Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
8nnemiek schreef:Meestal doe ik als eerste laag een vrij dikke laag met een vachtrolletje, net voordat we vertrekken. Die kan dan een hele week drogen. En dan licht schuren en de tweede laag, de week erna. Dat werkt erg goed
8nnemiek schreef:Gaaf zeg! Succes met de bezichtiging vrijdag. Spannend!
Wat ik van tevoren altijd doe is eerst licht schuren, en eventuele gaatjes en oneffenheden vullen met epoxy. En voor het schilderen even ontvetten met aceton.
8nnemiek schreef:Naar welk type gaan jullie kijken?
Heerlijk zeg! En fijn dat een van jullie al ervaring heeft. Wij hadden nog nooit gezeild 8 jaar geleden toen we de eerste kochten Maar het is goed te leren, al helpt het als je er al een beetje gevoel voor hebt haha.
_San87_ schreef:Wij zijn beide enorm fan van platbodems, we gaan kijken naar een Zeeschouw . Ooit willen we een Lemster aak, maar dat is budget technisch nu niet haalbaar.
hoefijzer schreef:Leuke update Annemiek! Het is altijd natuurlijk weer meer werk dan je denkt, maar des te belonender om dan aan het einde een lekker stukje te kunnen zeilen.
Is het wonen aan boord dan ook al in zicht of gaat dat nog een jaar duren?
@sann87: Een zeeschouw is super en zeilt ook heerlijk stabiel! Daar leer je heel gemakkelijk op zeilen.
(Ik zou me wel even goed laten informeren voordat je een kwast witte verf op het interieur zet. Dit zijn toch vaak echte liefhebbers bootjes en daarbij hoort zo'n hardhouten interieur. Je kan er natuurlijk maling aan hebben, maar waarschijnlijk doe je behoorlijk aan de waarde van de boot af wanneer je een kwast wit op dat hout gaat zetten. Vooral nu de boten markt op zijn aller duurst is,en je later misschien een aak wilt en deze dan weer wilt verkopen.)
_San87_ schreef:Er gaat sowieso een witte kwast door . Als dat vloeken in de kerk is, dan is dat maar zo. Dat donkere hout en die kleine raampjes maken alles zo donker, benauwd en kleiner dan het is. Maar hoe of wat precies, dat gaan we eerst bekijken vrijdag.
Mo_86 schreef:Oh lekker bezig geweest! En het is niet voor niets he, koop een boot, werk je dood
Zul je ook altijd zien, heb je een planning, ben je bezig, komt er van alles aan het licht en tadaa, weg vakantie. Maar ook wel weer een fijn gevoel als het eenmaal gedaan is. En inderdaad, zo leer je je boot goed kennen. Wat betreft vloeistoffen op onbereikbare plekken hebben wij iets super handigs gevonden:
https://www.amazon.nl/Pela-Olieafzuiger ... 1058&psc=1
Er staat bij dat het voor olie is maar wij gebruiken hem voor alle vloeistoffen, vooral in de bilge. Wellicht ook iets voor jullie?
Wij zijn er ook net uit geweest, onze vakantie naar Noorwegen met de boot ging niet door dus we hebben besloten een van de drie weken vakantie op te offeren voor het klussen. Antifouling gedaan en er moest een lager worden vervangen in de ophanging van de schroefas. Ook bij ons moest de hele schroefas eruit. Dit laatste hebben wij laten doen, was nogal een precies werkje dus dat durfden wij zelf niet aan. Daarna twee weken gezeild, in Nederland. Met dit mooie weer heerlijk haha!
San, wat leuk, een schouw! Inderdaad maken zoals jij dat wil maar je zou evt een tussenweg kunnen kiezen tussen de oude stijl en de jouwe, voor evt verkoop in de toekomst.
_San87_ schreef:Mo_86 schreef:Oh lekker bezig geweest! En het is niet voor niets he, koop een boot, werk je dood
Zul je ook altijd zien, heb je een planning, ben je bezig, komt er van alles aan het licht en tadaa, weg vakantie. Maar ook wel weer een fijn gevoel als het eenmaal gedaan is. En inderdaad, zo leer je je boot goed kennen. Wat betreft vloeistoffen op onbereikbare plekken hebben wij iets super handigs gevonden:
https://www.amazon.nl/Pela-Olieafzuiger ... 1058&psc=1
Er staat bij dat het voor olie is maar wij gebruiken hem voor alle vloeistoffen, vooral in de bilge. Wellicht ook iets voor jullie?
Wij zijn er ook net uit geweest, onze vakantie naar Noorwegen met de boot ging niet door dus we hebben besloten een van de drie weken vakantie op te offeren voor het klussen. Antifouling gedaan en er moest een lager worden vervangen in de ophanging van de schroefas. Ook bij ons moest de hele schroefas eruit. Dit laatste hebben wij laten doen, was nogal een precies werkje dus dat durfden wij zelf niet aan. Daarna twee weken gezeild, in Nederland. Met dit mooie weer heerlijk haha!
San, wat leuk, een schouw! Inderdaad maken zoals jij dat wil maar je zou evt een tussenweg kunnen kiezen tussen de oude stijl en de jouwe, voor evt verkoop in de toekomst.
Het is idd niet de bedoeling om alles wit te maken. Maar wel de grotere panelen waarschijnlijk, dan oogt t ruimer en frisser.
Ik ben heel benieuwd, vrijdag. Echt zin in.
En maar weer terug ontopic voor t een kaap wordt .
8nnemiek schreef:Waaw San, wat een unieke kans!
Wat schilderen in zo'n schepen betreft.. er zijn inderdaad liefhebbers die het liefst alles origineel zien, maar het is volgens mij ook prima mogelijk om een gedeelte te schilderen zonder dat de ouderwetse uitstraling helemaal verloren gaat. Ik houd zelf ook niet van een compleet wit interieur, maar een wit plafond en witte panelen bij de ramen geeft al snel een veel ruimtelijker gevoel zonder dat het te modern en kil wordt.
Bij onze vorige boot hebben we dat ook gedaan; heel simpel wat wit rondom de ramen, lichte vloer en trapbekleding, en wat lichte decoratie, en het ziet er zo anders uit ineens.
[ [url=m/HosMOR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Waar je wel mee op moet passen is het schilderen van teak. Teak is een heel vette houtsoort, waardoor verf en lak daar niet heel goed op pakt, en na maximaal een paar jaar altijd gaat bladderen.
Ik ben heel benieuwd hoe de boot bevalt vrijdag!
_San87_ schreef:Klinkt goed . Vind het een mega interessante techniek.
Als we de boot kopen, willen wij ook graag een paneel. Maar plek voor een grote is er niet, dus stroom zal voornamelijk via de motor gegenereerd worden en aangevuld met groene stroom.
ikke schreef:_San87_ schreef:Klinkt goed . Vind het een mega interessante techniek.
Als we de boot kopen, willen wij ook graag een paneel. Maar plek voor een grote is er niet, dus stroom zal voornamelijk via de motor gegenereerd worden en aangevuld met groene stroom.
Dat ligt er dan ook maar aan welke mogelijkheden je hebt voor panelen.