Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 18 [ 432 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen elektrisch rijden

 
Profiel   

Bagheera_206 schreef
Ja, bevalt nog steeds heel goed. Ik heb er nu 5000km mee gereden. Ik rijd 25% op de snelweg en dan rij je 1 op 24/25. 4.0/4.1L / 100km.

Het wordt een ander verhaal als je meer dan 50% op de snelweg rijdt. Dan is hybride nog steeds super, maar iets minder efficiënt. Je gaat dan naar 5.5L / 100km of iets meer.


Fijn zeg! Ik heb indd van het weekend nog in een hybride yaris gereden. Dan heb je er indd baat bij als je veel binnendoor en door de bebouwde kom rijdt. Mijn ritjes bestaan voor 95% uit snelweg dus voor mij zou het minder gunstig uitpakken helaas.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 09:06 



 
Profiel   

Dat klopt. Vandaar dat ik nu ook vaker de niet snelweg route kies ipv de snelweg route. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 10:08 



 
Profiel   

Zou het nou nog veel verschil maken of je zeg, 100 km/u of 130 km/u op de snelweg rijdt...? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 11:48 



 
Profiel   

Dat maakt echt gigantisch veel verschil :j
Mijn auto (wel gewoon benzine auto) gaat dan van 1 op 21 terug naar 1 op 16 ongeveer :=
Ik rijd dan ook bijna nooit 130, dan moet ik al echt veel haast hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 11:58 



 
Profiel   

Nou ik vraag me vooral af of dat met elektrische auto's nog net iets anders werkt op 1 of andere manier om 1 of andere reden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 12:02 



 
Profiel   

Ik kan gelukkig nog prima 135km/u rijden, maar bijna alle auto's worden onzuiniger als je sneller rijdt.

Iets met luchtweerstand en aerodynamica enzo. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 12:09 



 
Profiel   

Het ligt vooral aan de luchtweerstand, die schiet hard omhoog bij hogere snelheden, en elektrische auto's hebben daar natuurlijk net zo goed last van.

Volgens mijn vriend neemt het verbruik exponentieel toe bij een hogere snelheid, zo lang je in dezelfde versnelling blijft rijden. Dus dat gaat behoorlijk snel :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 12:09 



 
Profiel   

pmarena schreef
Zou het nou nog veel verschil maken of je zeg, 100 km/u of 130 km/u op de snelweg rijdt...? :)

Zeker. Als ik zuinig aan moet doen met één van onze elektrische auto's, dan ga ik achter een vrachtauto rijden. Vooral de slipstream helpt dan. Zonder slipstream is het verschil tussen 90 en 110 nog niet zo groot. Veel harder moet je niet willen, als je accu tekort dreigt te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 12:42 



 
Profiel   

veerledec schreef
pmarena schreef
Zou het nou nog veel verschil maken of je zeg, 100 km/u of 130 km/u op de snelweg rijdt...? :)

Zeker. Als ik zuinig aan moet doen met één van onze elektrische auto's, dan ga ik achter een vrachtauto rijden. Vooral de slipstream helpt dan. Zonder slipstream is het verschil tussen 90 en 110 nog niet zo groot. Veel harder moet je niet willen, als je accu tekort dreigt te komen.


Ah dat zijn die Tesla's die achter een vrachtwagen plakken :) makes more sense now :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 12:43 



 
Profiel   

Mythbusters hebben dat ooit getest, scheelt behoorlijk veel inderdaad!

Ik ben zo ooit op de laatste druppels benzine thuis weten te komen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 12:51 



 
Profiel   

Het viel mij in de egolf alles mee hoe hard die terugliep als ik 130 reed. Heb het nog in de gaten zitten houden maargoed dat was een relatief kleine afstand van 10km dus dat zegt niet zo veel.. er zijn natuurlijk ook in elektrische auto’s veel factoren die meespelen.
Hoewel de eco stand maar tot de 120 gaat, op de super eco misschien nog langzamer. Dus bij mij gaat die op standje normaal :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 20:33 



 
Profiel   

Ik schop het topic even omhoog :D

Wij zijn van plan om binnenkort te gaan kijken naar een elektrische auto. Een tweedehandsje, waarschijnlijk een Renault Zoe. Ik ben vooral benieuwd of er meer mensen een oudere Zoe hebben, en hoe het bevalt met de lease constructie, en hoe de daadwerkelijke actieradius is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:26 



 
Profiel   

De oude of de nieuwe Zoë? Ze hebben actieradius toch vergroot van de nieuwe Zoë?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 19:18 



 
Profiel   

Wij hebben een oudere Zoë. Actieradius 150 in de zomer, 100 in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 19:52 



 
Profiel   

Het wordt de oude, met 22kw accu.
Ik las wel dat je sinds kort voor €3500 de 41kw accu kan laten installeren, maar dat is hopelijk niet nodig.

Goed te lezen dat jouw accu nog 100km haalt in de winter. Hoeveel procent is de batterijconditie? En rijd je veel snelweg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 19:57 



 
Profiel   

100km met grotendeels snelweg is te halen. Naar mijn werk is 90km enkele reis namelijk. Nu pak ik meestal de Tesla, maar het kan ook met de Zoë. Hoe moet ik weten hoeveel procent de batterijconditie is? Wij hebben de auto nieuw gekocht, jaar of vier geleden geloof ik. Ik merk geen verschil in de batterij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 22:39 



 
Profiel   

Het schijnt dat de conditie met een app kan worden uitgelezen, maar hoe dat precies werkt weet ik niet.

Mijn vriend rijdt 100km op een dag als hij de snelweg neemt, en 80 als hij binnendoor zou gaan, dus dat zou ook ‘s winters dan geen probleem moeten zijn, fijn!
In het weekend rijden we regelmatig zo’n 220km enkele reis, dus dat wordt wel regelmatig bij de Ikea stoppen voor een vega hotdog :))
Heb jij wel eens bij Fastned of andere snelladers geladen? Is ie dan inderdaad in een half uur op 80%? En weet je misschien hoe lang het bij een snellader duurt voordat ie op 100% zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 08:08 



 
Profiel   

Je moet dan geen 130 willen knallen op de snelweg he, als je 100km moet. Ik heb wel eens bij Fastned geladen ja, dat werkt prima. Kwartier, 20 minuutjes en ik kon weer door. Volgens mij moet je niet willen laden tot 100%, dat laatste stuk gaat traag heb ik begrepen. Ik heb alleen nog maar geladen tot ik genoeg had om thuis te komen of op de plek waar ik moest zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 08:16 



 
Profiel   

pmarena schreef
Nou ik vraag me vooral af of dat met elektrische auto's nog net iets anders werkt op 1 of andere manier om 1 of andere reden :)



Mijn man rijdt geen 130 meer nu hij elektrisch rijdt. :D Hij is dan sneller leeg en moet opladen aan de snelweg wat ook een half uur tijd kost. Dan is met 100km per uur thuiskomen dus sneller!

Na een week deze Kona te hebben kwam hij thuis na een weekendje met vrienden weg en het eerste wat hij zei: met deze auto gaan we dus niet op vakantie naar Zuid Frankrijk. :+
Hij kon op een gegeven moment nog maar 7 km omdat het aangegeven laadpunt defect was en moest toen naar de volgende. Dat was dus even spannend....Daarnaast was toen ook de snellader bezet en duurde het een eeuw voordat hij vol was. Nederland is gewoon echt nog niet klaar voor massaal elektrisch rijden hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 08:22 



 
Profiel   

Met de benzineauto rijden we ook al geen 130, liever 110 op de teller die ook nog wat afwijkt. Ik denk dat we met een elektrische zo rond de 100 zullen rijden, we hebben meestal geen haast.
Wij zullen hem wel halverwege helemaal bij moeten vullen voor de langere ritten, dus ik was inderdaad benieuwd hoe snel die laatste 20% laadt.
Al kunnen we idd ook juist twee keer stoppen en twee keer een kwartiertje laden zonder helemaal vol te laden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 08:31 



 
Profiel   

Ik laad de ionic bij een fastned ook tot 80%. Alleen nodig bij een lange rit en dan staat ie maar 10 min aan de snellader. Even plassen, koffie halen en je bent weer onderweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 08:41 



 
Profiel   

Je leert je auto wel 'lezen' hoor. Ik weet, vooral in de Zoë, precies hoe ver ik nog kom en wat ik moet doen om range te 'winnen'. Dus als de navigatie zegt dat ik nog 60km moet, en ik kan volgens de auto nog 50km, dan weet ik wat ik moet doen om nog thuis te kunnen komen zonder laadstop :P.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 09:26 



 
Profiel   

Ik laad ook wel eens bij Fastned (ook met een Ionic, oude model) en dat gaat inderdaad razendsnel. In 10 minuten is hij op de 80%. Idd, even naar het tankstation lopen en kopje koffie halen en hij is weer vol. Wel aardig als mensen die bij de Fastned aan het laden zijn even bijhouden of er 'wachtenden' zijn trouwens.

Meestal zijn er maar twee laadplaatsen, het is echt vervelend als je aankomt en die twee bezet zijn met volledig opgeladen auto's (dus ook de langzame laatste 20% zit er dan al in). Maar ja, bij een tankstation stond ik ook wel eens te wachten achter een al volgetankte auto terwijl de eigenaar zich in de shop aan het vermaken was....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 09:38 



 
Profiel   

Dat is irritant ja. Mijn man heeft zijn 06-nummer achter de voorruit geplakt voor gevallen waarbij we aan een laadpaal staan en iemand anders wil laden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 09:49 



 
Profiel   

veerledec schreef
Dat is irritant ja. Mijn man heeft zijn 06-nummer achter de voorruit geplakt voor gevallen waarbij we aan een laadpaal staan en iemand anders wil laden.


He wat een goede tip! Ik sta zelf altijd naar buiten te loeren in het tankstation als ik een kopje koffie sta te drinken, of dat er niemand aan komt rijden terwijl ik bijna vol ben. Maar dat is natuurlijk veel makkelijker :D . Zo stom dat ik dat zelf niet eerder bedacht heb -O-
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 09:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 18 [ 432 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen