Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Maflinger_S schreef:He, gelukkig, kwam ik tussen al dat scheepsjargon toch nog een woord tegen dat ik kende: tuiger. O, wacht ...
Indy_Mouse_9 schreef:Hebben jullie nou niet eens (regelmatig) dat je weer iets tegenkom en denkt ‘ok, ons schip was eigenlijk levensgevaarlijk’?
Jullie hebben er ook al wel mee gevaren toch?
_San87_ schreef:Jaloers! Wij willen ook aan de slag, maar het weer joh .
pmarena schreef:Waarvan worden masten eigenlijk gemaakt....?
Het weer valt reuze mee hè tot nu toe!
ikke schreef:Wat bij 12 en 24V veel gevaarlijker is, is de stroom die er kan lopen bij kortsluiting.
Dat zal nu wel goed zijn, maar je bent geen onbeveiligde lijntjes tegen gekomen bij het slopen?
8nnemiek schreef:ikke schreef:Wat bij 12 en 24V veel gevaarlijker is, is de stroom die er kan lopen bij kortsluiting.
Dat zal nu wel goed zijn, maar je bent geen onbeveiligde lijntjes tegen gekomen bij het slopen?
O ja, dat was echt drama met een hoofdletter D
In het schakelpaneel zitten ingebouwde zekeringen, maar die zijn voor meer ampères dan wat de meeste draden kunnen hebben, dus heeft totaal geen toegevoegde waarde, echt heel slecht.
En we hebben heel wat draden eruit getrokken die gewoon rechtstreeks op de accu zaten zonder zekering.. en eigenlijk te veel foute zooi om op te noemen
Nog steeds zetten we altijd alle hoofdschakelaars uit als we niet aan boord zijn. Totdat we echt alle elektra hebben vervangen kan er zomaar nog ergens een slechte kabel verstopt liggen.
Oh onweer ja, brr! Al is de kooi van faraday op een stalen schip al een fijn gevoel lijkt me.
We hebben op onze vorige boot wel eens voor anker gelegen en op nog geen 100 meter afstand de bliksem zien inslaan, dat is niet leuk
8nnemiek schreef:@Ikke, de mast heeft bij ons momenteel geen direct contact met het water. Wel zit er op de romp een zinken plaat die bedoeld is om te verbinden met de mast, en een tweede om te verbinden met de motor, maar dat is tegen galvanische corrosie. Die zitten bij ons niet aangesloten, en we moeten nog onderzoeken of het slim is om de mast er toch mee te verbinden.
Qua onweer gaan er allerlei verschillende verhalen en theorieën rond, maar er is niet echt een standaard hiervoor in de botenwereld. De een zegt: bliksem zoekt de laagste weerstand, dus als je je mast met het water verbindt dan trekt dat juist bliksem aan.. Anderen zeggen juist weer dat je door de verbinding te maken je apparatuur beschermd, en weer anderen verbinden niet de mast maar de verstaging met het water door bv een ketting overboord te gooien die aan de stagen vast zit..
Mo_86 schreef:Dat blijft een lastig iets inderdaad. Ik weet wel dat áls je dat ongelukkige strootje trekt je hoe dan ook alle apparatuur naar de filistijnen hebt, wat je ook doet. Voor mijn gevoel werkt het averechts een verbinding te maken met het water middels een ketting dus dat doen we nooit. Vooral hopen dat ie niet inslaat. Ik las laatst een artikel van Yachting Monthly over een stel dat een soort bliksemafleider op de mast had en daardoor juíst telkens geraakt werden. Zal eens kijken of ik dat nog ergens kan vinden, best interessant om te lezen.
8nnemiek schreef:Ik volg een Youtube kanaal van Clark en Emily en Clark heeft een erg duidelijke en interessante uitleg: https://youtu.be/PurMG7KHdW4
Maar hoewel zijn apparatuur dus niet stuk gaat, wordt zijn boot door dat aarden wel regelmatig geraakt.
Toch hoor je inderdaad ook vrij regelmatig dat apparatuur aan boord stuk gaat bij een blikseminslag, zelfs bij mensen die juist wel de boot hebben geaard (maar wellicht niet op de juiste manier, of de apparatuur loopt op een bepaalde manier waardoor die er gevoeliger voor is?).
Ik kijk voor de grap wel eens tijdens onweer via lightningmaps naar havens, nieuwsgierig of daar inslagen zijn, maar ik heb er gek genoeg nog nooit een gezien in een haven, zelfs niet bij echt zware onweersbuien.. terwijl er dan wel vaak inslagen in het water zijn of aan de wal vlak ernaast.
Vandaag hebben we veel kunnen doen
De hele mast is geschuurd, en in de aluminium primer gezet. Dat ging veel sneller dan we hadden verwacht!
[ [url=m/tv9LIv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Morgen kijken we of we de mast plat kunnen leggen zodat we de onderkant kunnen schuren en gronden. En dan meteen de giek, spiboom, zalingen en neerhouder.
Ik hoop dat ik mijn bed nog uit kom morgen
En dan gaan we na het weekend een paar daagjes naar huis. Ik heb bij mijn ouders wat pakketjes laten aankomen. Krijg regelmatig van dit soort foto’s doorgestuurd
[ [url=m/VwKH4Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
En heel veel foto’s van Faizah natuurlijk, want die moest thuis blijven
[ [url=m/WQbVHD.jpg]Afbeelding[/url] ]