Private lease interessant?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:03

Boras schreef:
Zelf kopen is goedkoper dan lenen en leasen.
Leasen is goedkoper dan lenen.

Het gaat er om of je het geld hebt voor de aankoop en dat ervoor wilt gebruiken.

Daarnaast zijn mensen soms bereid om te betalen voor z3kerheid en gemak.


Dat is eigenlijk altijd zo. Die lease maatschappijen moeten ergens van leven ;). Die doen geen geld cadeau, die moeten winst maken.

Het kan dus wel interessant zijn, maar ik zou het zelf nooit doen. Wij hebben er naar gekeken maar reden veel te veel kilometers.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 11:05

Ik wil best betalen voor zekerheid en gemak hoor :j dat is een groot voordeel voor mij persoonlijk.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:06

Mijn broer reed altijd in 2e hands auto's maar heeft zoveel pech en extra kosten gehad dat hij het zat was. Toen kwam de optie om een skoda te leasen. Zo'n up variant haha. En zijn vriend heeft een vw up. Uitgerekend per jaar was mijn broer 200 euro meer kwijt dan de eigen vw up maar heb je bij schade of andere dingen die stuk gaan alleen je eigen risico. En omdat hij maar kleine stukken rijd en het zat was ineens te horen dat de schade 2000 euro was ipv de verwachte 400 euro is hij overgegaan op lease. Daarnaast heeft mijn broer wel de aantal km opgekrikt en daar betaalt hij wel meer voor maar dat was bij skoda mogelijk. Mocht er leuke actie zijn wanneer ik een auto nodig heb ga ik ook leasen.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:15

sanso schreef:
Ik wil best betalen voor zekerheid en gemak hoor :j dat is een groot voordeel voor mij persoonlijk.


Ik vond dat ook.
Als ie naar de APK moest of onderhoud komen ze hem bij je thuis ophalen :))
Ze zogen hem helemaal uit en wasten hem schoon aan de buitenkant.

En je weet gewoon vooraf wat je moet betalen, dat vond ik ook een voordeel.
Geen onverwachte APK rekening van honderden euro’s etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:17

Ik heb er ook naar gekeken. De startprijzen zijn best leuk. Ik had eentje gevonden voor 190 euro in de maand. Dat is 90 euro duurder dan mijn toentertijd eigen auto'tje. Maar dat vond ik niet erg.

Toen kwam je bij het invullen van de km's en schadevrije jaren. Toen kwam er nog 80 euro bij. Dat vond ik te veel en daarmee dus besloten niet private te leasen en door te sparen voor een eigen 2e hands auto.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:20

Dispar_Vulgo schreef:
Ik heb zelf eens uitgerekend dat het voor mij niet goedkoper is, omdat ik niks geef om een nieuwe auto en ik maar 6000km per jaar rij.

Mijn vorige auto (ford fiesta) was 25 euro pm wegenbelasting + 15 euro WA verzekering + max 2x tanken a 80 euro = 120 euro.
Aanschaf was 1000 euro, heb er 2 jaar mee gereden, en nog voor 400 verkocht= 25 euro pm
Onderhoud komt er natuurlijk nog bij, maar ik heb een kennis die automonteur is, dus dat zal max 300 euro per 2 jaar geweest zijn= 12,5 euro pm

totaal dus: 157,50 euro per maand maximaal inclusief alles.

Maar dan heb je wel geluk gehad met onderhoud en verkoopprijs.
De auto van mijn moeder kostte in aanschaf meer dan dat, heeft ze nu 2,5 jaar denk ik maar de hele motor is vervangen geweest en is al meer dan eens binnenstebuiten gehaald. Terwijl het geen echt oude auto was en ook niet zoveel km's.

Ze heeft hem nog niet verkocht, maar waarschijnlijk gaat hij pas weg als hij echt op is dus die kosten zullen wel ongeveer gelijk zijn. Dus als ik daar naar kijk zal mijn moeder zeker ruim boven de 200 uitkomen op dit moment. En dan heeft ze een auto vergelijkbaar met een Up qua grootte.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:28

verootjoo schreef:
sanso schreef:
Ik wil best betalen voor zekerheid en gemak hoor :j dat is een groot voordeel voor mij persoonlijk.


Ik vond dat ook.
Als ie naar de APK moest of onderhoud komen ze hem bij je thuis ophalen :))
Ze zogen hem helemaal uit en wasten hem schoon aan de buitenkant.

En je weet gewoon vooraf wat je moet betalen, dat vond ik ook een voordeel.
Geen onverwachte APK rekening van honderden euro’s etc.


Dat doet de garage waar mijn vriend werkt ook voor je, zonder lease auto haha
Onderhoud moet je je echt niet teveel bij voorstellen. Laatst mocht de garage geen remschijven vervangen van de leasemaatschappij omdat de auto nog maar een paar maanden in de lease zat. Vind remmerij toch wel een ding waar niet op bezuinigd mag worden maar dus wel wordt gedaan.

Zelfde als interieurfilter, wordt vrijwel nooit vervangen in de lease tijd, toch wel lekker als dat gebeurd want gaat toch om de lucht die binnenkomt in de auto.

Zo zijn er nog wel meer dingen, onderhoud aan leaseauto’s is zeer minimaal. Ze moeten ergens hun boterham mee verdienen...

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:30

Pantykous schreef:
Kan jij voor nog geen 40 euro in de maand een auto rijden inclusief verzekering, wegenbelasting en onderhoud? Dat vind ik knap!


Ik ging uit van wat ik van de week kreeg voor maandbedrag vergelijkbaar met mijn huidige autootje. Dan kwam ik op 260 euro per maand. Mijn autootje kost nu toch echt minder dan 50 per maand. Wegenbelasting en verzekering is nog geen 40 euro bij elkaar. Op een paar nieuwe banden na heeft hij ons nog bijna geen onderhoud gekost in de afgelopen jaren, afgezien van een beurtje en Apk. Maar misschien hebben wij mazzel met dit wagentje.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:42

studiemiep schreef:
Klopt niet.


Dat je verzekering zelf 10 schade vrije jaren noteert kan inderdaad prima! maar dat zegt niets over roy data. (HET landelijke systeem)

Dit zegt Roy data zelf (copy-paste van de website)


Ik heb een leaseauto die op naam van mijn werkgever staat. Bouw ik dan ook schadevrije jaren op?

Je bouwt alleen schadevrije jaren op als de autoverzekering op jouw naam staat. Wel kun je aantonen dat je al een aantal jaren schadevrij rijdt. Daarvoor kun je bij je leasemaatschappij een leaseverklaring vragen.

Meestal accepteren verzekeraars die. Je krijgt er geen zuivere schadevrije jaren voor. Wel wil een aantal verzekeraars die schadevrije jaren gebruiken bij het berekenen van je premie. Je kan dan extra korting krijgen op de premie.

Bij sommige leasemaatschappijen kan je bij lease wèl schadevrije jaren opbouwen. Informeer daarvoor bij je leasemaatschappij.


(dit laatst komt volgens Roy-data nog maar weinig voor...)

Ik rijd al een paar jaar een leaseauto, maar heb nu weer een eigen auto. Begin ik nu weer op nul schadevrije jaren?
Feitelijk begin je na meer dan drie jaar zonder eigen voertuigverzekering weer op nul schadevrije jaren. Op basis van de verklaring van de leasemaatschappij geven verzekeraars meestal wel een commerciële premiekorting. Je krijgt dan 'commerciële' treden op de bonus/malusladder. Dat is iets anders dan schadevrije jaren.

Ook stellen sommige verzekeraars eisen aan de verklaring. Allereerst moet de verklaring op jouw naam staan. Daarnaast moeten de leaseperiode en de schades worden vermeld. Op basis hiervan bepaalt de nieuwe verzekeraar het aantal commerciële treden. Daarbij nemen verzekeraars soms maar een maximaal aantal commerciële treden op. Informeer daarnaar bij je nieuwe verzekeraar.

Let op: op een leaseverklaring staat elke schade vermeld. Er staan ook kleine schades op die je misschien zelf had betaald als het je eigen auto was geweest. Dat komt doordat leaserijders via hun werkgever verplicht zijn iedere schade te melden - groot en klein. Dit kan gevolgen hebben voor de premie. Bij veel schades zal de verzekeraar minder bereid zijn (veel) korting te geven.

dus wees erop bedacht


De clue zit em al in de eerste zin van je quote. Een leaseauto op naam van de werkgever ;) Dat heeft niets met private lease te maken. In dat geval zou nl je werkgever die no claim opbouwen en niet jij, die least nl de auto. En ik vraag me dus ook af hoe ze dat doen met een private leaseauto en opgebouwde jaren. Iemand zin om te zoeken?? :D

Ik heb overigens geen ervaring met lease, woon in Duitsland en hier is een gebakje sowieso goedkoper dan in NL. Maar vind het wel interessant omdat wij van plan zijn terug te verhuizen naar NL en ik dan wel een andere auto moet (een XC90 is in NL niet te betalen kwa belasting |( ).


studiemiep schreef:
(overigens als je een auto nieuw koopt dan heb je ook echt geen onderhoudskosten hoor, sowieso geen APK de 1ste paar jaar en de kans dat er iets kapot gaat is nihil en als het wel zo is dan valt het onder de garantie).


Ehmm die zou ik niet te hardop zeggen. Ik heb het gehad, een nieuwe auto, nog geen 20.000 km op de teller, en de V-snaar die er kompleet afliep. 0 garantie gekregen omdat de dealer vond dat er te weinig olie op zat. Wat te weinig olie met een eraf lopende V-snaar te maken had????? Maar ik kon lief zijn/ boos zijn en wat dan ook, ik mocht gewoon dokken. Overigens kwam dat gebakje al niet door zijn eerste APK met 3 jaar oud. Z'n 4e jaar ook niet en z'n 5e jaar is het blok opgeblazen. En echt zo idioot rij ik niet. Dus ook een nieuwe auto kan echt wel kapot.

Ik denk dat het voor sommige best interessant kan zijn te leasen. Afhankelijk van hoeveel km je rijd en wat je aan auto wilt.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:43

Ik zou het Niet doen. Ik rij voor 153 euro per maand. Hier kan ik 1200 km per week mee rijden op de diesel. Aanschaf kost geen drol en onderhoud heeft mij tot nu toe 70 euro gekosT en rijd er al een tijdje mee.

Wij hebben ook een lease auto gehad. Maar ik doe het nooit meer. Van dat geld had ik een hele dikke wagen kunnen kopen. Nu expres voor een kleine auto gekozen omdat ik weinig km maak en mijn man juist weer veel en dus daarom een diesel. Als mijn man van huis is tank ik 1 keer per maand 25-30 euro En heb dan een volle tank. Kan ongeveer 700 km op een tank rijden. Veel korte stukjes Rond de 550-600 en veel snelweg dan rond de 800-850 km. Je rijd dan alleen geen nieuwe auto. Maar de aanschaf ligt onder de 2000 euro dus een keer een duurdere reparatie is dan ook niet erg. Wij hebben een automaat en die heeft elk jaar onderhoud nodig. Dat kostte mij 70 euro.

En het voordeel is dat je zoveel kan rijden als je wilt.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:44

Deze vraag past het beste op [HTT] Huis, Tuin en Techniek dus ik verplaats je topic even.

Laatst heb ik zelf trouwens ook gekeken naar private lease maar ik vond het toch best duur in vergelijking met zelf kopen. Mijn auto'tje nu is natuurlijk minder nieuw maar ik betaal, net als sani, minder dan 50 euro per maand en ik denk niet dat ik 150/maand aan onderhoudskosten zal hebben. Plus dat ik nu nog de inruilwaarde van de auto heb ook. Enige is dat de aanschaf wel je zak uit gaat natuurlijk, ipv gespreid per maand. Voor mij was het verschil in prijs dus te groot, denk private lease vooral gunstig is als je graag een nieuwe auto wil rijden. :)

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:45

Ik heb een private lease auto, maar voor het geld hoef je het niet te doen hoor. Het is gewoon niet goedkoop.
Het is wél leuk.. want je hebt geen onverwachte onderhoudskosten, je rijdt een splinternieuwe auto en je weet 100% waar je aan toe bent. Het is onwijs comfortabel. :j

Ik heb altijd kleine autotjes gehad waar áltijd iets mee was. Dan waren het altijd maar kleine dingetjes, maar áltijd als hij naar de garage ging kon ik weer makkelijk €200 meer betalen dan ik had gehoopt/verwacht. Ik was daar zó klaar mee.. en tegelijk zag ik mijn vriend een tweedehands kopen waar vrijwel alles mee mis was wat er mis kon zijn.. dus ik wilde graag zekerheid. En dat heb ik nu :j

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:53

Wij leasen ook een auto! We hebben nooit meer zorgen om onze auto! Dat geeft zoveel rust, is een hoop centjes waard.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 13:12

Anne. schreef:
Ik heb een private lease auto, maar voor het geld hoef je het niet te doen hoor. Het is gewoon niet goedkoop.
Het is wél leuk.. want je hebt geen onverwachte onderhoudskosten, je rijdt een splinternieuwe auto en je weet 100% waar je aan toe bent. Het is onwijs comfortabel. :j

Ik heb altijd kleine autotjes gehad waar áltijd iets mee was. Dan waren het altijd maar kleine dingetjes, maar áltijd als hij naar de garage ging kon ik weer makkelijk €200 meer betalen dan ik had gehoopt/verwacht. Ik was daar zó klaar mee.. en tegelijk zag ik mijn vriend een tweedehands kopen waar vrijwel alles mee mis was wat er mis kon zijn.. dus ik wilde graag zekerheid. En dat heb ik nu :j


Dit heb ik ook al veel meegemaakt, de ene reparatie na de andere.
Mijn vader rijdt altijd nieuwe autos (Mercedes nota bene) en daar mankeert ook altijd van alles aan, dus een nieuwe auto is absoluut geen zekerheid dat er niks kapot gaat en ze proberen altijd onder de garantie uit te komen.
Hij heeft het wel eens meegemaakt dat na een grote beurt zijn motormanagment lampje onderweg naar huis al begon te branden :=
Net €1200 afgetikt en kon meteen weer omdraaien. Geen garantie uiteraard..

Het is telkens €200-300 een reparatie, en dat tikt aan.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:24

Ik ben nu aan het kijken voor private lease.. Ik was er nooit voor, maar mn huidige tweedehandsje (superdegelijk volgens alle sites etc) staat nu binnen een jaar voor de 4e keer bij de garage.. gekocht voor een nette prijs, 6jr oud met het idee m zeker 6 jaar te gebruiken zonder teveel kosten.
Dan is deze goedkoper dan private lease.

maar nu zit ik dus voor de 3e keer zonder auto, met reparatiekosten omdat er blijkbaar iets heel misterieus stuk is.. en dat wordt wel irritant..

NB, dat kopen van een nieuwe auto en dan inruilen, dat kost ook geld ..

Dus ik ben er nog niet helemaal uit, wat nou handig is.. steeds zonder auto zitten is wel een luxeprobleem maar toch vervelend.
En een scooter is bijna net zo duur als een tweedehands auto dus dat wordt m ook niet :')

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:44

ilaan schreef:
Dat doet de garage waar mijn vriend werkt ook voor je, zonder lease auto haha
Onderhoud moet je je echt niet teveel bij voorstellen. Laatst mocht de garage geen remschijven vervangen van de leasemaatschappij omdat de auto nog maar een paar maanden in de lease zat. Vind remmerij toch wel een ding waar niet op bezuinigd mag worden maar dus wel wordt gedaan.

Zelfde als interieurfilter, wordt vrijwel nooit vervangen in de lease tijd, toch wel lekker als dat gebeurd want gaat toch om de lucht die binnenkomt in de auto.

Zo zijn er nog wel meer dingen, onderhoud aan leaseauto’s is zeer minimaal. Ze moeten ergens hun boterham mee verdienen...


Dat hoor ik trouwens wel vaker dat leasemaatschappijen echt niet zo scheutig zijn met het onderhouden van hun auto's Ik heb een ex-lease auto gekocht. En gelukkig zat er een grote beurt + onderhoud bij toen ik hem kocht want hij had het echt wel nodig. De leasemaatschappij had geweigerd dingen te vervangen etc omdat hij over 4/5 maanden uit de lease zou zijn. Als leaser ben je er natuurlijk na 4/5 maanden van die auto af maar toch zou ik in tussentijd wel in een auto willen rijden die gewoon veilige en oke is. Ging hier ook om o.a. remblokken, filters en banden.

Hoorde ook verschillende collega's die leaste hier wel eens over mopperen dat de leasemaatschappij inderdaad bepaalde dingen niet wilde vervangen.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:17

Ik ben heel tevreden over mijn private lease micra.
Hiervoor had ik een eigen auto, maar erg veel pech gehad wat reparaties betreft. 2 verschillende suzuki garages hebben dit aangegeven. Maar in 14 maanden heb ik 3000 euro aan reparaties en onderhoud gehad.
Dat risico wilde ik dus niet meer. Ik private lease nu voor 235 europer maand

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:22

Toevallig Mri, ik heb ook een Micra in de lease :D Welke uitvoering heb jij?

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:25

het is gewoon logisch dat lease duurder is.
ze gaan heus geen auto's 'uitlenen' als ze er aan toesteken.
ze verdienen daar gewoon op.

mensen vallen puur voor het gemak en het all-in voor lease.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:31

tengeltje11 schreef:
het is gewoon logisch dat lease duurder is.
ze gaan heus geen auto's 'uitlenen' als ze er aan toesteken.
ze verdienen daar gewoon op.

mensen vallen puur voor het gemak en het all-in voor lease.



En dat mag ook terecht. Maar goedkoop..neuh...wel makkelijk en je weet exact waar je aan toe bent kwa maandelijkse kosten.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:32

ik zeg ook niet dat het niet mag,tuurlijk mag het.

maar je mag gewoon niet denken dat het het goedkoopste is,want dat zal het niet zijn.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:33

Nou ja als je een tweedehandsje koopt voor 3500 die je na een jaar in de prullenbak kan gooien, had je toch voor bijna 300 pm kunnen privateleasen :')
(ik lach wel maar t is niet grappig :n )

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:35

maar in de prullenbak gaat toch nooit op?

je hebt er altijd nog een minimumbedrag voor(al is het de oud-ijzer-prijs)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:37

ja 500 dan denk? dus voor 3000 is dan toch nog steeds 250 pm?

Let wel, private lease is niet goedkoop. en als je een buurman of goede vriend hebt die verstand van auto's hebt, is een 2e handsje waarschijnlijk goedkoper.
Het is denk ik het afwegen van een risico ofzo?

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:40

ok,maar hoe vaak ga je een wagen van 3500 euro na een jaar in de prullenbak kunnen gooien?

hier al heeeel veel 2de handsjes gehad(van een stuk minder dan 3500 euro),maar nog nooit eentje 'in de prullenbak' moeten gooien.