[VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:46

Wij hebben ook zelf gebouwd. Ga ervan uit dat de kosten altijd hoger uitvallen dan geraamd. Hoewel 27k voor een keuken wel érg duur is. Heeft hij misschien ook de aanleg van riool en aansluiting van water erbij geteld? Die architect klinkt echt niet goed. Het is een belangrijk iemand in het bouwproject dus als je je bij hem niet goed voelt is dat een probleem. Kun je niet eens met een andere architect om de tafel gaan om te kijken wat die te bieden heeft?

Hier dus geen gas. Sowieso is onze hele wijk duurzaam, dus gasloos maar ik zou ook geen gas meer willen. Je investeert nu veel geld terwijl we over een paar jaar van het gas af moeten, kun je dan weer een hoop geld uitgeven. Gas is m.i. achterhaald :o

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 16:51

Ik wil echt graag overschakelen, maar het is dus een bekende van mijn vriend en schoonvader. Mijn vriend wil niet overschakelen omdat we dan gaan moeten betalen waarschijnlijk. Maar ik vind het echt vervelend dat we heel dit project met hem verder moeten.

Water en riool enzo zit bij ons bij de bouwgrond aankoop inbegrepen, is een volledig nieuwe wijk dus wij betalen voor die nieuwe voorzieningen.

Gas in belgie of nl is nog een groot verschil.. Wij zijn er nog niet uit, aangezien we nog steeds niet bij de epb mensen zijn binnen geraakt :+

We gaan er zeker vanuit dat het wat hoger uitvalt, maar wij gaan echt wel letterlijk zo goed als alles zelf doen. Dan is het echt een absurde raming. Ook gewoon dat hij eerst letterlijk 100K minder heeft vermeld. :Y)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:58

k_m schreef:
Water en riool enzo zit bij ons bij de bouwgrond aankoop inbegrepen, is een volledig nieuwe wijk dus wij betalen voor die nieuwe voorzieningen. Y)

Ik bedoel de aansluiting van de keuken op water en riool. Waarschijnlijk legt de gemeente de infrastructuur tot voor de deur (is in NL) of zelfs tot binnen aan de meterkast. Maar daarna heb je toch een loodgieter nodig die door heel je huis buizen legt naar wc, badkamer, keuken, washok om water en riool verder aan te sluiten?

Lastig met die architect. Kun je misschien samen met je vriend een datum afspreken waarop je duidelijkheid wil hebben van de architect? Dat als jullie op die datum nog niks gehoord hebben je dan verder gaat kijken. Dan trekt het niet eindeloos.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:13

Het kan niet omdat wij een eind uit elkaar wonen, maar het klinkt als onze architect. Liegen dat iets ingediend is en gewoon niet doen, maar vervolgens 2 weken niet bereikbaar via mail en telefoon en niet aanwezig op zijn werkadres. Telkens smoesjes waar wij te lang ingetrapt zijn. Wij durfden eerst niet over te stappen, omdat we bang waren voor veel vertraging omdat alles opnieuw zou moeten.

Uiteindelijk had de nieuwe architect het binnen 4 weken af. En hij heeft alles opnieuw gedaan, omdat er heel veel fouten gemaakt waren in de tekeningen en berekeningen. Gelukkig betaalden wij hem steeds nadien. Geld was dus geen motivatie voor hem, wat het eigenlijk erg vreemd maakte. Wij hebben hem laten tekenen dat we hem geen geld verschuldigd waren.

Het is een lastige situatie bij jullie. Ik zou een spoedafspraak inplannen en netjes op tafel leggen wat er niet goed gaat. Concrete afspraken maken en vastleggen. Zo heb je iets om naar terug te grijpen. Duidelijk afspreken wat de consequentie is als hij zich niet aan de afspraken houdt.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:55

In een nieuwe verkaveling leggen ze geen gas meer toch? Waar zit je ergens in België?
Mij zeiden ze overal: ligt gas in je straat, dan is het nu nog het goedkoopst op gas. Moet je er leggen, dan moet je warmtepomp nemen. Bij ons zitten de buizen klaar voor een warmtepomp op termijn dus.

En ik geloof dat wij ook zoiets boven budget kregen bij de raming haha. Tof hè bouwen :') Ik ben ook niet zo content van mijn architect maar goed, als je veel zelf doet moet je die gewoon niet teveel gebruiken. Verdient alsnog dik geld aan ons...
27.000 is nogal een zeer ruime keuken ja :)

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:57

Mijn architect maakt wel geen fouten amai, als ik dat zo lees. Hij is mij alleen te duur voor wat ie maar doet maarja, dat is te laat nu :P

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:08

Wij hebben gelukkig helemaal geen problemen gehad met de architect. Zelf globaal getekend en hij hoefde het alleen nog maar uit te werken. Kosten berekening hebben wij zelf gedaan, architect is alleen met een bedrag voor zijn werk gekomen en dat viel ons reuze mee :)

En ja frustraties horen er bij, al mogen wij tot nu toe eigenlijk niet echt klagen. Scheelt een hoop als je alles zelf doet, weinig met andere mensen te maken.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:12

Kelly, mss eens gaan horen bij de architect waar wij de stal door hebben laten doen? Waren echt topmensen, denken super mee.. En zitten dichtbij

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 23:01

Ik heb vandaag de makelaar gebeld omdat wij dus er ook achter kwamen dat we niet eens weten of er gas gelegd wordt :+ maar die was zoals altijd ‘in bespreking’. Gaat terugbellen..

Woensdag gaan we samenzitten en ff bekijken hoe verder met de architect. Schoonvader is er ook wel goed klaar mee. Mijn idee is zeggen dat hij alles op een deftige manier afwerkt tegen eerste week oktober, zo niet dat wij kosteloos willen overstappen, aangezien we eigenlijk niet tevreden zijn over hoe hij werkt.. Vriend gaat dat wat drastisch vinden, maar dit moet ik ook niet proberen bij mijn klanten, dan moet je het zelf ook niet pikken!

Ben wel benieuwd, vertrekt ie ook gewoon random voor een week nu. Hij mailde me ook letterlijk alles door, en daarna 5 min later nog een mail om te zeggen dat er maar 1 bestand aangepast was en dat hij de rest nog niet ge-update had ja hallo :+

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:28

Dan mail je beter niets, dat doet die van mij :')
Als het echt nieuwe wegenis betreft zou het mij zeer fel verwonderen dat er gas gelegd wordt :j Benieuwd!

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:28

Pff wat een gedoe. Ik hoop voor je dat het gauw allemaal wat soepeler gaat lopen.
Vind het wel leuk om je topic zo te volgen.

Toch wel handig om te weten of je straks een gasaansluiting hebt of niet. Wij zijn zelf sinds een paar jaar van het gas af. Dus zonder moet het ook lukken. Maar het is wel handig om te weten waar je aan toe bent.

Je had het een poos geleden over warmtepomp. Mijn vader zit in de verwarming (en elektra). Maar als mensen hem vragen naar warmtepomp dan raad hij ze het altijd af. Het is een dure installatie. Ook om aan te leggen. Al scheelt het bij jullie wel dat het een kavel is en je niet hoeft te gaan prutsen tussen bestaande bebouwing. Maar zo ding neemt flink ruimte in beslag, heeft ook nog wat onderhoud nodig, dat aardig wat kost en maar een beperkt aantal mensen nog kunnen. Hij vind het vooral een installatie die veel kost en ziet in de praktijk dat het zich lang niet altijd terug verdiend. Zonnepanelen en zonnecollectoren (voor warm water) hebben we dan weer wel. Is hij wel fan van.
Vloerverwarming zou ik wel doen. Is echt ideaal. Maar ik heb ook nooit gehoord dat het slecht voor je is. Hier in Nederland is het aardig standaard aan het worden, vooral in nieuwe of verbouwde huizen.
En wij hebben screens. Vind dat ook echt heel fijn. Vooral omdat je er van binnen wat door heen kan kijken maar van buiten niet naar binnen. En het houdt goed de warmte tegen. Maar ik heb geen ervaring met rolluiken dus kan dat niet vergelijken met elkaar.

Klopt het dat de garage nu eigenlijk helemaal bijkeuken wordt? Heb je wel mooi de ruimte. Want alleen onder de trap was wel heel weinig geweest. Zo lang maar smal en een trap die er ook nog zat dan had je in de praktijk denk ik maar weinig praktische spullen kwijt gekunt. Of elke keer ruzie hebben met je wasmand in de krappe ruimte. Dus dit lijkt mij ideaal. Al wil je dan misschien de garage wel wat meer aankleden, als in vloer en eventueel een mogelijkheid te maken om dat ook te verwarmen. Maar even een vraag van mij. Als je binnenkomt heb je nu een mogelijkheid om je jas ergens op te hangen of je schoenen neer te zetten? Of voor visite om hun jas op te hangen? Of moet je dan altijd door het hele huis heen? Of komt er nog een deur in de garagedeur dat je van voor ook via de garage binnen kan komen?

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:56

Pff inderdaad wat een gedoe! Wij zijn met ons architectenbureau ook actief in de regio Hoogstraten en heb al een klein vermoeden wie jullie huidige architect is.

Zo'n mensen zijn negatieve reclame voor het beroep architect, er zijn zoveel andere architecten die wel enorm hun best doen om een deftige woning binnen het budget van hun klant te zetten en hun afspraken natuurlijk wel nakomen.

Voor het veranderen van architect: hangt het allemaal af welke clausules in het contract zijn opgenomen met je architect. Bij ons staat er op dat bij eventuele stopzetting van het contract, de reeds gepresteerde uren, allemaal gefactureerd moeten worden aan het uurbedrag vastgelegd in het contract. Is er al een bouwaanvraag ingediend? Of is het momenteel enkel voorontwerp fase? Want vaak is er nog geen ondertekent contract en komt dat pas bij het indienen van de bouwaanvraag. Als je in ontwerpfase zit is er in principe nog niet veel werk gedaan door de architect. Maar ik kan me wel niet inbeelden dat je kosteloos zal kunnen overstappen, de gepresteerde uren moeten altijd gefactureerd worden. Daar zullen jullie niet onderuit kunnen.

Verder over de raming die veel duurder uitvalt dan voorheen vermeld. Beetje erg dat ik het zeg, maar beter dat het nu uitkomt dan dat er tijdens de bouw lijken uit de kast vallen, want dan kan je niet meer terug en heb je misschien een onafgewerkt huis. Maar als hij er opeens 140k bovenop doet, kan je je al afvragen of die raming überhaupt correct is en jezelf afvragen wat hij dan vergeten was? Bv de keuken, ik kan je alvast zeggen dat die nooit 27k zal kosten, zal eerder rond de 15k liggen. Die 140k, is dat ook 140k boven jullie budget? Of zat daar marge in? Is het een gedetailleerde raming - alles opgesplitst - of is er voor de ruwbouw een vierkante meter prijs uitgeteld?

Lastige situatie! Mij lijkt dat je je vertrouwen in de architect helemaal verloren bent, zonde want die persoon is net diegene waar je nog 1 a 2 jaar mee zal verder moeten werken en al jullie geldmiddelen aan 'toevertrouwt'. Als hij zijn beloftes en dergelijke niet nakomt, veel fouten maakt, zou ik toch eens bij andere architecten gaan horen. Overstappen is daarom niet duur of ingewikkeld, de administratieve kant wordt uiteindelijk door de nieuwe architect geregeld, maar je zal zowizo de gepresteerde uren moeten betalen van je huidige architect.

Vergeet gewoon niet dat een architect moet waken over jullie geldmiddelen en eerlijk moet kunnen zeggen of het project al dan niet kan uitgevoerd worden met jullie budget. Het bespaart zoveel rotzooi achteraf. En je MOET gewoon weten waar je voor staat vooraleer de eerste steen wordt gezet. Zou zonde zijn dat jullie uiteindelijk het geld te kort komen om keuken/badkamer en vloerafwerkingen te plaatsen.

Moest je nog vragen hebben over hoe de procedure van overstappen werkt, of nog wat twijfels hebt over een aantal punten waar je het graag met mij over wilt hebben, stuur me maar een pb.

Vind het ook niet erg om over te stappen van architect. Er zijn al zoveel andere mensen jullie voorgegaan, wij nemen bij ons op het bureau ook geregeld werk van andere architecten over nadat het vertrouwen geschaad was. Ik weet dat het een kennis is van jullie, maar vergeet niet dat jullie jullie droomhuis willen plaatsen en dat kan maar 1 keer gedaan worden, geen tweede keer.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 12:47

Tijd om hier weer eens te updaten. De problemen met de architect zijn gelukkig redelijk snel verholpen. Schoonvader heeft een keer echt duidelijk geweest en daarna liep alles goed.

Met de Corona crisis zitten we thuis, een geluk bij een ongeluk want we konden net beginnen met bouwen. Alles was goed gekeurd. Dus last minute hebben we alles geregeld!

Maandag 23-3 uitgegraven en is de beton er in gegaan voor de fundering

Afbeelding

Afbeelding

De dag daarna werden de materialen voor de fundering geleverd en onze bouwkeet!

Afbeelding

Schoonvader heeft heel de week gemetst en ondertussen staat alles van muurtjes er in. De balken tussen de doorgangen moeten er nog op, en vandaag gaat hij aan de slag met de buizen voor alle leidingen.

Afbeelding

Afbeelding

Normaal gezien komen woensdag de welfsels al! Gaat ineens veel harder dan gedacht. Normaal gingen we enkel de zaterdagen werken, dus we zijn enorm in aan het halen nu doordat we elke dag aan de slag kunnen. :) en het is prachtig weer geweest! Toch wat afleiding tijdens deze gekke periode zo.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:01

Die schoonvader is wel goud waard niet?

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:54

Zit jij nu zo diep of vertekenen die foto’s?
Spannend! In het begin is het zo leuk, dan gaat het hard :D Je hebt geluk dat je beton nog gegoten werd! En de gewelven enzo doe je die ook zelf of worden die nog geleverd? Ben ff vergeten of schoonvader aannemer was zelf of niet, want aan particulieren leveren is momenteel niet simpel toch?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 14:04

Die schoonvader is zeker goud waard!! Werkt ook echt zo hard door. Super blij mee. Elke keer netjes dankjewel zeggen en handjes kussen want zonder hem was het niet te realiseren.

@stral, dat vertekend heel erg dan! We zitten zelfs een steen of 2 minder diep dan wat normaal is :+ het was op het randje met grond water dus hebben het minder diep gemaakt. Er staan wel al 2 lagen op voor de facade steen straks, maar de welfsels komen op de dikke rand vanbinnen zeg maar. Die hebben we zelf nu uit geteld en die komen ze normaal deze week leggen.

We hebben het via via moeten laten leveren. Particulier werd idd niet meer gedaan. We konden gelukkig wat regelen. :) beton was nog wel een dingetje, want daar geraken de grondstoffen van op. We hebben donderdag ook weer beton nodig voor op de welfsels, dus wordt weer rondbellen!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:15

Ik moest even opzoeken wat je bedoelde met wefsels, in nl noemen we dat kanaalplaten :))
Wij hebben zelf een balken broodjesvloer.
Wat een lekker begin zo :j
Hier gaat het de goede kant op, gaat niet super snel doordat ik nu niet zoveel kan doen meer, maar over een paar maandjes zijn we klaar als het goed is :D

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:33

Ik ben een goed maand geleden verhuisd, nu heb ik enkel nog frustraties als ik de tuin/puinhoop zie maar het is zo leuk als je erin kan! Ik duim dat het vlot kan gaan ;)
Mijn vader is aannemer dus ik weet idd dat beton een dingetje is nu om te kunnen blijven werken :( Ik duim!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 14:35

Wat leuk dat jullie ook aan het bouwen zijn! @Goldie, ja haha de werkmensen hier noemde het ook 'brikken' ik snapte er toen ook niks meer van :+ Leuk dat jullie bijna klaar zijn!!

@stral, oh ik kan ook echt niet wachten tot we klaar zijn! Maar voor nu eerst 'genieten' van het proces. Want het zal nog wel even duren. Ik denk dat mijn vriend er echt niet tegen zou kunnen dat de tuin nog puinhoop is :+ Maar ja, een tuin echt mooi aanleggen kost ook weer veel geld!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:36

Welfsels chek! *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen vroeg beton erover 8-)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 16:13

Gisteren beton over de welfsels gedaan!

Afbeelding
Afbeelding

Morgen beginnen we te metsen 8-)

Vandaag nog kleine aanpassing gedaan. We gaan de schuifraam 20 cm kleiner maken, zo kunnen we een kook eilandje maken van 80cm breed!

Achterste raam dus 260 ipv 280. Let niet op de verschrikkelijk ingetekende meubels :+
Afbeelding

Zo heb ik het zelf op schaal in getekend op Floor planner:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar we gaan dus nog een eilandje maken aan de keuken. Zodat we daar evt kunnen zitten, of misschien kasten kunnen maken aan de kant van de eettafel. In ieder geval meer ruimte om op te koken ook zo. Of er nu stoeltjes komen of kasten moeten we nog bekijken!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 19:16

Rond de middag vandaag!
Afbeelding

En rond een uur of 4!
Afbeelding

Dan zelf naar paardje gereden want die was jarig <3
Afbeelding

Gaat vlot zo! Schoonvader moet helaas terug gaan werken vanaf morgen. Dus vanaf nu zal het wel wat trager gaan.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:26

Gaat zeker snel! Lekker zeg!!!

Haha ja mag ook wel, zijn bijna 2 jaar bezig. Maar m'n vriend bouwt het helemaal alleen, houten skeletbouw. Plankje voor plankje :+
Even in vogelvlucht :P
Van een heule grote kuil..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels zitten de overstekken bij het dak en hopen we van de week het potdekselhout te kunnen plaatsen :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 20:10

Zo mooi huis!! Lijkt me een mooi perceel / omgeving ook?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 19:53

We gaan gestaag door 8-)


Afbeelding

Afbeelding