[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:01

Mijn god, wat een droomhuisje! Super idyllisch.
Die woonkamer idd, waanzinnig! <3
Ik weet niks van verbouwingen etc. maar ik ga zeker volgen.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 14:52

zimbabwe schreef:
GAAF!!! heel veel succes met jullie project, ik volg..

Een gratis tip: volgens mij ligt er iets van zeil in de slaapkamer zo te zien? Je moet even goed checken of dat geen asbesthoudend spul is voordat je het eruit trekt...


Nee, dat is vloerbedekking. Als het goed is zit er verder geen asbest op/in de vloeren.

pjotrg schreef:
-knip-
Enne... houd ons op de hoogte!

Bedankt voor je input! Voor een heel deel zijn het dingen waar we al mee bezig zijn/over na denken. Hoop wel dat wij het 3x verplaatsen van bijvoorbeeld een keuken kunnen voorkomen haha :D En idee is wel om te blijven posten hier gedurende de komende jaren!

pmarena schreef:
Wel fijn dat schoonvader wat kluservaring heeft! En als de aannemer van goede wil is om jullie wat aan de hand te nemen en letterlijk "huiswerk" te geven van klussen die jullie zelf kunnen doen, dan kan je zo ook wat geld besparen :j

Dat klussen nog over doen na 10 / 15 jaar zou ik wel proberen te voorkomen hoor, dat is eigenlijk de grootste fout die wij gemaakt hebben bij ons huis van 100 jaar oud.
-knip-

Ja dat is zeker fijn! En aannemer gaat ons zeker verder op weg helpen, dus dat is ook fijn!
Met klussen opnieuw doen denk ik overigens dan meer aan formaat "de wc opnieuw betegelen" dan wat jij noemt :') Maar de tijd zal het leren haha!
Wel echt een enorme ellende wat jullie tegenkwamen zeg! Hoop dat ons dat bespaart blijft. Scheelt wellicht iets dat de bovenverdieping bij ons geen leefruimte is en we er al vanuit gaan dat we rommel onder het plafond gaan tegenkomen.

De bijkeuken ligt nu gunstig ten opzichte van de paarden. De woonkamer richting de wei was mooier geweest, maar huis ligt nu eenmaal sowieso paralel aan het weiland. Maar we gaan zeker gewoon rustig opnieuw oriënteren als we erin zitten! Eén van de brainstorm ideeën nu is dat we op termijn richting het weiland met een aanpassing aan het dak wellicht een schuifpui/openslaande deuren zouden kunnen maken met een veranda er aan vast. Maar er zijn een heleboel dingen eerst belangrijker.


Boras schreef:
Dat wordt interessant om te volgen, leuk!

Ik ben misschien de enige die niet goed door de zooi heen kan kijken.
Maar ik laat me heel graag verrassen. Veel succes de komende jaren :)

Hopelijk kunnen we in elk geval voor het beeld de hoeveelheid zooi al wat terugbrengen :D

noviceh schreef:
Wat leuk! De plannen voor de toekomst klinken heel mooi! Verhuizen de paarden gelijk met jullie mee of komen die later?


Nee, dat wordt vrijwel zeker wat later omdat ik eigenlijk eerst die asbest weg wil hebben en huis even de grootste prio is voor ik met de wei aan de gang ga.

Rongyos schreef:
Tijdens onze badkamer verbouwing die wat uitliep hadden we een douchecabine gehuurd. Deze stond bij ons op zolder en was aangesloten op wateraanvoer bij cv ketel en de afvoer liep via wasmachine afvoer pijp. Hiervoor hadden ze een speciale pomp ertussen gezet. Was echt ideaal! De onze kwam via: overaldouchen.nl.
Hoewel ik me kan voorstellen als het een langdurig project wordt je misschien beter af bent door een cabine te kopen.


Handig voor tijdens een badkamerverbouwing! Voor ons zo te zien niet interessant qua kosten. Een eigen cabine kost ongeveer een €400. Het zal toch al snel minimaal een half jaar zijn en misschien wel een stuk langer afhankelijk van hoe het gaat lopen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:58

Ben altijd wel benieuwd wat het budget is? In grove lijnen dan want 99.9% kans dat de kosten hoger zullen uitvallen.
Tussen de 1 en de 2 ton? Om heel het huis te strippen, isoleren en weer opnieuw opbouwen en inrichten? Of zit ik echt totaal uit de buurt..?

pmarena

Berichten: 48183
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:08

Ik zou zeker kijken of dat dan te realiseren is, zicht op de paarden vanuit een zitruimte, als je dat graag wilt :j Nu gaat het sowieso nog een berg geld kosten en een hoop werk zijn, dan kan je het maar beter direct helemaal goed doen dan dat je blijft denken van goh toch jammer dat de indeling net niet optimaal is :)

En wie weet heb je met zoiets als die badkamer, wel dat je bedenkt dat die op een andere plek in huis eigenlijk veel mooier / handiger is? Dan zou je de huidige badkamer gewoon kunnen blijven gebruiken en relatief op je gemakje elders in huis een nieuwe badkamer kunnen maken.

En als die dan klaar is dan ros je de oude badkamer eruit en maak je daar wat anders moois van :j

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:08

Wow, wat een geweldig mooi plekje <3

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:13

Wat een mooie tegels op de vloer. Als je die kwijt wil op marktplaats zetten. Wordt er op prijs gesteld.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:23

Kan niet anders zeggen dat jullie helemaal hip zijn, very retro. Wat betreft asbest, wanneer de electra nooit vernieuwt is zal ook daar waarschijnlijk asbest in zitten, net als de schoorsteenmantel naar boven toe.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:42

sanso schreef:
Ben altijd wel benieuwd wat het budget is? In grove lijnen dan want 99.9% kans dat de kosten hoger zullen uitvallen.
Tussen de 1 en de 2 ton? Om heel het huis te strippen, isoleren en weer opnieuw opbouwen en inrichten? Of zit ik echt totaal uit de buurt..?


Als we het voor een ton rond kunnen krijgen zijn wij happy campers :D Maar die kans achten we minimaal :+


pmarena schreef:
Ik zou zeker kijken of dat dan te realiseren is, zicht op de paarden vanuit een zitruimte, als je dat graag wilt :j Nu gaat het sowieso nog een berg geld kosten en een hoop werk zijn, dan kan je het maar beter direct helemaal goed doen dan dat je blijft denken van goh toch jammer dat de indeling net niet optimaal is :)

Ja, we gaan daar sowieso wel al rekening mee houden in bijvoorbeeld de nieuwe plaatsing van een houtkachel. Die doen we dus in elk geval niet tegen die muur.

pmarena schreef:
En wie weet heb je met zoiets als die badkamer, wel dat je bedenkt dat die op een andere plek in huis eigenlijk veel mooier / handiger is? Dan zou je de huidige badkamer gewoon kunnen blijven gebruiken en relatief op je gemakje elders in huis een nieuwe badkamer kunnen maken.

Ja, we doen de tijdelijke doucheoplossing in principe op de plek waar de douche nu ook zit. En uiteindelijk gaat hij (hoogstwaarschijnlijk) in de kamer tegenover de huidige badkamer.

Morganlefay schreef:
Wat een mooie tegels op de vloer. Als je die kwijt wil op marktplaats zetten. Wordt er op prijs gesteld.


Die gaan er op termijn zeker uit, maar écht mooi zijn ze niet meer hoor. Het uiteindelijke plan (op dit moment is) is keramisch parket met vloerverwarming.

bigone schreef:
Kan niet anders zeggen dat jullie helemaal hip zijn, very retro. Wat betreft asbest, wanneer de electra nooit vernieuwt is zal ook daar waarschijnlijk asbest in zitten, net als de schoorsteenmantel naar boven toe.


Haha, retro is het zeker :D
Asbest in de schoorsteenmantel vrezen wij ook voor ja. En elektra is helaas ook nog nooit vernieuwd nee.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:56

Dat word dan wel pittig want dan ga je op veel meer plekken asbest vinden, daar zal je eerst in moeten investeren omdat anders elke keer die asbestsaneerders opgeroepen moet worden en een aannemer zal bij vondst van asbest ook meteen stoppen tot het verwijderd is. Het zou een optie kunnen zijn om een bouwunit erbij te zetten, die vind je vaak wel op marktplaats en daar zit alles in, keuken duoche, van de gemeente krijg je vaak wel een vergunning voor twee jaar om die te plaatsen.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:58

Ik zou als ik jullie was eerst ook een volledige asbestinventarisatie laten uitvoeren. Dan weet je waar het zit. Sowieso zul je die zeer waarschijnlijk nodig hebben voor de sloopmelding die je (moet) gaan doen.


Er zijn nu namelijk ongeveer 3500 toepassingen van asbest die bekend zijn... En zeker in oudere huizen waar wel iets verbouwd is, maar na zeg 1990 niet meer, zal er her en der asbest in geslopen zijn. Oude raamkit bijvoorbeeld (al het hard is, kan het asbest zij. als de kit soepel is, dan zit er geen asbest in, dan is het van later). Bakeliet kan het in zitten, koord van bijvoorbeeld een kachel, elektra, isolatie, etc etc.


En inderdaad, mijn honden komen uit Ede ;) Die hebben nu, als we ze los laten (ze zitten nu in een ruime kennel, want het is wel omheind maar niet wolfhond proof ;)) ruim 2ha om rond te rennen. En we zitten in/aan het bos :) Wij hebben eind april de sleutels gekregen van onze stek en ook flink verbouwd/nog aan het verbouwen. En over een paar jaar als we goed gespaard hebben, gaan we een nieuw huis bouwen en gaat dit mooi plat :P

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:01

Er hoeft niet per sé asbest in de schoorsteen te zitten. Waarschijnlijk is het gewoon een gemetseld rookkanaal. In dit soort schoorstenen volstaat het doorgaans om er een enkelwandige pijp in te zetten (ook al omdat het metselwerk van de schoorsteen "lek" kan zijn en dat zowel ongewenste rook elders in het huis als slechte trek kan veroorzaken). Wij hebben zo'n zelfde situatie (dus enkelwandige stalen pijp tot bovenaan) in onze woonkeuken en dat werkt prima. Of je de schouw en de schoorsteen weg wilt halen is uiteraard een persoonlijke kwestie. Bij ons was dit veel te mooi om er ook maar over te denken om dat weg te halen ;-). Toen de architect ooit voorstelde om die schouw weg te halen had ik zin om hem door de schoorsteen te sleuren als roetpiet aan Sinterklaas te verhuren!
P.S. in Frankrijk ben je voor de aanvraag van een bouwvergunning (onze verbouwing was nogal ingrijpend...) verplicht een architect in te schakelen. Wat een ramp was die man! Ik ben nu "meester in het dresseren van architecten" ;-)
Laatst bijgewerkt door pjotrg op 29-10-18 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:03

pjotrg schreef:
Ik ben nu "meester in her dresseren van architecten" ;-)


_/-\o_ _O-

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:03

Prairy schreef:
Ik zou als ik jullie was eerst ook een volledige asbestinventarisatie laten uitvoeren. Dan weet je waar het zit. Sowieso zul je die zeer waarschijnlijk nodig hebben voor de sloopmelding die je (moet) gaan doen.

Ik dacht dat zoiets bij de verkoop al een verplichting was...

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:08

pjotrg schreef:
Prairy schreef:
Ik zou als ik jullie was eerst ook een volledige asbestinventarisatie laten uitvoeren. Dan weet je waar het zit. Sowieso zul je die zeer waarschijnlijk nodig hebben voor de sloopmelding die je (moet) gaan doen.

Ik dacht dat zoiets bij de verkoop al een verplichting was...

In Nederland niet, daar onderteken je dat je asbest kunt tegenkomen en vrijwaart daarmee de oude bewoners. Die moeten wel voor zover mogelijk, aangeven waar het asbest zich bevind. Ook oud zeil van voor 19 zoveel moet je mee uitkijken, stugge rug die in stukken breekt, grote kans op asbest.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:20

Wat een prachtig huisje, precies een project wat ik ook ooit wil gaan doen :D vind die kleine boerderijtjes en waldhuskes zoals we ze in Friesland noemen echt super schattig. Veel mooier dan die enorme landhuizen of rare achitectische bouwsels :=

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:34

Wat een leuk project, proficiat met het huis! Hier ook een verbouwproject met paarden aan huis op PP, maar het huis is bijlange zo oud nog niet (en ook een pak minder charmant... maarbon, de charme steek ik er nog wel in :D Ik ben benieuwd!

Lynder

Berichten: 206
Geregistreerd: 22-06-15
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:41

Oh ik hou van dit soort topics <3 Ik volg zeker mee

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:42

Wat een prachtig project!
Al zou ik niet graag in je schoenen staan. Wat een werk.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:50

Ik kreeg net een telefoontje van de jaren 70. Ze willen hun tegels terug. :+

Het geheel heeft wel potentie trouwens. Wat ik me afvroeg: zo'n asbestinventarisatie, wie krijgt die info allemaal in handen? Alleen de eigenaar?

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:51

Ik volg ook!

Heb je huisje hier ergens anders op bokt voorbij zien komen maar kan niet meer bedenken waar.

Ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken en hoe het bevalt om er nu in te wonen

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:56

Cowboy55 schreef:
Ik kreeg net een telefoontje van de jaren 70. Ze willen hun tegels terug. :+

Het geheel heeft wel potentie trouwens. Wat ik me afvroeg: zo'n asbestinventarisatie, wie krijgt die info allemaal in handen? Alleen de eigenaar?

De eigenaar en het rapport wordt ingevoerd in het LAVS (landelijk systeem asbest). Je gebruikt het ook voor de sloopmelding aan de gemeente.

En als je zelf gaat lopen kloten met het verwijderen van asbest om bijvoorbeeld kosten te besparen, en je wil later ook nog een aannemer of toch een saneerder, dan ben je de sjaak, want dan heb je grote kans dat je pand grotendeels besmet kan zijn met asbest. En daarna een inventarisatie laten doen die dan verplicht is (voor de sanering, zonder rapport zal een saneerder als het goed is niet aan de slag gaan) kan veel gezeik opleveren (en hoge kosten).


Veel mensen denken, och joh, haal dat weg (bijvoorbeeld zeil wat verlijmd zit), wees er klaar mee. Maar die vezels zie je niet, tenzij er kleefmonsters genomen worden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:36

MarliesR schreef:
Delphi schreef:
Gaaf! Ik ga volgen. Ook erg leuk dat jullie voor een paddock paradise gaan … dat wordt een paradijsje. Gaat een grootse verbouwing worden, maar er is zeker iets prachtigs van te maken! Zelf hebben wij 12 jaar geleden een boerderij uit 1864 gekocht. Ik herken de badkamerstijl :+
Ik was toen 22 en dit was ons eerste eigen huis :') We hebben wat afgeklust. Inmiddels hebben we het verkocht en zullen we er over een aantal maanden uit moeten.

Oeh, heftig eerste huis gelijk haha! Nu weer een klusobject gekocht of zo klaar van het verbouwen dat er nu wel iets 'afs' komt?


:') We wilden iets bestaands waar we zo in konden .... maar dit is het geworden

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

De WC:

Afbeelding


Hier is niet meer tegenaan te werken. Het is in zo'n slechte staat dat we het gaan slopen en nieuw gaan bouwen. Maar ook weer een heel avontuur :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:52

Wij zijn ook niet bang om te verbouwen en hier alles zelf gedaan samen, maar ben wel bij iets oudere huizen bang voor technische verborgen gebreken. Zeker nu met de prijs stijgingen van huizen, komen we steeds dichterbij onze max budget en dan moet verbouwen uitgestrekt over een langere periode kunnen.

Een pp willen we sws ook weer en liefst groter dan nu. Ik zou inderdaad ook met zicht op de paarden willen en dat is bij veel huizen niet zo ( in de huidige staat )

Laatst kwam ik een huis tegen waar mensen wel al waren begonnen met verbouwen en er een bouwkeet naast stond. Gingen het niet meer afmaken.Heeft ook weer voordelen en zou ik eerst alles voor de paarden in orde maken.

Voor veel kun je ook wel subsidie aanvragen, zoals energie zuinig maken. Ik zou dat ook in de gaten houden.

Getup

Berichten: 8288
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:02

Wat n mooi project, snap helemaal dat jullie daar op zijn gevallen!

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:37

Delphi schreef:
Hier is niet meer tegenaan te werken. Het is in zo'n slechte staat dat we het gaan slopen en nieuw gaan bouwen. Maar ook weer een heel avontuur :')


Er stond zeker in de advertentie: geheel in oorspronkelijke staat ;-) _/-\o_ *\o/*