[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yavanna

Berichten: 2649
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:40

We zitten op een woonschip, dat scheelt al en kunnen goed off grid leven met zonnepanelen en generator, wat we nu dus ook doen. We tanken 1x in de 2 weken water en verder niks nodig:) We zijn lekker vertrokken vanuit onze woonplaats naar de plas...

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:59

Ideaal ja! Ik hoorde ook al dat er mensen zijn die permanent op de boot wonen in een haven waar het gedoogd werd, en die nu toch ineens moesten vertrekken, dat lijkt me flink balen..
Fijn dat jullie nergens last van hebben! Als je echt off grid kan leven is het idd helemaal makkelijk. Trossen los en gaan, heerlijk!

Mer1980

Berichten: 18880
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:26

Ik vind het onvoorstelbaar dan men met zijn eigen gezin of partner niet eens op zijn / haar eigen schip / jacht mag vertoeven met dit weer, hoeveel meter wil je afstand hebben van anderen, je brengt helemaal niets of niemand in gevaar. Maar je mag wel naar de supermarkt waar de boodschappen gewoon aangeraakt worden. Hoe bedoel je meten met 2 maten. Verder leuke update hoor. Lekker bezig, balen van de lader :=

punjab

Berichten: 1719
Geregistreerd: 25-07-05
Woonplaats: In het zonnige Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:35

Het schip lig toch in zeeland? Volgens mij mag je vanaf 1 mei weer naar je 2e vakantiewoning (schip) en zijn er weer versoepelingen.

Edit ff nog voor je gekeken maar het mag weer vanaf morgen. Je kan het het beste opzoeken in de pzc.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:44

Klopt in zeeland mag je vanaf 1 mei weer op je boot slapen mits je eigen sanitair aan boord hebt toiletgebouwen zijn nog dicht. Helaas liggen we nog op de kant...Maar het mag weer.

Yavanna

Berichten: 2649
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:27

Mer1980 schreef:
Ik vind het onvoorstelbaar dan men met zijn eigen gezin of partner niet eens op zijn / haar eigen schip / jacht mag vertoeven met dit weer, hoeveel meter wil je afstand hebben van anderen, je brengt helemaal niets of niemand in gevaar. Maar je mag wel naar de supermarkt waar de boodschappen gewoon aangeraakt worden. Hoe bedoel je meten met 2 maten. Verder leuke update hoor. Lekker bezig, balen van de lader :=


Ik denk dat t regio afhankelijk is, met het mooie weer van de afgelopen weken was het erg druk op de Loosdrechtse Plas...
Ben t helemaal met je eens dat er geen veiligere manier van ontspannen is nu..

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 21:19

Ik vond het ook wel vreemd ja, maar snap op zich ook wel dat ze het toerisme uit het buitenland een beetje willen weren in Zeeland.
Ik had inderdaad al iets gelezen over 1 mei, maar we moeten nog even afwachten of onze haven inderdaad ook weer toestemming geeft. Ik ga er van uit dat ze een dezer dagen weer een update online zetten.
Deze week gaan we kit bestellen voor het dek, en dan kunnen we hopelijk volgend weekend een eerste test-stuk kitten :D

Letizia

Berichten: 12151
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:34

Het gaat er niet om dat je met niemand in aanraking komt op je boot, het gaat er om dat zeeland alleen kleine ziekenhuizen geeft en ze deze niet (nog meer) willen overbelasten. Dus door toeristen, ik welke vorm dan ook, te weren, heb je minder mensen in Zeeland en dus bij een corona uitbraak minder belasting op de zorg.
Gelukkig valt het (tot nu toe) mee met covid 19 patiënten in zeeland en laten ze nu voorzichtig weer wat toeristen toe :)

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 09:13

Dat klinkt wel logisch ja. Maar ik denk ook doordat toeristen, net zoals hier in Zuid-Limburg, niet naar een camping gaan om een week lang in hun tent te zitten. Toeristen trekken er altijd op uit, en te veel mensen op straat/strand en in de winkel geeft natuurlijk weer meer risico.

Zijn er hier mensen die bekend zijn in Zeeland in de regio in/rondom Noord-Beveland?
Binnenkort moet onze boot een weekje uit het water, en dan mogen we niet in de boot zelf slapen. Ik moet dus op zoek naar een simpele, goedkope manier om te overnachten. Wildkamperen mag volgens mij niet zomaar overal.. mijn Fiat 500 is net iets te krap :') En de meeste kampeerplaatsen op campings kosten al snel rond de 20 euro per nacht met allerlei extra's waar je voor betaalt zoals elektra en douches.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:52

Campings zijn nog niet open voor toercaravans en andere kampeermiddelen. Je moet eigen sanitair hebben en het moet jou eigendom zijn dus een stacaravan of zo iets. De sanitair gebouwen zijn nog niet open. Hotel en b&b weet ik niet. Op camping de paardekreek in Kortgene hebben ze trekkershutten maar ik vrees dat die ook nog niet open zijn. Ik zou het zo gauw niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:05

Ik zou even wachten tot kamperen dan weer mag. Ik begreep dat ze in Zeeland ook campings maar een kleine bezettingsgraad willen geven ivm overspoeling door o.a. Belgen en Duitsers.

In Zeeland is een volledig toerismeverbod niet meer noodzakelijk omdat het aantal coronapatiënten afneemt. Daarom is het verantwoord om een deel van de toeristische capaciteit vrij te geven. Vanaf vrijdag 1 mei mogen eigenaren van een tweede woning of recreatieverblijf daar weer overnachten. Ook mogen ondernemers vanaf 1 mei 15 % van hun slaapplaatsen gaan verhuren. Dat percentage is in overleg met de GGD Zeeland bepaald. Door bij verhuur een maximum per dag te hanteren wordt drukte door piekbezettingen voorkomen. De Veiligheidsregio krijgt veel vragen over de regels. Hieronder zetten we nog even op een rijtje voor de belanghebbenden wat wel en niet kan: https://www.zeelandveilig.nl/meldingen/ ... oronavirus

Ik zou het eerder proberen te zoeken in chaletjes denk ik. En dan zitten er ook weer regels aan, zeeland veilig meldt dat een huis van 10 personen dan voor 2 geschikt zou zijn:

Verhuur van de eigen recreatiewoning is slechts toegestaan voor verhuurders die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als logiesverstrekker en die recht hebben slaapplaatsen te verhuren. Als zij willen verhuren moeten ook zij zich vanaf 1 mei registeren via de website www.zeelandveilig.nl/coronavirus.

Zij mogen slechts 15% van het aantal slaapplaatsen verhuren. Voor een huis met bijvoorbeeld 10 slaapplaatsen betekent dat, dat 15% = 1,5 bed verhuurd mag worden; 1,5 wordt afgerond naar boven dus 2 bedden. Als het cijfer afgerond 0,49 of lager is, betekent dat dat geen slaapplaats verhuurd kan worden. Voor een huis met 2 slaapplaatsen (2 x 0,15 = 0,3) betekent dat dat niet verhuurd kan worden.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 16:15

Wat een heerlijk weer is het de afgelopen dagen! Niet meer te warm, niet te koud, droog maar niet té <3
Al een aantal dagen genieten we van onze tuinkamer, waar het zonnetje naar binnen schijnt en het een heerlijke 25 tot 30 graden is.
Ideaal om wat kleine klusjes te doen, zoals het schilderen van de pas gestraalde bankschroef en houtschaaf, die er inmiddels weer als nieuw uitzien.
Afbeelding

Afgelopen weekend zijn we eindelijk weer aan boord geweest. Bart was vrijdag jarig, dus als kado kreeg hij deknadenkit van mij :))
Wat een makkelijk klusje leek, heeft ons de hele dag bezig gehouden, en gegarandeerd zie ik er uit als Arnold Schwarzenegger tegen de tijd dat de rest van het dek ook klaar is.
Oude naden verwijderen..
Afbeelding

Naden uitschuren, stofzuigen, aceton, tape op de bodem..
Afbeelding

Kit erin, gladstrijken, laten drogen..
Afbeelding

En volgende week mogen we het teveel aan kit afsteken en alles schuren.
Inmiddels zijn we een halve vierkante meter verder.
We hebben uitgerekend dat het hele dek zo'n 20m2 groot is :Y)

Tijdens het overpeinzen waar we in godsnaam aan zijn begonnen heb ik even een iets luchtiger klusje opgepakt; ik had enkele stickers liggen die ik ooit voor onze slaapkamer thuis had gekocht, maar nooit iets mee had gedaan.
Dat deze onze nachtmerries over lekkende teakdekken mogen vangen alleen de dromen over witte stranden en palmbomen mogen doorlaten :D
Afbeelding

En verder nog wat 'leuk' nieuws: onze badkuip is verkocht *\o/*
Een jaar of 8 geleden kochten we onze badkuip. Ze was lekker ruim, stevig gebouwd.
We hebben er heel wat uren, dagen zelfs, in gedobberd.
Maar aan alles komt een eind, en onze badkuip stond inmiddels al jaren buiten, zonder werk.
Dus hebben we haar nog een laatste poetsbeurt gegeven, ze glom weer als nooit tevoren.
En nu gaat ze avonturen beleven met een 14 jarig jongetje en zijn vader.
Tot ziens, badkuip :evaw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben er een leuke prijs voor terug gekregen, wat we goed kunnen gebruiken om een deel van de deknadenkit te kopen.

Mer1980

Berichten: 18880
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:05

Jemig wat een werk zeg met die naden := maar het wordt echt heel mooi <3

Gefeliciteerd met de verkoop!

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:33

Lekker werkje met die naden, je wordt er inderdaad wel gespierd van.

Je hebt ook een zadel in de kamer staan zag ik. Op een schraagje met een hoofdstel eraan. Ik ben niet de enige gek ...

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 20:08

Ik ben erg benieuwd hoe het er uit ziet als de naden afgestoken en geschuurd zijn, hopelijk als nieuw :D

Haha ja, het zadel staat er eigenlijk tijdelijk om schoon te maken en te verkopen, maar inmiddels dient het vooral als kapstok voor de hondenriem :')

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:19

Dat beschermbontje van bij de levering ook over de knop van het zadel :')

Oh ik vind dat zo'n schattig lief bootje dat gele badkuipje, wat een vrolijk kleurtje :+:
Zoiets zou ik best nog eens willen, samen met die kleine leren zeilen...

Wat een butwerk zeg die naden -O-

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:33

OMG die naden brings back memories. Ik heb met mijn vriendje van vroegah meegeholpen om een waarschip op te knappen. incl het kitten en schrapen van het teak dek en de hele kiel is toen ook kaal gegaan. oooh de ontelbare lagen epoxy en antifouling haha maar heel gaaf als het dan af is!

Mijn familie heeft een huisje in kamperland, en mag daar weer slapen. Er zijn ook eigenaars die particulier verhuren maar pas goed op er zijn ook nep websites bij. In principe zou je bij de roompots en CP's weer moeten kunnen logeren. Het animo (en dus de prijs?) is daar ook nog niet heel hoog, aangezien zwembad, restaurant etc allemaal nog gesloten zijn

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:08

SillyB schreef:
OMG die naden brings back memories. Ik heb met mijn vriendje van vroegah meegeholpen om een waarschip op te knappen. incl het kitten en schrapen van het teak dek en de hele kiel is toen ook kaal gegaan. oooh de ontelbare lagen epoxy en antifouling haha maar heel gaaf als het dan af is!

Mijn familie heeft een huisje in kamperland, en mag daar weer slapen. Er zijn ook eigenaars die particulier verhuren maar pas goed op er zijn ook nep websites bij. In principe zou je bij de roompots en CP's weer moeten kunnen logeren. Het animo (en dus de prijs?) is daar ook nog niet heel hoog, aangezien zwembad, restaurant etc allemaal nog gesloten zijn


Zwembad gaat bij CP beperkt open met tijdslots, horeca is afhaal inderdaad. Zijn veel dingen aangepast maar het gaat in ieder geval weer open :) de meeste parken vanaf 29 mei.

En Annemiek, ik ben echt niet jaloers nu haha, ik ben thuis de kitter dus weet hoeveel werk een kleine badkamer is bijvoorbeeld.

Maar plak je niks af? Dat is vooraf misschien wel wat werk maar achteraf ziet het er strakker uit. Dan heb ik het niet over het afplakken van tussen de naden, maar de buiten randen bijv.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 14:23

pmarena schreef:
Dat beschermbontje van bij de levering ook over de knop van het zadel :')

:') Die kwam ik tijdens het opruimen van de zadelkamer tegen. Ik dacht, die kan ik mooi nog een keer gebruiken als het zadel binnenkort verzonden moet worden :D

Het gele bootje was inderdaad ideaal om in te leren zeilen. We hebben er al die tijd toch veel plezier van gehad, ondanks dat het écht geen raceboot was haha!

SillyB, oef ja, epoxy aanbrengen is ook zo'n leuke klus :') Ik hoop dat we aan het onderwaterschip binnenkort niet al te veel werk hebben, maar er zullen zeker heel wat andere epoxy-klussen voorbij gaan komen.
Ik ben nu bezig met het ontwerpen van een composttoilet-inzet voor een van onze wc's aan boord. Vanavond mag ik met polyester gaan kliederen, jeej :')

Prairy, we gaan de rest van het dek inderdaad afplakken. Niet zo zeer omdat dat strakker wordt, maar vooral omdat het teak door de jaren heen al redelijk afgesleten is en de planken dus al vrij dun zijn. Daarom willen we zo min mogelijk schuren. Het proef-stukje zat binnen in de kuip, dus droog en daar werd niet op gelopen, en daardoor is het teak daar nog wat dikker en kunnen we even goed testen hoe de kit zich laat schuren.
Het dek moet ook na het afplakken nog wat worden geschuurd, maar hopelijk is het dan voldoende om heel kort even over de naden te gaan.

Komend weekend gaan we weer richting Zeeland, en ik blijf dan de hele week daar :D Bart heeft het weekend erna een extra lang weekend, vanaf donderdag vrij, dus die probeert ma-wo vanaf de boot te thuiswerken. Als dat lukt dan zitten we allebei lekker de hele week in Zeeland.

Hopelijk heb ik mijn zelf geknutselde composttoilet dan af :))
We hebben momenteel wel een wc aan boord, die is aangesloten op een vuilwatertank waarin al het afvalwater dus wordt opgeslagen, maar dat is niet fijn. Het klotst, je blijft het een beetje ruiken, en je moet zo'n tank regelmatig leeg laten halen in de haven.
Er zijn meerdere soorten composttoiletten, maar het schijnt dat ze pas echt goed werken als de urine en ontlasting gescheiden wordt, omdat de ontlasting dan niet in contact komt met de ammoniak uit de urine, en je het daardoor niet of nauwelijks ruikt.
Ik heb een inzet gemaakt die in onze wc past, en die (als het goed is) netjes alles van elkaar scheidt. De urine spoelen we weg, de rest wordt afgedekt met zaagsel, en zou dan helemaal geurloos moeten indrogen. Plastic zak erin, en als ie 'vol' is gooien we het weg. We gaan het zien :))

Anoniem

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:44

Hé, opvallende naam heeft jullie badkuip! Wie van jullie kent een beetje swahili?

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 14:59

Haha, volgens mij betekent het mooi of goed, maar de naam had ie al toen we de boot kochten. Ik wist niet dat de naam uit Afrika komt, maar we vonden hem wel leuk.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:16

Wat een leuk topic! Ik volg!

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 23:32

Pfoe, wat een drukke, productieve week hebben we achter de rug!
Vorige week was een extra korte week vanwege hemelvaart.
Bart had donderdag en vrijdag vrij, en omdat hij momenteel toch thuis werkt besloten we om eens een lange week naar Zeeland te gaan; het weekend klussen, ma-wo aan boord werken, en dan weer vanaf donderdag flink aan de slag.

Gepakt en gezakt en met een volle kluslijst vertrokken we zaterdagochtend vol goede moed.

Een van de eerste handelingen na aankomst bleek al voor heel wat meer werk te gaan zorgen dan verwacht. We gingen de watertanks vullen..

Inmiddels zijn we er achter dat onze boot 5 watertanks heeft, met een totale inhoud van bijna 700 liter. Een paar tanks zijn met elkaar verbonden door middel van een terugslagklep, zodat het water niet allemaal naar één kant van de boot stroomt als je schuin hangt tijdens het zeilen. Deze kleppen bleken vastgeroest te zijn ^)
Dit was wel een goede aanleiding om alle aansluitingen te controleren, alle ontluchtingen, en we kwamen daarbij ook de nodige foutjes tegen.
Hier zie je hoe de ruimtes wel allemaal erg goed worden benut; onder de bakjes zitten de tanks, netjes tegen de romp aan:
Afbeelding

De kapotte kleppen hebben we er tussenuit kunnen halen, en liggen op het moment te weken in azijn zodat we de hopelijk gewoon kunnen hergebruiken. Dat scheelt weer 100 euro :D
Wel moeten de slangen vervangen worden dit jaar. En ook moeten we de tanks eens openen en van binnen schoon maken voordat we er echt koud water uit durven drinken.

De volgende klus liet niet lang op zich wachten: de aansluiting naar de warmwater kraan in de keuken begon te lekken. Een koppeling naar de leiding bleek bijna helemaal doorgeroest, dus dat stuk slang hebben we tijdelijk gerepareerd met een simpel slangetje en wat slangenklemmen.
Afbeelding

De volgende klus was ook belangrijk: de douche! Omdat de sanitaire voorzieningen nog gesloten waren wilden we toch graag aan boord kunnen douchen. Nieuwe pomp geïnstalleerd, dat was snel gefixt.
Na wat creatief knippen en plakken met afvalzakken hadden we een goede tijdelijke vervanger voor een douchegordijn weten te fabriceren :+
Afbeelding
Na een aantal dagen kwamen we er achter dat de vloer nat bleef.. oorzaak: iemand heeft ooit gewoon een tweede vloer over de originele heen gelegd, met putje en al, en gewoon een gat in de nieuwe vloer gemaakt zonder het putje te verlengen *facepalm*
Afbeelding
Gelukkig stond het renoveren van de vloer toch al op het lijstje.

Tijdens het douchen kwamen we er achter dat onze 40 liter boiler eigenlijk veel te groot is. 10 liter is voldoende, kan makkelijk worden weggewerkt in de keuken, en maakt flink wat plek vrij in de motorruimte, dus ook die klus komt op het lijstje voor volgend jaar.

In de tussentijd hebben we ons heerlijk vermaakt aan boord <3
Zelf brood gebakken in mijn camping oventje <3
Afbeelding
Afbeelding

Kleine klusjes zoals het poetsen van de deurknoppen:
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Het gekitte luik schuren:
Afbeelding

Uiteindelijk hebben we een heel A4tje aan klusjes weggewerkt, heerlijk!
Maar het mooiste was toen Bart zei: ‘het begint nu écht als ‘onze’ boot te voelen’ :j
Hij kan af en toe nogal drama maken, en met sommige klussen zakte hem af en toe de moed in de schoenen haha, maar deze week ging alles gewoon perfect!
Langzaamaan krijgen we een steeds beter beeld van hoe het gaat worden, ook al zit dat beeld vooral nog in ons hoofd :+

Na wat poetsen hebben we de boot zondag zo achter gelaten, weer helemaal netjes en schoon:
Afbeelding

Komend weekend is ook weer een lang weekend, dus daar maken we weer een XXL weekend van; donderdag richting Zeeland :D

Anoniem

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 00:32

Leuke update weer! Die laatste foto ziet er zo gezellig en huiselijk uit. <3 En die vloersituatie... |o :')

Zo'n Inventum-oventje had ik ook een tijdje - héérlijk ding, ik deed er echt alles mee, van het roosteren van brood tot omeletten maken in een pan (ik had nog geen kookplaatje :)) ).

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 01:00

Wat een fijne update!