[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:54

ikke schreef:
Installatie is een vak. Er zijn niet zoveel mensen die dat verstaan.

Ik durf jou te garanderen dat de boel niet bevriest als je het op mijn advies aanlegt.

Punt is dat je het secuur moet doen, netjes isoleren en hufterproof afwerken. Je bent er niet met een lintje en een overbuisje op de waterleiding.


Oke, wil wel weten welke jij adviseert dan?

Ik ga er vanuit dat de grote stallen met x aantal buitenstallen het goed/professioneel hebben laten aanleggen.

Waar wij stonden, die wilde besparen en zette het uit als de paarden buiten liepen. Elke avond dus raak en alles bij de koppelingen boven de drinkbakken bevroren. Wij hebben het nog geisoleerd, maar moesten alsnog elke avond alles losbranden. Maar die man wilde dus besparen en was eigenwijs.

Wij hebben nu aanbouw en garage alles zelf aangelegd en geisoleerd. Huis is niet volledig of goed geisoleerd nog, maar gelukkig bevriest niks. Was er wel wat bang voor.

Op wintersport hadden we ooit vrij hoog een blokhut en moest de kraan blijven druppelen. 2x vergeten en dan moest die boze man weer komen. Heb ik echt iets aan over gehouden }>

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:46

Het merk is niet zo spannend, het gaat erom hoe je het installeert en, zoals je al gemerkt hebt, ermee omgaat.

Het ontdooien van al die drinkbakken heeft 'm ongetwijfeld meer energie gekost dan zo'n systeem aan laten staan. Maar als je geen idee hebt waar je over praat, doe je dergelijke domme dingen. Penny-wise-pound-foolish zeggen de Britten dan.... }>

Je leidingen netjes voorzien van tracing, slagje om de kraan heen. Vast zetten met goede (RVS) bandjes en daarna goed isoleren en waar nodig, mechanisch beschermen.

Drinkbak aan de onderzijde lusje er onderdoor en isoleren. Dan blijft ook het drinkdeel ontdooit :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 02:47

ikke schreef:
Het merk is niet zo spannend, het gaat erom hoe je het installeert en, zoals je al gemerkt hebt, ermee omgaat.

Het ontdooien van al die drinkbakken heeft 'm ongetwijfeld meer energie gekost dan zo'n systeem aan laten staan. Maar als je geen idee hebt waar je over praat, doe je dergelijke domme dingen. Penny-wise-pound-foolish zeggen de Britten dan.... }>

Je leidingen netjes voorzien van tracing, slagje om de kraan heen. Vast zetten met goede (RVS) bandjes en daarna goed isoleren en waar nodig, mechanisch beschermen.

Drinkbak aan de onderzijde lusje er onderdoor en isoleren. Dan blijft ook het drinkdeel ontdooit :D


Oke, dank je wel. Ik ga het even ergens opslaan. ML moet het doen, haha

Die eigenaar van die stal had zelf niks met paarden. Geen idee waarom hij een pensionstal had. Hij leek aardig, maar wilde overal op besparen.

Hij deed er niks aan. Moesten de mensen maar zelf doen. Wij hebben wat geprobeerd met isolatie toen, maar de koppeling boven de drinkbak bevroor en de duwstang zelf.
Ik zette gewoon de gasbrander erop.......Maar was eerst even vergeten dat isolatie dan smelt, haha

Wij moeten eerst nog waterleiding naar de schuur brengen.

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:19

ikke schreef:
Drinkbak aan de onderzijde lusje er onderdoor en isoleren. Dan blijft ook het drinkdeel ontdooit :D


Hoe isoleer je de drinkbak?

In mijn oude stal hield ik alleen het drinkdeel niet ontdooit als het heel hard vroor. Twee keer per dag met de waterkoker een beetje kokend water er in en dan ging het goed. In mijn nieuwe stal moet ik de tracing nog aanleggen. Iets met lock down en lastig aan buisisolatie kunnen komen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:02

YvonneV schreef:
ikke schreef:
Drinkbak aan de onderzijde lusje er onderdoor en isoleren. Dan blijft ook het drinkdeel ontdooit :D


Hoe isoleer je de drinkbak?

In mijn oude stal hield ik alleen het drinkdeel niet ontdooit als het heel hard vroor. Twee keer per dag met de waterkoker een beetje kokend water er in en dan ging het goed. In mijn nieuwe stal moet ik de tracing nog aanleggen. Iets met lock down en lastig aan buisisolatie kunnen komen.


Gewoon grijze buis isolatie? Heb er laatst 25 bij Gamma besteld en opgehaald. Maar zat wel boven de min 20 euro met nog wat meer dingen.

De kluswijs hier is iets duurder, maar ook makkelijker met bestellen en ophalen. En de agrarische winkel hier heeft ook dat soort dingen en kan je ter plekke aan het loket bestellen en meenemen.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 13:06

Prairy schreef:
Mooie foto hoor!

Ik heb tot nu toe alleen in de zomer met water gezeuld, kijk niet heel erg uit naar de winter versie :')

Denk toch dat ik maar ergens een verwarmd water punt ga laten maken :+


Haha heb ik ook al wel overwogen zo tijdens het slepen met water :') . Lichte kruiwagen met een H2go bag scheelt wel een boel vind ik. Met emmertjes lopen begin ik echt niet aan (gaat mijn lijf ook niet trekken). Maar dan kom je ook toch weer terug op "waar stop je je geld in". Heb nog zó enorm veel dingen die ik zou willen... Sommige noodzakelijk, veel "wants" en nog veel meer gewoon toffe ideeën :') . En hoe vaak hebben we het in NL dan dat het echt langere tijd vriest? Tja. Dus voor nu houdt ik het maar nog bij mopperen gedurende die paar dagen/weken per jaar :Y)


pmarena schreef:
Mooie reden ook om het paardenbestand een beetje in toom te houden, hier met anderhalve pony elke ochtend en avond 2 emmers erbij, dat is 1 keer lopen (en dan nog een keer lopen voor de warme prak ;) ) dat is nog prima te doen :)


Poeh ja dat is een ding wat zeker is! Ik heb met die drie gewoon de keus gemaakt de mest te laten voor wat het was (alleen de stal natuurlijk wel bijgehouden). Maar lees dan ook van de mensen die er 10 hebben staan... Of mensen met een PP pensionstal die er 20 hebben staan... Je zal daar de mest maar van moeten opruimen na zo'n periode sneeuw en vorst... Die hebben die hele periode dus staan bikken en doen. Mij niet gezien :+


Als we de waterbak definitief gaan aansluiten ivp zoals nu met een losse tuinslang ga ik overigens wel de leiding wat dieper ingraven. Dat gaat al een boel schelen. En zal tegen die tijd nog eens een keer extra kijken naar de kosten van een opzet zoals Ikke aangeeft. Voorlopig teveel andere prioriteiten.

Gelukkig is het nu hard aan het dooien! Er ligt wel nog een behoorlijk pak, dus dat zal straks wel een mooie sloot water zijn. Hopelijk zakt het snel een beetje weg, dan kan de laatste aanplant ook de grond in!
Afbeelding

Trouwens tijdens de vorst ook nog het gaat in de platen in de bijkeuken gepatched. Dat was al een klein gat en hebben we toen verder opengebroken het weghalen van dat wespennest. Was echter wel wat fris, zo'n halve vierkante meter waar je recht tegen dakfolie en dakpannen aan kijkt en aangezien we daar ook douchen. Dus prachtig twee restjes er provesorisch tegen aan gezet. Heb even hardop zitten lachen om de "lappendeken" :') . Uiteindelijk gaan we die hele bijkeuken ook nog strippen en netjes opnieuw opbouwen, dus voor nu was "dicht" afdoende.


Afbeelding

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:15

Tussen alle andere lapjes valt het eigenlijk niet eens op als iets "nieuws" zeg maar :=

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:02

Met het aanleggen van de waterleiding is het handig om tot aan de kraan tyleenslang te gebruiken die kan meer hebbn dan koperen leiding.

Kruip weer onder mijn steen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:27

marga1 schreef:
Met het aanleggen van de waterleiding is het handig om tot aan de kraan tyleenslang te gebruiken die kan meer hebbn dan koperen leiding.

Kruip weer onder mijn steen.


Inclusief de koppelingen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:42

Wij hebben een hele grote rol van die hele dikke tyleen slang liggen. gaat van grondwater pomp naar sproeien van de bak. Die maat werd aangeraden voor de druk geloof ik? Maar is niet geschikt voor drinkwater.
Drinkbakken komen ook niet op grondwater.

Onze tuin ligt al half open vanwege de riolering, dus is leidingen neerleggen nu wel het moment. Zijn ook niet de kosten echt, maar wel even werk. Wil toch drinkbakken, dus dan wel in 1 keer goed.
Het is maar 1 of 2 weken echte ellende en regelen, maar het is ook fijn als dat niet hoeft. Ik doe zelf wat ik kan, maar de rest komt op ML aan en dat hoeft dat niet.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 17:55

pmarena schreef:
Tussen alle andere lapjes valt het eigenlijk niet eens op als iets "nieuws" zeg maar :=


Haha ja mooi he :') "De charmes van een oud huis"
Of zoals de makelaar zou zeggen "veel authentieke elementen" :')


En goede tip van de tyleenslang inderdaad. Dat is nu als het goed is ook al het geval. Moet zeggen dat voor de boel open lag op het erf door afbreken van die schuur het ook heel lang goed bleef gaan qua water in de schuur met vorst. Ondanks dat de slang echt maar op 30cm diepte bleek te liggen. Maar wil het dus wel nog een keer opnieuw en dan dieper. Vóór we het erf opnieuw bestraten haha.

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:03

marga1 schreef:
Met het aanleggen van de waterleiding is het handig om tot aan de kraan tyleenslang te gebruiken die kan meer hebbn dan koperen leiding.

Kruip weer onder mijn steen.


Dan moet je met tracing wel de slang beplakken met aluminiumtape ivm geleiding van de warmte. Ik heb de buisisolatie nog liggen van de oude stal en heb er ca. 5 meter bij nodig dus dan kom ik nooit aan de 20 euro. Gamma zit hier niet en bij karwei hebben ze het niet in het click en collect assortiment zitten. Komt goed de waterbakken zijn ook pas sinds een maand ofzo pas weer aangesloten en daar ben ik al erg blij mee.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:38

Dus tracing werkt niet goed bij een tyleenslang? :P

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:21

xXutopiaXx schreef:
Dus tracing werkt niet goed bij een tyleenslang? :P

Het werkt wat minder doordat tyleen de warmte niet zo goed geleid. Daarom plak je er aluminiumfolie op.
Maar op een dunne slang (pak weg tot 25mm), goed geïsoleerd en de tracing consequent aan de onderzijde van de leiding (warmte stijgt op), kom je ook een heel eind.

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:30

Ik ben niet de TS maar misschien kan de vorstvrij maken een eigen topic starten? Ik kijk graag mee met de verbouwing van TS maar haak af als dit soort berichten blijven komen.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:33

Vorst is voorlopig weer voorbij! En de sneeuw weg als 't goed is.. dus ben benieuwd hoe het eruit ziet Marlies! :D
Kwam er nog een hoop verborgen troep onder de sneeuw vandaan?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:08

Staan de plantjes en bomen er nu in? Kwam je de grond in??

Ik wilde maandag een paaltje in de grond zetten, maar wilde niet helemaal. (bij ML wel natuurlijk )

Wij hebben nog sneeuw liggen. Waar het een heuvel was, ligt het nog...........wel een beetje vies grijs geworden. Maar wie nog een sneeuwpop wil maken in de zon; welkom :)

anca

Berichten: 1788
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:22

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het nu gaat.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 09:31

Alle planten zitten gelukkig in de grond :D :D Moet nog wel een paar wilgen weer overeind zetten. Die hadden we geplaatst toen het nog erg nat was en konden we daardoor amper "aanstampen". Dat wil ik vandaag of morgen even doen, dan is project aanplant voor dit jaar eindelijk klaar :D .

Heb nog besloten om een stukje track te laten staan wat ik achterin eigenlijk weg zou halen zodat ze daar niet "rechtdoor" konden. Maar ze gebruiken dat stuk track in zomer erg graag om volle kracht naar voren te galoperen en vond het toch wel praktisch dat ik daar met de trekker nog makkelijk langs kan. Track wel wat versmalt (was tijdelijk bijna 6 meter breed) en er gelijk nog een stukje haag langs gezet :D
Het zijn 4 soorten wilgen (in elk geval boswilg, amandelwilg, schietwilg) gemengd met gele kornoelje. Moet het cord nog even verder installeren/doortrekken. Maar moet toch eerst die omgevallen wilgen even regelen voor de paarden hier weer op de track mogen (liggen grotendeels tegen de omheining namelijk).
Afbeelding

Met de laatste storm ook nog twee grote "takken" naar beneden gekomen. 1 was braaf precies op de track gevallen, de andere wel vol op de omheining.

Weet ik weer waarom ik die trackhelft altijd afsluit bij heftige wind :+
Afbeelding

Afbeelding

Verder zijn we in huis bezig met de laatste rommelkamer. Hier had ik helemaal in het begin wel de zwaar verschimmelde ( :r ) vloerbedekking uit gesloopt en een deel van de kast gesloopt, maar was verder nog weinig aan gebeurd. Het was een beetje rommel-verzamel-hok geworden :') Zoals dat gaat....

Geen echt goede "voor" foto gemaakt, maar hier was groot deel van de rommel er al uit, incl. kleine photobomb van mijn man :+
Afbeelding

Helemaal leeg, kast er verder uit gesloopt en eerste laag muurverf er op
Afbeelding


En de status op dit moment. Steunpaal ook in de lak en eerste laag egaline op de vloer. Hier gaan we nog een laagje overheen doen aangezien het nog niet helemaal goed gelukt is. Goed oefenprojectje weer :D Er komt daarna alleen nog betonverf op. Het oude wasbakje wil ik nog vervangen door een uitstortgootsteen.
Afbeelding
Het is allemaal niet mega prachtig afgewerkt, maar we willen natuurlijk nog steeds op termijn het hele huis gaan strippen van binnen en volledig opnieuw opbouwen. Dan is het zonde om nu heel veel moeite (en goed) in een tijdelijke ruimte te stoppen. Maar aangezien dat waarschijnlijk zeker nog wel een paar jaar gaat duren wilden we het wel een beetje opknappen. Al is het maar zodat het even weer echt een beetje fris en schoon is. En zoals de vloer was echt een "kom" in plaats van enigszins recht. Dat is niet heel handig met een stelling met aquaria... En we gebruiken dit soort projectjes dus ook graag als oefenprojecten om handiger te worden qua klussen en dingen uit te proberen :D . Voor een tijdelijke ruimte niet zo erg als dingen niet helemaal lukken zoals bedacht.

Ik heb via marktplaats heel gunstig een kweekstelling over kunnen nemen. Planning is om (hopelijk) te kunnen gaan kweken met mijn kogelvissen en in deze ruimte dus de jonkies op te kweken. Daarnaast komt er nog een stelling met diverse kweken van voerdieren te staan.

anca

Berichten: 1788
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:38

Ik volg vol bewondering al jullie werk. Maar wat wordt het prachtig *\o/*

Muga

Berichten: 2076
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:40

Heel gaaf!! Lekker bezig hoor! Paarden hebben maar weer mazzel, nog lekker racen!

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:45

Cool! Echt, hoe een beetje verf al zoveel kan doen.

Tip voor je betonverf, de eerste laag verdunnen met 1/10 terpentine. 2e laag ook iets, derde laag vol verf. Dat heb ik de eerste keer wel gedaan, en nu in ons huidige huis niet.

Laat ook de egaline echt even goed drogen voor je gaat schilderen, anders laat de verf heel snel los.

Zoals bijna alles wat ik aan klustips aanraad, uit eigen ervaring hoe het niet moet :')

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:15

Ooh, dat zijn toch mooie updates! De kamer lijkt nu 2x zo groot.
Mooi kweekkamertje ;)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:50

Ja dat is het nadeel van grond hebben, als er bomen vallen etc geeft dat een hoop werk.

Hier ook bezig met een boom opruimen. Was een grote eik ongevallen afgelopen winter en het was daar te nat om hem meteen op te ruimen. Nu wil ik er gaan zaaien dus moet de boom echt aan de kant :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:46

Dat ziet er al beter uit.

Balen van die gevallen boom/takken. Ik dnek dat hier ook wel wat gaat vallen een keer, maar is van de gemeente en die doen niks. Hoorde net wel weer flink kraken en de bomen in het bos doen echt een dansje.

Het is fijn als het opruimt en opfrist. We hebben net een stuk tuin opgeruimd en dat geeft zo een beter gevoel. Ook als je direct effect hebt van je werk, is dat wel een boost. Veel gaat in werk zitten wat je niet ziet.

Staat alles al in de knop? Ik loop echt vol trots rond en bekijk elke plant en boom. Kan ook bizar hard gaan.