Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 34 [ 848 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 34  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

 
Profiel   

Ben je alweer wat verder?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 11:55 



 
Profiel   

Haha ja, wat zo'n klein plankje een verschil kan maken he! Voor ons zijn zo'n kleine projectjes vooral leuk om alvast een beetje te oefenen.
Het plan was eigenlijk om afgelopen weekend de stinkende wc eruit te halen.. maar hij stinkt bijna niet meer *\o/* We hebben een aantal keer flink gespoeld met een dettol sopje, en de afgelopen weken steeds wat dettol oplossing erin laten staan, en dat lijkt toch te hebben gewerkt.
Hij moet er uiteindelijk toch uit, maar zo lang de boot in het water ligt is het veiliger om de wc nog even te laten staan, want zonder wc is er altijd een grotere kans op lekkages.
Wel hebben we veel gedaan aan de elektra.
We hebben een paar lampen weggehaald die niet meer werkten. Allemaal nog originele kabels, die door de hele boot liepen en overal met tape en tiewraps aan een dikke kabelboom vast zaten. En dat moet redelijk voorzichtig gebeuren, want er zit voor een paar duizend euro aan kabels in de boot die we hopelijk niet allemaal hoeven te vervangen. Dus een flinke klus!
[ img ]

En wat waren die kabels vies zeg :=
[ img ]

De schakelkast (ná het weghalen van een aantal kabels) :=
[ img ]
Uiteindelijk gaan we hier alles los halen, schoonmaken, en een stuk netter terug zetten. Maar we kunnen niet zomaar alles eruit trekken omdat we een aantal apparaten hard nodig hebben, zoals de lenspomp die het regenwater uit de boot pompt.. Kom je na een paar weekjes aan boord, staat de boot blank :+ Dat willen we niet!

En nog even wat opgeruimd achter het apparatenpaneel
[ img ]
De vorige eigenaar heeft daar gewoon een nieuwe plank over het originele paneel heen gezet, dus het is bijna onmogelijk geworden om goed bij de kabels te komen.
Meteen wat nieuwe stekkers en aansluitmateriaal besteld.

De schroeven zijn in de hele boot verstopt achter houten pluggen. Heel mooi, maar lastig als er iets losgeschroefd moet worden.. Dus die moeten stuk voor stuk uitgeboord worden :=
9 van de 10 gaan er altijd prima uit.. Die laatste doet áltijd moeilijk :+
De spiegel is inmiddels eraf. Die was helemaal aangetast door het vocht.
[ img ]

En we hebben de dieselkachel verder schoongemaakt en een nieuwe uitlaatslang besteld.
Komend weekend gaan we die monteren.

Ik heb ook nog een krukje mee genomen naar huis. Zo kan ik thuis alvast een beetje oefenen met bekleding naaien.

Komend weekend gaan we een lang weekend, van vrijdag tot zondag *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 14:24 



 
Profiel   

Zo aardig veel gedaan nog.Wat een gedoe zeg met die kabels en wat zijn het er veel!
Dat jullie dat kunnen die kluwe kabels schoon maken en uitzoeken.Knap werk hoor.
Vind het nu al een pracht schip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 14:44 



 
Profiel   

Ik heb helemaal niet de behoefte om ooit een zeilschip aan te schaffen of om zelfs maar te zeilen (nou, misschien, ga ik wel op dek in de zon zitten) maar je beschrijft zo interessant wat jullie allemaal moeten doen op het schip te updaten en geschikt te maken voor wat jullie willen dat ik toch geïnteresseerd blijf volgen.

Zo mooi om te zien hoe jullie het schip stapje voor stapje helemaal naar jullie zin maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 16:22 



 
Profiel   

Wat een spaghetti zeg... Heb je een hele klus aan. Gaan vele uurtjes uitmeten in zitten denk ik... Fijn is dat he, als jezelf zoveel kunt.
En het plankje is idd een nette verbetering...super!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 20:40 



 
Profiel   

Bedankt gohya! Wij zijn ook erg blij met het schip, ondanks dat er nog zo veel werk aan zit :D

Wat leuk dat je mee komt lezen, Maflinger!

Yavanna, de spaghetti gaat heel wat tijd kosten inderdaad, maar doordat we het zelf kunnen aansluiten is het inderdaad wel goed te doen, én kunnen we alles helemaal naar onze zin inrichten. En het geeft natuurlijk wat extra veiligheid; als we het schip straks echt van binnen en buiten kennen dan zijn problemen in de toekomst ook sneller verholpen. Je zal maar midden op zee ineens zonder stroom komen te zitten.. dan weten we iig meteen waar we moeten zoeken :D

Een kleine update van afgelopen weekend:
We hebben eerst nog eens goed gepoetst. Hopelijk hebben we daarmee nog een extra laagje nicotine van de muren gehaald. Het sopje was érg donker na afloop :))

De patrijspoorten zijn van brons, maar in de afgelopen 40 jaar flink verkleurd. Ik heb er eens een beetje aan geschrobt, en daar komt een prachtige koperkleur onderuit <3
Een leuk projectje voor de toekomst; 11 patrijspoortjes oppoetsen :Y)
[ img ]

Ook heb ik eindelijk de houten schappen van de koelkast en vriezer overgetrokken op karton. Nu kunnen we er thuis mooie, nieuwe schappen voor maken.
[ img ]

En daarna heb ik de wanden nog een tweede keer geschilderd.
Volgende keer kan de raamomlijsting hopelijk weer terug erop, en kunnen de gordijnen weer worden opgehangen, en dan ziet het er weer iets netter uit :D
[ img ]
[ img ]

Bart heeft ook nog wat aan de elektra gedaan. De stekker aangesloten van de weerontvanger/Navtex, die werkt nu :D
De uitlaatslang van de kachel aangesloten (het boren van het gat heeft alleen al 3 uur tijd gekost :') Het is niet aan te raden om een gat te boren in aluminium en glasvezel met een 7-gatenboor die bedoeld is voor hout :+ ), en de kachel heeft heel even gewerkt, totdat hij lucht begon aan te zuigen. Dieseltank te leeg :+

Het To-Do lijstje voor komende winter/voorjaar:
[ img ]

O ja, voor de bekleding in de kajuit zit ik te denken aan een suede-look, cognac kleur meubelstof. Maar dat is iets voor volgend jaar, als de lekkages gedicht zijn. Nu ligt er nog een plastic zak op de bank omdat het daar naar binnen regent :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 11:52 



 
Profiel   

Ik was er al een poosje ... :D

Als je zoveel hout houdt als je nu hebt in de kajuit zou ik niet voor cognackleurig suedelook gaan voor de meubelstof. Dan wordt alles zo ongeveer dezelfde tint "bruin".

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 14:45 



 
Profiel   

Och ja, nu je het zegt, ik heb je inderdaad al eerder in het topic voorbij zien komen :D
Leuk dat je mee blíjft lezen dan, haha!

Ik denk dat er uiteindelijk nog wat meer wit wordt. De wanden achter de kussens en onder de bankjes bijvoorbeeld. Maar daar zijn we nog niet uit. Dat ga ik tegen die tijd eerst Photoshoppen :j

In mijn eerste schetsen had ik de bekleding wit/creme gemaakt, maar ik ben bang dat dat te gevoelig is voor vlekken, zeker als je er dagelijks zit.
Donkerblauw/petrol vind ik ook erg mooi.
Maar bordeaux rood is ook gaaf, passend bij de gordijnen.
Dus we zijn er nog lang niet uit :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 15:02 



 
Profiel   

Turquoise en/of paars is misschien ook wel een optie dan. Ik zou niet voor wit/creme gaan, nogal besmettelijk zoals je zelf ook al zegt. Bordeaux rood heeft wel een luxe uitstraling, kan je op het pluche.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 15:08 



 
Profiel   

Ik vind dat zithoekje/keuken al heel erg mooi geworden,erg gezellig ziet het eruit.
Donkerblauw/Petrol is zeker ook een hele mooie kleur!
Zo gaaf allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 18:30 



 
Profiel   

En als je petrol combineert met creme? Biesjes ofzo? Dan heb je het beide :D Je schilderwerk ziet er weer puik uit en je beslissing om meer te witten is denk ik ook wel een goed idee. Dat ziet er strakker uit naar mijn mening en wordt het minder een donker 'hol' :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 11:28 



 
Profiel   

Wat een spaghetti zeg. Blijft een leuk projectje om te volgen :)

Vraag me alleen een beetje af waarom je de boot niet wat dichterbij huis legt zodat je makkelijker heen kunt gaan om te klussen? Scheelt ook weer brandstof ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 11:52 



 
Profiel   

Leuke ideeën allemaal!

De boot dicht bij huis leggen hebben we ook aan gedacht, maar dat is toch vrij lastig. De mast zou er dan vanaf moeten omdat we onder een aantal vaste bruggen door moeten varen. Het is een doorgestoken mast, hij steekt dus door de romp heen tot op de bodem van de boot, en zit daar ook weer vast met allerlei antennekabels en stroomkabels. Dat is op zich allemaal wel los te maken waarschijnlijk, maar het zijn geen stekkertjes die je even eruit trekt en hij is er niet echt op gebouwd om makkelijk los te halen. En de mast is ruim 20 meter lang, die kan niet op de boot worden vervoerd en is zelfs te lang voor op een gewone vrachtwagen.
Dat zou dus niet alleen heel lastig worden, maar ook erg duur. En we zouden dan niet meer kunnen zeilen, wat we ook tussendoor graag willen blijven doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 12:06 



 
Profiel   

Ah duidelijk. Dat is wel lastig ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 12:13 



 
Profiel   

Wauw, wat een project. Onwijs gaaf! Ik moet nog helemaal bijlezen, maar wanneer denken jullie haar ongeveer af te hebben en op weg te kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 03:27 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd wat jullie weer gedaan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 14:56 



 
Profiel   

Dank je djodjodjo! We hebben een vrij ruime en losse planning. Onze hond is nu 7 jaar, en ik zou haar niet achter willen laten, dus we gaan er van uit dat we nog ruim 5 jaar de tijd hebben om alles vertrek-klaar te maken, voordat we echt de trossen los kunnen gooien.
In het voorjaar gaan we alle lekkages dichten op het dek. Dat kan nu nog niet omdat het warm en droog genoeg moet zijn om het hout te kunnen opknappen.
Zodra alles waterdicht is gaan we het interieur flink aanpakken, en wordt de keuken eruit gesloopt, de elektra, de kastjes zodat we de wanden kunnen isoleren, de zitplek en tafel worden veranderd, het bed moet verlengd worden, de badkamers moeten flink vernieuwd worden.. En omdat je er geen simpele Ikea keuken/meubeltjes in kan plaatsen moeten we alles met de hand maken, dus we gaan er van uit dat we daar toch wel een paar jaar zoet mee zijn :D
Hopelijk kunnen we wel al wat eerder aan boord gaan wonen.

gohya, de afgelopen twee weekenden zijn we thuis gebleven, omdat we hier ook nog wat klusjes hadden liggen.
Inmiddels heb ik de raamkozijnen bijna af :D Het hout heb ik hersteld, rotte delen vervangen, alles netjes geschuurd en de verkleurde delen schilder ik bij.. En morgen nog een laklaag erover.
Morgenavond gaan we weer naar Zeeland. Hopelijk kan ik de kozijnen dan terugplaatsen. En we moeten de boot winterklaar maken, dus alle water eruit en antivries erin, zodat de leidingen niet kapot springen als het gaat vriezen. En als het niet te hard waait en droog is halen we meteen de zeilen eraf. Die bewaren we 's winters binnen. Een flinke klus, want het grootste zeil heeft een oppervlakte van 62m2 :wow: En dat ding is ZWAAR :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 22:03 



 
Profiel   

Lol, jullie grootzeil heeft een grotere oppervlakte dan mijn huis :') Ben erg benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. Al het water vervangen door antivries? Dus watertanks leegmaken en antivries als in koelvloeistof?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 08:15 



 
Profiel   

Haal je dat zeil dan naar binnen omdat je het niet gebruikt in de winter en het dan kapot kan gaan ofzo?

En als je echt 24/7/365 op de / een boot woont dan gebruik je het wel in de winter en hoeft het niet? Of hoe moet ik dat zien? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 14:05 



 
Profiel   

Het kan kapot waaien inderdaad, maar als het te lang in zo'n vochtige, koude buitenlucht hangt dan kan er ook schimmel in ontstaan, en kruipen er beestjes tussen, en kan het zeil gaan verkleuren.
Als je echt aan boord woont en 's winters ook wel eens een rondje kan zeilen zodat ze af en toe goed kunnen uitwaaien en drogen dan is dat niet zo'n probleem inderdaad, dan kunnen ze blijven zitten.

De watertanks moeten inderdaad helemaal leeg, en dan komt er een klein bodempje speciaal antivries in en dat pompen we dan even door de slangen, zodat die slangen en de koppelingen niet kapot vriezen. Dat doen we ook bij de motor, bij de toiletten, de wasbakken en eigenlijk alles waar onderwater een slang met afsluiter zit, maar daar gebruiken we dan gewone koelvloeistof van de action voor.
De afsluiters zijn hol van binnen, en als je die dicht draait terwijl er nog water in zit dan kan dat bevriezen en uitzetten, en kapot springen. En dan loopt je boot vol :+
Nu hebben we wel het geluk dat we in zoutwater liggen vlak bij de Noordzee. Dat is 's winters redelijk warm (als in 5 á 6 graden :+ ) en daardoor zal het binnen tegen de romp aan ook niet snel heel hard vriezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 15:48 



 
Profiel   

Vandaag hebben we veel kunnen doen :D
De motor gevuld met antivries.. een aantal keer gestart, wat gelukkig erg goed lukte, en tot onze verbazing liep hij deze keer prima en is het gebonk waar hij eerder last van had helemaal weg *\o/*
Ondertussen heb ik de raamkozijnen teruggeplaatst, en ziet het er weer wat netter uit.
De kuiptent die de bankjes droog moet houden is eindelijk vrijwel helemaal waterdicht.. daar heb ik vorige keer anderhalve bus waterdicht-spray van de Action op losgelaten en vandaag nog een halve bus :))
Het houten dek geschrobd voor de winter.. een flinke fout van de vorige eigenaar aan de stagen hersteld, waar de mast mee vast zit (en eerst nauwelijks nog vast zat := )..
Morgen gaan we de rest winterklaar maken.. de zeilen opbergen.. en als het lukt nog wat verlichting in de koelkast aansluiten, en nog wat brons oppoetsen..
Heel gek idee, maar zou je brons kunnen oppoetsen met een elektrische tandenborstel? :=
Ik heb flink liggen schrobben met een doekje, maar dacht, dat moet toch ook makkelijker kunnen!

Vanavond ben ik nog even met de camera er op uit geweest <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 23:53 



 
Profiel   

Er bestaan poetsmachines/opzetstukken voor bv dremel, dus waarom geen tandenborstel. Beiden horen niet te krassen etc. al is dat om verschillende redenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 23:55 



 
Profiel   

Ik zou dan eerder een dremel met.opzetstukje gebruiken. Die tandenborstel fikt door ben Ik bang....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 08:41 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook geen tandenborstel gebruiken maar een dremel of andere poets machine.

Leuk dat jullie weer lekker opgeschoten zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 09:59 



 
Profiel   

Een dremel heb ik ook inderdaad, maar die poets-opzetstukjes hebben de verkeerde vorm of zijn te groot om in de hoekjes te komen, en dat ding draait steeds in dezelfde richting, wat niet heel handig is voor de luikjes en deurknoppen hier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 12:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 34 [ 848 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 34  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen