Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 26 van de 34 [ 848 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 34  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

 
Profiel   

Wat hebben jullie weer veel gedaan zeg!

Moet er in de gaten ijzer gedraaid worden omdat het anders een zwakke plek is of heeft het een andere reden? En had je er dan ook ijzer in/op kunnen lassen of werkt dat dan anders?
Sorry als het domme vragen zijn, heb echt 0 verstand van boten/ met ijzer werken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:22 



 
Profiel   

Een van de redenen om de gaten te vullen is zodat er eventueel op dezelfde plek nieuwe gaten kunnen worden geboord als dat nodig is, zonder dat het gat scheurt, dus inderdaad voor de stevigheid. De mast zelf die houdt het wel, die zal niet ineens heel veel zwakker worden door een paar extra gaatjes.. maar als je dat keer op keer doet, en elke keer vlak er langs nieuwe gaten maakt dan wordt dat inderdaad wel een probleem als je de gaten niet goed vult. En verder is het op deze manier mooier en vlakker te maken, en kun je zo'n gat helemaal onzichtbaar wegwerken zonder dat er een deukje over blijft.
De mast en het draadeind zijn van aluminium, en dat laat zich een stuk moeilijker lassen dan ijzer of rvs. Lassen kan wel, maar het is dus gewoon veel meer werk, en ik weet ook niet of de binnenkant van de mast dan vlak genoeg is. Daar lopen lijnen en kabels langs, dus dat mag niet gaan schuren of blijven haken aan kleine braampjes.

Goede vragen hoor :j Wij hebben ook een tijdje moeten zoeken naar de beste manier. De meeste mensen duwen er gewoon wat popnagels in en klaar. Maar dat blijf je zien, dus dat vonden we zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:35 



 
Profiel   

Hoewel ik deze vragen niet had, vind ik de uitleg wel heel logisch en het past ook bij jullie volgens mij om alles zo goed en mooi mogelijk te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:46 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Een van de redenen om de gaten te vullen is zodat er eventueel op dezelfde plek nieuwe gaten kunnen worden geboord als dat nodig is, zonder dat het gat scheurt, dus inderdaad voor de stevigheid. De mast zelf die houdt het wel, die zal niet ineens heel veel zwakker worden door een paar extra gaatjes.. maar als je dat keer op keer doet, en elke keer vlak er langs nieuwe gaten maakt dan wordt dat inderdaad wel een probleem als je de gaten niet goed vult. En verder is het op deze manier mooier en vlakker te maken, en kun je zo'n gat helemaal onzichtbaar wegwerken zonder dat er een deukje over blijft.
De mast en het draadeind zijn van aluminium, en dat laat zich een stuk moeilijker lassen dan ijzer of rvs. Lassen kan wel, maar het is dus gewoon veel meer werk, en ik weet ook niet of de binnenkant van de mast dan vlak genoeg is. Daar lopen lijnen en kabels langs, dus dat mag niet gaan schuren of blijven haken aan kleine braampjes.

Goede vragen hoor :j Wij hebben ook een tijdje moeten zoeken naar de beste manier. De meeste mensen duwen er gewoon wat popnagels in en klaar. Maar dat blijf je zien, dus dat vonden we zonde.

Ik ben in de Land Rover wereld een kerel tegen gekomen die aluminiumdraad verkocht met een samenstelling die een iets lager smeltpunt gaf. Daarmee kon je aluminium "lassen" zonder ingewikkelde apparatuur. In hoeverre je dat op de mast los kunt laten, durf ik niet te zeggen.
Ik zal de gegevens er even bij zoeken voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:30 



 
Profiel   

Dat klinkt handig!
Het enige nadeel dat ik kan bedenken voor de mast is dat er dan misschien, doordat twee verschillende soorten aluminium elkaar raken, corrosie kan ontstaan. Al zal dat tussen aluminium soorten onderling minder erg zijn dan tussen rvs en aluminium bijvoorbeeld.
Dat zou wel ideaal zijn voor andere klusjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:45 



 
Profiel   

Laat ik maar weer eens een kleine update plaatsen :D
Het schilderwerk aan de mast is klaar *\o/*
Pfoe wat een werk, en wat hebben we pech gehad met het weer, maar het is toch gelukt :D
Stel je voor dat je een tafelblad moet schuren, ontstoffen, ontvetten en heel netjes schilderen.. en dat 20x.. dat is ongeveer hoeveel werk we hadden aan één laagje verf op de mast :') Daar kwamen dan ook nog de andere aluminium delen bij zoals de giek, spiboom, neerhouder, zalingen enzo.. In totaal hebben we er 6 lagen op gezet; twee verschillende primers en vier toplagen. Tussen elke laag hebben we met de hand geschuurd, steeds een fijnere korrel.. Mijn arm zit er nog aan, maar daar is ook alles mee gezegd :')
Ik heb nog geen foto van het eindresultaat, maar wel van een van de eerste toplagen:
[ img ]
Nu moeten we alleen nog de stukjes waar de mast op heeft gerust schilderen.

In de tussentijd zijn ook de chainplates aangekomen, die we op maat hebben laten lasersnijden.
[ img ]
[ img ]
Deze gaan we zelf nog polijsten.. ook weer flink veel werk maar zo sparen we veel geld uit.

Verder heb ik een aantal spullen uit China besteld.
In een watersportwinkel betaal je al gauw de hoofdprijs voor een simpel leeslampje.. 50 tot 100 euro per lampje ben je snel kwijt 8)7
Maar via Ali vond ik deze, voor 11 euro incl verzenden <3 :=
[ img ]

En deze voor 8 euro
[ img ]

En nog een deklamp voor in de mast..
En een thermostaat voor de koelkast en vriezer, zodat we de temperatuur beter kunnen regelen..
[ img ]

Zo zijn we, tussen het opknappen van de mast door, binnen ook nog steeds bezig met allerlei kleine klusjes.
Ik heb een leuke stof besteld om de matrassen in de voorste slaapruimte te bekleden.. We zijn nog steeds met de elektra bezig..
Maar de mast heeft de hoogste prioriteit.

Nu dat we zo goed als klaar zijn met schilderen kunnen we een deel van het mastbeslag weer terug zetten.
Dat betekent schroefgaten schoonmaken, evt optappen.. Nieuwe gaten boren en tappen.. Compressor en popnageltang mee.. En dan moeten we uitzoeken wat we waar terug willen plaatsen.
En dan gaan we nog nieuwe lijnen en kabels in de mast trekken, want alle elektra enzo wordt ook vernieuwd.

Zodra we alles thuis hebben voorbereid nemen we weer een paar weken vakantie om alles klaar te krijgen.

O ja, en als afsluiter.. Afgelopen week na die warmte was er enorm veel zeevonk te zien <3 Dan kunnen we het niet laten om na een lange werkdag toch nog een flinke wandeling over het strand te maken!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 10:07 



 
Profiel   

Goed bezig! Heerlijk is dat hè, al die nieuwe onderdelen die straks een plekje gaan krijgen. Kan ik me altijd zo op verheugen. Het opbouwen is altijd beter dan het afbreken.

(Ik herken je gevoel bij het steeds opnieuw lakken en schuren van de mast. Een kleine versie hebben wij ooit eens gedaan met onze binnendeuren. Dat de poes het nodig vond om over de pas geverfde platliggende deur te lopen was jammer. Die poezenpootjes op onze kurkvloer ook. De deur hebben we opnieuw gedaan, de poezenpootjes op de vloer vervagen langzaam.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 10:33 



 
Profiel   

Helemaal waar! Ik hoop ook dat het opbouwen wat sneller gaat dan het afbreken.. In ieder geval geen last meer van vastgeroeste schroeven :))

Haha, dat klinkt bekend, die poezenpootjes :')
Wij hebben met deze verf de mazzel dat ie binnen een half uur stofdroog is, maar er zijn toch altijd wat domme vliegen die er binnen die tijd een mooie landingsbaan in zien :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 11:26 



 
Profiel   

O, die vliegen op je net gelakte mast. Zo zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 12:08 



 
Profiel   

Ohhh ik voel de pijn, toen we nog een bootje met houten mast hadden was dat ook altijd ellende. Prachtig gelakt, kijk je twee minuten later: vliegenkerkhof |o

Verder weer mooi opgeschoten, mast ziet er erg goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 12:34 



 
Profiel   

Vliegen hebben daar volgens mij een extra zintuig voor, voor plakkende verf.

Ziet er goed uit allemaal! En die zeevonk, gaaf zeg <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 12:46 



 
Profiel   

Haha, domme vliegjes ja :') En dan probeer je ze eruit te helpen, maken ze nog even een koprol in de verf :roll:
Gelukkig moesten we toch na elke laag schuren.
De laatste puntjes werk ik wel bij als we de laatste plekjes op de onderkant lakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 13:56 



 
Profiel   

En weer een lang weekend achter de rug.
Eerst zijn we verder gegaan aan de mast.. Plat gelegd en toen op andere plekken ondersteund zodat we de kale plekken nog kunnen schuren en schilderen.
De laatste laag primer zit er inmiddels op.
[ img ]
Ik baal wel een beetje van de structuur die zichtbaar blijft, ondanks het schuren met korrel 380 tussen elke laag en het flink verdunnen van de verf, maar ik denk dat je dat altijd blijft houden met een roller.
[ img ]

Tijdens de regen hebben we ons binnen wat bezig kunnen houden. Een deel van de houten afwerkplaten moeten eruit om bij de romp te komen. En natuurlijk zitten die achter de kastjes vast, dus de zaag erin..
[ img ]
[ img ]

En de rest van het weekend zijn we bezig geweest aan de punt die hersteld moet worden.. totdat de buurman begon te klagen :roll:
We hebben een erg vervelende buurman aan een kant. Het type dat je niet eens aankijkt als je netjes gedag zegt, gaat klagen als boten van anderen niet netjes recht liggen, en graag alleen over zichzelf en zijn eigen boot opschept als het je toch lukt om er een praatje mee te maken :roll:
In ieder geval; wij gaan meestal een lang weekend naar de boot zodat we op vrijdag kunnen zagen en schuren als er zo min mogelijk mensen daar zijn. Maar zelfs dat half uurtje schuren vond meneer niet kunnen. En de lijm stonk.. en we moesten de boot maar uit het water laten halen en op de werf repareren, want dat kon echt niet in een haven, en hij zou gaan klagen bij de havenmeester :')
Hij had de mazzel dat hij dat tegen Bart zei en niet tegen mij, want ik had em wat anders verteld ~~}>
Bart is veel te netjes! We hebben bij de havenmeester gevraagd voor een andere ligplek, een prachtig plekje gekregen met een veel langere, bredere steiger en meer ruimte. De havenmeester zei: kunnen jullie daar lekker verder klussen, en wenste ons succes. Bij het wegvaren heb ik nog even nét iets te hard tegen Bart gezegd dat we nu ook geen last meer hebben van de keffer van de buurman.. want het is natuurlijk alleen geluidsoverlast als het niet van jezelf komt he :roll:
De andere buren en mensen langs die steiger gaan we wel missen, daar konden we het goed mee vinden, maar bij de nieuwe plek liggen ook een aantal leuke mensen waaronder een dokter die ook in Limburg woont en altijd een hoop leuke verhalen heeft :))
Dat is dan weer het voordeel van een boot tov een huis; bij vervelende buren kun je gewoon je huis verplaatsen :Y)
Nu hopen dat Bart weer kan slapen vannacht, die trekt zich zo’n opmerkingen altijd veel te persoonlijk aan..

Onze nieuwe plek:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 08:13 



 
Profiel   

Stille meelezer hier. Fijn, dat soort buren... gelukkig ben je daar vanaf. Maar vooral ook fijn dat de havenmeester kennelijk een prettige man is, die actief meedenkt. Veel plezier op jullie nieuwe plek!

Klinkt weer als een heel actief weekend. Geen last met het drogen van de verf van de mast, met steeds weer die buien en hoge luchtvochtigheid?

Wat is dat voor een 'structuur', al die laagjes waar je tegenaan kijkt op de foto achter de wasbak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 08:57 



 
Profiel   

Oh vreselijk zulke buren, ik kan daar ook slecht tegen zoals Bart, blijft bij mij ook altijd lang hangen. En ik kan mijn huis niet verplaatsen :+"

Fijn dat jullie een betere plek gekregen hebben! En zo ver zal het ook niet zijn naar die mensen die wel leuk zijn, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 09:45 



 
Profiel   

Het is niet heel ver lopen van onze oude steiger naar de nieuwe inderdaad, en we komen er elke keer langs als we richting de boot/parkeerplaats lopen, dus de leuke buren zullen we ook nog regelmatig spreken :j

Het personeel van de haven is heel aardig en denkt altijd fijn mee inderdaad.

We moeten wel opletten met buien als we gaan schilderen, dat klopt. De verf is na 2 uur stofdroog, daarna kan regen niet veel kwaad meer.
De reparaties die we op de boot doen drogen nog sneller, die polyesterhars is na 15 minuten stofdroog.

Die structuur die je achter de keukenkastjes ziet dat is de romp; een laag van pakweg 5cm dik polyesterhars met glasvezel matten, en daarop hebben ze schuimbalken gemonteerd waar ook weer een laag glasvezel overheen is gelegd om het schuim te beschermen tegen vocht van condensatie. Die balken zitten er om te betimmering op vast te schroeven. Rechtstreeks in de romp schroeven kan zorgen voor zwakke plekken en lekkages.
Bijkomend voordeel van dat schuim is dat het ook vrij goed isoleert. We zijn van plan om de romp volledig te isoleren, en hoeven dan alleen nog isolatiematten tussen die schuimbalken in te leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 09:53 



 
Profiel   

Jeetje wat naar zo'n vervelende buurman, ik zou dus ook wel wat te hard geplaatste opmerkingen maken. := Fijn dat je nu een nieuwe goede plek hebt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 12:51 



 
Profiel   

Hoe is het bij jullie? Ik moest aan jullie denken omdat we uitkijken over de kom/haven van Meppel en er nu een zeilboot lag! Komen jullie ene beetje verder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 19:20 



 
Profiel   

Dat klinkt mooi, jullie uitzicht in Meppel, Ladybird!

Ik zie dat mijn laatste post inderdaad al van een maand geleden is := Jee wat vliegt de tijd!
Inmiddels zijn we nog een aantal keer aan boord geweest. Sterker nog: ik heb zelf nog in m’n eentje een week aan boord gezeten om wat meer werk gedaan te krijgen.

Het weer zat helaas echt niet mee :=
We hebben niet één volledig droge dag gehad, zelfs in de week dat ik aan boord ben geweest heeft het élke dag wel even geregend -O-
Gelukkig heeft de verf voor de mast maar een paar uur nodig om te drogen. Tijdens het uitharden van de verf is het niet erg als het regent.

Een paar weekenden geleden zijn we begonnen met het loshalen van de eerste drie wantputtingen, via deze platen wordt de mast verbonden met de romp.
Het vervelende is dat ze goed verstopt zitten achter de kasten, dus hebben we hier en daar nog wat wanden moeten slopen.
[ img ]

Vervolgens zitten de bouten weggewerkt in de romp, dus deze moesten worden uitgeboord.
[ img ]

De bouten zijn in geen 40 jaar meer los geweest, dus dat was een helse klus om los te krijgen! Uiteindelijk hebben we ze heet gestookt, waardoor er toch beweging in kwam.
Wat waren we blij toen de eerste drie platen eruit waren, na 3 dagen zweten!

Helaas zijn de weergoden ons dus niet gunstig gestemd, en hebben we de gaten zo lang gedicht met ducttape.
[ img ]
[ img ]

Zodra de romp de kans heeft gehad om 24 uur goed uit te drogen kunnen we de gaten gaan vullen met glasvezel en polyester.

De nieuwe platen komen daarna op dezelfde plek, maar dan aan de buitenkant van de boot zodat ze veel beter te onderhouden en controleren zijn, en natuurlijk makkelijker te vervangen.
[ img ]
En zeg nou zelf; dit ziet er toch prachtig uit? <3

Na dat weekend klussen ben ik dus aan boord gebleven terwijl Bart helaas weer naar Limburg moest omdat hij doordeweeks weer een paar dagen op kantoor moest werken.
Ik kon zelf van ‘thuis’ uit werken, ideaal dus!
Tussendoor hield ik het weer in de gaten. Op mijn fietsje ging ik bepakt met twee fietsentassen vol verfspul elke keer richting de werf.
[ img ]

Het moest in die anderhalve week dat ik daar was minimaal 4 dagen 3 uurtjes droog zijn.. := Nou dat is niet gelukt :') Een verflaag heeft te vroeg een regenbui op z’n kop gehad haha, maar uiteindelijk heb ik toch alle vier de toplagen erop kunnen zetten en zo de laatste plekken van de mast netjes wit gekregen *\o/*
Hier een foto van laag 2 dacht ik:
[ img ]

In de tussentijd was Bart thuis bezig met het slijpen van de ankerrol, die inmiddels flink ingekort is.
[ img ]

En tussen de buien door heb ik ook nog even wat geschrobt op het dek.
[ img ]
[ img ]
Nog een klein stukje, dan heb ik het hele dek behandeld. Maar daar ligt de ankerketting nog, en die kreeg ik in mijn eentje niet verplaatst.

Toen Bart het volgende weekend ook weer in Zeeland was hebben we samen met veel pijn en moeite de laatste drie platen weten te verwijderen.
We hebben de boot even andersom gelegd zodat we er goed bij kunnen.
[ img ]

De nieuwe platen liggen inmiddels te wachten op goed weer, en kunnen erop zodra de oude gaten dicht zijn.
[ img ]

Afgelopen weekend hebben we door de vele regen ook weer geen gaten kunnen vullen, maar wel een andere belangrijke klus: de waterslangen rondom de maststeun hebben we vervangen. Daar kom je alleen bij als de mast eraf is.
Helaas heb ik geen foto ervan gemaakt met mijn mobiel.
Daarna hebben we die twee watertanks gevuld, en gelukkig geen lekkages kunnen vinden. Dat was goed nieuws!
Helaas, toen we de tanks leeg lieten lopen begaf de pomp het :')

Het water lieten we weg lopen via de bilge, dat is een diepe ruimte in de kiel, het diepste punt van de boot, waar ook condenswater, regenwater en water van lekkages heen stroomt. Een automatische pomp ziet dit en pomp het water weg.
[ img ]
[ img ]
Na de pomp eruit te hebben gehaald en alles schoon te hebben gemaakt bleek het probleem bij de vlotter te liggen, die door het vuil bleef hangen. Snelle fix dus :D

En nu dat de boot even andersom ligt is het ook een goed moment om de naam opnieuw te plotten (in een normaal lettertype := _-:( :') Grafische vormgevers begrijpen mijn frustratie vast haha)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 16:22 



 

iel Comic Sans :')

Wat een werk weer _O_ wordt wel prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 16:55 



 
Profiel   

Je hoeft geen grafisch vormgever te zijn om de ergernis te snappen :)).

Leuk weer een update te lezen! De nieuwe platen zijn echt super +:)+. Ziet er keurig uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 17:00 



 
Profiel   

Poeh had je niet beter een losse romp kunnen kopen joh, wàt een werk :=

Hihi ik ben wel een liefhebber van Comic Sans eigenlijk, niet zo stijfjes maar ook niet te raar :P
Maar ik denk dat er zeker wel wat mooiers te bedenken is hier, dat gaat vast goedkomen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 19:39 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Dat klinkt mooi, jullie uitzicht in Meppel, Ladybird!

Ik zie dat mijn laatste post inderdaad al van een maand geleden is := Jee wat vliegt de tijd!
Inmiddels zijn we nog een aantal keer aan boord geweest. Sterker nog: ik heb zelf nog in m’n eentje een week aan boord gezeten om wat meer werk gedaan te krijgen.

Het weer zat helaas echt niet mee :=
We hebben niet één volledig droge dag gehad, zelfs in de week dat ik aan boord ben geweest heeft het élke dag wel even geregend -O-
Gelukkig heeft de verf voor de mast maar een paar uur nodig om te drogen. Tijdens het uitharden van de verf is het niet erg als het regent.

Een paar weekenden geleden zijn we begonnen met het loshalen van de eerste drie wantputtingen, via deze platen wordt de mast verbonden met de romp.
Het vervelende is dat ze goed verstopt zitten achter de kasten, dus hebben we hier en daar nog wat wanden moeten slopen.
[ [url=m/YkpMgg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vervolgens zitten de bouten weggewerkt in de romp, dus deze moesten worden uitgeboord.
[ [url=m/Rby5QT.png]Afbeelding[/url] ]

De bouten zijn in geen 40 jaar meer los geweest, dus dat was een helse klus om los te krijgen! Uiteindelijk hebben we ze heet gestookt, waardoor er toch beweging in kwam.
Wat waren we blij toen de eerste drie platen eruit waren, na 3 dagen zweten!

Helaas zijn de weergoden ons dus niet gunstig gestemd, en hebben we de gaten zo lang gedicht met ducttape.
[ [url=m/CaV7XP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/s0q3iG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zodra de romp de kans heeft gehad om 24 uur goed uit te drogen kunnen we de gaten gaan vullen met glasvezel en polyester.

De nieuwe platen komen daarna op dezelfde plek, maar dan aan de buitenkant van de boot zodat ze veel beter te onderhouden en controleren zijn, en natuurlijk makkelijker te vervangen.
[ [url=m/nTVTzw.jpg]Afbeelding[/url] ]
En zeg nou zelf; dit ziet er toch prachtig uit? <3

Na dat weekend klussen ben ik dus aan boord gebleven terwijl Bart helaas weer naar Limburg moest omdat hij doordeweeks weer een paar dagen op kantoor moest werken.
Ik kon zelf van ‘thuis’ uit werken, ideaal dus!
Tussendoor hield ik het weer in de gaten. Op mijn fietsje ging ik bepakt met twee fietsentassen vol verfspul elke keer richting de werf.
[ [url=m/WRTnn6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het moest in die anderhalve week dat ik daar was minimaal 4 dagen 3 uurtjes droog zijn.. := Nou dat is niet gelukt :') Een verflaag heeft te vroeg een regenbui op z’n kop gehad haha, maar uiteindelijk heb ik toch alle vier de toplagen erop kunnen zetten en zo de laatste plekken van de mast netjes wit gekregen *\o/*
Hier een foto van laag 2 dacht ik:
[ [url=m/iiaPcd.jpg]Afbeelding[/url] ]

In de tussentijd was Bart thuis bezig met het slijpen van de ankerrol, die inmiddels flink ingekort is.
[ [url=m/1b8hEY.png]Afbeelding[/url] ]

En tussen de buien door heb ik ook nog even wat geschrobt op het dek.
[ [url=m/ae1cyV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WmYUX9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog een klein stukje, dan heb ik het hele dek behandeld. Maar daar ligt de ankerketting nog, en die kreeg ik in mijn eentje niet verplaatst.

Toen Bart het volgende weekend ook weer in Zeeland was hebben we samen met veel pijn en moeite de laatste drie platen weten te verwijderen.
We hebben de boot even andersom gelegd zodat we er goed bij kunnen.
[ [url=m/p8cJxm.jpg]Afbeelding[/url] ]

De nieuwe platen liggen inmiddels te wachten op goed weer, en kunnen erop zodra de oude gaten dicht zijn.
[ [url=m/juC78e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen weekend hebben we door de vele regen ook weer geen gaten kunnen vullen, maar wel een andere belangrijke klus: de waterslangen rondom de maststeun hebben we vervangen. Daar kom je alleen bij als de mast eraf is.
Helaas heb ik geen foto ervan gemaakt met mijn mobiel.
Daarna hebben we die twee watertanks gevuld, en gelukkig geen lekkages kunnen vinden. Dat was goed nieuws!
Helaas, toen we de tanks leeg lieten lopen begaf de pomp het :')

Het water lieten we weg lopen via de bilge, dat is een diepe ruimte in de kiel, het diepste punt van de boot, waar ook condenswater, regenwater en water van lekkages heen stroomt. Een automatische pomp ziet dit en pomp het water weg.
[ [url=m/yXzRh8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FRNNuL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na de pomp eruit te hebben gehaald en alles schoon te hebben gemaakt bleek het probleem bij de vlotter te liggen, die door het vuil bleef hangen. Snelle fix dus :D

En nu dat de boot even andersom ligt is het ook een goed moment om de naam opnieuw te plotten (in een normaal lettertype := _-:( :') Grafische vormgevers begrijpen mijn frustratie vast haha)
[ [url=m/kBvXA3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Niet alleen grafische vormgevers hoor! :=

Leuke update weer, ik lees nog steeds met veel plezier mee. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 19:46 



 
Profiel   

pmarena schreef
Poeh had je niet beter een losse romp kunnen kopen joh, wàt een werk :=

Haha, dat zou je bijna denken he :')

Bedankt allemaal!
Leuk dat jullie nog steeds meelezen ondanks dat het zo langzaam gaat allemaal haha.

Deze week gaan we een hoop bestellen. Alle schroeven en popnagels die we nog missen, alle lijnen en kabels.. En dan kan de mast weer in elkaar worden gezet :D

En dan moeten we alleen de boot nog verder klaar maken; dus het puntje van de boeg herstellen, de gaten dichten en de nieuwe platen monteren..
Het is alleen jammer dat ik de komende 4 weekenden moet werken.. Maar wie weet kunnen we binnenkort nog een zondag + maandag naar Zeeland.

Thuis kunnen we ons in de tussentijd gelukkig wel nog bezig houden met de ankerrol.
Deze is inmiddels ingekort. Nu moet de losse beugel nog worden afgeslepen, en op de ankerrol worden gelast.
Er komen nog rolletjes in waar het anker overheen rolt, en het geheel wordt nog gepolijst.
[ img ]

De 3d tekening
Vóór in het midden, en de twee opties voor het inkorten links en rechts. We hebben de kortste optie gekozen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 11:01 



 
Profiel   

Net tegen dit topic aan gelopen en ruim een half uur bezig geweest met het lezen van jullie berichten, wat een werk is er al verzet! Leuk project om te volgen :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 12:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 26 van de 34 [ 848 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 34  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen