Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:53

Sizzle schreef:
Als ik de buurvrouw was zou ik heel blij zijn met zo‘n onzichtbare omheining :j

Nou inderdaad ik ook. Ook dat is een prima afscheiding. Buurvrouw vraagt tenslotte niet om een schutting maar wil gewoon de hond van de buren niet in de tuin.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:58

turtlelito schreef:
Leuk om dit topic te lezen. Vooral omdat mensen het zo normaal vinden dat een schutting 'erbij hoort'. Ik verbaas me er altijd over dat in Nederland de (meestal toch al niet zo riante) tuintjes vakkundig afgehekt moeten worden, zodat ze (in mijn ogen tenminste) nog kleiner en benauwder lijken.

Inderdaad, een wat hogere afscheiding bij een terras, kan ik inkomen, maar de rest kan toch ook gewoon semi-open zijn? Ik snap die neiging om het territorium af te bakenen met 2 meter hogen hekken echt niet.

In ons vorige huis hadden we een grote tuin, de buurvrouw ook, daar hebben we toen alleen een soort van afscheiding (laag hekje) tussen gezet om te voorkomen dat haar hondjes constant bij ons en onze hond constant bij haar over de vloer was (die van ons maakte het nl zo gek dat hij bij haar naar binnen liep en op bed ging liggen B-) ). Zo heb je het idee nog een groter terrein te hebben, i.p.v. het allemaal zo af te kaderen.

Beetje privacy is leuk, maar is het zo erg om elkaar af en toe te zien?

Edit: volledig eens met het vorige bericht dus :D . Krijg ook een beetje het idee dat het een generatiekloofje is...

Hoho, niet gaan generaliseren over generaties hea. ~~}>

Ik ben zelf ook geen schutting mens, heb goed contact met de buren, maar onze tuin is wel wat rianter dan de gemiddelde tuin van een rijtjeswoning dus dat is denk ik niet te vergelijken. Herken mezelf erg in de reactie van o.a. turtlelito.

Wat ik wel bijzonder vind in dit topic is dat het blijkbaar zo leeft. Ik lees ook wel veel aannames, zoals dat de buurvrouw gewoon een gratis schutting zou willen. De reden om dat te vermoeden kan ik snappen, maar een vermoeden is geen feit en het is denk ik niet heel constructief om er dan vanuit te gaan.

En zoals een paar keer benoemd zijn het toch wel echt twee verschillende dingen. En is het jammer dat TS een schutting wil en de buurvrouw naar eigen zeggen niet waardoor de kosten niet gedeeld kunnen worden. Tegelijkertijd zou ik er ook een andere gedachtegang in willen gooien, namelijk dat het misschien ook wel fijn is dat iedereen inderdaad zelf voor de keuze kan staan, en dat dat twee kanten op werkt. Ik ken namelijk ook de verhalen over burenruzies waarbij iemand geen schutting wilde, de andere dat wel wilde, en degene die dat niet wilde er op de allermogelijkste manieren zich tegen probeerde te verzetten.

Wat dat betreft zou je misschien heel brutaal kunnen stellen dat het fijn is een buurvrouw te hebben die zelf geen schutting hoeft, maar het accepteert dat de ander daar wellicht wel behoefte aan heeft en er niet moeilijk over gaat doen als er een schutting geplaatst wordt. Dat ze daar dan geen geld voor neer zal leggen mag denk ik wel logisch zijn. :)

En wat betreft de hond, zoals je zelf al aangaf TS heb je de buurvrouw nooit gevraagd om mee te betalen aan de dingen die nodig zijn om hem niet op het erf van de buurvrouw te laten lopen. Logisch ook natuurlijk. Gaas is ook goed tweedehands te krijgen, en als je er een beetje rekening mee houdt is dat vaak ook goed weer te ontmantelen na een aantal jaren en kun je dat meenemen naar een nieuw plekje. Jammer dat de relatie met de buurvrouw niet zo fijn is, ik hoop voor je dat dat misschien de komende tijd nog een beetje bij kan trekken.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 21:05

turtlelito schreef:
Nog even een vraag aan TS: hoe zit het met de andere kant van de tuin van de buurvrouw? Je zegt dat alle buren dezelfde erfafscheiding plaatsen, maar dus niet tussen jullie en de buurvrouw. Is zij de hoek of hebben de andere buren wel overeenstemming bereikt (dan kun je misschien kijken of iets dergelijks tussen jullie ook een mogelijkheid is).

Verder lees ik vooral over praktisch gesprekken (vragen over de erfscheiding, klagen over de hond). Misschien los van dat alles gewoon een kopje koffie (of wijntje) bij elkaar drinken? Goede buren zijn zo belangrijk en ik heb het idee dat het misschien door alle stress van verhuizing etc nooit tot een 'gewoon' gesprek gekomen is.


De andere kant van deze buurvrouw heeft inderdaad ook geen schutting. Een goed gesprek is inderdaad er nog nooit van gekomen maar moet ook eerlijk bekennen dat vaker dan 1 x voor mij ook zeker niet hoeft.

De wijkbemiddelaar is langs geweest bij de buurvrouw (dit grotendeels ook vanwege een andere reden). Hierbij heeft de buurvrouw aangegeven dat onze hond in haar tuin komt. Het antwoord van de wijkbemiddelaar was dat dat het gevolg is van geen erfafscheiding willen.

Voor de gene die een onzichtbare grens hadden benoemd: ik ga ook even deze optie bekijken. Hiermee was ik nog niet bekend.

Dat de buurvrouw moeite zou hebben met een hoge schutting kan ik mij niet voorstellen. Dit omdat er meteen aangeven is geen interesse te hebben in wat voor een afscheiding dan ook. Maar dat als wij een schutting willen deze zeker zelf mogen plaatsen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:10

In ons vorige huis hadden we een schuine kant zonder afscheiding zodat er steeds een bal afrolde (naar de buren).
We hebben toen een 60cm hekje gezet en daarboven 2 lagen groen draad gespannen om frambozen tegen aan te laten klimmen. Het hekje was iets van 40
Euro en misschien nog een tientje voor de beits. Ik heb vervolgens rozen gezet voor de gaten heen. Stond heel leuk en niet zo obstructief. Kwa kosten was dat echt te weinig om daar überhaupt over delen na te denken.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:12


BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:14

Oke, na het lezen van de topic titel had ik een heel ander topic verwacht _O-
Dit is echt de omgekeerde wereld :=

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:23

Ibbel schreef:
Maar een tuin van pak 'm beet 5 meter breed en 10 meter lang links en rechts tussen schuttingen van 1.80 dichtmetselen zit niet iedereen op te wachten, en dat snap ik ook.


Nou dit dus.

Onze tuin is 6 meter breed. En de eerste meters prima maar het laatste stuk maximaal 1.20 hoog.

Wij hebben overigens voor het eerste deel wel samen betaald.

Maar dat is zeker niet verplicht.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:26

Ts neemt het begrip "over de schutting gooien" wel heel letterlijk.

Ik begrijp die buurvrouw wel.

Ts die hond hoort op jouw terrein en daar ben jij zelf verantwoordelijk voor. Niet de buurvrouw. Hoe je dat doet is aan jou, niet aan de buurvrouw.

Het staat je niet netjes hoe je over je buurvrouw praat op dit forum.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:26

Ik zou persoonlijk voor een goedkope functionele erfafscheiding gaan. Je geeft aan dat de woning je al veel geld heeft gekost en zo'n schutting aan één kant helemaal zelf zetten kost natuurlijk ook veel geld. Je blijft hier ook geen jaren wonen zeg je.

De hond op je eigen terrein houden is natuurlijk de verantwoording van de hondeneigenaar. Maar ik begrijp zeer zeker dat je daar een afscheiding voor wilt plaatsen.
Ik sta er trouwens ook erg van te kijken hoeveel mensen geen afscheiding of een lage afscheiding of een afscheiding met alleen wat struiken en bomen prima vinden.
Zelf ben ik ook erg gesteld op mijn privacy. Ik vind het heerlijk om lekker in de tuin te kunnen zijn zonder dat iemand je kan zien :+ Nu hoeft dat niet in de gehele tuin, maar ik wil toch wel lekker een hoekje hebben waar je echt je privacy hebt.

Ik ben benieuwd naar de reden van de buurvrouw. Hecht zij er echt weinig waarden aan en heeft ze er geen geld voor of wilt ze er geen geld aan uitgeven?
Of wellicht komt het haar goed uit dat jullie dezelfde schutting zetten en de buren ook en zij zo profiteerd van een gratis schutting.

Ik zou het deze zomer eens lekker open laten, maar wel functioneel afsluiten voor de hond. Als jullie in de tuin zitten, kijk je wellicht zo bij haar binnen? Niet dat je bewust gaat gluren, maar waarschijnlijk heb je gewoon vol zicht op een raam of deur aan de achterzijde en de plaats waar zij haar zitje heeft buiten? Ik denk dat je er dan zo achter komt of dit werkt voor beiden.
Wellicht mist zij toch haar privacy en wilt ze alsnog samen een schutting zetten.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:34

Over onbeschofte dwingelandij gesproken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:58

Of de buurvrouw nou wel of niet een schutting wil, jij hebt jouw hond gewoon op je eigen terrein te houden. Het is op geen enkele manier haar schuld dat jouw hond in haar tuin komt.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 11:59

Boras schreef:
Over onbeschofte dwingelandij gesproken.....

Wat is je reden om nogmaals te reageren met een reactie waar ik niks mee kan?

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door vevina op 14-03-19 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:06

TS als je er zelf ook geen geld aan wilt besteden kun je altijd via kenissen of zoekertjes 2de hands bekaert draad vinden om als afscheiding te gebruiken. Misschien minder mooi als een nieuwe gesloten afscheiding, maar dan kan je hond niet meer naar je buurvrouw. Als je echt een nieuwe gesloten erfgrens wilt kun je de buurvrouw niet dwingen om daaraan mee te betalen. Je kunt het wel zo bont maken dat ze gaat smeken voor een erfafscheiding O:)

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 12:10

Delphi schreef:
Ik zou persoonlijk voor een goedkope functionele erfafscheiding gaan. Je geeft aan dat de woning je al veel geld heeft gekost en zo'n schutting aan één kant helemaal zelf zetten kost natuurlijk ook veel geld. Je blijft hier ook geen jaren wonen zeg je.

De hond op je eigen terrein houden is natuurlijk de verantwoording van de hondeneigenaar. Maar ik begrijp zeer zeker dat je daar een afscheiding voor wilt plaatsen.
Ik sta er trouwens ook erg van te kijken hoeveel mensen geen afscheiding of een lage afscheiding of een afscheiding met alleen wat struiken en bomen prima vinden.
Zelf ben ik ook erg gesteld op mijn privacy. Ik vind het heerlijk om lekker in de tuin te kunnen zijn zonder dat iemand je kan zien :+ Nu hoeft dat niet in de gehele tuin, maar ik wil toch wel lekker een hoekje hebben waar je echt je privacy hebt.

Ik ben benieuwd naar de reden van de buurvrouw. Hecht zij er echt weinig waarden aan en heeft ze er geen geld voor of wilt ze er geen geld aan uitgeven?
Of wellicht komt het haar goed uit dat jullie dezelfde schutting zetten en de buren ook en zij zo profiteerd van een gratis schutting.

Ik zou het deze zomer eens lekker open laten, maar wel functioneel afsluiten voor de hond. Als jullie in de tuin zitten, kijk je wellicht zo bij haar binnen? Niet dat je bewust gaat gluren, maar waarschijnlijk heb je gewoon vol zicht op een raam of deur aan de achterzijde en de plaats waar zij haar zitje heeft buiten? Ik denk dat je er dan zo achter komt of dit werkt voor beiden.
Wellicht mist zij toch haar privacy en wilt ze alsnog samen een schutting zetten.


De reden van de buurvrouw dat ze geen erfafscheiding wil is omdat het financieel niet kan.(vanuit mij is er niet gepraat over een dure afscheiding, of überhaupt over specifiek een schutting) Ze leeft een aardig luxe leven dus verwacht dat ze bedoeld dat ze andere prioriteiten heeft qua uitgaves.

Wij zitten nu te kijken voor gaaswerk. En als in de zomer blijkt dat we echt onze privacy missen gaan we waarschijnlijk alsnog zelf een goedkope schutting neerzetten.

Anoniem

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:13

Ik zou wel kiezen voor iets wat jullie mooi vinden en graag willen. Je gaat er een tijd tegenaan kijken.
Zonde als zij dan niet mee wil doen, maar ik zou dan wel gaan voor mijn eigen keuze, dan maar iets meer geld zelf kwijt.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:15

Waarom moet die reden op internet gezet worden? Het gaat een ander helemaal niet aan wat de reden is.
En anders is het gewoon wegens pive omstandigheden

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:20

Purny, waarom is het een punt dat dit op internet wordt gezet?
Of ben jij de buurvrouw?

TS, ik zou een afscherming nemen die voldoet voor de hond (gaas met palen) en dan wel op een hoogte dat je er wat tegenaan kan laten groeien voor de privacy.

Kan mij zo voorstellen dat je lekker rustig in je eigen tuin wilt zitten, zonder inkijk van de buurvrouw.

Snap de frustratie maar je kan er niets mee. Als ze niet wil, om welke reden dan ook, dan heb je geen poot om op te staan en moet je het zelf bekostigen.
Zure start met je naaste buurvrouw maar je weet wel gelijk waar je aan toe bent.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:24

MarliesV schreef:
Purny, waarom is het een punt dat dit op internet wordt gezet?
Of ben jij de buurvrouw?

TS, ik zou een afscherming nemen die voldoet voor de hond (gaas met palen) en dan wel op een hoogte dat je er wat tegenaan kan laten groeien voor de privacy.

Kan mij zo voorstellen dat je lekker rustig in je eigen tuin wilt zitten, zonder inkijk van de buurvrouw.

Snap de frustratie maar je kan er niets mee. Als ze niet wil, om welke reden dan ook, dan heb je geen poot om op te staan en moet je het zelf bekostigen.
Zure start met je naaste buurvrouw maar je weet wel gelijk waar je aan toe bent.

Ik ben de buurvrouw niet maar zou jij het leuk vinden als die reden op internet zou komen te staan? Of moeten we dat allemaal maar vanzelfsprekend vinden

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:26

Ik zelf vind het belachelijk dat je de redenen van de buurvrouw zo omschrijft, je hebt er geen zak mee te maken hoe die vrouw haar zuurverdiende centen uitgeeft, hoe weet jij dat ze zoveel op vakantie gaat, als je er net pas woont, ik vind dat ze van jou uit frustratie behoorlijke sneren na krijgt. Als ze van haar geld liever op vakantie gaat dan een afscheiding plaatst, is dat haar goed recht. Waarom leg je je hond niet gewoon aan een lange lijn, als je er niet op kunt letten?!

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:26

Ik vind het bizar dat er toch zoveel mensen zijn die het normaal vinden om helemaal geen erf afscheiding te plaatsen tussen de tuinen. Zitten deze mensen dan in de zomer allemaal lekker in hun tuin dat als een soort groot veld gezien kan worden waar je dan praktisch naast elkaar zit en ziet welk drinken de ander in zijn glas heeft? Je dus ook niet normaal door je tuin kan lopen zonder dat de ander alles kan zien? Je privacy is dan wel echt verdwenen.

Wat die hond betreft is het natuurlijk eigen verantwoordelijkheid om die op je eigen land te houden. Maar dat die buurvrouw geen enkele afscheiding wil plaatsen vind ik maar bizar en kan ik niet normaal vinden. Ik krijg het idee dat ze er maar vanuit gaat dat jullie wel iets plaatsen en daar zal zij van profiteren. Ik bedoel echt niet dat er een mega schutting geplaatst moet worden, maar het lijkt mij niet normaal om niks te plaatsen.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:26

purny schreef:
MarliesV schreef:
Purny, waarom is het een punt dat dit op internet wordt gezet?
Of ben jij de buurvrouw?

TS, ik zou een afscherming nemen die voldoet voor de hond (gaas met palen) en dan wel op een hoogte dat je er wat tegenaan kan laten groeien voor de privacy.

Kan mij zo voorstellen dat je lekker rustig in je eigen tuin wilt zitten, zonder inkijk van de buurvrouw.

Snap de frustratie maar je kan er niets mee. Als ze niet wil, om welke reden dan ook, dan heb je geen poot om op te staan en moet je het zelf bekostigen.
Zure start met je naaste buurvrouw maar je weet wel gelijk waar je aan toe bent.

Ik ben de buurvrouw niet maar zou jij het leuk vinden als die reden op internet zou komen te staan? Of moeten we dat allemaal maar vanzelfsprekend vinden



Boeiend. Er worden geen namen genoemd, geen straatnamen, geen foto's.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 12:28

tyleysmiley schreef:
Ik zelf vind het belachelijk dat je de redenen van de buurvrouw zo omschrijft, je hebt er geen zak mee te maken hoe die vrouw haar zuurverdiende centen uitgeeft, hoe weet jij dat ze zoveel op vakantie gaat, als je er net pas woont, ik vind dat ze van jou uit frustratie behoorlijke sneren na krijgt. Als ze van haar geld liever op vakantie gaat dan een afscheiding plaatst, is dat haar goed recht. Waarom leg je je hond niet gewoon aan een lange lijn, als je er niet op kunt letten?!

Hoe ik dat weet? Omdat buuf dat letterlijk verteld heeft :+ Maar waar geef ik dan aan dat ik vind dat ze niet van haar geld op vakantie mag?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:29

Wauw..
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat de buurvrouw verwacht dat jij jouw verantwoordelijkheid neemt voor jouw hond? Hoe je dat doet is eveneens inderdaad jouw probleem. Waarom zou zij moeten mee betalen aan een afscheiding waar zij geen nut voor heeft? (zij heeft immers geen hond die binnen de grenzen gehouden moet worden.) Vindt het ook een rare opmerking van de wijkagent overigens gezien het volgens mij zelfs wettelijk vastgelegd is dat de honden eigenaar verantwoordelijk is voor diens hond. Wilde je die niet had je een kat moeten nemen. Wat haar financiële prioriteiten zijn, zijn jullie zaken verder niet.

Hier hebben we de buren eigenlijk niet eens gevraagd of ze mee wilden betalen aan de afscheiding. Die hebben ook maar aan één kant (onze dus) een afscheiding. Wij hebben honden en die moeten binnen gehouden worden. Dus wij hebben nood aan een afscheiding. Bijkomend voordeel als de afscheiding geheel op eigen grond staat is dat je er volledig zeggenschap over hebt.

harriehoef: waarom zou je dat niet normaal kunnen vinden? Als je op terras zit pak je toch ook geen hekwerkje mee? :? Waarom zou het niet kunnen dat de buurvrouw gewoon oprecht geen nood heeft aan zoveel privacy? Hier staat enkel gaas, dus er staat een afscheiding maar wat er in mijn glas zit kunnen ze alsnog zien als ze willen hoor. :+ Zijn wij nu ook abnormaal? :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-03-19 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:31

vevina schreef:
Boras schreef:
Over onbeschofte dwingelandij gesproken.....

Wat is je reden om nogmaals te reageren met een reactie waar ik niks mee kan?

Edit: typfout


Mijn reactie was een reactie op het advies van delphi.

Jennifuur

Berichten: 3162
Geregistreerd: 13-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:33

harriehoef schreef:
Ik vind het bizar dat er toch zoveel mensen zijn die het normaal vinden om helemaal geen erf afscheiding te plaatsen tussen de tuinen. Zitten deze mensen dan in de zomer allemaal lekker in hun tuin dat als een soort groot veld gezien kan worden waar je dan praktisch naast elkaar zit en ziet welk drinken de ander in zijn glas heeft? Je dus ook niet normaal door je tuin kan lopen zonder dat de ander alles kan zien? Je privacy is dan wel echt verdwenen.

Wat die hond betreft is het natuurlijk eigen verantwoordelijkheid om die op je eigen land te houden. Maar dat die buurvrouw geen enkele afscheiding wil plaatsen vind ik maar bizar en kan ik niet normaal vinden. Ik krijg het idee dat ze er maar vanuit gaat dat jullie wel iets plaatsen en daar zal zij van profiteren. Ik bedoel echt niet dat er een mega schutting geplaatst moet worden, maar het lijkt mij niet normaal om niks te plaatsen.


In een rijtjeshuis kan je sowieso vanuit de eerste verdieping de buren in hun tuin zien zitten. Ik snap dat privacy fijn is, maar het is niet alsof een schutting meteen ervoor zorgt dat je volledig afgeschermd zit van de buitenwereld.

Vind het echt apart dat de mening/visie van de buurvrouw met betrekking tot wel of geen afscheiding en haar geld nou zo hierin betrokken moeten worden. Ze staat volledig in haar recht, hoeft niet mee te betalen aan een schutting als ze dat niet wilt en die hond moet gewoon niet op haar erf komen.