Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:34

Dat is slim inderdaad, veerledec!

Hebben jullie een idee van de onderhoudskosten? Zijn de kosten voor een beurt en ander onderhoud vergelijkbaar met benzine auto’s? Ik had het idee dat die kosten juist lager waren omdat je geen ingewikkelde verbrandingsmotor erin hebt liggen, maar online zie je prijzen/schattingen van 40 euro per maand aan onderhoudskosten voorbij komen.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:34

De kosten zijn veel lager. Inclusief lekke band zitten we rond de 250 euro in 4,5 jaar voor de Zoë. Tesla weet ik zo niet, maar deze hebben we nog niet zo lang en heeft ook alleen nog maar een lekke band gehad.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:46

Dat klinkt goed :j

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:11

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met laden via stopcontact in huis?
Mijn ouders hebben dat een paar maanden gedaan met de Tesla 3 maar hebben nu krachtstroom. Wij willen een auto gaan leasen en neigden naar de Kira Niro maar nu is de Nissan Leaf in de aanbieding en wordt het wel erg aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden (30.000km/j). Maar wij zijn afhankelijk van parkeerplekken in de straat en hebben als enige optie om met een stekker in het stopcontact te laden op het normale netstroom. Er wordt bij de Nissan Leaf een kabel geleverd voor een normaal stopcontact. Allemaal niet ideaal maar wil toch graag de mogelijkheden onderzoeken. Ik kan overigens ook op het werk laden voor € 0,24 dus scheelt maar 1 cent per Kwh met thuis laden.

Edit: Zo te lezen mag je niet eens met een kabel over openbaar gebied om je auto te laden. Daar gaat mijn hele idee :+
"Ook voorzieningen vanuit de huisaansluiting over, door of onder openbaar gebied zijn niet toegestaan."
https://www.halderberge.nl/laadpalen-vo ... sche-autos

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:30

Een kabel over de stoep leggen zou ik sowieso niet snel doen, hooguit voor een enkele keer in noodgevallen. Wel zou je misschien een laadpaal in je omgeving kunnen aanvragen. Is de range genoeg om naar je werk en terug te komen? In dat geval zou je gewoon alleen op je werk kunnen laden natuurlijk.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:33

Laadpaal aanvragen via de gemeente inderdaad.

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:41

Aanvragen zou inderdaad kunnen maar dat kan sowieso pas als je de auto al hebt en dan betaal je € 0,34/kwh dus valt een groot deel van het voordeel helaas weg. Range is voldoende om op mijn werk en terug te komen maar als we dan in het weekend weg willen zijn we alsnog afhankelijk van laadpunten. Met een Tesla Model 3 zou ik het wel overwegen omdat die een veel grotere range heeft en Tesla laadpunten met € 0,25 voor superchargen heel voordelig zijn. Helaas wordt die auto toch echt te duur in de lease.
Dus vrees dat elektrisch rijden dan toch moet wachten tot we een huis met eigen oprit hebben :P Tot die tijd dan toch maar een (niet plug-in) Hybrid en dan waarschijnlijk de Niro omdat die lekker zuinig rijdt en groot genoeg is voor ons :)
Ik geniet gewoon van jullie verhalen en af en toe de Tesla van mijn ouders O:)

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:42

MadelonSunny schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met laden via stopcontact in huis?
Mijn ouders hebben dat een paar maanden gedaan met de Tesla 3 maar hebben nu krachtstroom. Wij willen een auto gaan leasen en neigden naar de Kira Niro maar nu is de Nissan Leaf in de aanbieding en wordt het wel erg aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden (30.000km/j). Maar wij zijn afhankelijk van parkeerplekken in de straat en hebben als enige optie om met een stekker in het stopcontact te laden op het normale netstroom. Er wordt bij de Nissan Leaf een kabel geleverd voor een normaal stopcontact. Allemaal niet ideaal maar wil toch graag de mogelijkheden onderzoeken. Ik kan overigens ook op het werk laden voor € 0,24 dus scheelt maar 1 cent per Kwh met thuis laden.

Edit: Zo te lezen mag je niet eens met een kabel over openbaar gebied om je auto te laden. Daar gaat mijn hele idee :+
"Ook voorzieningen vanuit de huisaansluiting over, door of onder openbaar gebied zijn niet toegestaan."
https://www.halderberge.nl/laadpalen-vo ... sche-autos


Ik lees het niet op de site van jouw gemeente, of ik lees er over heen?
Over het algemeen mag het inderdaad volgens mij niet, maar bij ons in de gemeente mogen mensen het blijkbaar wel. Ook over de stoep, als ze er dan een voldoende brede rubberen mat overheen leggen voor de veiligheid. https://gooisemeren.nl/parkeren-en-verk ... sche-auto/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:23

Wij hebben toestemming van de gemeente voor kabel over de stoep en daardoor een laadpaal voor onszelf kunnen plaatsen aan ons huis :j als we maar zorgen dat de kabel opvalt (dus geen zwarte)

Wij hebben nu 2 elektrische autos voor de deur en ik ben echt helemaal om

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:10

Even inbreken en onze ervaring delen:
Wij zijn met een model 3 op wintersport geweest in Frankrijk afgelopen week.
Perfect! Van supercharger naar supercharger, relaxed gereden en elke ca 2,5 uur een stop voor het laden. Ik was wat huiverig, maar het is echt perfect gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:49

Mri schreef:
Even inbreken en onze ervaring delen:
Wij zijn met een model 3 op wintersport geweest in Frankrijk afgelopen week.
Perfect! Van supercharger naar supercharger, relaxed gereden en elke ca 2,5 uur een stop voor het laden. Ik was wat huiverig, maar het is echt perfect gegaan!


Ja dat lijkt mij echt heel relaxt, wij gaan ook met een van de model 3tjes naar Wintersport en Zuid-Frankrijk dit jaar voor het eerst. :D heb er helemaal zin in, met benzine stapte ik ook elke 2.5 uur uit voor pauze / speeltuintjes voor onze dochter. Dus dan kan hij meteen mooi superchargen.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:02

Is goed te doen inderdaad. Heb vorige week op wintersport ook genoeg 3’tjes gezien :D

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:38

Queelens schreef:
MadelonSunny schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met laden via stopcontact in huis?
Mijn ouders hebben dat een paar maanden gedaan met de Tesla 3 maar hebben nu krachtstroom. Wij willen een auto gaan leasen en neigden naar de Kira Niro maar nu is de Nissan Leaf in de aanbieding en wordt het wel erg aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden (30.000km/j). Maar wij zijn afhankelijk van parkeerplekken in de straat en hebben als enige optie om met een stekker in het stopcontact te laden op het normale netstroom. Er wordt bij de Nissan Leaf een kabel geleverd voor een normaal stopcontact. Allemaal niet ideaal maar wil toch graag de mogelijkheden onderzoeken. Ik kan overigens ook op het werk laden voor € 0,24 dus scheelt maar 1 cent per Kwh met thuis laden.

Edit: Zo te lezen mag je niet eens met een kabel over openbaar gebied om je auto te laden. Daar gaat mijn hele idee :+
"Ook voorzieningen vanuit de huisaansluiting over, door of onder openbaar gebied zijn niet toegestaan."
https://www.halderberge.nl/laadpalen-vo ... sche-autos


Ik lees het niet op de site van jouw gemeente, of ik lees er over heen?
Over het algemeen mag het inderdaad volgens mij niet, maar bij ons in de gemeente mogen mensen het blijkbaar wel. Ook over de stoep, als ze er dan een voldoende brede rubberen mat overheen leggen voor de veiligheid. https://gooisemeren.nl/parkeren-en-verk ... sche-auto/


Het staat onder het kopje 'Eigen laadpunt'.
Maar als ik jouw en Hanafubuki's verhaal zo lees zou het nog wel de moeite waarde zijn om navraag te doen bij de gemeente :)

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:44

Ik ben ook helemaal om. De Hyundai rijdt geweldig. Als er trailertrekkende mogelijkheden zouden zijn zouden er nu 2 voor de deur staan.

Het beste lijkt me nog om 1 zware oude diesel voor de deur te hebben voor de trailerritjes en 2 kleine elektrische auto's voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Helaas is een oude zware diesel nogal duur om voor de deur niks te laten doen het grootste deel van de week.

Bellex

Berichten: 9296
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:27

Hier geen elektrisch maar Hybride, Toyota Prius 3e generatie. Vorige pagina ging het over verbruik en hoe hard je rijd, als ik max 105 rijd (rijdt 85-90% snelweg), kom ik thuis met een verbruik van 4.4-4.7 l/100km, ga ik op de aangegeven stukken naar 120 (130 doe ik nooit) dan stijgt dit meteen naar 5.3-5.5 l/100km. Brandstof maakt daar ook in uit, op E10 kom ik tegenwoordig niet meer onder de 4.8 en dan moet ik al heel hard mijn best doen, maar dat is voor elektrisch natuurlijk niet van toepassing. Ik kan tot 70km/h (mits ik van de snelweg kom) elektrisch.
De besproken zonnepanelen zitten ook al als optie bij de laatste generatie Prius, die zorgt dan dat de accu altijd vol is, kun je hem voorverwarmen etc. Hij is inmiddels 2x meegeweest naar het buitenland, Oostenrijk en Frankrijk en dat trekt hij allemaal dikke prima
In de toekomst zou ik helemaal voor 100% elektrisch zijn, maar dat moet dan eerst meer betaalbaar zijn. Ik compenseer weer wat voor mijn partner met zijn 2 sleurpbakken haha. Prius mag niks trekken maar dat is hier ook geen issue. Zou ik nu elektrisch gaan dan zou het toch een Tesla model S of 3 zijn of een E-Nero. De meeste andere modellen vind ik persoonlijk niet zo mooi, hoewel ze vaak super fijn rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:54

Ik heb met een glimlach dit topic terug gelezen. Ik zie mezelf op de eerste pagina's flink klagen over elektrische auto's. Inmiddels hebben we 2 elektrische auto's gekocht, Tesla X en 3, en wat rijdt het fijn!

De X gebruik ik voor de trailer, ik was in het begin huiverig of ik wel zou aankomen op de plaats van bestemming maar ik ben helemaal om. Zo'n heerlijke auto voor de trailer.

We zijn er ook mee naar Zuid-Frankrijk geweest. Zoals hierboven al staat, van supercharger naar supercharger. Een minuut of 15-20 laden, kopje koffie en benen strekken en weer verder.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:37

Wat leuk dat je ‘om’ bent :D
Fijn dat ze zo goed rijden!

Ik hoorde dat er halverwege 2020 subsidies op elektrische auto’s komen; €4000 voor nieuwe en €2000 voor tweedehands. Dan wordt het voor ons ook weer iets interessanter.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:01

Tarico: wat fijn dat je om bent! Kan ook niet anders want je hebt mijn droomwagenpark :+

Ik ga toch ook steeds meer overwegen om toch plug in hybrid of elektrisch aan volgende auto aan te schaffen.. ik ben nu 100 euro pw kwijt aan benzine. Schrik daar toch best wel van.. maar er zijn geloof ik weinig elektrische of plug in hybrides in een betaalbare prijsklasse die trailers kunnen trekken?

Bellex

Berichten: 9296
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:52

Hangt er vanaf wat je als betaalbaar schaart en of je hem nieuw wilt. De Mitsubishi Outlander kan in ieder geval een flinke tweepaard trailer trekken zonder vermogen te verliezen. Buren hebben die en man wat een gave, comfortabele bak!

Anoniem

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:59

Een X wat gaat Tarico! Jaloers :D

Wij hebben 2 model 3tjes :+:

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:56

Inmiddels is er veel te doen over de stijgende kosten van onze energie ivm aanpassen voor oa laadpalen. En ik ben verbijsterd dat een tesla zoveel verbruikt als 10 huishoudens. :oo wist niet dat het zo enorm veel was. hoe kun je dat nog verantwoorden als milieubewust rijden. Iedereen wordt gestimuleerd zuiniger om te gaan met stroom door bv ledlampen en zo maar dan is een auto die zoveel meer verbruikt.
https://www.ad.nl/binnenland/energienot ... ~a32dfb44/

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:03

Tesla is ook zooo groen! voorbeeldje van de o zo groene insteek van Telsa. Het kapt maar liefst 92 hectare met bomen om een fabriekje neer te zetten.
Ik neem aan dat elektrische autorijders, zich nu toch ook wel afvragen hoe het zit?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:22

karuna schreef:
Inmiddels is er veel te doen over de stijgende kosten van onze energie ivm aanpassen voor oa laadpalen. En ik ben verbijsterd dat een tesla zoveel verbruikt als 10 huishoudens. :oo wist niet dat het zo enorm veel was. hoe kun je dat nog verantwoorden als milieubewust rijden. Iedereen wordt gestimuleerd zuiniger om te gaan met stroom door bv ledlampen en zo maar dan is een auto die zoveel meer verbruikt.
https://www.ad.nl/binnenland/energienot ... ~a32dfb44/

Dit beantwoort je vraag waarschijnlijk (vanaf 6:19):

Een elektrische auto is áltijd schoner dan een benzine auto.

Riegje, die bomen waren aangeplant om karton van de maken, en daar worden ze ook voor gebruikt, voor zo ver ik heb begrepen. Niet dat ik het goed wil praten, altijd zonde als bomen worden gekapt, maar dat zou sowieso al gebeuren. Ik ben blij dat ze juist ook nog rekening houden met het broedseizoen.
En ze hebben aangegeven dat ze ergens anders bomen ervoor terug gaan planten, drie keer zo veel las ik zelfs.

Al er bossen worden gekapt voor een BMW fabriek dan hoor je niemand :+
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-02-20 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:33

We hebben 86 zonnepanelen om onze elektrische auto's mee vol te laden :P.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:34

Netjes veerledec! Pas laten leggen? Dat is een flink aantal, hebben jullie zo veel dakruimte?