Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:00

Wie zegt dat de ander er óók plezier aan heeft? Ik zou eerder denken, wat jij wilt maar ik vind het niet geweldig.
Is een hekje niet genoeg?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:01

Het is vrij simpel. Je kunt een schutting plaatsen op de erfscheiding, mits dat mag van de buren, maar je kunt ze niet verplichten om daar aan mee te betalen, en dan hebben ze nog wel recht van spreken.
Wat je wel kunt doen is gewoon een schutting 10 cm van de erfgrens af op je eigen grond zetten. Die betaal je zelf, en daar heeft niemand dan wat over te zeggen, ze mogen er ook niet aan komen.
Dat de hond in hun tuin loopt is niet haar probleem, maar jouw probleem, jij hoort je hond in je eigen tuin te houden en als je dat niet lukt is dat jouw verantwoording. Niet die van de buren.
Er kunnen tig redenen zijn waarom je buren geen schutting mee willen betalen. Dat maakt allemaal niet uit want ze zijn het gewoonweg niet verplicht. Je zegt dat het er niet toe doet waar ze haar geld aan besteed maar je zegt wel 'ja ze heeft t wel maar gaat veel op vakantie.' Dus kortom doet het er voor jou wel toe anders zou je het niet eens melden. Nogmaals is ze niet verplicht een schutting te plaatsen, om wat voor reden dan ook. Gaat je geen snars aan ook. Dat is hun eigen zaak.

Kortom, je hebt het gevraagd, ze willen niet, en zul je dus zelf een schutting moeten plaatsen als jij dat wilt. En als je wijs bent doe je dat op je eigen grond, hebben ze er ook niet over te klagen of aan te zitten.

Om ze zeikerig te noemen omdat jullie hond in hun tuin loopt en ze niet mee wil betalen aan een schutting om dat te voorkomen vind ik vooral bijzonder van jullie zelf. Houd je hond bij je. Dat is jullie eigen verplichting, niet die van haar.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:03

Petsafe (onzichtbare afscheiding) kun je ook nog overwegen, dan kun je ook weer meenemen als je verhuist.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:03

Zoals al heel vaak in Mr. Frank Visser behandeld is, hoeven de buren niet mee te betalen met de schutting als jij er eentje wilt en zij - om welke reden dan ook - niet. Voordeel is dat jij dan helemaal zelf mag bepalen wat er komt te staan. Ook mag de buurvrouw dan geen aanpassingen aan die schutting doen aan haar kant. Aangezien je nog wel met elkaar door één deur moet, is de oplossing van 8nnemiek een goede. Maar als de verstandhouding nu al een punt is en er geen verbetering lijkt te komen, dan is een goedkope schutting alsnog te overwegen. Wij hebben in onze vorige woning ook een goedkope schutting gehad en die stond er 15 jaar later nog (ook zelf betaald, omdat de buren niet mee wilden betalen). Dus het is het overwegen waard, TS.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:06

* Ofwel betaal jij de schutting (en/of zoek je een goedkoper alternatief)
* Ofwel komt er geen schutting
* Ofwel delen alle buren die dezelfde schutting willen in de kosten

Overigens wel een nuttig thema. Waarom wil je een schutting? Wat zijn de voor/nadelen? Een schutting als individualisering van de samenleving? Zo heb ik er nog nooit naar gekeken maar het klopt ergens wel.
Laatst bijgewerkt door Riel op 13-03-19 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:07

verootjoo schreef:
KarmaChansy schreef:
Na ja dat is niet eerlijk natuurlijk het is haar goed recht om geen schutting te willen en niet netjes om haar zeikerig te noemen want jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor je hond


Het gaat helemaal niet om die hond. Het gaat om een gratis schutting willen :Y)

En als ze een schutting nou ook gewoon niet mooi vind?
Hier hadden we thuis nooit een schutting, buren wilde dat wel. Die hebben er 1 geplaatst ook vanwege kinderen en wij hebben er struiken voor gezet. Maar ik zou nooit meebetalen aan een schutting. Struiken/boompjes zijn ook een afscheiding.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:08

verootjoo schreef:
KarmaChansy schreef:
Na ja dat is niet eerlijk natuurlijk het is haar goed recht om geen schutting te willen en niet netjes om haar zeikerig te noemen want jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor je hond


Het gaat helemaal niet om die hond. Het gaat om een gratis schutting willen :Y)

Precies.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:08

Je kunt mensen idd niet iets opleggen wat jij graag wil, of wat jij denkt wat "hoort".

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:10

lenaa_tje schreef:
verootjoo schreef:

Het gaat helemaal niet om die hond. Het gaat om een gratis schutting willen :Y)

En als ze een schutting nou ook gewoon niet mooi vind?


Dan juist lijkt mij dat je eraan mee wilt betalen zodat je invloed hebt in wat er komt te staan. Een schutting niet willen en lelijk vinden, maar wel van je buren eisen dat ze er een schutting neerzetten zogenaamd om die hond daar te houden, die je misschien wel nog 20x lelijker vindt dan geen schutting/ander soort schutting is een beetje maf.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:11

Lastig hoor ts maar zoals ik het nu lees wil jij een schutting vanwege jou hond en wil je buurvrouw om wat voor reden niet mee betalen...maar eigenlijk wil je er zelf ook niet teveel geld aan uitgeven.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk (wonen hier nu ruim 10 jaar koopwoning) toen we hier kwamen wonen stond er wel een soort van schuttinkje,helemaal rot en gebroken....wij wilde graag een goede afrastering voor de konijnen en de buren wilde er niet lang blijven wonen(woonde er al 8 jaar en was een huur woning) dus wilde niet meebetalen.
Dus we hebben ons verlies genomen en gewoon een degelijke schutting neergezet.
Nu zijn ze een half jaar geleden pas weggegaan maar we hebben wel die 9,5 jaar op goede voet met elkaar gestaan.

Wat ik bedoel te zeggen is zou je er zo’n ding van willen maken en daardoor ruzie krijgen met je buren?als zijn niet kan/wil betalen is dat toch haar goed recht?je kan iemand niet dwingen.
En ander zijds toen wij een huis kochten wisten we welke kosten er wel ongeveer zouden komen en hebben we dus eerst de dingen aangepakt die voor ons prioriteiten hadden.

Ik denk dat ik het ook niet tof zou vinden als mijn buurvrouw zou zeggen maar je hebt het geld want je gaat op vakantie,dat zou bij mij echt in t verkeerde keelgat schieten.
Mijn geld mijn keuzes en ik zou ook de hond van de buurvrouw niet in mijn tuin hoeven hoe lief hij ook is.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:12

Zelf schutting om eogen grond lekker goedkope en dan aan kant van de buren vunzige graffiti ofso.
Tja!

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:14

_Cassidy schreef:
Misschien dat je, als je toch niet van plan bent om er lang te wonen, een heel simpel laag hek kan plaatsen? Iets wat genoeg is om de hond aan jouw kant te houden maar ook niet vreselijk duur is?

Dit kan ook toch hoeft niet duur te zijn.
Als het puur om de hond gaat en niet om privacy in je tuin dan kan je ook een simpele stroom draadje spannen bijwijze van.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:16

@verootje een hond hoort toch gewoon niet in iemand anders zijn tuin te komen? Als de buurvrouw daar bijvoorbeeld planten heeft staan kan dat ook een ergscheiding zijn. Er zijn mensen die dus geen geld willen uitgeven aan zo n stuk hout. Als jij je hond wil loslaten moet je zelf er voor zorgen dat deze op eigen terrein blijft. Lijkt mij omgekeerde wereld dat de buurvrouw mee moet betalen omdat ze de hond van de buren niet in de tuin wil.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:17

Mij is ook niet duidelijk waarom het perse een schutting moet zijn. Misschien wil ze wel meebetalen als je een leuk heggetje voorgesteld had?

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:17

verootjoo schreef:
Dan juist lijkt mij dat je eraan mee wilt betalen zodat je invloed hebt in wat er komt te staan. Een schutting niet willen en lelijk vinden, maar wel van je buren eisen dat ze er een schutting neerzetten zogenaamd om die hond daar te houden, die je misschien wel nog 20x lelijker vindt dan geen schutting/ander soort schutting is een beetje maf.


Maar de buurvrouw eist helemaal niet dat er een schutting komt, ze wil gewoon de hond van TS niet in haar tuin. Dat is iets heel anders....

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:19

lenaa_tje schreef:
@verootje een hond hoort toch gewoon niet in iemand anders zijn tuin te komen? Als de buurvrouw daar bijvoorbeeld planten heeft staan kan dat ook een ergscheiding zijn. Er zijn mensen die dus geen geld willen uitgeven aan zo n stuk hout. Als jij je hond wil loslaten moet je zelf er voor zorgen dat deze op eigen terrein blijft. Lijkt mij omgekeerde wereld dat de buurvrouw mee moet betalen omdat ze de hond van de buren niet in de tuin wil.


Nee, het zijn 2 losse dingen.

1. Hond mag idd niet in andermans tuin
2. Buurvrouw wil geen schutting, maar wel als TS die op haar kosten plaatst.

TS kan ook gewoon een stroomdraad op de grond leggen en daarmee de hond in haar tuin houden. Dat zou ik namelijk doen, echt niet op eigen kosten een schutting plaatsen. Zo’n stroomding kan je later meenemen naar een ander huis. En dan dan de volgende bewoner dimdammen met de buur over wel of niet een schutting.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:21

Als ik de buurvrouw was zou ik heel blij zijn met zo‘n onzichtbare omheining :j

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:22

Waar mensen hun geld aan besteden is volledig aan hun zelf
Niemand kan in de portemonnee van een ander kijken.
Dat allereerst en wil ik best onderbouwen ;)
Toen wij nieuwe buren kregen in ons huidige koophuis wilden hun graag een nieuwe schutting. Oude schutting had nog prima een paar jaar meegekund. Ik kreeg op dat moment een oprot premie maar we hadden ook al besloten toen de vraag kwam wat we met dat geld wilden doen (een loungeset voor in de tuin wat ik heel graag wilde al een paar jaar, een nieuwe fiets, wat opzij zetten) en we hadden ook onze vakantie al geboekt.
Ik heb mij best schuldig gevoeld maar had het ook absoluut niet leuk gevonden als mijn plannen waren gedwarsboomd.
We hebben er samen met de buren over gepraat en zijn er gewoon uitgekomen.

De andere kant: we hebben zowel ons huurhuis als ons huidige koophuis als eerste bewoner gekregen/gekocht. We zijn bij beide huizen met wederzijdse buren om de tafel heen gaan zitten en hebben gewoon de helft betaald. Dit ging in ons koophuis met meer rekening houden met alle wensen beter en gemakkelijker.
Tip om het een beetje goedkoop te houden is goedkope schuttingdelen maar in beton gieten bij plaatsen. Knappe wind die het om krijgt.

Dan het probleem van de hond. We hebben twee honden, in ons huurhuis 1 hond. Never nooit dat ik andermans hond in mijn tuin wil noch dat mijn hond(en) in de tuin van de buren mogen komen.
Ik snap dat het gemakkelijk is om je hond te laten lopen maar dan aan jou de schone taak om te zorgen dat hij/zij weet tot hoe ver hij mag komen (honden kan je best wat leren op dat gebied uitzonderingen daar gelaten) of te zorgen dat hij niet in de tuin van de buren mag komen hetzij door een schutting te plaatsen hetzij door hem aan een lange lijn te leggen. Dat jouw buurvrouw daar een punt van maakt is volkomen begrijpelijk.

Mogelijk is mijn mening niet leuk om te horen :D aan jou om het naast je neer te leggen of er wat mee te doen :(
Succes

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:22

verootjoo schreef:
lenaa_tje schreef:
@verootje een hond hoort toch gewoon niet in iemand anders zijn tuin te komen? Als de buurvrouw daar bijvoorbeeld planten heeft staan kan dat ook een ergscheiding zijn. Er zijn mensen die dus geen geld willen uitgeven aan zo n stuk hout. Als jij je hond wil loslaten moet je zelf er voor zorgen dat deze op eigen terrein blijft. Lijkt mij omgekeerde wereld dat de buurvrouw mee moet betalen omdat ze de hond van de buren niet in de tuin wil.


Nee, het zijn 2 losse dingen.

1. Hond mag idd niet in andermans tuin
2. Buurvrouw wil geen schutting, maar wel als TS die op haar kosten plaatst.

TS kan ook gewoon een stroomdraad op de grond leggen en daarmee de hond in haar tuin houden. Dat zou ik namelijk doen, echt niet op eigen kosten een schutting plaatsen. Zo’n stroomding kan je later meenemen naar een ander huis. En dan dan de volgende bewoner dimdammen met de buur over wel of niet een schutting.


Nogmaals: volgens mij heeft de buurvrouw nooit aangegeven dat ze wel een schutting wil als het op kosten van TS is. Als die het op eigen grond doet en betaald kan de buurvrouw dat alleen niet tegenhouden.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:22

turtlelito schreef:
Maar de buurvrouw eist helemaal niet dat er een schutting komt, ze wil gewoon de hond van TS niet in haar tuin. Dat is iets heel anders....

En dat is haar goed recht ook lijkt me.

Ik zou me doodschamen als ik mijn hond(en) maar aan de wandel liet gaan in buurmans tuin.
Daar ging ik zelf een oplossing voor zoeken, ongeacht welke.

Maar hier gaat het m.i. inderdaad om twee los van elkaar staande kwesties...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:23

De reden waarom de bv geen schutting wil, of daar niet aan wil meebetalen, doet niet terzake.

Wil je een schutting, dan op eigen grond plaatsen. En je niet druk maken over dat je daarmee wellicht de buuf aan een stukje gratis privacy helpt. Is niet goed voor je gezondheid.

Je hond heb je op eigen terrein te houden, heel simpel.

Kortom, gewoon een beetje praktisch tegen de zaken aankijken en je emoties en ergernissen een beetje in toom houden

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:23

Niet alles gelezen. Maar wij hebben van de gamma goedkope schutting pannelen maar staan inmiddels al weer een paar jaar overeind. En is best een lang stuk.
Palen goed diep de grond in en goed vast zetten aan de palen.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:26

Dus mevrouw moet betalen om andermans hond op andermans grond te houden? Huh? :o?
Ik snap heel goed dat iemand geen andermans hond op hun terrein willen. Maar dat diegene daarvoor moet zorgen en betalen? Het is toch niet mevrouw haar hond?

Als ik zo'n iemand aan de deur zou hebben zou ik ook zeggen van betaal zelf maar. :+

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 20:35

puppy1128 schreef:
Dus mevrouw moet betalen om andermans hond op andermans grond te houden? Huh? :o?
Ik snap heel goed dat iemand geen andermans hond op hun terrein willen. Maar dat diegene daarvoor moet zorgen en betalen? Het is toch niet mevrouw haar hond?

Als ik zo'n iemand aan de deur zou hebben zou ik ook zeggen van betaal zelf maar. :+

Lees je wel meer dan enkel de opening? Ik heb toch nooit bij buuf aan de deur gestaan om geld te innen zodat mijn hond de tuin in kan :+ ik heb gewoon gevraagd of ze al hadden nagedacht over een erfafscheiding in de achtertuin. Het woord hond is hierbij helemaal niet ter spraken gekomen.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:38

Nog even een vraag aan TS: hoe zit het met de andere kant van de tuin van de buurvrouw? Je zegt dat alle buren dezelfde erfafscheiding plaatsen, maar dus niet tussen jullie en de buurvrouw. Is zij de hoek of hebben de andere buren wel overeenstemming bereikt (dan kun je misschien kijken of iets dergelijks tussen jullie ook een mogelijkheid is).

Verder lees ik vooral over praktisch gesprekken (vragen over de erfscheiding, klagen over de hond). Misschien los van dat alles gewoon een kopje koffie (of wijntje) bij elkaar drinken? Goede buren zijn zo belangrijk en ik heb het idee dat het misschien door alle stress van verhuizing etc nooit tot een 'gewoon' gesprek gekomen is.