Wie houdt er een kasboek bij ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 20:25

Ik wil een kasboek gaan bijhouden om bewuster om te gaan met mn geld.
Ik wil het op papier gaan bijhouden want dat lijkt me makkelijker.
Wie houdt er nog een kasboek bij en hoe doen jullie dit ? Per week? Per dag ? Vaste lasten rekenen jullie deze meteen eraf ?
Iemand tips ?

Gaby
Berichten: 3396
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:36

Ik gebruik de Lifetime versie (eenmalig €6,99, in-app betaling; downloaden van de app is gratis) van de boekhoudapp 1Money. Fijn aan de betaalde versie is dat je zelf beslist welke posten er worden aangemaakt (Boodschappen, huisdieren, kleding, persoonlijke verzorging, etc.) Daarnaast heb ik een internet bankieren app welke bijhoudt wat er wordt afgeschreven.
Een papieren kasboek werkt niet voor me, ik vergat het altijd in te vullen. Ongeveer om de dag noteer ik in 1Money waar ik geld aan heb besteed. Je kunt per uitgave aangeven op welke datum je de uitgave hebt gedaan, dus je hoeft niet elke dag je uitgaven in te voeren.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:54

Ik houd het sinds kort in een schriftje bij. Op de eerste bladzijde staan mijn vaste lasten voor de maand. Als ik de bladzijde omsla, staan links mijn inkomsten en rechts mijn uitgaven. Bij de inkomsten heb ik een kadertje getekend waar de totale inkomsten staan en de totale vaste lasten. De vaste lasten trek ik van de inkomsten af en dan weer ik precies wat er over blijft en wat ik besteden kan.
Van deze bestedingsruimte moet nog wel het voer voor het paard en de hond af, de benzine, kleding en boodschappen. Boodschappen zijn voor mij nog geen vaste lasten omdat ik nog thuis woon.

Ik doe het vooral om inzicht te krijgen waar het aan op gaat en een stok achter de deur om niet alles er door te brassen :o

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 07:10

Wij houden sinds juni vorig jaar alles bij in een excel bestand. Erg handig, want je kan alles laten uitrekenen maar ook gemiddelden per maand tonen en grafieken laten zien enz.
Ik vind het heel erg interessant en leerzaam om op die manier al je kosten te kunnen bijhouden.

Tilmar

Berichten: 3320
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 07:28

Ik heb voor een hoop dingen 'potjes' waar ik elke maand wat in spaar. Daarnaast een spaarrekening.
Ik heb het zo geregeld dat einde van de maand (net voor salaris) de betaal rekeningen op 0 uitkomen. De rest gaat naar de potjes en de spaarrekening.
De normale uitgaven (wonen, verzekeringen, boodschappen, benzine) noteer ik niet, dat is ook ongeveer gelijk elke maand.
Doen of kopen we wat extra's, dan haal ik dat van de spaarrekening (met omschrijving) en noteer het in een excel. Doe ik een uitgave waar ik een potje voor heb (auto, telefoon, katten) dan haal ik het daaruit.
Voor elk jaar heb ik zo een overzicht en kan ik er een voor het volgende jaar maken.

moonsparkle
Berichten: 21746
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 07:51

Ik heb geen kasboek waarin ik het letterlijk bij hou omdat alles redelijk hetzelfde is per maand. Ik heb dus wel een overzicht met alle inkomsten en uitgaven, maar dan iets globaler zoals 100,- voor onverwachte kosten als dierenarts, zorgkosten, hondenvoer (koop altijd groot dus niet maandelijks). Maar alle vaste lasten komen natuurlijk elke maand terug. Ik heb sparen ook als vaste last en dat verdeel ik in 3 potjes vakantie, klusjes huis, auto. Zodat als er wat onverwacht stuk gaat in huis we nog steeds op vakantie kunnen :')
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 21-03-19 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 07:59

ik hou alles bij in een notitieboek
schrijf dagelijks op wat er uit is gegaan aan contant geld en de pintransacties
ik vind het wel fijn om zo precies te weten hoe en wat :)
daarbij ben ik een echte freubelfan dus dat boekje bijhouden vind ik echt leuk :D

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 08:02

Ik heb een ezel bestand van internet gedownload, gebruiken wij per maand

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 08:09

Ik heb dat lange tijd gedaan. Had gewoon een boekje waarin ik eigenlijk elke euro die ik uitgaf opschreef. (Als je bijna alles pint is dit heel makkelijk na te gaan).

Ik schreef het dan op onder verschillende kopjes: vaste lasten, boodschappen, kleding, sociaal leven, dieren, overig, etc. En dan aan het einde van elke maand schreef ik achterin de categorieën onder elkaar op en telde ze op. Dan heb je van elke maand een eind totaal en als je de ene maand veel meer hebt uitgegeven dan de vorige dan kun je vrij snel nagaan waar dat verschil in zit.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:34

Ik heb een excel waarin in alles heel precies bijhoud. Ik heb een kolom voor elke maand en voor het hele jaar vast ingevuld wat ik weet dat erin komt en eruit gaat. Alles wat ik uitgeef vul ik in, en ik kan dus precies zien wat ik over heb aan het einde van de maand en wat ik nog mag uitgeven.
Mijn 'maand' loopt van salaris tot salaris, en als ik mijn geld gestort krijg vul ik in wat ik naar mijn spaarrekening overmaak en wat ik meeneem naar de volgende maand.

Het is even werk om te maken, maar als je het document eenmaal hebt is het geen werk. Ik laat hem ook gemiddelde kosten per maand uitrekenen en jaartotalen. Zo kan ik precies zien waar ik teveel aan uitgeef :D.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:44

Ik hou het bij in excell, per maand.
Het salaris wat ik dan bijv. eind maart krijg verdeel ik in april over verschillende posten (bijv. vaste lasten, sporten, kleding, sparen en overig). Gedurende de maand vul ik dat dan in. Zo heb ik goed overzicht waar ik nog ruimte heb en waar ik op moet letten. Als ik ergens tekort of overschot heb schuif ik binnen de posten of gaat het door naar de volgende mnd.

Was alleen even wat tijd kwijt met het fijn inrichten van de excell, maar het is nu wel precies naar mn zin.

hieltje
Berichten: 97
Geregistreerd: 10-06-09
Woonplaats: Beverwijk

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:11

Ik ben van plan het ook bij te gaan houden alleen ik krijg salaris per 4 weken is het dan evengoed om per maand bij te houden?

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:50

hieltje schreef:
Ik ben van plan het ook bij te gaan houden alleen ik krijg salaris per 4 weken is het dan evengoed om per maand bij te houden?

Wel verstandig. Omdat je met een 4 wekenloon vaak niet uitkomt met de periode wanneer wat wordt afgeschreven. Zo kun je gerichter kijken wat je wanneer nodig hebt op de lopende rekening.

Ik heb inmiddels een aantal spaardoelen. En ben voor deze maand bijna door mijn geld heen (onverwachte uitgaven, maar mag nog wel het 1 en ander daarvoor declareren dus het komt wel weer terug.. Maar die 80 euro had ik liever op de rekening gehad ipv voorschieten :+)

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:47

Ik gebruik de app Grip van ABN Amro.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:42

Ik hou het al jaren bij. Een groot schrift met ruiten werkt het makkelijkst. Linker pagina alle inkomsten en overdracht van vorige maand. Rechter pagina maak ik 6 kolommen.
1e : waarvoor
2e : 1 - 7
3e : 8 - 16
4e : 17 - 24
5e : 24 - 30/31
6e : opmerkingen of totaal
Onder nog en dikke streep en nogmaals alle totalen per week. Onderste hoek rechts, totaal uitgaves
Linker pagina min rechter pagina.... en verder op het volgend blad.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:36

Hier ben ik er juist mee begonnen toen mijn loon van maandelijks naar vier wekelijks ging
Superhandig!
Dat is een mooi schema idd webster !

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:53

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 10:49

Bedankt voor jullie reacties !

Ik ben nog aan het zoeken hoe ik het precies moet opschrijven zodat het overzichtelijk is.

Ik reken vanaf de 20ste omdat vanaf dan mijn geld binnenkomt.
Nu heb ik alles onder elkaar gezet wat ik uitgegeven heb vanaf de 20ste, maar dan heb ik nog niet echt overzicht. Dat kan ik ook op mn rekening zien.
Dus ik was aan het denken om op te schrijven wat mijn inkomsten zijn deze maand en mijn vaste lasten. Dan weet ik wat ik overhoud. En dan kolommen maken waar ik de rest aan uitgeef. Dus boodschappen, benzine, kleding en diverse.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:54

https://www.bol.com/nl/p/kakebo/9200000084727737/
Iemand ervaring met deze?
Deze zou je helpen om geld uit te geven aan de dingen waar je geld aan wilt uitgeven.
Dus niet alleen besparen, maar ook duurzame doelen kun je dan kwijt.
Het lijkt mij wel wat.

linoleumJarig

Berichten: 6489
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:12

Ik heb zelf inmiddels al een paar jaar een (steeds uitgebreider wordend) excel bestand. Per maand m’n vaste lasten en inkomsten. Verwachte vrije uitgaven. Spaarpotjes en doelen.

Vorig jaar een ‘lege’ versie gemaakt die ook door anderen te gebruiken valt, inclusief een toelichting. Inmiddels gebruiken een aantal vriendinnen van mij hetzelfde excel bestand ook al een aantal maanden.

Ik weet precies elke maand wat er in gaat en uit komt. Eenmalige grote uitgaven kan ik er ook al van te voren inzetten. Wijzigingen in vaste lasten/inkomsten kan ik vooruit verwerken en zie gelijk welke gevolgen dit heeft voor het totaal.
Erg handig, aangezien ik sommige maanden net wel of net niet uitkom. Ik weet dit vaak al een aantal maanden van te voren en kan hier dan alvast rekening mee houden.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Wie houdt er een kasboek bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 11:34

Wat handig linoleum !

Ik heb me toch maar een app gedownload. Want ik kom er niet helemaal uit. Nu alles in de app ingevuld.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:59

merel_gomez schreef:
Ik houd al jaren een kasboek bij in een Excel bestand,het is heel simpel en echt ideaal.

In een oogopslag zie je de in komsten, de uitgave en wat je spaart per maand.


Ik ook, denk nu zo’n 6 jaar en kan niet meer zonder. Elke maand is een tabblad en vaste lasten zijn vooraf ingevuld.
In een aparte kolom staat mijn spaarsaldo (met eventuele inleg of opname).

Las hier iets over grafieken en gemiddelden in excel, hoe werkt dat?

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:11

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale
Berichten: 5397
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:12

Sannert schreef:
Wat handig linoleum !

Ik heb me toch maar een app gedownload. Want ik kom er niet helemaal uit. Nu alles in de app ingevuld.


Welke app heb je gedownload?
Bevalt hij goed?

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 21:15

Myfairytale schreef:
Sannert schreef:
Wat handig linoleum !

Ik heb me toch maar een app gedownload. Want ik kom er niet helemaal uit. Nu alles in de app ingevuld.


Welke app heb je gedownload?
Bevalt hij goed?

Budgetbeheerder.
Moet nog even goed uitvissen hoe ie precies werkt. Je kan wel al vooruit invullen. Da's wel handig.
Je kan alles in categorieën indelen en dan berekend ie hoeveel van je inkomen je ergens aan besteed. Tot nu toe vind ik hem wel handig. :)