Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:46

wat je zou kunnen doen is van die hekjes plaatsen die stevig genoeg zijn in de nederlandse wind, maar er wel voor zorgen dat de hond in jou tuin blijft. bijkomend voordeel, deze kan je weer meenemen/doorverkopen mocht je gaan verhuizen.
hekpanelen heten die volgens mij. worden ook veel gebruikt voor konijnen/kippen hokken etc.
is ook een uitgave, maar het voordeel is dat je deze weer gemakkelijk kan demonteren en doorverkoopt. Dus dan maak je niet volledig verlies.
is maar een idee :)

volgens mij niet de goedkoopste hekpanelen maar als voorbeeld:
https://www.vidaxl.nl/g/502973/hekpanelen

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:48

verootjoo schreef:
Huh, volgens mij gaat dit gewoon over een rijtjeswoning. Dan is het toch normaal dat je beide 50/50 aan een schutting betaalt :? Als je geen hond hebt, betaal je toch ook beiden aan een schutting? En niet iemand alleen en dat de ander er wel van profiteert?

Dat zij geen schutting wil kan ik me niet voorstellen, waarom geen privacy in je eigen tuin willen? Volgens mij wil ze gewoon niet betalen.


Nou dit inderdaad, ik vind het behoorlijk asociaal dat buurvrouw weigert te betalen aan iets waar zij net zoveel plezier van heeft.
Zoals hier al eerder is genoemd zou ik gaan voor een gaas-afscheiding, niet mooi maar wel effectief en betaalbaar.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:48

Mijn schutting staat ook niet op de erf grens aan 1 kant, was ook niet van plan er aan mee te betalen als ze evt een andere schutting willen zetten.
Vind het niet netjes om jouw hond vervolgens maar in de tuin van de buurvrouw te laten lopen, dan moet je hem binnen houden zolang je nog geen schutting hebt

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:52

Samen een schutting staat los van of je jouw hond op jouw terrein moet houden.



Het is fijn als beide buren wel of geen schutting willen. Het is fijn als daar overleg over is. Het is fijn dat beiden betalen áls er gekozen wordt voor een gezamenlijke schutting.


Maar hóé je het ook wendt, keert, draait of beschouwt, de eigenaar van een hond dient te zorgen dat die níét ongevraagd en ongewenst op andermans / andervrouws terrein komt.

Dat kán met een schutting.
Dat kán door de hond niet in de tuin te laten.
Dat kán door hem (zoals bv op campings) de hond aan een lijn aan een paaltje te leggen.
En op nog andere manieren.



Maar ik zou als buurvrouw zelfs gewoon echt beledigt zijn, als ik het gevoel kreeg bijna 'verplicht' te worden tot het maken van kosten omdat een ander zijn hond niet bij zich houdt.
Sterker nog, bij mij persoonlijk (maar dat is persoonlijk dus) zou het hele idee van een gezamenlijke schutting vooreerst helemaal van de baan zijn dan...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:53

Vanillia schreef:
verootjoo schreef:
Huh, volgens mij gaat dit gewoon over een rijtjeswoning. Dan is het toch normaal dat je beide 50/50 aan een schutting betaalt :? Als je geen hond hebt, betaal je toch ook beiden aan een schutting? En niet iemand alleen en dat de ander er wel van profiteert?

Dat zij geen schutting wil kan ik me niet voorstellen, waarom geen privacy in je eigen tuin willen? Volgens mij wil ze gewoon niet betalen.


Nou dit inderdaad, ik vind het behoorlijk asociaal dat buurvrouw weigert te betalen aan iets waar zij net zoveel plezier van heeft.
Zoals hier al eerder is genoemd zou ik gaan voor een gaas-afscheiding, niet mooi maar wel effectief en betaalbaar.


Maar waarom is dat asociaal? Als zij toch niet per se behoefte aan een schutting heeft waarom zou ze dan moeten gaan betalen?

Ik zou de hond en de schutting ook als 2 aparte zaken zien. Die hond hoort niet op andermans erf, of er nou wel of geen schutting staat. Ik snap wel dat het zonder schutting lastig is om dat beestje in jou eigen tuin te houden.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:53

Ik snap de buurvrouw wel, dus zou ook zelf iets gaan regelen.

Wij hebben hier 2 meter hoge schutting, maar dat heeft iedereen.

rechts stonden er oude rieten matten en die hebben we gezamenlijk vervangen na een jaar, zijn goedkoop en staan echt heel stevig. Wij hebben namelijk cement bij de palen in de grond gestort. Zelfs nu beweegt het niet.

Links waren lastige mensen en die zijn zonder overleg wat gaan plaatsen. Voorheen hadden zij ook iets op eigen grond en zijn dat gaan vervangen. Heel jammer dat ze niet overlegden, maar prima. Die hebben hekwerk met hedera.
Wij hebben daar ook rieten matten tegenaan geplaatst op ons stuk.

We hebben wel onwijs veel overlast van de hedera en de bamboe. Is ook wel wat ruzie om geweest, maar die mensen zijn weg en de nieuwe doen niks aan de tuin.

Rechts zijn dieren haters, dus wij hebben ook nog overal net dat de katten de tuin niet uit kunnen. De rooie is voor datw e dat wisten ziek thuis gekomen. Ze hebben achter hun tuin een compost vat en blijkbaar gif tegen het ongedierte.
Hij kwam nooit ver, zat altijd in het zicht, maar goed, onze dieren, dus blijven in onze tuin, zowel honden als katten.

Schutting hoeft niet veel te kosten hoor. Zoals wij hebben gedaan, palen in cement en dan matten er tegenaan, ben je klaar en nergens last van.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:55

Je kan het zo gek niet bedenken of er bestaat een topic over op bokt. Het is jouw hond, jouw verantwoordelijkheid en die schutting kan je meenemen als je ooit terug zou verhuizen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:56

Ik snap de buurvrouw ook en geef haar volledig gelijk.
Eventueel kun je je hond ook aan een lange lijn in de tuin houden wanneer hij buiten is.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:59

Wil de buurvrouw niet gewoon iets anders dan een schutting? Wij hebben hier een stenen muurtje, dan een hoge haag (inmiddels, dan, ding staat er ruim 30 jaar denk ik) en daarna een hekwerk dat overgroeid. De buurman zegt dat de haag op hun grond staat en vindt dat hij hem daarom ook aan onze kant moet onderhouden, wat wij natuurlijk prima vinden, maar toen de haag slecht uit een harde winter was gekomen wilde hij iets met klimop neerzetten ipv de haag. Ik haat klimop, dus daar was ik het ook niet mee eens..
Uiteindelijk is de haag er weer bovenop gekomen, dus geen gedoe hoeven hebben over de erfafscheiding.

En ik vind het wel logisch dat er een erfafscheiding is.. Maar de buurvrouw van TO denkt wellicht ook gewoon 'als ik niet betaal, zetten zij hem wel neer'.. Want eerlijk is eerlijk, je wilt toch niet in je tuin zitten en dan ook alles van je buren kunnen zien en meekrijgen??

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:59

Tsja, ik snap dus echt niet dat een verhuurder geen onmin voorkomt en gewoon schuttingen plaatst... staat er niets over in het huurcontract?

Maar goéd, de buurvrouw zal ook wel denken: gratis schutting. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat je in 1 grote tuin wilt zitten, belachelijk idee...

Maar je hond is wel jouw probleem, wanneer je dan tegen mij zou zeggen dat er dan maar een schutting moet komen haak ik ook af hoor...

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:01

Ik begrijp ook het probleem niet zo...
Wij wilden ook een schutting op maximale toegestane hoogte. Buurvrouw liever niet... wij hebben hem ook netjes zelf geplaatst.
En wanneer je goed zoekt en zelf plaatst kan je het best een stuk goedkoper vinden.
Wij hebben alleen wel een koopwoning... geen huur.

Hond in andermans tuin laten lopen is een ander verhaal.
Je hoort je beesten gewoon uit de tuin van anderen te houden, met of zonder schutting.
En als hij het niet vanzelf doet omdat hij de erfgrens natuurlijk niet herkend :+
Dan zul je er bij moeten blijven, hem aan moeten lijnen of een schutting moeten kopen.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 13-03-19 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:02

Huh.... geen schutting willen als je in een rijtjeshuis woont? Hoe dan? Krijg je toch een bizar camping gevoel van :=

Maargoed, ik zou de schutting gewoon op mijn eigen grond knallen, kun je je hond lekker rond laten scharrelen en blijft het contact met de buren ook goed..

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:03

Ik dacht ook altijd dat iedereen graag een schutting wilde, maar de vorige bewoner van ons huidige huis had ook tussen hem en alle buren (achterkant, zijkanten) nauwelijks afscheiden. Een paar struiken of een lage border en dat was het. Gelukkig vonden de buren het geen enkel probleem dat wij liever een normale afscheiding hebben, al is het maar om de katten in de tuin te houden en te voorkomen dat we constant bij elkaar naar binnen kijken. Hoe jammer voor jou ook, als de buurvrouw liever geen schutting heeft dan snap ik dat ze daar ook niet voor wil betalen. Ik zou trouwens wel de schutting net in jouw tuin zetten, ik weet niet of het juridisch ook haar eigendom wordt als je hem op de erfgrens parkeert (met haar toestemming).

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:04

vevina schreef:
Ik ben echt verbaasd over hoeveel mensen het normaal vinden geen erfafscheiding te plaatsen bij een rijtjeswoning. Daar heb ik mij dan helemaal in vergist. Dacht echt dat het volkomen normaal was om in je tuin een gezamenlijke erfafscheiding te plaatsen op de erfgrens. Maar oke duidelijk! Dan weten wij wat we moeten doen.


verbaast mij idd ook...
zelfs als ik geen honden zou hebben, zou ik echt toch zeker wel een schutting willen
puur en alleen al om mijn privacy

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:05

Moet er niet aan denken om geen schuttingen te hebben en een grote tuin met mijn buurtjes te hebben, en ik heb echt geen beroerde buren hoor, integendeel. Maar vind het toch wel fijn als je een beetje privacy hebt en mijn dieren gewoon in mijn tuin kunnen lopen.

Weet je ook waarom de buurvrouw geen schutting wilt? :) Als je het gegooid hebt op het houden van je hond in jouw tuin, snap ik dat de buurvrouw wel afhaakt aan mee betalen, maar gewoon samen een fatsoenlijke schutting neerzetten is toch niet zo vreemd? :roll:

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:05

Kan me ook niet voorstellen dan je in een rijtjes woning geen afscheiding zou willen heb dat iedergeval nog nooit meegemaakt. Is gewoon normaal dat het 50/50 is heb ik zelf ook. Nu helaas ook weer schutting stuk door de storm betalen buren en ik gewoon beide ons deel ook al hebben we het beide niet breed.

Ik zou in jou geval gewoon kijken voor een goedkoop hekje of desnoods palen met gaas. Of idd 2e hands in het voorjaar gaan mense weer in de tuin klussen dus is er genoeg aanbod.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:06

Ik zou de hond gewoon lekker in een harnes aan de lijn leggen. Dan spendeer je niet veel aan een schutting en houd je de hond uit haar tuin, want dat ben je wel verplicht natuurlijk ;) voor privacy zou ik gewoon 1 schutting deel neerzetten op de patio waar je zit en in de zon ligt oid

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:08

je kan vaak gratis pallets ophalen, even een oproepje op facebook doen. Daar kan je zelf een prima en goedkope schutting van bouwen. Jouw hond hoort op jouw terrein, ik zou er ook van balen als de hond van de buren bij mij in de tuin komt (schijten).

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:08

Shaggy09 schreef:
Vanillia schreef:

Nou dit inderdaad, ik vind het behoorlijk asociaal dat buurvrouw weigert te betalen aan iets waar zij net zoveel plezier van heeft.
Zoals hier al eerder is genoemd zou ik gaan voor een gaas-afscheiding, niet mooi maar wel effectief en betaalbaar.


Maar waarom is dat asociaal? Als zij toch niet per se behoefte aan een schutting heeft waarom zou ze dan moeten gaan betalen?

Ik zou de hond en de schutting ook als 2 aparte zaken zien. Die hond hoort niet op andermans erf, of er nou wel of geen schutting staat. Ik snap wel dat het zonder schutting lastig is om dat beestje in jou eigen tuin te houden.


Omdat het normaal is dat je in een rijtjeswoning een schutting deelt en ook in de kosten. Ik vind het raar dat iemand blijkbaar geen behoefte aan privacy heeft, en geen schutting wil, maar het geen probleem vindt als TS er een 1,80m hoge schutting neerzet op haar kosten :')
Volgens mij gaat het helemaal niet over die hond, maar gewoon dat ze niet wil betalen aan de schutting.
Vraag me af of ze hetzelfde probleem ook heeft met de buren aan de andere kant, of ze daar ook geen schutting wil.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:09

Paar palen in de grond, goedkoop gaas ertussen en klaar, dan houdt je de hond tegen.

Paar palen diep in de grond, schutting panelen ertussen en je houdt het zicht op de buurvrouw tegen.

Ze mag dan ook niet klagen over de gekozen soort schutting.
Zou het kunnen zijn dat zij simpelweg de financiele middelen niet heeft?

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:09

Ik snap de buurvrouw wel, jullie ook, haar goed recht, maar als je dan een schutting op eigen grond plaatst zou ik haar ook zeker duidelijk maken dat ze er dan met haar poten aan die kant vanaf moet blijven.

Onze buren zullen binnenkort ook zo'n brief ontvangen met keuzes.

Of meebetalen en zij mogen kiezen en de schutting komt op de erfgrens, of ze betalen niet mee en we zetten een willekeurige schutting op onze grond tegen de erfgrens, maar dan moeten ze er ook vanaf blijven.

Geen plantjes, geen verf, helemaal niks.

Heb daar een tijdje geleden ook een topic over geopend. De situatie is wel iets anders bij ons.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:14

Ik wil niet dat mijn honden in de tuin van de buurman loopt, daar zit die man ook helemaal niet op te wachten. Ik heb dan ook zelf een afscheiding gemaakt van betongaas en palen zodat zowel de honden en kat die kant niet door de haag naar de buurman kunnen. Zou het echter niet in mijn hoofd halen de buurman voor te laten betalen. Ik vind het ook heel normaal dat jouw buurvrouw niet mee wil betalen voor jullie afscheiding. Hoe lang is jullie tuin? Je kunt via marktplaats veel goedkoop op de kop tikken ( helemaal in het voorjaar als iedereen gaat klussen ) je kunt voor 100 euro klaar zijn en soms kun je zelfs dingen gratis ophalen, dus hou de eer en vóóral de SFEER tussen jullie goed want je woont er nog maar net.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:14

Het is vrij gebruikelijk om ter hoogte van het terras een wat hogere schutting te hebben. Die werden vroeger in ieder geval standaard geleverd bij een rijtjeshuis - éen schutting van 2 meter lang en 1.80 hoog was normaal.

Maar een tuin van pak 'm beet 5 meter breed en 10 meter lang links en rechts tussen schuttingen van 1.80 dichtmetselen zit niet iedereen op te wachten, en dat snap ik ook.

Voor wat privacy is het ook meer dan genoeg om een paar meter hoge schutting te hebben aan de gevelkant, en de rest van de tuin met een lagere schutting, struiken of iets anders af te zetten. Gaas van voldoende hoogte om je hond binnen te houden (1.20 lijkt me zat) is goedkoop, niet stormgevoelig, en snel zat te monteren. Hoef je ook geen enorme palen voor de grond in te rammen. En om hoeveel meter gaat het uiteindelijk? 10-12 meter hooguit?

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:17

Vanillia schreef:
verootjoo schreef:
Huh, volgens mij gaat dit gewoon over een rijtjeswoning. Dan is het toch normaal dat je beide 50/50 aan een schutting betaalt :? Als je geen hond hebt, betaal je toch ook beiden aan een schutting? En niet iemand alleen en dat de ander er wel van profiteert?

Dat zij geen schutting wil kan ik me niet voorstellen, waarom geen privacy in je eigen tuin willen? Volgens mij wil ze gewoon niet betalen.


Nou dit inderdaad, ik vind het behoorlijk asociaal dat buurvrouw weigert te betalen aan iets waar zij net zoveel plezier van heeft.
Zoals hier al eerder is genoemd zou ik gaan voor een gaas-afscheiding, niet mooi maar wel effectief en betaalbaar.


Ik sluit me helemaal bij deze reacties aan.
Hoe stelt buuf zich dat voor als jullie straks in de zomer in de tuin zitten? Kijk je dan ook gezellig toe als zij in haar zwembadje zit? Los van de hond lijkt mij enige privacy toch wel gewenst..

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:18

'Vroegah' was het heel normaal om nauwelijks afscheiding om je tuin te hebben. Tegenwoordig heeft iedereen van die manshoge schuttingen. Mijn ouders, die al 45 jaar in dezelfde wijk wonen, ergeren zich daar groen en geel aan. Ze hebben de wijk zien 'verschuttingen'. Zij hebben zelf dan ook meest half hoge afscheiding of struiken en alleen bij het terras vlakbij het huis manshoge afscheiding. Zo kijken de buren niet op je bord als je buiten zit te eten, maar wordt je tuin geen gevangenistuin waarin je alleen naar de lucht kunt kijken. Zij vinden schuttingen een teken van de individualisering van de maatschappij.

Dus ja, sommige mensen willen geen afscheiding, en al helemaal geen manshoge schuttingen, en als de buren het dan toch nodig vinden willen ze daar zeker niet aan meebetalen. En dat is hun goed recht.