water om de waterbak gangbaar te houden. Wordt wel allemaal anders, maar voor nu moet je toch wat.

Hebben jullie een weerstation? En werkt dat goed? Ik zit er hard over na te denken. Ik heb nu geen idee hoe koud het achter is overdag of 's nachts. Je kan er niks aan veranderen, maar geeft misschien toch wat houvast.

palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:34

Wij hebben een tijdje een weerstation gehad die via radiosignaal geüpdate zou moeten worden maar wij zaten toevallig net in een hoekje waar geen ontvangst was dus die is weer terug gegaan. Wie weet proberen we ooit een andere

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:32

HAHAHAHA die opmerking over de rust die een aquarium inrichten geeft ipv al dat zwaar materiaal. Ik heb geen aquarium maar kan er me echt wel wat bij voorstellen. Zalige opmerking!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:07

Marlies, ik heb je getagd op fb. Zo toevallig en grappig...........Geen idee hoe ik het hiet krijg.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:39

Jij bent echt goed met inrichten. Je paddock paradise is superleuk en je aquarium is zo ook al mooi om te zien terwijl er nog geen bewoners zijn. De rust die je ervaart bij het inrichten van een aquarium - deze grootte is ook lekker behapbaar - zie je nu al terug. Mooi meditatief momentje.

MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 09:11

Hilary schreef:
Dat zeulen met water is wel vermoeiend inderdaad, ook al doe je het met een slang, die moet je daarna toch weer leegmaken en warm genoeg wegleggen.

Ik gebruik onze palletboxen gewoon, gooi het hooinet gewoon bovenop de sneeuw. Normaal werken we in twee bakken met een houten frame met net over de hooinetten heen, die laten we nu even weg (niet in de laatste plaats omdat ze vastgevroren zitten aan de bodem van de bakken O:) )


Haha ja dat vastvriezen is een ding :+ Heb een paar dagen nu met zon erbij in de middag er wel wat onder kunnen doen weer. Had niet echt de zin om met netten in de bakken te gaan lopen prutsen weer, heb er dan ook geen goede bevestigingspunten voor nu, en die van mij zijn ZO LOMP.


neile schreef:
HAHAHAHA die opmerking over de rust die een aquarium inrichten geeft ipv al dat zwaar materiaal. Ik heb geen aquarium maar kan er me echt wel wat bij voorstellen. Zalige opmerking!

:')


Maflinger_S schreef:
Jij bent echt goed met inrichten. Je paddock paradise is superleuk en je aquarium is zo ook al mooi om te zien terwijl er nog geen bewoners zijn. De rust die je ervaart bij het inrichten van een aquarium - deze grootte is ook lekker behapbaar - zie je nu al terug. Mooi meditatief momentje.

Dankje :o :o :o



@Superpony, wij gebruiken verder geen weerstation ofzo. Houdt wel via apps het weer wat in de gaten. Maar uiteindelijk is het toch gewoon wat het is.


Ben benieuwd hoe het er aankomende week uit gaat zien met alle dooi én extra regen :') . Zal wel een mooie bende worden in combinatie met al het uitmesten wat niet/amper is gebeurd omdat alles toch gelijk vast vroor. Ach nou ja. Gaan we ook gewoon wel weer zien :')

Had toch nog even geprobeerd ook wat foto's in de sneeuw te maken, maar in je eentje vs. drie paarden is dat geen doen :+ . En mijn ong. 13 jaar oude camera was al niet zo geschikt voor actiefoto's, met de vorst had hij er helemaal geen zin meer in :knuffel: . Maar deze vond ik - ondanks niet goed scherp- toch wel leuk gelukt van de Duitse stamper <3


Afbeelding

Prairy
Berichten: 9176
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:06

Mooie foto hoor!

Ik heb tot nu toe alleen in de zomer met water gezeuld, kijk niet heel erg uit naar de winter versie :')

Denk toch dat ik maar ergens een verwarmd water punt ga laten maken :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:20

Ik ben ook geen fantastische fotograaf, maar vind het ook leuk om de herinneringen te hebben. Camera's verouderen ook zo snel tegenwoordig.

Wel een mooie foto.

Wij slepen water uit de douche. Als we klaar zijn met verbouwen zit achter een deur en kunnen we een slang van warm water naar de drinkbak doen in nood. Dan kan de slang in de natte ruimte.
Maar we willen wel een automatische bak erbij. Hoorde alleen dat die ook overal evengoed bevriezen in buitenstallen, dus voor zo een week als dit, is het fijn om een back up te hebben.

En eerlijk........ik sleep 2x per dag een gieter en emmer en mijn man loopt de rest.

Ik dacht meer aan een weerstation om plaatselijk vooruit te kunnen handelen. 3 hebben dit jaar wel weer dekens op en wil weten of het niet te warm wordt bijv. Of buitenbakken leeghalen als het heel hard gaat regenen. Of een pad afsluiten.
Meer zeg maar om uren vooruit te handelen zoals 's nachts. Ik laat het meestal wel los, maar ook weleens spijt gehad dat ik het verkeerd had ingeschat.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:30

superpony schreef:
Ik ben ook geen fantastische fotograaf, maar vind het ook leuk om de herinneringen te hebben. Camera's verouderen ook zo snel tegenwoordig.

Wel een mooie foto.

Wij slepen water uit de douche. Als we klaar zijn met verbouwen zit achter een deur en kunnen we een slang van warm water naar de drinkbak doen in nood. Dan kan de slang in de natte ruimte.
Maar we willen wel een automatische bak erbij. Hoorde alleen dat die ook overal evengoed bevriezen in buitenstallen, dus voor zo een week als dit, is het fijn om een back up te hebben.

En eerlijk........ik sleep 2x per dag een gieter en emmer en mijn man loopt de rest.

Ik dacht meer aan een weerstation om plaatselijk vooruit te kunnen handelen. 3 hebben dit jaar wel weer dekens op en wil weten of het niet te warm wordt bijv. Of buitenbakken leeghalen als het heel hard gaat regenen. Of een pad afsluiten.
Meer zeg maar om uren vooruit te handelen zoals 's nachts. Ik laat het meestal wel los, maar ook weleens spijt gehad dat ik het verkeerd had ingeschat.

Gewoon een verwarmde drinkbak en tracing op je waterleiding, probleem opgelost.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:41

ikke schreef:
superpony schreef:
Ik ben ook geen fantastische fotograaf, maar vind het ook leuk om de herinneringen te hebben. Camera's verouderen ook zo snel tegenwoordig.

Wel een mooie foto.

Wij slepen water uit de douche. Als we klaar zijn met verbouwen zit achter een deur en kunnen we een slang van warm water naar de drinkbak doen in nood. Dan kan de slang in de natte ruimte.
Maar we willen wel een automatische bak erbij. Hoorde alleen dat die ook overal evengoed bevriezen in buitenstallen, dus voor zo een week als dit, is het fijn om een back up te hebben.

En eerlijk........ik sleep 2x per dag een gieter en emmer en mijn man loopt de rest.

Ik dacht meer aan een weerstation om plaatselijk vooruit te kunnen handelen. 3 hebben dit jaar wel weer dekens op en wil weten of het niet te warm wordt bijv. Of buitenbakken leeghalen als het heel hard gaat regenen. Of een pad afsluiten.
Meer zeg maar om uren vooruit te handelen zoals 's nachts. Ik laat het meestal wel los, maar ook weleens spijt gehad dat ik het verkeerd had ingeschat.

Gewoon een verwarmde drinkbak en tracing op je waterleiding, probleem opgelost.


Ik hoor overal dat die ook nu bevriezen in de buitenstallen en wij hebben alleen maar buiten. Er ligt nu nog geen waterleiding naar de schuur, maar we gaan er wel rekening mee houden.

Nu is het een ibc vat met ongeveer 300 liter water en vangt ook regenwater op van het dak. Die blijft evengoed ernaast.

Maar we kunnen straks heel makkelijk een paar meter warm water van binnen naar buiten brengen.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:59

superpony schreef:
ikke schreef:
Ik hoor overal dat die ook nu bevriezen in de buitenstallen en wij hebben alleen maar buiten. Er ligt nu nog geen waterleiding naar de schuur, maar we gaan er wel rekening mee houden.

Nu is het een ibc vat met ongeveer 300 liter water en vangt ook regenwater op van het dak. Die blijft evengoed ernaast.

Maar we kunnen straks heel makkelijk een paar meter warm water van binnen naar buiten brengen.

Installatie is een vak. Er zijn niet zoveel mensen die dat verstaan.

Ik durf jou te garanderen dat de boel niet bevriest als je het op mijn advies aanlegt.

Punt is dat je het secuur moet doen, netjes isoleren en hufterproof afwerken. Je bent er niet met een lintje en een overbuisje op de waterleiding.

Achterom
Berichten: 23064
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:18

ikke schreef:
superpony schreef:
Ik ben ook geen fantastische fotograaf, maar vind het ook leuk om de herinneringen te hebben. Camera's verouderen ook zo snel tegenwoordig.

Wel een mooie foto.

Wij slepen water uit de douche. Als we klaar zijn met verbouwen zit achter een deur en kunnen we een slang van warm water naar de drinkbak doen in nood. Dan kan de slang in de natte ruimte.
Maar we willen wel een automatische bak erbij. Hoorde alleen dat die ook overal evengoed bevriezen in buitenstallen, dus voor zo een week als dit, is het fijn om een back up te hebben.

En eerlijk........ik sleep 2x per dag een gieter en emmer en mijn man loopt de rest.

Ik dacht meer aan een weerstation om plaatselijk vooruit te kunnen handelen. 3 hebben dit jaar wel weer dekens op en wil weten of het niet te warm wordt bijv. Of buitenbakken leeghalen als het heel hard gaat regenen. Of een pad afsluiten.
Meer zeg maar om uren vooruit te handelen zoals 's nachts. Ik laat het meestal wel los, maar ook weleens spijt gehad dat ik het verkeerd had ingeschat.

Gewoon een verwarmde drinkbak en tracing op je waterleiding, probleem opgelost.

Precies, hebben wij hier ook, ideaal! Eerder moest ik in de winter ook altijd met water slepen bij vorst, maar dat is sinds een paar jaar dus verleden tijd.
En nee, dat bevriest echt niet zomaar als je het netjes aanlegt :n Hier ook buitenstallen, maar de boel functioneert nog steeds uitstekend, ondanks dat het hier het koudste plekje van Nederland was.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:27

Mooie reden ook om het paardenbestand een beetje in toom te houden, hier met anderhalve pony elke ochtend en avond 2 emmers erbij, dat is 1 keer lopen (en dan nog een keer lopen voor de warme prak ;) ) dat is nog prima te doen :)