[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43493
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 15:06

Meestal doe ik als eerste laag een vrij dikke laag met een vachtrolletje, net voordat we vertrekken. Die kan dan een hele week drogen. En dan licht schuren en de tweede laag, de week erna. Dat werkt erg goed :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:16

8nnemiek schreef:
Meestal doe ik als eerste laag een vrij dikke laag met een vachtrolletje, net voordat we vertrekken. Die kan dan een hele week drogen. En dan licht schuren en de tweede laag, de week erna. Dat werkt erg goed :j

Ik ga t allemaal opschrijven.

Wij (mijn vriend en ik) zijn ook bezig met het aanschaffen van een boot (vrijdag gaan we kijken) en uiteraard wil ik gaan schilderen want dat bruine interieur is me té :)).

Ik heb dus je topic echt met veel belangstelling gelezen.

8nnemiek

Berichten: 43493
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 15:25

Gaaf zeg! Succes met de bezichtiging vrijdag. Spannend!
Wat ik van tevoren altijd doe is eerst licht schuren, en eventuele gaatjes en oneffenheden vullen met epoxy. En voor het schilderen even ontvetten met aceton.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:07

8nnemiek schreef:
Gaaf zeg! Succes met de bezichtiging vrijdag. Spannend!
Wat ik van tevoren altijd doe is eerst licht schuren, en eventuele gaatjes en oneffenheden vullen met epoxy. En voor het schilderen even ontvetten met aceton.

Ja, heel spannend. Het wordt mijn eerste boot. Hij heeft z'n hele leven al boten en kan enorm goed zeilen. Ik ben een noob :').

De standaard stappen. Top. De verf heb ik opgeschreven. Hopelijk is ie beter dan de Wijzonol die ik voor de tuinstoelen gebruikt heb, die was na 2 weken nog niet droog in de onderlaag :').

8nnemiek

Berichten: 43493
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 18:19

Naar welk type gaan jullie kijken?
Heerlijk zeg! En fijn dat een van jullie al ervaring heeft. Wij hadden nog nooit gezeild 8 jaar geleden toen we de eerste kochten :+ Maar het is goed te leren, al helpt het als je er al een beetje gevoel voor hebt haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:27

8nnemiek schreef:
Naar welk type gaan jullie kijken?
Heerlijk zeg! En fijn dat een van jullie al ervaring heeft. Wij hadden nog nooit gezeild 8 jaar geleden toen we de eerste kochten :+ Maar het is goed te leren, al helpt het als je er al een beetje gevoel voor hebt haha.

Wij zijn beide enorm fan van platbodems, we gaan kijken naar een Zeeschouw :D. Ooit willen we een Lemster aak, maar dat is budget technisch nu niet haalbaar.

Deze specifieke boot is 15 jaar van mijn schoonvader geweest, en de toentertijd koper heeft m recent te koop gezet, toen moest m'n vriend wel toehappen :D.

Mijn vriend zei ook dat je zeilen makkelijk oppakt, het is allemaal heel logisch. Dus ik heb er wel vertrouwen in.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:35

_San87_ schreef:
Wij zijn beide enorm fan van platbodems, we gaan kijken naar een Zeeschouw :D. Ooit willen we een Lemster aak, maar dat is budget technisch nu niet haalbaar.



Ooooh ik heb nog 2 jaar op een Stevenaak gevaren in de bruine vloot. Prachtige schepen.

Ben een stille volger :D wat een vooruitgang al zeg! Goed bezig!
Mag ik wel vragen van waar de keuze voor een inductie kookplaat? }:0
Ben nl alleen bekend met gas qua zeilvaart..

Om zeilen op te pakken kan ik je ten zeerste kinderboeken aanraden over zeilen :+ zo leer je alles over wat er gebeurd met je zeilboot tegenover de wind etc, hoe je moet kruisen, gijpen, verstagen, ...
Heeft mij érg geholpen in het begin!! En was een stuk beter uitgelegd/geillustreerd en dus makkelijker te begrijpen dan de uitleg van zeilers of ervaren zeilboeken.
https://www.bol.com/nl/p/zeilen-kun-je- ... ontent=pdl zoiets

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:03

Leuke update Annemiek! Het is altijd natuurlijk weer meer werk dan je denkt, maar des te belonender om dan aan het einde een lekker stukje te kunnen zeilen. 8-)

Is het wonen aan boord dan ook al in zicht of gaat dat nog een jaar duren?


@sann87: Een zeeschouw is super en zeilt ook heerlijk stabiel! Daar leer je heel gemakkelijk op zeilen.
(Ik zou me wel even goed laten informeren voordat je een kwast witte verf op het interieur zet. Dit zijn toch vaak echte liefhebbers bootjes en daarbij hoort zo'n hardhouten interieur. Je kan er natuurlijk maling aan hebben, maar waarschijnlijk doe je behoorlijk aan de waarde van de boot af wanneer je een kwast wit op dat hout gaat zetten. Vooral nu de boten markt op zijn aller duurst is,en je later misschien een aak wilt en deze dan weer wilt verkopen.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:12

hoefijzer schreef:
Leuke update Annemiek! Het is altijd natuurlijk weer meer werk dan je denkt, maar des te belonender om dan aan het einde een lekker stukje te kunnen zeilen. 8-)

Is het wonen aan boord dan ook al in zicht of gaat dat nog een jaar duren?


@sann87: Een zeeschouw is super en zeilt ook heerlijk stabiel! Daar leer je heel gemakkelijk op zeilen.
(Ik zou me wel even goed laten informeren voordat je een kwast witte verf op het interieur zet. Dit zijn toch vaak echte liefhebbers bootjes en daarbij hoort zo'n hardhouten interieur. Je kan er natuurlijk maling aan hebben, maar waarschijnlijk doe je behoorlijk aan de waarde van de boot af wanneer je een kwast wit op dat hout gaat zetten. Vooral nu de boten markt op zijn aller duurst is,en je later misschien een aak wilt en deze dan weer wilt verkopen.)

Er gaat sowieso een witte kwast door :D. Als dat vloeken in de kerk is, dan is dat maar zo. Dat donkere hout en die kleine raampjes maken alles zo donker, benauwd en kleiner dan het is. Maar hoe of wat precies, dat gaan we eerst bekijken vrijdag.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:43

_San87_ schreef:
Er gaat sowieso een witte kwast door :D. Als dat vloeken in de kerk is, dan is dat maar zo. Dat donkere hout en die kleine raampjes maken alles zo donker, benauwd en kleiner dan het is. Maar hoe of wat precies, dat gaan we eerst bekijken vrijdag.


Haha nou ik ben zou ook zeker je eigen boot zo maken als je hem zelf het liefst ziet hoor, begrijp me niet verkeerd. :D Maar bij eventuele verkoop wanneer je eigenlijk liever een andere (duurdere) wilt in de toekomst is het wel iets om rekening mee te houden. De meeste 'kleine' boten zijn duizenden euro's in waarde gestegen. (voor het type van mijn boot wordt zelfs 3x de prijs van vorige jaren gevraagd en gekregen.) Grote kans dat die markt volgend jaar gewoon weer terug gaat naar oud niveau of nog lager wanneer iedereen weer met het vliegtuig op vakantie kan en de boten weer massaal te koop komen. Inclusief verminderde waarde door schilderen heb je het snel over een aantal duizend die je later weer extra moet sparen.
Maar wat is zei, je moet je boot maken zoals je wilt en het plezier wat je uit het zeilen haalt is met met geen geld uit te drukken. Dat is het aller belangrijkste. Ik heb dit jaar al diverse serieuze biedingen op mijn bootje gehad maar no way dat ik hem weg doe. (Ik grap altijd wel naar mijn vriend dat we dan een heel mooi tweede paard kunnen kopen in plaats van de boot. }>))

Mo_86

Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 20:58

Oh lekker bezig geweest! En het is niet voor niets he, koop een boot, werk je dood :D

Zul je ook altijd zien, heb je een planning, ben je bezig, komt er van alles aan het licht en tadaa, weg vakantie. Maar ook wel weer een fijn gevoel als het eenmaal gedaan is. En inderdaad, zo leer je je boot goed kennen. Wat betreft vloeistoffen op onbereikbare plekken hebben wij iets super handigs gevonden:

https://www.amazon.nl/Pela-Olieafzuiger ... 1058&psc=1

Er staat bij dat het voor olie is maar wij gebruiken hem voor alle vloeistoffen, vooral in de bilge. Wellicht ook iets voor jullie?

Wij zijn er ook net uit geweest, onze vakantie naar Noorwegen met de boot ging niet door dus we hebben besloten een van de drie weken vakantie op te offeren voor het klussen. Antifouling gedaan en er moest een lager worden vervangen in de ophanging van de schroefas. Ook bij ons moest de hele schroefas eruit. Dit laatste hebben wij laten doen, was nogal een precies werkje dus dat durfden wij zelf niet aan. Daarna twee weken gezeild, in Nederland. Met dit mooie weer heerlijk haha!

San, wat leuk, een schouw! Inderdaad maken zoals jij dat wil maar je zou evt een tussenweg kunnen kiezen tussen de oude stijl en de jouwe, voor evt verkoop in de toekomst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 21:50

Mo_86 schreef:
Oh lekker bezig geweest! En het is niet voor niets he, koop een boot, werk je dood :D

Zul je ook altijd zien, heb je een planning, ben je bezig, komt er van alles aan het licht en tadaa, weg vakantie. Maar ook wel weer een fijn gevoel als het eenmaal gedaan is. En inderdaad, zo leer je je boot goed kennen. Wat betreft vloeistoffen op onbereikbare plekken hebben wij iets super handigs gevonden:

https://www.amazon.nl/Pela-Olieafzuiger ... 1058&psc=1

Er staat bij dat het voor olie is maar wij gebruiken hem voor alle vloeistoffen, vooral in de bilge. Wellicht ook iets voor jullie?

Wij zijn er ook net uit geweest, onze vakantie naar Noorwegen met de boot ging niet door dus we hebben besloten een van de drie weken vakantie op te offeren voor het klussen. Antifouling gedaan en er moest een lager worden vervangen in de ophanging van de schroefas. Ook bij ons moest de hele schroefas eruit. Dit laatste hebben wij laten doen, was nogal een precies werkje dus dat durfden wij zelf niet aan. Daarna twee weken gezeild, in Nederland. Met dit mooie weer heerlijk haha!

San, wat leuk, een schouw! Inderdaad maken zoals jij dat wil maar je zou evt een tussenweg kunnen kiezen tussen de oude stijl en de jouwe, voor evt verkoop in de toekomst.

Het is idd niet de bedoeling om alles wit te maken. Maar wel de grotere panelen waarschijnlijk, dan oogt t ruimer en frisser.

Ik ben heel benieuwd, vrijdag. Echt zin in.

En maar weer terug ontopic voor t een kaap wordt B-) .

Mo_86

Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 22:56

_San87_ schreef:
Mo_86 schreef:
Oh lekker bezig geweest! En het is niet voor niets he, koop een boot, werk je dood :D

Zul je ook altijd zien, heb je een planning, ben je bezig, komt er van alles aan het licht en tadaa, weg vakantie. Maar ook wel weer een fijn gevoel als het eenmaal gedaan is. En inderdaad, zo leer je je boot goed kennen. Wat betreft vloeistoffen op onbereikbare plekken hebben wij iets super handigs gevonden:

https://www.amazon.nl/Pela-Olieafzuiger ... 1058&psc=1

Er staat bij dat het voor olie is maar wij gebruiken hem voor alle vloeistoffen, vooral in de bilge. Wellicht ook iets voor jullie?

Wij zijn er ook net uit geweest, onze vakantie naar Noorwegen met de boot ging niet door dus we hebben besloten een van de drie weken vakantie op te offeren voor het klussen. Antifouling gedaan en er moest een lager worden vervangen in de ophanging van de schroefas. Ook bij ons moest de hele schroefas eruit. Dit laatste hebben wij laten doen, was nogal een precies werkje dus dat durfden wij zelf niet aan. Daarna twee weken gezeild, in Nederland. Met dit mooie weer heerlijk haha!

San, wat leuk, een schouw! Inderdaad maken zoals jij dat wil maar je zou evt een tussenweg kunnen kiezen tussen de oude stijl en de jouwe, voor evt verkoop in de toekomst.

Het is idd niet de bedoeling om alles wit te maken. Maar wel de grotere panelen waarschijnlijk, dan oogt t ruimer en frisser.

Ik ben heel benieuwd, vrijdag. Echt zin in.

En maar weer terug ontopic voor t een kaap wordt B-) .


Laatste dingetje, schiet me net te binnen: je kunt het ook (laten) wrappen. Dan is t alsnog een stuk frisser en minder definitief. Kun je het er zo aftrekken tegen de tijd dat jullie weer gaan verkopen. Tegenwoordig kunnen ze dat heel mooi en goed doen. Veel plezier en succes vrijdag! En nu echt terug on topic haha

Prairy
Berichten: 9192
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:48

Volgens mij zijn er in veel takken van sport gezegdes met de dood tot gevolg als ik dat zo lees :')

Koop een boot, werk je dood

Boompje groot, plantertje dood

Mensen met paarden hebben de hemel op aarde... maar komen ze te sterven dan valt er niets meer te erven.

Gezellig, weet je in ieder geval waar je aan toe bent :+

Maar Annemiek, klinkt goed allemaal! Fijn dat je nu op een rustig moment de boot leert kennen, dat gaat veel schelen als jullie echt op reis gaan!

8nnemiek

Berichten: 43493
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 08:14

Waaw San, wat een unieke kans!
Wat schilderen in zo'n schepen betreft.. er zijn inderdaad liefhebbers die het liefst alles origineel zien, maar het is volgens mij ook prima mogelijk om een gedeelte te schilderen zonder dat de ouderwetse uitstraling helemaal verloren gaat. Ik houd zelf ook niet van een compleet wit interieur, maar een wit plafond en witte panelen bij de ramen geeft al snel een veel ruimtelijker gevoel zonder dat het te modern en kil wordt.
Bij onze vorige boot hebben we dat ook gedaan; heel simpel wat wit rondom de ramen, lichte vloer en trapbekleding, en wat lichte decoratie, en het ziet er zo anders uit ineens.
Afbeelding
Waar je wel mee op moet passen is het schilderen van teak. Teak is een heel vette houtsoort, waardoor verf en lak daar niet heel goed op pakt, en na maximaal een paar jaar altijd gaat bladderen.

Ik ben heel benieuwd hoe de boot bevalt vrijdag!

@BillyJ, gas was inderdaad de standaard op zeilboten, maar dat begint toch langzaam te veranderen. Er komen steeds meer kooktoestellen op andere stoffen zoals alcohol, diesel en spiritus.. Maar wij willen ten eerste zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Gasflessen vullen/wisselen kan lastig zijn in andere landen, vooral buien Europa. Om de paar weken moet je met de gasfles slepen op zoek naar een winkel die dat systeem kent. Ten tweede is het minder veilig. Een open vlam terwijl je in een schuddende zeilboot staat te koken is al niet ideaal. En we hebben geen veilige gasbun. De flessen zaten nu opgeslagen in een ruimte waarbij het gas, bij een eventuele lekkage, de kuip in zou zakken, en naar binnen kan stromen. En ook de slangen, buizen en aansluitingen moeten regelmatig gecontroleerd en vervangen worden. Ten derde, omdat ik thuis inductie gewend ben, en dat kookt zó fijn en makkelijk en snel. Zo'n plaat is makkelijk schoon te houden, en te gebruiken als extra werkblad. Water is snel aan de kook, het rendement is enorm hoog. En daarnaast komt er bij het stoken van gas een hoop vocht en warmte vrij, wat vooral op een hete en broeierige zomerdag in een vochtige boot niet fijn is.
We zijn sowieso van plan om de elektra helemaal om te gooien, extra zonnepanelen erbij, eventueel een windmolen, uiteindelijk een paar Lifepo4 (lithium) accu's. En door een beetje slim met de stroom om te gaan, dus bv brood bakken en bonen koken zodra de zon schijnt en de accu's vol zijn, is dat heel goed te doen.

@hoefijzer, het wonen aan boord gaat nog even duren ben ik bang. Ik zou het heerlijk vinden om op korte termijn al om te kunnen, maar helaas lukt dat nog niet met het werk van mijn vriend. Hij zou dan elke dag 2,5 uur op en neer moeten rijden naar Limburg. En hij durft het ook niet aan om ontslag te nemen en werk te zoeken in de buurt van het grote water. Maar we zijn wel rond aan het kijken, en wie weet komt hij binnenkort toch iets tegen in de buurt van Zeeland, of blijkt dat hij kan blijven thuiswerken.

Haha, toch leuk dat je biedingen krijgt op de boot, dat is toch een leuk compliment elke keer lijkt me!

@Mo, die oliezuiger hebben we ook toevallig staan. Ideaal inderdaad. Voor de koelvloeistof werkte die helaas niet omdat de slang er niet in paste, maar voor andere plekken heel fijn!
Wat fijn dat jullie ook veel hebben kunnen doen. En toch nog lekker hebben kunnen zeilen. Wel zonde natuurlijk van de vakantie naar Noorwegen. Staat die voor volgend jaar weer op de planning?

Mo_86

Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:41

We zouden meedoen aan de Colin Archer Memorial Race, een laagdrempelige wedstrijd naar Larvik, Noorwegen. Vanaf daar zouden we langzaamaan terugzeilen naar Nederland. Die race wordt elke twee jaar gehouden en is dit jaar vanwege Corona gecanceld. De volgende editie is over twee jaar, dus dan gaan we alsnog. Nu al zin in! Iets voor jullie ook misschien? Je gaat met z’n allen en er zijn verschillende klassen, dus je kan echt gaan racen of op je gemak die kant op.

8nnemiek

Berichten: 43493
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 08:51

Wat gaaf. Zal ik zeker onthouden, wie weet! We zouden waarschijnlijk als een van de laatste aankomen haha, maar het lijkt me een prachtige tocht!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:54

8nnemiek schreef:
Waaw San, wat een unieke kans!
Wat schilderen in zo'n schepen betreft.. er zijn inderdaad liefhebbers die het liefst alles origineel zien, maar het is volgens mij ook prima mogelijk om een gedeelte te schilderen zonder dat de ouderwetse uitstraling helemaal verloren gaat. Ik houd zelf ook niet van een compleet wit interieur, maar een wit plafond en witte panelen bij de ramen geeft al snel een veel ruimtelijker gevoel zonder dat het te modern en kil wordt.
Bij onze vorige boot hebben we dat ook gedaan; heel simpel wat wit rondom de ramen, lichte vloer en trapbekleding, en wat lichte decoratie, en het ziet er zo anders uit ineens.
[ [url=m/HosMOR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Waar je wel mee op moet passen is het schilderen van teak. Teak is een heel vette houtsoort, waardoor verf en lak daar niet heel goed op pakt, en na maximaal een paar jaar altijd gaat bladderen.

Ik ben heel benieuwd hoe de boot bevalt vrijdag!

Ja, absoluut! Het is zo'n stuk nostalgie, die kans moesten we gewoon grijpen. Ik acht de kans ook heel erg groot dat we hem vrijdag ook meteen kopen. Mijn vriend kent de boot van binnen naar buiten, hij heeft altijd geholpen met het onderhoud en ging van jong af aan mee zeilen. Het kijken is puur om te zien of er rare dingen mee gedaan zijn qua onderhoud. Maar we verwachten van niet.

Tof, die before and after foto! Zo zie je maar dat je helemaal niet veel hoeft te schilderen om een frisser en ruimer ogende ruimte te krijgen. Het is vrijdag even kijken wat wel en wat niet. En ik weet idd dat teak lastig is qua schilderen, dat weegt zeker mee.

Ik zal het laten weten :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:15

Annemiek, heeft jullie boot ook een zonnepaneel? Zo ja, welke en zo nee, komt die er of wekken jullie op andere manier energie op?

8nnemiek

Berichten: 43493
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 12:40

Ja, wij hebben ook zonnepanelen.
Op de vorige boot hadden we een paneel van 50W erop gelegd. Dat was genoeg om de accu's doordeweeks vol te laden en dan lange weekenden de koelkast te laten draaien en voor wat verlichting, navigatieapparatuur, pomp enz.

Op deze boot hebben we 2 panelen van 110W. Daarmee kunnen we 's zomers continu de koelkast aan laten zonder walstroom, en ook wat navigatieapparatuur aan zetten enz.
Maar die panelen zijn voor wat wij met de boot willen te weinig, zeker omdat we ook graag op inductie willen koken. Dus uiteindelijk komt er waarschijnlijk zo'n 1000W aan panelen op, zodat we ook in de winter nagenoeg zelfvoorzienend zijn in stroom, en hooguit af en toe een generator moeten laten draaien.

Ons eerste zonnepaneel kwam bij kleinezonnepanelen.nl vandaan. Polykristal dacht ik. Wel zou ik er een MPPT lader bij nemen in plaats van een gewone/goedkope.
De panelen die nu erop liggen zou ik niet weten, geen idee ook wat het merk is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:26

Klinkt goed +:)+. Vind het een mega interessante techniek.

Als we de boot kopen, willen wij ook graag een paneel. Maar plek voor een grote is er niet, dus stroom zal voornamelijk via de motor gegenereerd worden en aangevuld met groene stroom.

ikke

Berichten: 37666
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:34

_San87_ schreef:
Klinkt goed +:)+. Vind het een mega interessante techniek.

Als we de boot kopen, willen wij ook graag een paneel. Maar plek voor een grote is er niet, dus stroom zal voornamelijk via de motor gegenereerd worden en aangevuld met groene stroom.

Dat ligt er dan ook maar aan welke mogelijkheden je hebt voor panelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:39

ikke schreef:
_San87_ schreef:
Klinkt goed +:)+. Vind het een mega interessante techniek.

Als we de boot kopen, willen wij ook graag een paneel. Maar plek voor een grote is er niet, dus stroom zal voornamelijk via de motor gegenereerd worden en aangevuld met groene stroom.

Dat ligt er dan ook maar aan welke mogelijkheden je hebt voor panelen.

Ja, dat zeg ik, plek voor een grote is er niet. Maar welke afmetingen past, weet ik nog niet. Dat gaan we morgen zien :).

pmarenaJarig

Berichten: 48344
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:24

Spannend San, hopelijk is de boot nog redelijk zoals je vriend zich hem herinnert :)

8nnemiek

Berichten: 43493
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 20:39

Spannend ja! Zou leuk zijn als ie echt goed onderhouden en zeilklaar is!

Qua zonnepanelen zijn er meerdere manieren. Je kan harde panelen installeren op het dek of op de davits.. je kan panelen monteren aan de zeereling die je uit kan klappen als je ze nodig hebt. Je kan flexibele panelen gebruiken die je op de kuiptent kan monteren, of panelen die beloopbaar zijn..