[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:14

Super leuk om de vorderingen te zien, wordt een mooi schip!
Wij hebben net een kruisertje gekocht en de binnenkant gepimpt van vanillegeel naar blauw, grijs en wit (en gelakt hout). Erg leuk om te doen.

Yavanna

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:48

Leuk Annemiek, langzaam maar zeker vordert het allemaal. En slim dat jullie gelijk het onderwaterschip aan hebben gepakt. Hij had idd goed op de keien gezeten... lekker nieuwe polyester mat erop mmm lekker luchtje :brr:
Wij gaan over 6 weken de kant op met de oude dame.. Ze moet weer cvo gekeurd worden...
Watbetreft de zonnepanelen, monocrystalinne zijn het beste, die geven een hogere opbrengst omdat ze ook met iets bewolt weer leveren en dat doet polycrystalline niet, die hebben echt volop zon nodig.
Een Mppt/pmpt ( hangt van leverancier af ) heb je nodig, die zorgt ervoor dat de levering geregeld wordt als het warm is, zodat je accus niet kapot koken.
Wij zijn nu bijna 5 maanden offgrid met ons schip op de Loosdrechtse Plas, hebben 4 mono panelen van victron erop liggen, dacht 320Ah piek ( moet ik even navragen aan mij eigen scheepselctricien <3 maar die slaapt nog ) en we gaan al plussen zodra de zon op gaat komen.
We doen met deze panelen alles, airfryer, tv, koelkast, afwasmachine ( oke, afwasmachine 1e half uur met generator, die nadat half uur uit gaat en het verder op de panelen gaat.)
Net als met die hittegolf worden de accu’s niet volledig geladen, dit heeft met de omgevingstemp van de accu’s te maken, als de panelen met zulke hitte de accu’s vol zouden stampen, koken je accu's kapot, hiervoor heb je die regelaar nodig.
Maar met minder heet weer zijn ze zo vol en we hebben in die 5 maanden nog geen moment aan de stekker gelegen ( walvoeding dus)
We gaan alleen naar de kant voor boodschappen en water tanken.
Zo’n lekker vrij leven.. en tussendoor knoop ik mijn halsbanden etc.. Moet wel wat doen :D

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 10:02

Waaw wat heerlijk Yavanna! Lijkt me echt geweldig, die vrijheid die je dan hebt.
Liggen jullie voor anker, of zijn daar mooie steigers om aan te leggen?
Gaat er ook nog ooit een watermaker komen, of is het goed te doen om regelmatig water te tanken?
Heerlijk zeg, en ook fijn dat je een leuke hobby hebt om mee bezig te zijn.

Wat de poly en mono zonnepanelen betreft, ik heb hier een foldertje liggen waarin staat dat mono panelen een hoger rendement hebben, maar dat poly beter is bij diffuus licht, al lees ik op sommige sites ook weer juist het tegenovergestelde :') We hebben destijds voor poly gekozen omdat dat in de winter iets meer zou opbrengen, maar het verschil is minimaal. Mono is wel mooier, helemaal zwart.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:36

Interessant, over die panelen. Voor ons zou monocrystalinne dan beter zijn, wij zouden toch voornamelijk met mooi weer gaan varen.

Maar goed, eerst t bootje eens bekijken. We zijn onderweg naar Sneek :).

Mo_86

Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:17

Veel plezier en succes San!

Wat betreft panelen: wij hebben vaste niet beloopbare net voor het dakluik. Die leveren goed, weet alleen niet of ze ook iets doen met bewolkt weer. Ik dacht het wel, alleen iets minder. Wij kunnen ook gerust weken zonder walvoeding doen en hebben er een vriezer, koelkast, diverse andere elektronica en een omvormer er op aangesloten. Zelfs als alles tegelijk aan staat blijft het systeem het goed doen. Wel zo fijn!

Qua water hebben we erg veel opslag, 900 liter. Daar doen we dus zo drie weken mee. Daar doen we wel iets bij om het goed te houden. Een watermaker staat wel op het lijstje maar heeft daardoor niet de hoogste prioriteit. We kunnen namelijk met gemak een hele oversteek doen op een keer water tanken.

Annemiek, ik had even die kielschade gemist, was het alleen de kiel zelf? Geen scheuren bij de romp of iets dergelijks hoop ik? Zijn vervelende schades die bij een harde klap veel effect kan hebben.

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 11:55

Wij hebben een watertank (verdeeld over 5 compartimenten) van in totaal 165 gallon (zo'n 625 liter).
Onze oude boot had een 150 liter tank, en daar deden we al bijna drie weken mee als we op vakantie gingen :+ Maarja, toen hadden we geen douche, geen warm water, minder afwas, dus nu gaat het wel iets harder haha.
Een oversteek is inderdaad prima te doen. Het enige nadeel aan water tanken vind ik dat je het niet overal kan drinken. Of er zit zo'n vieze chloorsmaak aan.
Jammer dat ze zo duur zijn, die watermakers.

Klopt, die kielschade zat ook nog best diep. Ik heb er toch zeker een laag of 15 aan glasvezel op moeten leggen op het diepste punt. Maar gelukkig alleen bij de kiel zelf. En het is een langkieler, de kiel loopt gewoon over in de romp, dus er zijn geen kielbouten die beschadigd kunnen zijn.
Online vond ik deze foto:
Afbeelding
Ze hebben gelukkig niet echt bespaard op glasvezel met de bouw van dit model :))

Mo_86

Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:11

Oh dat scheelt, dat jullie een langkieler hebben! Dat had ik even gemist (laten we het erop houden dat het benauwd is en ik een week niet fatsoenlijk heb geslapen :') ). Dan is het meteen een heel ander verhaal. En gelukkig solide gebouwd. Onze Grand Soleil is dat ook, ook veel dikkere huid dan gemiddeld. Dat zie je ook terug in het gewicht hahaha.

625 liter is in ieder geval ruim voldoende maar inderdaad is je verbruik anders. Wij douchen bijvoorbeeld aan boord en met afwassen en het algehele leven aan boord verbruik je toch best wel. Bij ons is het ook opgedeeld in meerdere compartimenten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:46

Nou, onofficieel zijn wij booteigenaren :D. Nog een paar dingetjes regelen, maar dan is t officieel :D.

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 16:57

Proficiat! Wat gaaf zeg :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:02

8nnemiek schreef:
Proficiat! Wat gaaf zeg :D

Dank je :D.

Ik blijf lekker volgen voor tips en trics e.d. misschien tzt een eigen topic, want er zit nog wel wat werk in. Maar dat is jaarlijks, dus hadden we verwacht.

Mo_86

Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:51

_San87_ schreef:
Nou, onofficieel zijn wij booteigenaren :D. Nog een paar dingetjes regelen, maar dan is t officieel :D.


*\o/* Gefeliciteerd!!!

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 18:55

Haha ja, werk blijf je toch eraan houden :D Wanneer mogen jullie hem gaan ophalen?
Er is ook nog ergens een zeiltopic, dus zou je geen eigen topic openen en toch foto’s willen spammen.. :D Ik ben heel benieuwd!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:24

8nnemiek schreef:
Haha ja, werk blijf je toch eraan houden :D Wanneer mogen jullie hem gaan ophalen?
Er is ook nog ergens een zeiltopic, dus zou je geen eigen topic openen en toch foto’s willen spammen.. :D Ik ben heel benieuwd!

Dat duurt nog even, koopcontract moet nog gemaakt worden, verzekering is net aangevraagd, dus we hebben de polis nog niet (offerte komt maandag) en er is nog geen plekje vrij in de haven waar we haar willen leggen.

Ik denk over een week of anderhalf.

Ik denk dat er wel een topic komt, is toch leuk :D.

Yavanna

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 07:54

8nnemiek schreef:
Waaw wat heerlijk Yavanna! Lijkt me echt geweldig, die vrijheid die je dan hebt.
Liggen jullie voor anker, of zijn daar mooie steigers om aan te leggen?
Gaat er ook nog ooit een watermaker komen, of is het goed te doen om regelmatig water te tanken?
Heerlijk zeg, en ook fijn dat je een leuke hobby hebt om mee bezig te zijn.

Wat de poly en mono zonnepanelen betreft, ik heb hier een foldertje liggen waarin staat dat mono panelen een hoger rendement hebben, maar dat poly beter is bij diffuus licht, al lees ik op sommige sites ook weer juist het tegenovergestelde :') We hebben destijds voor poly gekozen omdat dat in de winter iets meer zou opbrengen, maar het verschil is minimaal. Mono is wel mooier, helemaal zwart.



Wij hebben 3 rvs tanks, ooit van Nestle geweest van in totaal 1000 liter en doen we met normaal verbruik, iedere dag douchen, afwassen en water koken, ongeveer 17 dagen mee.
En mijn vriendje is scheepselektricien, dus heb er wel vertrouwen in dat ie weetvwelke panelen het beste zijn.. :D
Je hebt op de Plas prachtige plekken, alleen diepgang is gemiddeld 1.50

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:28

Nog wel een vraagje. Een boot is niet meteen het meest milieuvriendelijk qua onderhoud e.d.. Helemaal de onze niet met die lakken en verven.

Hoe doen jullie dat met schoonmaken? Afwasmiddel, shampoo, zeep, toiletreiniger e.d.. speciale merken, wordt afvalwater opgevangen of hebben jullie zoiets van, het zal wel?

Ik zit overal een beetje te lezen en wassen e.d. is hoe dan ook slecht, maar ik wil daarin wel de minst onvriendelijke keuze maken. Ik heb nu bijvoorbeeld producten van Ecover die me interessant lijken.

Prairy
Berichten: 9192
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:44

Ik heb laatst het eco Egg gekocht, moet hem nog proberen. Bij biggreensmile.nl heb ik het vandaan. Die hebben nu volgens mij leuke aanbiedingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:52

In producten van Eco zone zit o.a. benzisothiazolinone en didecyldimethylammonium chloride , dat is voor mij dus niet meteen een optie om schoonmaken op de boot zo milieuvriendelijk als mogelijk te houden :o.

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 16:45

Qua antifouling willen wij het liefst op coppercoat over gaan. Dat is epoxy met koperpoeder erin, dat slijt niet, dus komt nauwelijks in het milieu terecht, in tegenstelling tot zelfslijpende antifoulings. Helaas niet toegestaan om in Nederland aan te brengen, dus dat doen we wel zodra we vertrekken.

De wc maak ik het liefst schoon met baking soda en azijn. Dat bruist flink, lost de aanslag vrij goed op, en het neutraliseert elkaar en schijnt niet heel slecht te zijn voor het milieu.
Mijn haar probeer ik sowieso zo min mogelijk te wassen. Er zijn mensen die echt alleen met water wassen, maar dat vind ik dan weer niet zo fijn. Ik gebruik een shampoo bar, en een body bar voor de rest. Geen idee welk merk, want ik heb hem kado gekregen, maar zodra deze op is wil ik er een paar zoeken die zo milieuvriendelijk mogelijk zijn.
Voor de wasmachine gebruik ik wasnoten. Ik doe jaren met een zak van een kilo. Het werkt niet enorm goed tegen vlekken, maar wel tegen het vettige gevoel, en met wat druppels geurolie ruikt het ook weer fris.
Voor de afwas probeer ik zoveel mogelijk gewoon direct na gebruik af te wassen, dan is wat warm water vaak al voldoende. En ik heb een fles seepje staan.
Tandpasta gebruik ik wel nog. Baking soda schijnt ook goed te werken als tandpasta vervanger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:49

Baking soda en azijn is wel interessant, zeg! Goede ontkalking voor de wastafel en gootsteen, ook.

Maar qua allesreiniger... Denk dat ik voor Ecover ga, die ingredienten zien er goed uit en het is makkelijk verkrijgbaar.

Shampoobars ken ik ook, ja. Nu was ik maar maximaal 2x in de week mijn haar ongeveer, op het water nog minder, maar even lekker je lichaam inzepen is wel prettig vind ik. Ik zit daarvoor naar producten van Weleda te kijken.

tamary

Berichten: 29255
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:52

Heel fijngetande kam helpt ook om haar schoon te krijgen. Wel 2x/dag elke dag doen. Het is de oude methode (tudor tijd) toen water vaak vervuild was en wassen met water dus als gevaarlijk werd gezien.
Voor tandpasta zijn er ook tabletjes, scheelt in elk geval de plastic tube en wegens licht polijstende werking beter met gewone tandenborstel dan electrisch.

Yavanna

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:58

Wij doen niets speciaals... Koop geen speciale middelen om schoon te maken.. wassen wel altijd met buitenwater en gebruiken voor het speedbootje ( sorry ben echt een uitzondering, heb niks met zeilen voor mezelf ) autoglymm om te wassen, maar dat is zo weinig. En bioclean als het vuil erg aangekoekt is.. Maar dat is zelden.. En schoonmaakazijn voor de kalkvlekken.. Dit gaat allemaal het water in....
En daarentegen halen wij wel met onze benzineverslindende bootjes, alle troep die andere mensen in het water gooien, eruit.. Dus een watervuilophaalzwerfvuildienst..
Ik denk dus ook dat we, met wat wij doen en gebruiken, minder vervuilend zijn dan de meeste bootbezitters

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 13:23

Daar ben ik weer, met een kleine update :D

Vorige week moest ik twee dagen in de buurt van Zeeland werken. Het ideale excuus om de hele week op de boot te blijven!
Ik was in eerste instantie van plan om in mijn eentje lekker die kant op te gaan, omdat Bart die week nog op zijn eigen werk moest zijn aan de andere kant van het land. Maar hij wilde toch graag mee en heeft op het laatste moment nog snel zijn planning kunnen omgooien, en vanuit Zeeland kunnen werken.

Ik was eigenlijk van plan om zelf wat klusjes te gaan doen waar Bart nogal tegenop zag.. De tv ophangen, en wat hout met de dremel weg halen waar de deurknopjes moeten komen.. Bart is bang dat ik zijn mooie deurtjes verkloot :') Dus ik dacht, dan doe ik dat stiekem als ie er niet is O:) Dat feestje ging dus niet door haha.

Maar de tv ophangen is in ieder geval gelukt.

Oude foto:
Afbeelding
Helemaal bovenaan zit een dikke blok hout waar een aantal instrumenten weggewerkt zijn. Ding steekt bijna 10cm uit. Die instrumenten moeten verplaatst worden uiteindelijk (heel vervelend dat je daar steeds tegen aan zit in de kuip), maar voor zo lang heb ik gewoon een blokje hout gemaakt van dezelfde hoogte voor de tv.
Normaal kijken we eigenlijk nauwelijks tv, maar als je 's winters vast zit op een boot is het wel lekker om eens een film of wat youtube te kunnen kijken op een wat groter scherm :D
Dus, hij hangt :D
Afbeelding
Bart begon al direct te schetsen om later een ombouw ervoor te maken die tegen het plafond kan wegklappen, zodat dat 'oerlelijke ding' niet steeds in het zicht hangt :)) Prima joh!

Daarna zijn we begonnen met het weghalen van het instrumentenpaneel. Hier zaten oa de Navtex, marifoon, multiplex geval, radio en een stopcontact in.. maar echt op een manier waarvan je denkt..
Afbeelding

We gaan een mooie klep met scharnier ervan maken, radio eruit, multiplexer binnenin, laadregelaar van het zonnepaneel hoeft ook niet in het zicht, en de indeling kan veel slimmer.
En dan beits en lak ik de plank netjes in de kleur van de rest van de boot, want het zag er niet uit :=
Afbeelding
Work in progress..

In de tussentijd nog een lekker brood gebakken aan boord :9
Afbeelding

Toen de douche ruimte. Er zat een vervelende, Amerikaanse doucheknop op, die bijna onmogelijk te regelen is, dus ik heb een mooie thermostaatkraan gekocht :D
Afbeelding

De oude eruit, en de maten opgenomen. Het gat moet eerst dicht voordat we de nieuwe kraan kunnen monteren. Dat doen we hier gewoon met hout, waar later nog epoxy oid overheen gaat.
Afbeelding
De douchekop die we hebben is trouwens gewéldig <3 De gaatjes zijn heel klein waardoor de straal heerlijk zacht aanvoelt en behoorlijk krachtig spuit zonder dat er veel water uit komt. Ik zet em, zelfs met dat beetje druk dat we op de boot hebben, op minder dan halve druk. Ding verbruikt dan 2 liter per minuut, dat is echt heel weinig, terwijl het echt geen miezerig straaltje is. Super fijn als we over een tijdje de nieuwe boiler van 10 liter installeren ipv de 40 liter die er nu in zit.

We hebben eerder al gemerkt dat er wat water onder de vloer bij de douche omhoog kwam na het douchen.
Op een houten vloer kan dat natuurlijk heel vervelend zijn.. Dus besloot Bart de tegeltjes eruit te halen om te zien wat er onder zat..
Afbeelding

Verrassing! Een tweede steentjes-vloer :')
Afbeelding

Ook die steentjes eraf gehaald..
Afbeelding

Daar onder zat gelukkig goed nieuws; een epoxy vloer zonder hout.
Volgende keer gaan we de vloer netjes schuren, en dan eens bedenken wat we er mee willen doen. Liefst maak ik de vloer zo dat het water naar het putje toe stroomt. Dat doet het nu niet. Dus wellicht weer tegelmatjes, nadat we de goede vorm met glasvezelmat erin maken.. of wat me ook gaaf lijkt; resin pouring, en er een soort marmer-effect van maken. Heeft iemand nog een leuk idee?

Komend weekend zijn we thuis druk bezig, maar volgend weekend moet ik in Goes werken, dus weer lekker in de buurt O:) Eens zien of ik dan tijd heb voor mijn deurknopjes!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:55

Wat een ontzettend gaaf project! En ontzettend tijdrovend, houdt je wel van de straat :')

Ik zag op het moodboard een bootkacheltje staan, ik heb al flink gegoogeld maar kom steeds uit op tuinhaarden of gewone houtkachels. Zoiets lijkt mij ook wel een uitkomst op mijn ark. Stook in de winter voor een vermogen := Enig idee waar ik ze kan vinden?

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:02

Stille meelezer hier :D

Vind je een "penny floor" een idee? Dan moet je wel even stuivers sparen...

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 14:09

Dat kacheltje is een hobbit stove. Sowieso in de UK te koop, maar volgens mij is er ook een dealer in Nederland.
Er zijn meer van dat soort kachels, maar deze vond ik zo leuk omdat ie in allerlei kleuren te koop is en ook met railing bovenop verkrijgbaar is om op te koken.

Geen idee of die er ooit gaat komen, maar ik vind ze zo enorm schattig, en ik houd erg van de warmte die een houtkachel geeft, en het geluid, de geur <3 in Spanje/Griekenland schijn je in de winter heel goed met gesprokkeld hout te kunnen stoken. Lijkt me heerlijk!

Penny floor is ook gaaf ja. Al denk ik dat ik de ruimte liever wat lichter houd omdat het er toch al vrij klein en krap is.