Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 27 van de 34 [ 848 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 34  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

 
Profiel   

Wat een werk … ik blijf vol bewondering volgen. Ik leer een hoop.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 13:17 



 
Profiel   

Kaaaren schreef
Net tegen dit topic aan gelopen en ruim een half uur bezig geweest met het lezen van jullie berichten, wat een werk is er al verzet! Leuk project om te volgen :D

Zo, knap dat je alles hebt gelezen! En wat leuk dat je volgt :D

Maflinger_S schreef
Wat een werk … ik blijf vol bewondering volgen. Ik leer een hoop.

Veel werk is het zeker! Hopelijk hebben we de grootste klussen achter de rug zodra de mast weer op de boot staat.
Wij leren zelf ook elke keer weer bij :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 15:39 



 
Profiel   

Het is natuurlijk wel ontzettend gaaf als je van elk schroefje en splintertje de details afweet :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 16:55 



 
Profiel   

Dat is ook wel deels de reden dat we echt alles zelf willen doen inderdaad. Als we ooit op zee zitten en de stroom valt uit dan weten we als het goed is meteen waar we moeten zoeken om maar een voorbeeld te noemen :j
En het is enorm fijn dat we alles op een slimmere manier terug in elkaar kunnen zetten, zodat we in het vervolg voor onderhoud en reparaties geen tafels en kasten en plafonds meer hoeven te slopen :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 17:10 



 
Profiel   

Ach, jullie gaan ongetwijfeld nog wel wat verkloten dat achteraf beter had gekund :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 17:32 



 
Profiel   

Hahaha absoluut :') Maar dan weten we in ieder geval hoe het weer uit elkaar moet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 18:27 



 
Profiel   

pmarena schreef
Ach, jullie gaan ongetwijfeld nog wel wat verkloten dat achteraf beter had gekund :))

Joh, al doe je dit vier keer; de vijfde keer denk je: dat moet ik anders doen..... :j

Wat ik me laatst afvroeg toen je beschreef hoe je de gaten in de mast repareerde: Waarom las je dat niet dicht?
Doet dat onwenselijke dingen met de sterkte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 18:47 



 
Profiel   

Pff respect hoor! Blijft leuk om jullie te volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 19:03 



 
Profiel   

Dank je!

@Ikke, haha zeker waar.. het is ons al regelmatig gebeurd dat we net klaar waren met een klus, en dan ineens denk je, 'dat had toch ook veel makkelijker op die manier gekund' :') Ach, men leert met vallen en opstaan :')

We hebben inderdaad gedacht aan lassen, maar dat was simpelweg te lastig en te duur voor het kleine extra voordeel dat het heeft. Bart heeft ervaring met staal lassen, maar veel minder met aluminium, en dat schijnt redelijk tricky te zijn. Het verkleurt niet, wat schijnbaar een nadeel is met lassen (ik weet er zelf echt te weinig vanaf :') ), het wordt afgeraden om dit buiten te lassen, en daarnaast kunnen we op de werf maar 10A stroom gebruiken.
We zouden dan lasapparatuur moeten huren.. En hoe het resultaat zou worden was ook niet zeker. De gaten zijn open aan de achterkant maar je kan er daar niet bij, dus je kan alleen aan de buitenkant lassen. Daar zijn vast trucs voor, maar omdat we daar te weinig ervaring mee hebben gaan we liever op ons gemak thuis oefenen met lassen op wat simpelere en grotere projecten :))
Met de epoxy en schroefdraad waren we binnen een halve dag klaar en hooguit 10 euro lichter. En voor de sterkte is dat ruim voldoende.

Onze buurman heeft thuis een lasapparaat die we daar mogen gebruiken :D Dus daar gaan we binnenkort oefenen met het rvs van de ankerrol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 19:14 



 
Profiel   

Ja grappig is dat hè, dat je dan ineens denkt van Hè....waarom deden we dit eigenlijk niet gewoon zó :?

Vooral als je altijd overal heel goed over nadenkt en dat je weinig overkomt sta je echt versteld van jezelf hoe het nu toch mogelijk is dat je dàt idee nu niet eerder had :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 09:38 



 
Profiel   

Break
Out
Another
Thousand

:Y)

Vandaag komt de nieuwe windmeter binnen als het goed is.
Ze kosten overal zo'n €600, maar bij één website kwam ik em tegen voor €450. Gisteren zag ik dat ze ook daar de prijs flink verhoogd hebben, nadat we hem hebben besteld. Typfoutje, of online vergeten de prijs aan te passen misschien? Voor mij in ieder geval mazzel :D

En dan de lijnen voor nieuwe vallen (waar je de zeilen mee hijst), schoten (waarmee je het zeil vast zet tijdens het zeilen), runners en kraanlijn. 12mm dik, en in totaal hebben we er zeker 300 meter van nodig.
Ook daar hebben we flink op kunnen besparen :D
Eerder dit jaar heb ik 100 meter HMPE (dyneema) lijn gekocht, voor 150 euro. Hier gaan we de dikke polyester lijn zelf aan splitsen voor de vallen. Daardoor kunnen we kiezen voor een goedkope lijn die wat meer rek heeft.
In bulk, op rol, zijn ze nog wat goedkoper, dus hebben we 2 rollen van 200 meter gekocht á €180, en nog een paar losse stukjes. In totaal hebben we dus zo'n 550 euro uitgegeven aan alle lijnen, en hebben we nog wat over.

Ter vergelijking; een lijn van die dikte die 'voorgerekt' is, kost al gauw 4 tot 5 euro per meter, en dan zouden we in totaal zo'n €2000 kwijt zijn aan de lijnen 8)7

Desalniettemin, toch weer een duizendje de deur uit, voor de windmeter en alle lijnen :$

Vanavond gaan we alle schroeven en popnagels bestellen, dat zal ook niet goedkoop zijn in rvs316 en monel..
En dan staat er nog op het kooplijstje:
katrollen
LED lampen voor ankerlicht en toplicht
marifoon antennekabel
kikkers
radar reflector
kit en butyl
en dat is vast nog niet alles :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 08:43 



 
Profiel   

Je hebt straks gewoon een gloedjenieuwe boot :))

Hoe werkt dat eigenlijk bij een zeilboot, zit daar ook een motortje bij zodat je in lastige situaties nog een back-up hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 10:30 



 
Profiel   

Katching :)).

Vorige week in Harlingen ook even bekeken wat onze houten platbodemblokken kosten wanneer we ze ooit moeten vervangen, de kleinste (5 cm) kost 40 euro :)).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 10:40 



 
Profiel   

pmarena schreef
Je hebt straks gewoon een gloedjenieuwe boot :))

Hoe werkt dat eigenlijk bij een zeilboot, zit daar ook een motortje bij zodat je in lastige situaties nog een back-up hebt?

Beter dan nieuw <<)
:')

Het ligt aan het type zeilboot. De kleintjes hebben meestal geen motor, of hebben een beugel achterop voor een buitenboordmotor. Onze eerste boot had ook zo'n beugel, maar die zeilden we altijd zonder motor erop omdat je dan lichter bent en dus harder kan, en omdat je het met zo'n kleine boot eigenlijk niet nodig hebt. Die is makkelijk te peddelen als er echt geen wind zou zijn.

Grotere zeilboten, zo vanaf een meter of 8, hebben meestal een binnenboord motor. Dat is alleen al nodig om de haven in- en uit te komen omdat je op een zeil niet kan sturen als je geen snelheid hebt.

Onze vorige boot had een 10pk motortje. Dat klonk als een tractor en heeft ons stapvoets toch door heel Nederland getuft :))

Op deze boot ligt een 85pk Perkins motor met turbo. Het grotere werk dus, en dat ding zal rond de 300 kilo wegen en neemt dan ook flink wat plek in beslag. We hebben er een dieseltank van 360 liter bij. Maar eigenlijk gebruiken we hem dus alleen om de haven in- en uit te varen, en voor plekken die niet te bezeilen zijn, of inderdaad als backup als je snel aan de kant moet of als de wind weg zou vallen en je dreigt naar een gevaarlijke plek te dobberen.


_San87_ schreef
Katching :)).

Vorige week in Harlingen ook even bekeken wat onze houten platbodemblokken kosten wanneer we ze ooit moeten vervangen, de kleinste (5 cm) kost 40 euro :)).

Blokken zijn ook belachelijk duur ja :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 10:52 



 
Profiel   

Ja echt hoor, pffrt. De blokken voor de zwaarden zijn ca 5 cm en kosten gewoon bijna 80 euro :=.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 10:56 



 
Profiel   

Haha zo grappig, lees al tijden mee, superleuk maar snap er niks van. Nu gaat het over blokken en de man van m'n beste vriendin maakt deze handmatig. Had voor ze hem leerde kennen er nog nooit van gehoord. Maar nu heb ik er gewoon een beeld bij, zonder foto's. Voor 't eerst in dit topic haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 16:33 



 
Profiel   

Blokken?

Men lope het bos is met kettingzaag zagen zagen wiedewiedewagen en je hebt een blokje? :))

Ik zie ineens een verdienmodel _O-

Maar zo makkelijk zal het wel niet zijn _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 07:46 



 
Profiel   

Haha Muga! Maar wat een mooi beroep heeft de man van je vriendin :D

Prairy :') Zo beginnen ze wel vaak, de klassieke variant dan :Y)
We hebben voor onze runners (dat zijn stagen aan de mast die je aanspant als je met het kleinste voorzeil zeilt, zodat de mast niet krom trekt) deze blokken nodig eigenlijk.. https://www.kokwatersport.nl/lewmar-blo ... ool/p36528
Maar ik denk dat we de oude nog even hergebruiken :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 08:12 



 
Profiel   

Ziet er wel mooi degelijk uit :)

Zo jeetje dat is best een bakbeest dan inderdaad die motor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 08:46 



 
Profiel   

Onze boot weegt 17 ton, dus dat mag ook wel haha! Je zou zeggen, het drijft, en zo'n zeilbootje zal wel meevallen, die duw je met een hand opzij.. :n Dat valt tegen haha! Als ik de boot een beetje opzij moet duwen om er een fender tussen te duwen dan moet ik er echt met mijn volle gewicht tegen hangen en me flink afzetten haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 08:53 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Haha Muga! Maar wat een mooi beroep heeft de man van je vriendin :D

Prairy :') Zo beginnen ze wel vaak, de klassieke variant dan :Y)
We hebben voor onze runners (dat zijn stagen aan de mast die je aanspant als je met het kleinste voorzeil zeilt, zodat de mast niet krom trekt) deze blokken nodig eigenlijk.. https://www.kokwatersport.nl/lewmar-blo ... ool/p36528
Maar ik denk dat we de oude nog even hergebruiken :')

Vioolblokken zijn duur, idd :\. Ik had dan weer niet verwacht dat kunststof zo duur zou zijn. Hout is iets goedkoper, lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 08:55 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Onze boot weegt 17 ton, dus dat mag ook wel haha! Je zou zeggen, het drijft, en zo'n zeilbootje zal wel meevallen, die duw je met een hand opzij.. :n Dat valt tegen haha! Als ik de boot een beetje opzij moet duwen om er een fender tussen te duwen dan moet ik er echt met mijn volle gewicht tegen hangen en me flink afzetten haha.


Ja precies, dat dacht ik ook :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 08:55 



 
Profiel   

Kunststof is meestal wel wat goedkoper, maar de de duurdere blokken van Harken en Lewmar zijn meestal van aluminium en RVS, en hebben dan ook een veel grotere treksterkte. Maar dan nog zijn ze eigenlijk gewoon té duur vind ik := Zo veel kost het materiaal ook weer niet haha.

Het voordeel van zo'n zware boot is dat ie ook lekker comfortabel zeilt, de golven kunnen er wat minder mee spelen. Maar het zeilt dan wel ook wat trager dan de lichte, snelle en moderne wedstrijdboten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 09:25 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Kunststof is meestal wel wat goedkoper, maar de de duurdere blokken van Harken en Lewmar zijn meestal van aluminium en RVS, en hebben dan ook een veel grotere treksterkte. Maar dan nog zijn ze eigenlijk gewoon té duur vind ik := Zo veel kost het materiaal ook weer niet haha.

Het voordeel van zo'n zware boot is dat ie ook lekker comfortabel zeilt, de golven kunnen er wat minder mee spelen. Maar het zeilt dan wel ook wat trager dan de lichte, snelle en moderne wedstrijdboten.

Oh, ik dacht ook kunststof :)).

Ik heb me maar berust op de prijs voor de blokken die wij moeten hebben. Scheelt dat bij goed onderhoud, ze voor het leven zijn. Helaas was de vorige eigenaar niet zo van het onderhoud, dus een paar blokken zijn niet zo mooi meer, maar zijn nog prima. Die gaan wel in de loop van de tijd vervangen worden. Al kosten die dan weer geen 300 euro, maar zo'n 80 - 120 per stuk, afhankelijk van de grootte en aantal katrollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 10:27 



 
Profiel   

Op zich is het allemaal wel overkomelijk zo die losse onderdelen. Alleen dan altijd jammer dat het niet bij die paar dingen blijft :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 12:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 27 van de 34 [ 848 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 34  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen